האם המחסור בשלבי ביניים הוא באמת בעיה? אם מוצא האדם מהקוף איך זה שיש קופים? והאם היא באמת סותרת את החוק השני של התרמודינמיקה? על טיעונים שמושמעים נגד אבולוציה

לאחרונה בדיונים תיאולוגים בתקשורת עולה המלה אבולוציה כטיעון בעד או נגד קיומו של האל, פעמים רבות תוך ייצוג מעוות שלה. תורת האבולוציה היא אחת מאבני היסוד של מדעי החיים, וקיומה הודגם אינספור פעמים בשיטות רבות. כמות העדויות התומכות בה אדירה, אך עם זאת ישנם גורמים שבוחרים, מסיבות שאינן מדעיות, להתנגח בה בשלל טיעונים מופרכים. שיא המאמץ הזה היה הצגת התיאוריה הפסאודו-מדעית הנקראת "תכנון תבוני", שטוענת כי החיים בעולם תוכננו בידי ישות תבונית כלשהי וירדו לכדור הארץ כמקשה אחת.

למרבה הצער, הטיעונים הללו מוצאים את דרכם לשיח הציבורי ואף לתוכנית הלימודים בבתי הספר, במיוחד בארה"ב, ומוצגים לא פעם כאילו הם שווי ערך לטיעונים מדעיים אמיתיים. רוב הטיעונים נובעים מאי הבנה של עקרונות בסיסיים בתורת האבולוציה או אף בעקרונות מדעיים בסיסיים ביותר, ובכתבה זו נציג את העיקריים שבהם ואת התשובה המדעית.

אבולוציה היא רק תיאוריה

על פי השיטה המדעית, תיאוריה היא הסבר מבוסס המגובה בכמות נכבדה של עדויות. רבים טועים בפירוש המלה "תיאוריה" ומבלבלים בינה לבין "השערה". היות שעל פי השיטה המדעית כל הסבר מדעי הוא בר-הפרכה בהינתן ראיות מתאימות, תיאוריה היא המונח החזק ביותר שאפשר לתת להסבר מדעי כלשהו. לצורך העניין גם תורת היחסות של איינשטיין היא תיאוריה, חוקי התרמודינמיקה הם תיאוריה וחוקי המשיכה גם הם תיאוריה. תורת האבולוציה היא חוק הטבע היסודי, אולי היחיד, של מדעי החיים. היא ניתנת להפרכה, אולם עד כה לא נמצאה שום ראיה אמינה שמפריכה אותה בהצלחה.

האבולוציה מתארת את הופעת החיים

אבולוציה אינה מתארת את הופעת החיים, אלא את התפתחותם. למעשה, ההגדרה המדעית של אבולוציה היא "שינוי בהתפלגות האללים במאגר גנטי נתון", כאשר התפלגות האללים היא המופע הגנטי של תכונה מסוימת ומאגר גנטי פירושו אוכלוסייה שמסוגלת להתרבות בתוכה. ובמילים אחרות, כדי שתהיה אבולוציה חייב להיות מאגר גנטי קודם – כלומר חיים. קיימות גם תיאוריות שמבקשות להסביר את הופעת החיים, והמובילה שבהן היא תאורית האביוגנזה. האבולוציה היא תהליך שהחל ברגע שהופיעו החיים. מה גרם להם להופיע?

אם מוצא האדם מהקוף, מדוע יש עדיין קופים?

נתחיל מחידוד אי דיוק נפוץ - מוצא האדם אינו מהקוף או לפחות לא הקופים שאנו רואים כיום. האדם וקופים מודרנים הם סוג של בני דודים רחוקים עם אב  קדמון משותף. ובכל זאת כל מין בעולם עומד בכל דור במבחן הברירה הטבעית. אם הוא מותאם לסביבתו, כלומר מסוגל להתרבות בהצלחה – הוא שורד. אם לא, ולא משנה מה הסיבה לכך – הוא נכחד. יכול להיות מצב שבו מין אחד התפתח ממין אחר, אולם המין הקדום יותר עדיין היה מותאם מספיק לסביבתו כדי לשרוד בה. יתרה מזאת, לא פעם דווקא המין הצאצא עלול למצוא את עצמו נכחד בעוד המין ההורה ישרוד הלאה. מה שקובע את היעלמותם של מינים היא הברירה הטבעית ולא ההתפתחות של מינים צאצאים.

אילוסטרציה לAustralopithecus africanus מין קדום של קופי אדם| science photo library

אבולוציה מתרחשת רק ברמת המקרו ולא ברמת המיקרו

מכחישי אבולוציה רבים נוטים להפריד את האבולוציה לרמת המיקרו – השינוי בתכונה הבודדת על ידי מוטציה נקודתית (כמו שקורה למשל בפיתוח עמידות לאנטיביוטיקה אצל חיידקים), לבין רמת המקרו – הופעת מערכת פיזיולוגית  שלמה או מין חדש (למשל התפתחות העין). הבעיה היא שקשה למצוא הגדרה מדויקת שתבחין בין מיקרו-אבולוציה למקרו-אבולוציה.

לקושי הזה יש סיבה טובה. ההגדרה של המקרו-אבולוציה משתנה ככל שמתגלות עדויות נוספות לאבולוציה. בעבר, ספינת הדגל של הדיון במקרו-אבולוציה הייתה העין, אולם אחרי שהתפרסם מאמר המתאר איך עין יכולה להתפתח במספר לא גדול של שלבים, שכל אחד נותן לאורגניזם יתרון הישרדותי, הדיון בנושא עבר לרמות אחרות. על פי מיטב  כשמדברים כיום על מקרו-אבולוציה מתייחסים למושג שנקרא "מורכבות בלתי פריקה", כלומר חלבון שנמצא במצב הבסיסי ביותר שלו ואי אפשר למצוא לו "אב קדמון" שנותן יתרון. תקופה מסוימת ראו בשוטון דוגמה לחלבון כזה, עד הצליחו לפרק את "המורכבות הבלתי פריקה" שלו. לאחר מכן עברו להמוגלובין ולחלבונים נוספים, אך גם כאן המחקר מתקדם ונמצאים הסברים, וגם אם לא נמצאים אין הדבר אומר שהם לא קיימים.

ההפרדה בין מיקרו-אבולוציה למקרו-אבולוציה שגויה מיסודה. ממש כפי שלא מפרידים בין כוחות כבידה של שני גרגרי חול בריק לבין כוחות כבידה של שתי גלקסיות בחלל (להלן מיקרו-כבידה ומקרו-כבידה), לא יהיה נכון להפריד בין שינויים קטנים לבין הצטברותם לשינויים גדולים על פני פרק זמן ארוך.

אבולוציה לא נכונה כי חסרים המון שלבי ביניים בין מינים

תורת האבולוציה קובעת כי לכל שני מינים יש אב קדמון משותף, ומכאן שככל שהמינים רחוקים יותר אבולוציונית זה מזה, האב הקדמון המשותף שלהם היה קיים לפני זמן רב יותר. שלב ביניים הוא מין שהיה אב קדמון של מין אחד וצאצא של מין אחר. המידע שיש לנו על אודות מינים קדמונים משותפים מגיע בעיקר ממאובנים, אך יצירת מאובן היא מאורע נדיר ביותר שדורש אוסף מוגדר של תנאים שחייבים להתקיים בסדר המתאים.

