ב-23 בדצמבר 2014 התפרסם בעיתון "הארץ" מאמר ביקורת של דורון קורן על ספר לימוד לביולוגיה לכיתה י"א. הטענה העיקרית של מחבר המאמר נגעה לצורת הלימוד האפרורית לכאורה של הנושא בספר, אבל לצד זאת הוא מתח ביקורת על ההסתמכות של כותבת הספר על תורת האבולוציה.

כשמבקשים לתקוף תיאוריה מדעית מבוססת מוטב לעשות את זה בהרבה ענווה. תורת האבולוציה היא אחת התיאוריות המדעיות היותר מבוססות שקיימות במדעי החיים, והיא מתבססת על כמות אדירה ומגוון עצום של עדויות משלימות שמחזקות זו את זו. היא זוכה לתמיכה רחבה בקהילה המדעית ונחשבת לתיאוריה היחידה שמספקת הסבר מדעי להתפתחות המינים בכדור הארץ, ולמעשה ניתן להתייחס אליה כאל תאוריה חזקה לא פחות מתורת היחסות של איינשטיין וחוקי התנועה של ניוטון.

קורן תהה בין השאר במאמרו מדוע הספר קורא לשימור בעלי חיים ובאותה נשימה מציג אירועי הכחדה כדבר טבעי.
אירועי הכחדה הם בהחלט חלק בלתי נפרד מהתפתחות החיים, אך יש להם מחיר כבד – הפרה של האיזון האקולוגי ויצירת איזון אקולוגי חדש. אפשר להשוות את זה לרעידת אדמה, שיכולה להרוס עיר שלמה ולפנות מקום לעיר חדשה וטובה יותר. האם רעידת אדמה היא דבר טבעי? כן. האם נרצה ליזום רעידות אדמה בשביל לשפר את מתאר הערים שלנו? לא ולא.

המחבר מציין גם שקיימים לא מעט מינים שאינם מוכרים לאדם ותוהה אם ייתכן שחלק מ"שלבי הביניים" האבולוציוניים שייכים לבעלי חיים שנכחדו לכאורה, אבל למעשה שרדו ופשוט לא מצאו אותם.
התופעה הזאת בהחלט קיימת ונקראת "מאובנים חיים". אין סיבה שבעל חיים קדום לא ישרוד בלי לעבור שינויים גדולים בשעה שצאצאיו יתפתחו במשך הזמן למינים אחרים. אפשר לראות את זה קורה אצל דגים מסוימים, מדוזות ועוד. ייתכן שיש בעלי חיים קטנים (בעיקר חרקים), ציפורים אקזוטיות ממעבה הג'ונגל ודגים מקרקעית האוקיינוס שלא נמצאו עד כה ולא אופיינו, אבל לצדם יש לא מעט יצורים שנאסף עליהם תיעוד מאובנים עד לנקודה מסוימת בהיסטוריה ואחריה כבר אין שום עדות לקיומם, כך שרוב הסיכויים שהם אכן נכחדו ושהם אינם מסתתרים בפינה נסתרת כלשהי בעולם. דוגמה אחת בולטת היא הטירנוזאורוס רקס. אם הוא לא נכחד, איפה הוא מסתתר היום?


מאובן חי – Horseshoe Crab | צילום: אמנדה, ויקיפדיה

בהמשך מתחיל קורן להיכנס לטווחי הזמנים שעומדים לרשות האבולוציה בהתפתחות המינים מהיצור החי הראשון ועד לאדם. הוא מתחיל מסקלת הזמן המלאה העומדת לרשותנו מאז התפתחות התא הראשון – 3.8 מיליארד שנה – ומחלק אותה למקטעים של 38 אלף שנה שאותם הוא מגדיר "פרקי זמן לשינוי אבולוציוני". התוצאה המתקבלת היא מאה אלף שינויים, ולטענתו זה מספר נמוך מדי בשביל להסביר את מגוון המינים הקיים היום.
לטענה הזאת יש כמה כשלים: הראשון הוא ההנחה התמוהה שקצב השינוי אחיד וש-38 אלף שנה הם פרק הזמן הדרוש לשינוי אבולוציוני יחיד. איך נגדיר שינוי אבולוציוני? מוטציה בודדת? התמיינות למין חדש? הופעת מערכת ייחודית? לא ברור. על כל פנים, אם נסתכל על יצורים חד-תאיים נראה שפרק הזמן שנדרש להם לעבור שינויים אבולוציוניים משמעותיים עומד על שבועות ספורים, ואנו מרגישים זאת היטב בזני החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה.