באופן טבעי, אותם תנאים לא קיימים כל הזמן ובכל מקום, ועל כן לא כל יצור משאיר אחריו מאובן. סביר מאוד להניח שלא קיימת נציגות מאובנת לכל המינים שהיו קיימים אי פעם, אולם אין פשר הדבר שהם לא היו קיימים. ובכל זאת, גם כך נמצאו המון שלבי ביניים שנשמר להם תיעוד במאובנים והם משמשים ראיה טובה לקיומה של אבולוציה.

האָ‏רְכאוֹ‏פְּ‏טֶ‏ריקְס, מאובן המעיד על מין מעבר הכולל מאפיינים של זוחל ומאפיינים של עוף | H. Raab

האבולוציה סותרת את החוק השני של התרמודינמיקה

הטיעון הזה משלב כשל בהבנת המנגנון האבולוציוני עם שיבוש הנחת יסוד של  התרמודינמיקה. החוק השני של התרמודינמיקה קובע כי סך האנתרופיה (סוג של מדד לאי סדר - גם לא ממש מדוייק) במערכת מבודדת תמיד יעלה עם הזמן. יש אנשים, שטוענים כי היות שתהליך האבולוציה יוצר סדר, הוא סותר במהותו את החוק השני של התרמודינמיקה.

כצעד ראשון ראוי לדון אם האבולוציה אכן יוצרת סדר. זה דיון פילוסופי שאפשר די בקלות להסביר למה היא לא,  אבל את הטיעון הזה אפשר לשלול בצורה הרבה יותר חדה וחותכת: החוק השני של התרמודינמיקה עוסק בסך הכולל של האנתרופיה, כך שייתכנו איים של סדר בתוך אוקיינוס הבלגן כל עוד האנתרופיה הכוללת ממשיכה לעלות עם הזמן.

דבר שני ולא פחות חשוב הוא שהחוק השני של התרמודינמיקה עוסק במערכות מבודדות, כלומר מערכות שאינן מקבלות אנרגיה וחומר מבחוץ. כדור הארץ, לעומת זאת, סופג כמות אדירה של אנרגיה מהשמש במשך מיליארדי שנים. אם רוצים לדון בחוק השני של התרמודינמיקה חייבים לכל הפחות להכניס למערכת את השמש, וקל מאוד להראות שהתהליכים הגרעיניים המתרחשים בשמש אכן מעלים את האנתרופיה עם הזמן. אם נסכום את סך האנתרופיה בכדור הארץ ובשמש נקבל שהוא אכן עולה בהתמדה – כאמור למרות קיומם של איים של סדר בתוך אוקיינוס הבלגן.

מורכבות החיים מוכיחה שיש להם מתכנן

כאן כבר מדובר בהקשה לוגית שגויה. מדוע משהו מורכב יותר מיכולתנו להבין או להסביר אותו חייב בהכרח ישות תבונית כלשהי שתתכנן אותו? עצם העובדה שאיננו יודעים להסביר משהו אינה מעידה בשום צורה שמישהו אחד מסוגל לזה.

מעבר לכך, קיימים לא מעט "כשלים" תכנוניים בטבע שמעידים על התפתחות שנוצרה טלאי על טלאי, בלי תכנון מסודר מראש. דוגמה מצוינת לכך היא עצב תיבת הקול הטועה. אצל יונקים, העצב המעצבב את תיבת הקול יוצא מהמוח, יורד עד ליד הלב ועולה בחזרה לגרון. אצל ג'ירפות נוצר מצב קיצוני במיוחד, שבו העצב עושה דרך ארוכה מאוד של קרוב לחמישה מטרים עד לתיבת הקול, במקום שיגיע אליה ישירות.

אם נתקדם במורד העץ האבולוציוני נגלה שאצל הדגים העצב הזה עושה דרך הרבה יותר קצרה, בשל הקרבה אצלם בין המוח, הלב וקשתות הזימים. אולם בגלל התפתחות קשתות הזימים, יצירת הצוואר והתארכותו במהלך הדורות, העצב "נתקע" בצד הלא נכון של הלב ונאלץ לעשות עיקוף כדי להגיע ליעדו. כך קרה שאצל יונקים אותו עצב צריך לעבור דרך מאוד ארוכה עד לתיבת הקול, בשעה שעם תכנון הגיוני יותר היה אפשר לתכנן דרך הרבה יותר קצרה.

מסלול עצב הvagus בג'ירפה מהמוח אל בית הקול| Vladimir V. Medeyko

איך יצורים מפתחים תכונות שלהן הם יזדקקו רק בעתיד?

הם לא. יצורים יכולים להיות מותאמים לסביבה נתונה ויכולים להיות לא מותאמים. תכונה שמשתנה עומדת למבחן הברירה הטבעית באותו דור. אם היא מעניקה יתרון לנושא אותה, יהיה לו סיכוי גבוה יותר לשרוד ולהוריש אותה הלאה. אם היא חסרון, סיכויי ההישרדות שלו יפחתו ואיתם הסיכוי של התכונה להתפשט באוכלוסייה. שינויים קטנים ילכו ויצטברו לשינויים גדולים, הסביבה תשתנה ואיתה היצורים החיים בה. צעד אחר צעד, עקב בצד אגודל.

אז איך נוצרות מערכות מורכבות?

רצף של שינויים קטנים יוצר הבדלים גדולים. כל שינוי נותן יתרון ביחס למצב שקדם לו. כאשר השינויים הללו הולכים ומצטברים, מתקבלת מהם מערכת מורכבת.

קחו לדוגמה את העין – מערכת מורכבת לכל הדעות. היכולת לראות נותנת לנושא אותה יתרון מובהק. במאמר משנת 1994 הציעו החוקרים השוודים נילסון ופלג'ר מנגנון התפתחות בצעדים פשוטים שמביא להתפחותה של עין מורכבת. המנגנון המוצע החל ברקמה המכילה תאים רגישים לאור, והוסיף לה עוד ועוד שינויים קטנים שכל אחד מהם העניק ליצור יתרון ביחס למצב שקדם לו. תהליך ההתפתחות הזה הוערך בכ-364 אלף שנים – הרף עין מבחינה אבולוציונית, כך שברור שגם מערכת מורכבת כמו מערכת הראייה יכולה להתפתח בצורה הדרגתית. דוגמא נוספת היא הכנף.

דוגמא לשלבים בתהליך התפתחות עין מורכבת | science photo library

איך יצור ממין חדש יכול להתרבות? הוא הרי הראשון לבני מינו

שינויים קטנים אינם יוצרים מחסום רבייתי. ממש כשם שכלב פינצ'ר יכול להתרבות עם רוטווילר, למרות ההבדל הרב ביניהם, כך גם יצור שנולד עם תכונה משודרגת יוכל עדיין להתרבות עם חבריו ללהקה ולהוריש את התכונה לצאצאיו. אם התכונה מונעת ממנו להתרבות עם חבריו ללהקה היא לא תעבור לדור הבא, משום שהיצור לא יוכל להתרבות, ולכן תיעלם מהמאגר הגנטי. מין חדש לא נוצר בין לילה, ובין שני פרטים ממינים שונים יש מגוון רחב של "מיני ביניים" שיכולים להתרבות זה עם זה, אך הראשון והאחרון לא יוכלו להתרבות בינהם. ניתן לראות זאת היטב במיני טבעת.

אז איך נוצרים מינים חדשים?