אצל חרקים פרק הזמן ארוך יותר ועומד על בין חודשים לשנים ספורות, ומעיד על כך היטב פיתוח העמידות לחומרי ההדברה. אחת הדוגמאות היפות ביותר המתועדות היא התפתחות שסתום חדש במעי הלטאות, שנוצר כחלק מהתאמה לתפריט צמחי בתוך פרק זמן של עשורים בודדים.


השסתום הזה לא היה 40 שנה קודם | צילום: מתוך מאמר של Anthony Herrel ועמיתיו מכתב העת PNAS (גליון 105, 12)

דבר נוסף שהמחבר מתעלם ממנו הוא העובדה שהתפתחות המינים השונים התרחשה במקביל, היו המון מינים של בעלי חיים שחיו בתקופות מקבילות, התרבו במקביל, חלקו את המטען הגנטי שלהם ואת תכונותיהם המוצלחות והפחות מוצלחות ושיתפו מידע גנטי על ידי הזדווגות. האבולוציה איננה טור חשבוני שמוביל מחיידק יחיד לאדם יחיד, אלא עץ גדול ומסועף.

כאן חותם קורן את הביקורת שלו על תורת האבולוציה ומציע פתרון "הוגן" לטענתו – ללמד גם בריאתנות במסגרת לימודי המדעים. הופתעתי לגלות שזה כל מה שיש לו נגד אבולוציה. תמוהה העובדה שהוא מבקש לנפנף בעזרת טיעון חלש את אוסף הראיות העצום שתומך בתורת האבולוציה, ובלי להתבלבל הוא מגדיר אותה "תיאוריה רעועה" וגורס שייתכן שהרוב המוחץ של הקהילה המדעית טועה.

הפשרה שהוא מציע היא לא פחות מאסון חינוכי. בשיעורי מדעים צריך ללמד מדע, כלומר הסברים מגובים בראיות מדעיות אמיתיות. לא ספקולציות, לא היסקים לוגיים, אלא ראיות קשות – מאובנים, מידע גנטי, מידע פיזיולוגי, תופעות אקולוגיות, מידע שהתקבל מניסויים, תחזיות שהתממשו ועוד. מה שקורן מציע ללמד בשיעורי המדעים איננה תיאוריה שניתנת לבחינה, מדידה או הוכחה, והראיות הקיימות כיום לא רק שאינן תומכות בה, אלא אפילו מחלישות אותה.

איך יסביר המחבר תופעה שבה מבנים בגוף שלנו נראים כאילו תוכננו בצורה רשלנית מאוד וחסרת היגיון הנדסי, אבל בצורה סבירה בהחלט אם מדובר בתהליך הדרגתי של טלאי על טלאי? איך הוא יסביר את ההתאמה המובהקת בין אילן היוחסין המתקבל מהמאובנים לבין זה שמתקבל מדמיון גנטי? כיצד יסביר את החיזוי של מציאת מאובנים של "חוליות חסרות" על סמך מודלים אבולוציוניים חישוביים? ואיך יסביר את השוני הגנטי העצום בין הפרטים בתוך האוכלוסייה? הרי גם על פי הבריאתנים כל האנושות התחילה מזוג אנשים יחיד?


מסלול עצב בית הקול (בשחור) של ג'ירפה. תכנון הנדסי, או טלאי על טלאי? | תרשים: Vladimir V. Medeyko, ויקיפדיה

אם כך, ייתכן שיש צדק בביקורת הפדגוגית של קורן על אופן הצגת התכנים בספרים – על כך ישפטו מומחי חינוך. אבל בשביל להפריך את תורת האבולוציה הוא יצטרך הרבה יותר מהטיעונים הקלושים שהביא.

למידע נוסף על תורת האבולוציה ראו אשכול כתבות וסרטונים שהכנו. אתם מוזמנים גם לשאול (ולהקשות) בתגובות למטה.

ד"ר ארז גרטי
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

הכתבה היא חלק ממדור "יש מקום לספק" העוסק בכשלים בעיסוק התקשורתי בסוגיות מדעיות. אין לראות בה כל הבעת עמדה לגבי הנושא שבו המאמר המקורי עוסק, אלא רק על אופן העיסוק שלו במדע.
 