מין ביולוגי הוא אוכלוסייה של פרטים שיכולים להתרבות זה עם זה. ברגע ששתי אוכלוסיות אינן יכולות להתרבות זו עם זו הן מוגדרות כמינים נפרדים. נניח שיש לנו אוכלוסיה של צבאים. רעידת אדמה יצרה בקע עצום באדמה שחצה את האוכלוסייה לשתיים והצבאים בצד אחד של הבקע אינם יכולים לפגוש את אלו שבצד השני. ככל שהזמן עובר, כל אוכלוסייה משתנה בדרכה בהתאם לסביבה שבה היא נמצאת. כעבור דורות רבים השוני הגנטי בין שתי האוכלוסיות יהיה גדול עד כדי כך שגם אם ינסו לא יוכלו להתרבות ולהעמיד צאצאים פוריים.

כל זה תלוי, כאמור, בהנחה ששתי האוכלוסיות לא נפגשו ולא התרבו זו עם זו. אחרי שכבר נוצר המחסום הרבייתי, גם אם האוכלוסיות ייפגשו, הן לא תוכלנה להתרבות וכל אחת תמשיך בנתיב התפתחותי שונה. לשני מיני הצבאים החדשים יש אב קדמון משותף, שהוא אותה אוכלוסית צבאים שהייתה קיימת לפני רעידת האדמה.

• קובי

ציטוט מצ'רלס דרווין

A source of conviction in the existence of God ... follows from the extreme difficulty or rather impossibility of conceiving this immense and wonderful universe, including man with his capability of looking far backwards and far into futurity, as the result of blind chance or necessity."
    (Charles Darwin)

אם אפשר נא לענות לי על מספר

אם אפשר נא לענות לי על מספר שאלות
    איך אירע הפיצוץ ולמה הוא אירע מכלום? למה לומר שיש ישות תבונית זה לא מדעי? המדע אמור לקבל שכל וההגיון אומר שסדר נוצר ע"י מתכנן תבוני ועל התשובה שהגיוני שאחרי אלפי פעמים האקראיות מולידה סדר הכל טוב ויפה על הבסיס של העולם אבל מה עם הסדר שלאחר ההתפתחות? למה העולם כזה מסודר בהרבה דברים שלא קשורים לברירה הטבעית לדוג' באדם שטועם טעמים ושיניים שמסודרות בטוחנות וחותכות וכו' ולמה אין מאובנים עם חצי עיניים שהרי העין מחולקת לחמש חלקים? ויש אלפי דוג' שהם רק לנוחות ועם סדר מטורף.

• תומר

מגוחך

לא שכנעתם אותי. הפוך רק הראיתם לי את הנסיון העיקש והמר שלכם ללמד שאין אלהים. בלי היכולת לחבר השכל פשוט מיותר רק מאגר מידע כמו מחשב. האבולוציה לא באה לסתור את תןרת ישראל כי התורה היא לא ספר מדע, התורה מספרת את דבר הבורא התורה היא מפה לקרוא את העולם. זה לא משנה אם זה נכון או לא נכון האבלוציוה, בסופו של דבר זה מגיע לאותה הנקודה- מאיפה הכל מתחיל. ולחשוב שכל זה זה תהליך "ברירה טבעית" כלומר מי קבע מה הוא טבעי? מי קבע את החוקיות?מה היא נקודת ההתחלה? לשבת פה ולנסות להוכיח מה היה לפני מליארדי שנים זה צריך להיות מאד מוגבל. זה פשוט בושה לאנשוות שעם כל השכל העצום והטכנולוגיה המתפתחת מנסה בכח להעלים את אלהים מהסיפור

• עומרי

שובר את התיאוריה שלך

ארז רציתי להראות שאתה יותר מדי סומך על הפרופסור הזה שאתה מתייעץ איתו
    ספר שלם על אריכאולוגיה אורה הפרופסור שלך אמר שהוא ראה ראיון שבו הוא הציג טביעת רגל של אדם ליד טביעת רגל דינוזאור , והוא אמר שזה לא הומו ספיאנס , זה הכי מצחיק ששמעתי , כי לפי האבולוציה לא היו בכלל יונקים כאלה בתקופת הדינוזאורים ,
    רק עכברים ויצורים קטנים, א איזה טענה הזויה ,
    דבר שני אני יכול לאות אלפי שנות דורות של בעלי חיים ולראות שאינם השתנו כמו הזבוב מים שאורך חייהם אורך כ24 שעות , כך אפשר לראות אלפי דורות במספר שנים , הפלא ופלא אין שום שינוי ,
    ועוד אני מוסיף לך מאות של מאובנים שמתאורכים לפני 40 מיליון שנה ואותם יצורים חיים גם היום ורואים שאין שום שינוי בהם אפילו הקטן שביותר . יש לי עשות תמונות כאלה אם היה אפשר לעלות אותן כן הייתי מעלה . מיני דגים וסרטנים וצמחים , ונמרים וכולי,
    עובדה נוספת ב2005 מצאו שני איכרים סינים, מאובן של יונק בגודל מטר בערך גודל של דוב , שהיה נמצא בו , דינוזואר קטן , איך היה בו דינוזאור זה הורס לך את כול התיאוריה ,
    ודרך אגב מה לגבי עשרות ציורי מערות של דמויות של דינוזאורים
    ודרווין עצמו הרס לעצמו את התיאוריה
    כשאמר "אילו היה אפשר להוכיח שאיזה חלק של מבנה שבכול מין שהוא מבעלי החיים נוצר אך ורק לטובת מין אחר הייתה שיטתי מתבטלת "
    תסתכל על פרפר הינשוף , שהוא פורס את הכנפיים בדיוק צורתו של הינשוף ,
    תראה את פרפר עלה המת
    וזחל פרפר העש , שכול הצורה שלו מזכירה נחש ואפילו ציורי עינים של נחש יש לו על הראש ,
    כול זה מתוכנן ומסודר ,
    ואתה אומר שכל זה מקרה אני יכול להביא לך מיליון הוכחות , ובנוסף על תורת ישראל שהיא אמת
    אני מוכן אפילו לשלוח לך חוברת שחיברתי שלח לי הודעה במייל
    omriharosh1234@gmail.com

• אביגדור אמיתי

שלוש שאלות על אבולוציה

שלוש שאלות על אבולוציה. אשמח לתשובות
    1. בזמן הדגירה של הברווזה על הביצים, היא צריכה כל כמה שעות לסובב אותן, כדי שהאפרוח לא יימעך בתוכן. מה ההסבר לזה שהיא יודעת לעשות זאת? והרי אם היא לא היתה עושה זאת, הדור הבא לא היה קיים בכלל.
    2. לגירפה יש שסתום שממנן את זרימת הדם לצוואר שלה, כשהיא מורידה את הראש (למשל לשתות מים), כי אחרת לחץ הדם היה פוגע לה במוח. לא היה טעם בשסתום הזה כל עוד הצוואר שלה היה קצר. מצד שני, הצוואר לא היה יכול להתארך הלי השסתום הזה. כיצד נוצרו גם השסתום וגם אריכות הצוואר?
    3. יש מערכות רבות שתלויות זו בזו. המוח לא יכול לפעול בלי החמצן מהריאות. הריאות לא יכולות לפעול בלי הדם מהלב. הלב והריאות לא יכולים לפעול בלי פקודות מהמוח. כיצד שלוש המערכות האלה נוצרו? האם כל אחת בנפרד? ואם כן, כיצד?

• אריאל

אני לא הבנתי

אם דברים מורכבים התפתחו מאינסוף תהליכים קטנטנים, איך זה שאין המון דברים כאלה בגוף שלנו. ואני לא מתכוון לשאריות איברים וכאלה, אלא איברים בהתפתחות.
    יש כאן פרדוקס שאני לא מצליח לפתור - או שינויים שורדים רק כי מה שלא עבר את השינוי לא שורד, ואז מערכות שמורכבות מכמה דברים שונים חסרי תועלת כשלעצמם לא אמורים בכלל לקרות, או ששינויים שורדים בלי קשר ואז היינו אמורים להיות מלאים באינסוף התחלות של איברים וחתיכות מיותרות.

דווקא הראיות המוצקות ביותר

דווקא הראיות המוצקות ביותר ששמעתי הם על הר סיני ויציאת מצרים לעם היהודי יש הסטוריה שאי אפשר לבלף לכל השלושת אלפים שנה האחרונות כמו שלא הגיוני שנפוליאון הוא אגדה כך לא הגיוני שמסעות הצלב הם אגדה ושם יש לנו מסורת על קהילות שלמות מי הרב שבראשם מתי נולד ומתי נפטר! אפשר לבדוק. ושם חיו יהודים בדיוק כמו היום שקיבלו מסורת לאלף שנה הקודמים שעד היום אנו יודעים על כל הרבנים המרכזיים וכל החיבורי ספרים המרכזיים ואת ההיסטוריה של אותם שנים תקופות בשם סבוראים גאונים ואמוראים יש לנו שם של כל אמורא וכו' אפשר לבדוק. לאחר מכן תנאים וכו' אמנם עד תקופה זו מיותר לומר כיון שידוע לכל העולם שלפני אלפיים ומאה שנה חי ישו שהיה יהודי והוצא להורג על ידי היהודים ע"פ התורה שנביא שיעשה אות ומופת ויקרא לכפור בתורת השם יהרג (דברים) ואז ידוע שהיתה ממשלה יהודית חזקה! בארץ וביהמ"ק שמיליוני יהודים סיפרו על המון ניסים יומיומיים שנעשו שם לפני זה שבעים שנה של חרבן בית ראשון ולפני זה בית ראשון ארבע מאות ועשר שנים שאז היו מלכים בעם ישראל וכידוע עם שיש לו מלכים יודע מי היה מתי במיוחד אם זה כתוב בספרי היוחסין של העם היהודי (הנביאים) וחשוב לזכור שמכיוון שגם אז היו יהודים בדיוק כמו היום גם להם היתה מסורת של אלף שנה והיה ידוע בקירוב של מאות שנים מי היה מי ולפני זה שופטים ואז כבשו את הארץ וכמובן ידוע מי כבש את הארץ ושזה עם מגובש שמתחתן אחד אם השני וכל אלה סיפרו לבניהם על המן שהיה במדבר שהוא נס גמור ועל מעמד הר סיני שראו בו את אלוקים ואלו היו מליוני אנשים וא"א לומר שמיליוני אנשים ישקרו לבניהם במיוחד שהעם היהודי עם אינטלגנטי בלי שום השואה (בשחמט במאה העשרים מתוך שלוש עשרה אלופי עולם בשחמט שבע!! ממוצא יהודי זה מספר מדהים ובפרס נובל בכלכלה זכו כארבעים אחוז יהודים ישראל מעצמת סייבר הייטק ומודיעין ועוד) ועוד אלפי ראיות למעמד הר סיני אפשר לקרוא בספריו של הרב מרדכי נויגרשל וכמובן בערכים והידברות הדברים נכתבו מהר מתוך סערת רגשות על הבורות העצומה ביהדות ולכך יתכנו טעויות

שאלתי היא כתבתם החא ניתנת

שאלתי היא כתבתם החא ניתנת להפרכה כיצד איזו ראיה לדוגמה אתם מציאים שאם ימצא כך וכך תאזבו את התאוריה?

בנושא החרדים...

דרך הפעולה היחידה היא תהליך חילון המתבצע בנועם ובאהבה, וממנו כולם ירוויחו ובמיוחד החרדים. מדהים שעוד לא קם מנהיג בעל האומץ לצעוק שזה צו השעה גם אם זה נשמע כהתערבות גסה באמונה של אנשים. אמונה הוא לא דבר קדוש וחובה לנסות לאצגר אותה. טין הבדל בין אמונה הזויה אחרת (אמונה בצורך להקריב בני אדם התרבויות שונות). הראשון שיתחיל בכך יהיה זכאי לפרס ישראל ואולי לפרס נובל לשלום!

מה שכתוב שם דברי כפירה שאינם נכונים ויש לי את כול ההפרכות בנידון

המדע שואף להסביר את המציאות בצורה מקיפה, מדויקת ועקבית. מכאן בא צורך בגיבוש תאוריות בנות הפרכה, חסרות סתירות פנימיות ושאינן סותרות זו את זו. בניגוד לתפיסה הרווחת בעיקר בקרב לא-מדענים, במדע אין הוכחות, אלא אישושים והפרכות זה א. ב זה תֵּאוֹרְיָה היא חשיבה רציונלית שמייצרת כללים והפשטות, או התוצר של חשיבה כזו. במדע, תאוריה היא מערך שלם ושיטתי של רעיונות המתאר ומסביר תופעה מסוימת או קבוצת תופעות בעלות קשר. תאוריה מכילה, הרבה פעמים, הגדרות בסיסיות, מספר חוקי טבע בסיסיים והגדרה של שיטה לגזור מחוקים אלה קביעות והסברים רבים על התופעות הנחקרות. ככל שתאוריה מתאימה יותר למסקנות העולות מניסויים ומתצפיות, כך היא אמינה יותר ולרוב גם שימושית יותר. משמע שתאוריה זו השערה שאין שום דבר שהיא נסמכת עליו. ג ציטוט של ספר שמחלקים באוניברסיטאות שיפריך כל דבר שתאמרו הספר בראשית ברא... של נתן אביעזר פרופסור לפיסיקה באוניברסיטת בר אילן אני מצוטט מהספר מפרק חמישי חלק ב
    "פרדוקס היווצרותם של החיים
    לאחר שהובהר הבסיס של תהליכי החיים, נפנה לניתוח הטענה שיצורים חיים התהוו באופן ספונטני מחומר חסר-חיות. הניתוח יתמקד ברבע נקודות עיקריות:
    א, על תא חי זקוק לחומצות-הגרעין כדי להתרבות מכאן שבלי חומצות-הגרעין, לא ייתכנו חיים.
    ב. כל תא חי זקוק גם לחלבונים המבצעים את מיגוון הפעולות הנחוצות לתפקוד התא. מכאן שבלי חלבונים, לא יתכנו חיים
    ג. חלבונים מוצרים רק באמצעות חומצות הגרעין, מכאן שבלי חומצות-הגרעין אין חלבונים
    ד. שיכפול חומצות-הגרעין מעשב רק באמצעות חלבונים. מכאן שבלי חלבונים אין חומצות גרעין."
    ואם זה תלוי בזה איך נוצר באופן ספונטני.
    באדיבות ריאם בקע. צופן השם.

• ק.

טעות

סעיף ג' ו-ד' שגויים ומכאן שהמסקנה שלך שגוייה אף היא. מה נותן לך להתעקש להסתמך על מי שלא יודע ונגוע באג'נדה אנטי-מדעית בהקשר של אבולוציה?

• הלל ברק

האם תאוריית האבולוציה אכן ברת הפרכה?

ד"ר ארז גרטי,
    אשמח לקבל תשובה או הפנייה למקורות.
    כתבת כי תיאוריית האבולוציה "ניתנת להפרכה" האם תוכל להסביר כיצד זה אפשרי? אולי דוגמא?
    בעוד שלידיעתי תיאוריית האבולוצייה מקבלת אישוש רב מכמעט כל התצפיות האימפיריות הרלוונטיות,
    הרי שלמיטב הבנתי תיאורייה נחשבת כשייכת למדע האמפירי רק אם היא ברת הפרכה, דהיינו ניתן להגדיר מערכת תאורטית הניתנת לסתירה על ידי תצפית או מצב עניינים כלשהו.
    נכון להיום טרם נתקלתי בתיאור של ניסוי שאכן יוכל להפריך את תיאוריית האבולוציה ולכן שאלתי לעיל.
    בכבוד רב,
    הלל ברק

ש הרבה אפשרוייות להפריך את

ש הרבה אפשרוייות להפריך את האבולוציה. המפורסמת שבהן מתבססת על כך שידוע שהשפן התפתחח לפני כ-50 מיליון שנה. כך שאם תצליח למצוא סימנים של שפן בשכבות גאולוגיות קדוומות יותר, תרואיית האבולוציה תספוג מכה אנושה. לא הצליחו למצוא כאלה!

שאלתך הוא וגם עניתי במה שכתבתי תחפש ותמצא הכול נכון

באותו הספר שהבאתי בראשית ברא... מביא שם שהממצאים של מאובנים שנמצאו כולם כול הממצאים אינם תאומים כלל את תיאוריית דרווין ואדרבה סותרים אותה וגם צריך להסביר ולהבדיל אין לי כוח לכתוב את כול ההוככות אז פשוט עין בספר בראשית ברא... היום החמישי(חלק א) הספר שכתב פרופסור נתן אביעזר

• דוד

בכמה פריטים צריך לקרות שינוי כדי שיביא לשינוי באוכלוסיה

נניח שקרה שינוי בפריט אחד מאוכלוסייה של מין, והוא התאים יותר לתנאיי הסביבה. האם זה מספיק להיווצרות תת-אוכלוסייה מספיק גדולה כדי לאפשר ברירה טבעית.
    ניסיתי לברר עד כמה שאפשר כמותית בכמה פריטים צריך להיווצר שינוי, או שינויים קרובים מאוד זה לזה, כדי שייווצרו תנאים מספיקים לתהליך הבררה הטבעית. כנראה, זה תלוי בקריטיות השינוי, גודל האוכלוסייה, וכו', כולל אי התאמה של פריטים שלא שינוי זה לתנאי סביבה חדשים.
    או אולי כן מספיק שינוי בפריט אחד?
    ניסיתי למצוא תשובה, כולל מאמרים תיאורטיים בנושא Evolvability, אבל לא הצלחתי אפילו להבין באופן פשטני.
    איפה אפשר למצוא תשובה כלשהי ברמה של אדם עם השכלה במדעים אבל לא בתחום המיוחד הזה?

שאלה טיפשית וללא מטרה

מה זה משנה בכמה פריטים - חייבם להבין שאבולוציה היא תופעת טבע ומתרחשת בכל מקום ובכל זמן

אתה רציני

תשובה טפשית התשובה שלך כי זאת תאוריה וחפש מה זאת תאוריה תמצא מה אמרתי נכון

הפירוש האמיתי של תיאוריה

אהבל יש הבדל בין מה שאתה קורה לו תיאוריה להגדרה הנכונה של תיאוריה המובאת כאן :
    A theory is a carefully thought-out explanation for observations of the natural world that has been constructed using the scientific method, and which brings together many facts and hypotheses.

סתם דוגמא לאבולוציה אצל חרדים בבני ברק

השידוכים ביניהם אינם אלא דרווניזם חברתי שהוליד הרבה מחלות ודפקטים גנטיים.
    וזו הסיבה שהם משתמשים בביולוגיה בשביללובדוק אם ניתן לשדך ולזווג (כלומר לזיין ) בני זוג זה עם זו.
    אבל זה הרבה הרבה מעבר לזה .
    הדרוויניזם החברתי בבני -ברק מוליד - תרתי משמע - הרבה אנשים טיפשים , צייתנים ואהבלים שנוחים לשטיפת מוח . וזה בשילוב שטיפת המוח מגיל 3 דואג שהם ישארו צייתנים ושטופים כל חייהם.
    שים לב איך בשיא משבר הקורונה הם התעקשו עלה"חינוך" ( כלומר שטיפת המוח לבנים).
    מדוע? - כי זה אופייה של שטיפת מוח , ברגע שהיא מופסקת לכמה ימים ואין את הלחץ והחברותא של החדר
    אנשים מתחילים לחשוב באופן עצמאי ומזה פוחדים הרבנים פחד מוות - כי זה יגרום לנטישה של הכת (דת בשפתכם) - כלומר חזרה בשאלה או ערעור על החלטות רבניות כאלה או אחרות.
    ברברים אמרתי - כן גם פרימיטיביים ומתנהגים כמו קן של טרמיטים שיש להם מלכה וכל השאר נתיניה.

ע"פ היהדות הנוצרים שהרגו

ע"פ היהדות הנוצרים שהרגו יהודים יענשו לעתיד לבוא, ודבר זה היה לי תמוה שהרי אם האמונה אמורה להיות מרגש (שטיפת מוח-אכן) מה זה אשמתם? ככה הם מאמינים ומה התביעה עליהם? והנה בדקתי בספרים וגילתי שע"פ היהדות אמונה מרגש היא אוילית ודמיונית (שטיפת מוח) והיהדות מבוססת על שכל! אלא שכתוב שלא יבסס את אמונתו על שכלו בלבד כי אז אם מקוצר שכלו לא ימצא תשובות על השאלות יפסיק להאמין ויבסס על מסורת מאבותיו וימצא במשך הזמן תשובות לשאלות. אבל עיקר היהדות מבוססת על חקירה שכלית. עכ"כ ש בכל הספרים המילה אמונה מוסברת כלאחר הידיעה המוחלטת, שאז חש את זה ממש.
    הדרוויניזם החברתי שלהם הוליד את העם החכם בעולם! ומה שלא ויתרו על חינוך לידיעתך בישיבות גדולות ששם יש חברי חדר לא היה חינוך ביתי ובחורים למדו לבד, כל אחד לעצמו בלבד. ובישיבות קטנות- מה רצית אין לציבור החרדי סמארטפונים וכו' מה הם יעשו? והפחד שהרבה בחורים יפלו, הוא פחד פשוט שלא קש ור לשטיפת מוח. חוץ מזה שהשיעורים היו שעה כל יום בפאלפון- ואף אחד לא ידע אם הקשבת או לא.
    ודבר אחרון אין ציבור חושב וביקורתי כציבור החרדי. כל אחד בונה את חייב לא ע"פ העדר כמוכם אלא בבנייה אישית בלבד וחבל שאתה מדבר מבורות מוחלטת.

מה עובר עליכם

מה שבטוח זה שאתה ממורמר

ילד בן 3 יכול להעמיד אותך על טעותך. חכם גדול אתה בטוח לא.

הקשר לביבי

הבעיה עם ביבי מעולם לא היתה עם היכולות שלו אלא עם הרוח הרעה ועם האינסטרומנטליות (החפצה) הצינית שלו.
    הוא יזכר מבחינתי כפי שהשתמש בחברה החרדית ובייחוד בש"ס לצרכים שלו, תוך שהא תוקע אותם ביודעין בעולם חשוך ומנוון של ימי הביניים. זה סוג של "פשע חברתי נגד האנושות", ועל זה הוא חייב לתת את הדין.
    אני חושד שגם ההישגים בתחום החיסונים והשלום עם האמירויות לא היו מבחינתו לא יותר מהחפצה של הזדמנויות, גם אם מעז יצא מתוק. ההוכחה האולטימטיבית לתכונה זו, היא בניסיונו לרתום את המצוקות של המגזר הערבי צרכים שלו. כאן הוא הלך צעד רחוק מידי שהביא לנפילתו

חבל שאתה לא מאמין ובכל זאת

חבל שאתה לא מאמין ובכל זאת הבאת פסוק משופטים "מעז יצא מתוק"

ןשןב לא יכול להתאפק ועוד דבר אחרון - הקורונה ( כתרת ) והאבולוציה

לעידית המסטולה ושאר חבריה החרדים הטיפשים
    באחד מהתגובות שלי הגדרתי אבולוציה כאשר בסעיף ההגדרה הראשון רשמתי שהאבולוציהמבוססת על שונות בין פרטים.
    ובכן אנו רואים היטב איך האבולוציה עובדת כעת - רוב החולים קשה בכתרת - קשישים
    אך לא כולם ישנם פרטים צעירים ובריאים מאוד שהכתרת מכה בהם קשות ואף הורגת אותם
    שוב, מטומטמת להלן ההסבר : רוב - בדגש רב על הרוב האוכלוסיה הצעירה שמה זיין על הקורונה אך - ושימי לב לא כולם. ואילו מהצד השני זקנים החולים בכתרת "חוטפים" אותה חזק
    ועוד דבר לגבי הפתיחות שלי בו אני מציין שאת והחרדים טיפשים ומסטולים - גם כאן אני צודק
    . אתם לא ממושמעים טיפשים חושבים שספר התנך הוא ספר מדע ושהאדמו"ר שלכם רופא. המוח שלכם אינו מסוגל לעבד נתונים בצורה לוגית והינה אכן אלוהים מכה קשות את בני ברק וירושליים והמון חרדים חוטפים קורונה. אמן כן יהי רצון תעלמו יום אחד אבל אני יודע היטב שכל כמה שהמגפות יהיו קשות אתם לא לעלמו אפילו תוכו קשות מאוד ישאר מכם תמיד שברי אחוז או אחוז או אולי 10 אחוז - שוב האבולוציה תדאג לכך(הפעם לצערי) - אתם כמו נגיפים כפופים לאותם חוקי אבולוציה.

לא יכול להתאפק עוד דבר אחרון לאור הופעת הקורונה ( כתרת)

מתייחס בעיקר לעידית המסטולה ולכל שאר חרדים טיפשים.
    קודם כל ולפני הכול השם העברי של הקורונה - כתרת [וזה גם שם המחלה שהוא מביא ] . מדוע כתרת יכול היה גם עטרת אבל עטרת מתקשר לעטרת כוהנים שזה דבר חיובי ולכן העדפתי - כתרת וזה שם טוב כי הוא בא יפה עם הרבה שמות של מחלות כך לדוגמא כתרת בא יפה עם חזרת, חצבת, שעלת,שחפת, נזלת, פטרת, כלבת,עכברת וגזזת.
    עכשיו לגבי הקשר של הכתרת לאבולוציה ולוחות זמנים ( TIME FRAME ׂ)
    ובכן ככל הידוע - ותאמיני לי שידוע יא פוסטמה- נגיף הכתרת מקורו מבעלי חיים -עופות או עטלפים או אפילו ארמדילו ( שאינו עוף) הסיכויי שווירוס כזה יעבור מוטציה מהסוג שעבר נמוך מאוד - רוב המוטציות שהוא עובר כושלות אבל בגלל מפגשים אקראיים ( כן יש במדע אקרעיות בניגוד לתנ"ך ושאר זיוני השכל ) רבים מאוד (יישובי אדם ובעלי חיים צפופים מאוד ) מוטציה אחת קנתה לה אחיזה גם בבני אדם כמו שאמרתי זה לא קורה הרבה - למעשה באנושות מודרנית שאינה אלא כפר גלובלי גדול היום אתה בסין ומחר באפריקה זה קורה אחת למאה שנה ולכן ניתן ללמוד מכך לגבי לוחות הזמנים של מוצא האדם מהקוף.
    הבעיה החרדית : הבעיה עם החרדים היא כפולה:
    1. אינם מכירים באבולוציה - ואין לי בעיה עם כך - נולדו טיפשים - ימותו טיפשים.
    2. היתפשטות הכתרת אצל החרדים - היתפשטות הכתרת אצל החרדים גדולה מאחוז החרדים באוכלוסיה הכללית ( בדומה לחוכמה שהם טוענים שיש להם ביחס לגויים ולעושר הכספי שהגויים מייחסים להם) . הדבר נובע מכך שהם שמים זיין תרתי משמע על כל הכללים ההלכות והמדע של העולם החילוני ( בהתאם רואים שרב כמו ברלנד למשל מציע "תרופת" מנטוס לבני עדתו החולים ) .אתם החרדים חיים בצפיפות - אחד בתוך התחת של השני [בישיבות איפוא שאחוז ההומואים גבוה מהאחוז שלהם באוכלוסיה] מלוכלכים ,אינכם שומרים היגיינה ואינכם מצייתים להורהות מדענים אלא רק להוראות רבנים טיפשים.
    התוצאה הדתיים חולים בכתרת באחוז הגבוה מעל ומעבר לאחוז שלהם באוכלוסיה - 29 אחוז שזה כמעט 35 מנדטים לעומת כ 20 מנדטים גג שבגגות שיש לדתחיים + חרדים באוכלוסיה.
    תבינו אבולוציה זה דרווין -שיכנס לכם לעיניים כל כמה שתתנגדו לו - וDNA זה החבר של דרווין שהצדיק את תורתו וכתרת כתרת זה הננגיף ששלח לכם דרווין כדי שתלמדו את תורתו.

מי אמר לך שהחרדים לא מכירים

מי אמר לך שהחרדים לא מכירים באבולוציה?1
    אני חרדי שמכיר באבולוציה, וישנם עוד רבים נוספים. בכל ציבור יש מטומטמים, ואין דרך למגר אותם.

תשמע את ההרצאה של הרב מרדכי

תשמע את ההרצאה של הרב מרדכי נויגרשל על האבולוציה. כל תאוריה מדעית מתחלקת לשלושה חלקים וכו' והאבולוציה היא השערה! מדעית גרידא.

האבולציה היא לא תיאוריה אלא תורה כמו למשל

כמו למשל תורתו של ניוןטן ותורתו של איינשטיין ותורת הקואנטים וכל אלא יש להם על מה להתבסס בניגוד לתורץ התנך המספרת על איש שנבלע בשלמות - זה כבר מוזר מאוד - על ידי דג ושם חיי 3 ימים - אבל איך אין חמצן בקיבת הדג והוא היה נחנק למוות אחרי 2 דקות ובנוסך חומצות קיבת הדג היו אוכלות את בשרו.
    הקיצר בובע מיסס לילדים מפגרים . ועוד (מים מסלע ) ועוד (מקל נחש ) ועוד.. עד שבסוף הפכו לדת פגנית כשהבינו שהסיפרים שלהם נפגרים והתחילו להשתמש באבני החושן - ממש עודת אלילים.
    הקיצר אתם מלאים סתירות , זיוני שכל , וסיפורי ילדים.
    הרי מה זה דת או אמונה דתית זה דבר שאף אחד עם ראש על הכתפיים יאמין בו

אתה רציני

אנונימי דבר באמת אחרון הגדרת האבולוציה

כדי שתוכלו לישון בשקט להלן הגדרת הבולוציה:
    זהו תהליך המשותף לכל היצורים על פני כדור הארץ בעלי DNA בין אם מדובר בצמחים, בעלי- חיים, תאים, חיידקים ווירוסים. תהליך זה מאפשר ליצורים להגיב לתנאי סביבה משתנים בא הם חיים ( בין אם טבעיים או בין אם מאולצים - מעשיי אדם לדוגמא)
    האבולוציה מבוססת על שלושת העקרונות הבאים :
    1. שונות VARIANCE - אין אף פרט ביקום הזהה למשנהו
    2. שינויים אבוליוציונים מתרחשים בחילופי הדורות של היצורים ולכן לוקחים זמן רב מאוד בייחוד כאשר מין מסויים מתפצל למינים נוספים.
    3. לאבולוציה קשר ישיר למתימתיקה של מספרים גדולים ומתוארת על ידי מתימתיקה זן.

מה עובר עליכם שוב

לא נכון חסר אינטליגנציה

מתימתיקה של מספרים גדולים

כשכתבתי מתימתיקה של מספרים גדולים התכוונתי בעיקר לענף במת ימתיקה שנקרא סטטיסטיקה והסתברות .

וגם כותבים לא נכון מתמטיקה מה אתם מפגרים בכית

אנונימי - תגובה אחרונה בנושא

זו פניה לכל הדתיים: במשום לזיין את השכל עם טיעונים פסיאודו-מדעיים אני מפנה אתכם לסדרת סרטונים המסבירה מהבסיס מהי אבולוציה: ערס סוגר חשבון עם האבולוציה - https://www.youtube.com/watch?v=YD62n-56YUw&t=296s תורת האבולוציה על רגל אחת - https://www.youtube.com/watch?v=cpuepyVvWkA אבל הסרטון הכי חשוב בו רואים איפה הרבנים צודקים בנוגע לדג עם קשקש וסנפיר ואיפה לא ואיך זה מוסבר על ידי העץ הפילוגני מובא בסרטון : נו באמת - Nu Bemet - למה אנשים צוחקים על דתיים - פרק 4 חלק 2 https://www.youtube.com/watch?v=U2Q-Znb9HPo סרטון מעניין באמת זהו זה פוקס, וזיכרו על תזלזלו בתנ"ך התנ"ך הוא ספר עבודת השם ואינו ספר מדע בספר מדע יכולות ליפול טעויות בספר עבודת השם לא ( לכל היותר פירושים שונים לסוגיה קשה) לכן אל תבלבו תנ"ך עם מדע זה גדול על המוח הקטן שלכם שחסר יכולת חשיבה מופשטת לוגית ומדעית כאחד.

טמבלים

אני פרכתי כבר את התאוריה המטופשת הזאתי ונתתי מקום לחפש אז תחפש כי פרכו את ההשארה הזאת ממזמן

• אין יריאה אין חכמה

תמים תהיה עם אדוניי אלוהיך. חידושי תורה מיוחד ל ספקנים

"וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב" (בראשית א, ד), שֶׁהָיָה גָנוּז לְפָנָיו מִיּוֹם שֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב, בֵּיהּ זָמִין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאַחָיָא מֵיתַיָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא" (מלאכי ג, כ), בּוֹ עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהַחֲיוֹת מֵתִים, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא, וּכְדֵין יִתְגַּבַּר טוֹב בְּעָלְמָא, וְאָז יִתְגַּבֵּר הַטּוֹב בָּעוֹלָם, וְהַהוּא דְאִתְקְרֵי רָע יִתְעֲבַר מֵעָלְמָא, וּכְדֵין אִינוּן גּוּפִין קַדְמָאִין לִיהֲווּ כְלָא הֲווֹ וְאוֹתוֹ שֶׁנִּקְרָא רָע יַעֲבֹר מִן הָעוֹלָם, וְאָז אוֹתָם גּוּפוֹת רִאשׁוֹנִים יִהְיוּ כְלֹא הָיוּ. אָמַר רַבִּי יִצְחָק זָמִין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאַרָקָא עַל אִינוּן גּוּפִין רוּחִין, אָמַר רַבִּי יִצְחָק: עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהָרִיק עַל אוֹתָם גּוּפוֹת רוּחוֹת. אִי זָכוּ בְּהוּ יְקוּמוּן לְעָלְמָא כִּדְקָא יָאוּת, אִם זָכוּ בָהֶם, יָקוּמוּ לְעוֹלָם כָּרָאוּי, וְאִם לַאו יְהוֹן קִטְמָא תְּחוֹת רַגְלֵיהוֹן דְּצַדִּיקַיָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ" (דניאל יב, ב) וְגוֹ'. וְאִם לֹא, יִהְיוּ אֵפֶר תַּחַת רַגְלֵי הַצַּדִּיקִים. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ וְגוֹמֵר.

מיקי אברהם, אחד הלוגיקנים

מיקי אברהם, אחד הלוגיקנים הגדולים בארץ נולד חילוני והפך לחרדי. כרגע הוא משהו באמצע.

אנונימי

היי עידית זה שוב האנונימי לידיעתך אני דתי שחזר בשאלה. מדוע כי תמיד מצא חן בעיני ללמוד מדעים ואכן למדתי בסופו של דבר .
    אולם הסיבה לזלזול האמיתי וה נ כ ו ן שלי לדת נובעת מהדברים הבאים:
    1. החינוך הדתי אינו אלא שטיפת מוח מגיל 3 שנועד למנוע מהמוח של הרך לשאול שאלות וללמוד מדעים.
    2. התערבות הדת במדע גורמת לכך שהמון מאמינים עוזבים את הדת למה כיוון שהתורה היא :
    ס פ ר לע ב ו ד ת ה ש ם אין וגם לא יהיה לה שם שום קשר למדע ברגע שתביני זאת - פוסטמה - הרבה דברים יפתרו.
    כל סיפורי הבריאה הם סיפרים מופשטים שנדרשים לפירוש והפשטה בניגוד לדרך הפשטנית בא יהודים-קראים קוראים אותה ועוד מטעיוזים עלינו שזה נכון ואין בילתו.
    3. ואחרון אחרון חביב - כל עוד אנשי תורה ורבנים יטענו ש :
    א. אין תופעה כזו כאבולוציה
    ב. הארץ שטוחה
    ג. השמש והכוכבים מקיפים את הארץ נמאס ליי להגיד כבר אהבלים או אידיוטים או טיפשים נבובים אבל כל עוד טטענו טענות אלה - ואתם טוענים אותם 500 שנה אחר האינקוזציה ואחרי שאפילו הכס הקדוש ( כן יש לי יותר כבוד אליו מלרב הראשי) הודה שהכנסיה טעתה והינה 500 שנה אחר כך באים כמה שמוקים יהודים-שרמוטות ומנסים להכניס לי חרא לראש של האנשים.
    אז כמו שאמרתי כל עוד תטענו את הנ"ל הבוז אליכם רק גובר וסופו של דבר תמצאו עצמכם מאחור .
    לו היה תלוי בי היתי מונע מכם תרופות ( קחו מנטוס במקום) מכוניות אופנועים שלא לדבר על מנועים גנרטורים חשמל פיזיקה ביומכניקה מכונות אסטרונומיה
    מתימתיקה ( על כל ענפיה גיאומטריה אלגברה טופולוגיה לוגיקה קומבינטוריקה והסתברות גיאומטריה דיפרנציאלית , חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי , מתימתיקה דיסקרטית ועוד ועוד ועוד - ים של מידע המבוסס על כתפיהם של גאונים שבגאונים שבהיסטוריה של האדם ) מנורות פלורצנט מנורות לד - אל מה אני מדבר אפילו מנורות ליבון לא תדעו להפעיל - תשארו עם דבר אחד - עם מדורה שגם אותה ידליק בשבילכם אלוהים עם ברק כי לא תדעו ליצור גפרורים.
    אם תפרידו בין ספר עבודת השם תחזקו את הדת - אפילו אני יחזור אליכם . אבל אם טטענו שהתנ"ך הוא ספר מדעי אזי חרא עליכם וחרא על התנ"ך . ב.

ישנם אולי דתיים שטוענים

ישנם אולי דתיים שטוענים שהתורה היא ספר מדע אבל ממש לא כולם.
    אחוז בעלי התארים בציבור הדתי לאומי גבוה בהרבה מבציבור החילוני.
    אני למל חרדי ובכל זאת שואל שאלות, ומעודדים אותנו לשאול. ויש לי שאלה אליך: חילוני סטנדרטי מסכים לבן שלו להניח תפילין, להיכנס לאתרים דתיים, או ללמוד על היהדות? הרי חילונים אמורים לטענתך לאפשר פתיחות גמורה. אשמח לקבל תשובה.

שאלות לדתיים

1. אתם באמת מאמינים שאדם נבלע על ידי דג גדול ושרד 3 ימים בבטנו עד שחולץ משם
    2. אתם באמת מאמינים שמשהלה קרע את יםסוף
    3. אתם במת מאמינים בעשרתהמכות
    4. אתם באמת מאמינים שאתם עם מובחר ואם כן במה ביושר? בצדק ?
    אם התשובה לכל הנ"ל חיובית סימן שאתם פתיות מטומטומות במקרה הטוב ובמקרה הרע אינכם שונים בהרבה מהנאצים שהצדיקו את עליונותם הגזעית באותם תירוצים.

באשר לשלושת השאלות הראשונות

באשר לשלושת השאלות הראשונות יש ראיות לדברים אלו תעיין במקורות ועל השאלה הרביעית לדעתך למה בני אדם ברמה יותר מבהמה? ולמה ע"פ היהדות הצדיקים לפני מאות דורות הם עם נשמה גבוהה יותר משל היום והם יקבלו שכר גדול יותר לעתיד לבוא? אין שאלה כזאת כי הבורא לא חייב לך כלום ויש לו זכות לעשות הכל.

טמבלים

שאלות טפשיות והשאלה הראשונה לא ברורה מתי נבלע מישהו 3 ימים ליצן וכן אנחנו העם הנבחר גזע עליון ה שאל את כול העמים אם הם רוצים ליהות העם הנבחר וכולם אמרו לא והמבין יבים הוא וממה נוצר האטום

אני מאמין שקריעת ים סוף, 10

אני מאמין שקריעת ים סוף, 10 המכות, וכל שער הניסים הם ניסים של תיזמון.
    זאת אומרת שיכול להיות שהיית סופה שקרעה את הים, אך עצם זה שזה קרה כשבני ישראל היו צריכים זה נס, וכך גם 10 המכות.

כן מה פתאום הרים המטה ונקרע הים מה אתה טמבל עוד מעט תגיד שזה לא קרה בכלל

• אנונימי2

אתה באמת מאמין שיש כמות מאוד

אתה באמת מאמין שיש כמות מאוד ספציפית של חומר, פשוט כי ככה? או שאי אפשר לעבור את מהירות האור (גם מאוד ספציפית) או שיש רק ארבעה כוחות יסוד או שבכלל הזמן החליט מתישהו שהוא מתחיל, סתם ככה? אז לקח לזמן זמן להתחיל? יש לזמן זמן משלו? חייב להיות אם כך דבר שהוא מעבר לזמן, לחומר, ולמדדים הפיזיקלים שהיקום יכול לתפוס. לקרוא ליהודים נאצים בהחלט לא מראה שום צדק בעמדות שלך. האמת שהנאצים בכלל פעלו מתוך אידיאולוגיה אתאיסטית שמאוד מסתמכת על האבולוציה.. מעניין..

איזה זיין שכל - לא הבנתי מה אתה רוצה לומר אבל שתדע לך שרוע ופשע

יש בכל העולם בכל המדינות בכל הכתות ( דתות) ובכל הקבוצות .
    זה לא סותר את היופי שיש במדע .
    ובאשר לאלוהים - אני לא טוען שאין אלוהים אלא שהוא בנה מערכת כה עצומה( אינסופית) - מדהימה ומהממת בחוקיה. שהוא עצמו אינו מתערב בה- הטבע שברא מדהים!!!!!!!! ומקיים את עצמו .
    אולי לך שלך מלאך שישגיח עליך -שתשאר טיפש

כופר עדיף שתגיד שאין ה' בכלל אם זאת הרמה שלך

• אין יריאה אין חכמה

צמא לדעת ?

יש מלאך לכל אדם. באשר הוא .

• אלעד

שאלות למדענים

1. בן אדם המשוכנע שהוא צאצא לקופיקו אלמוני קדמוני מדוע שיאמין???
    2. בהחלט!
    3. תוכיח שלא, מדען מדופלם שלנו.....
    4. אפילו אם אתה [מסכן] לא מאמין שהנך בן לעם הנבחר, הגויים אומות העולם הם ועוד איך מאמינים בזה... וראה כמה רדיפות ועינויים עברנו במשך שנות הגלות ב: מדוע עם ישראל הוא נצחי? מה קרה עם כל האומות הקדמוניות שהיו גדולים ומכופלים מאיתנו עם אזרחים ומאמינים אינספור, מה קרה איתם? לאן הכל התאדה? מהו הסוד לעם הנצחי??
    אני סבור שאתה הוא גרוע יותר מהנאצים! הם רצו להכחיד אומה שלמה שהצדק המהווה נר לרגלה הפריעה להם בדרכם, אתה נעבעך שונא את עצמך.... בקרוב נראה בכותרות הראשיות "מדען מפורסם בעל תואר ראשון באבובולוציה קפץ אל מותו ממרומי מגדלי עזריאלי בת"א...
    בהצלחה חכמוני קדמוני טפשוני שלנו!
    הידד לכל המעריצים הפתיים של התורה המפוברקת הזו!

• עמודים