9 תגובות

  • עמנואל

    בריאתנות

    מוזרה הטענה כאילו, הואיל ותורת האבולוציה "רעועה", ראוי ללמד את "תורת הבריאתנות" לצדה.
    הבריאתנות היא המצאה אמריקנית שנועדה לעקוף את האיסור המוטל מתוקף חוקת ארה"ב על לימודי דת בבתי ספר ציבוריים. משום כך הומצא רעיון "המעצב התבוני", גורם שאין לדעת מיהו ומה טיבו, האחראי לרבגוניות הביולוגית ולשאר דברים.
    יש כאן כשל לוגי שכיח: אם התיאוריה שלך לא נכונה, חזקה על התיאוריה היריבה שלי שהיא נכונה. מה פתאום? אפילו אם כל הפגמים שמונה המבקר באבולוציה נכונים (מה שרחוק מאוד מהאמת, כמובן), ה"בריאתנות" היא נטע זר שאין שום סיבה להכניסו לאיזושהי תוכנית לימודים.

  • צופה מהצד

    הנה אתר המכיל כמה טענות מעניינות כנגד האבולוציה:

    http://thedos.co.il/

    תחת התגית "אבולוציה" יש רשימה של מאמרים מעניינים בנושא. אותם מצאתי מעוררי מחשבה.

  • קמילה האחרונה

    לא מניה ולא מקצתיה

    הדבר היחיד שמעניין בטענות שמועלות שם הוא הרמה הירודה אליה התדרדר חלק מהיהדות, אותו חלק שמחשיב את עצמו כנעלה על כל השאר (יהודים ואחרים כאחד) וזאת ללא שום הצדקה. מעבר לבורות תהומית, סילוף הידע הקיים (לרבות עובדות), שימוש חוזרני בכשלים לוגיים (גם לאחר שהכשל נחשף והוסבר), הדבר המביך ביותר הוא שמרבית ה"טיעונים המעניינים" שמוצגים שם הם טעונים שמקורם בבריאתנים נוצריים (שאף הם לוקים בכל הכשלים לעיל), לכן כל מי שמחפש מידע על מדע באתר הדוס ילמד לכל היותר מהן הדעות של הנוצרים הכי בורים והכי אנטי-מדע וחשיבה רציונאלית שקיימים. עצוב לדעת שישנם "יהודים" שזה מודל החיקוי שלהם.
    מי שרוצה ללמוד דבר מה על אבולוציה (ועל מדע בכלל) מוטב לו שקודם ילמד היטב מה הידע המדעי הקיים בנושא, וידע זה מצוי בידי המדענים אשר לומדים את הנושא לעומק ומבצעים מחקרים אשר מגדילים את הידע ומשפרים את ההבנה של המציאות הסובבת אותנו. מי שבוחר ללכת ללמוד קוסמולוגיה אצל אסטרולוגים ולא בפקולטה לפיזיקה שלא יתפלא אם מלעיטים אותו בשטויות והבלים.
    ולמי שבכל זאת מעדיף את השטויות וההבלים, שיבושם לו, רק בבקשה שיהיה כנה עם עצמו ויפסיק להשתמש בכל הדברים שהם פרי פיתוח מדעי ישיר או מבוססים על ידע וטכנולוגיה מדעיים, כי כל אלה פותחו לטובת כלל המין האנושי באמצעות אותה מתודה מדעית שמובילה באופן בלתי נמנע למסקנה שהיקום בו אנו חיים החל במפץ הגדול, שכדור הארץ הוא "זקן" ושלכל החיים על פניו מוצא משותף ולעוד המון מסקנות נוספות שחלקן לא הגיוני בעליל אבל עדיין מהווה את ההסבר הכי טוב שיש בידנו למגוון התופעות שסביבנו, הסבר שמוכיח את עצמו פעם אחר פעם באמצעות יכולת ניבוי תוצאות שמאפשר בתורו לפתח טכנולוגיות לטובת כולנו.

  • אריאל

    לא זכיתי ללמוד את תורת האבולוציה בישיבה התיכונית

    אשמח להפניה לאיפשהו (עדיף באינטרנט) שמסביר את הראיות והן את התורה עצמה בצורה מסודרת וברורה

    תודה מראש!

  • צופה מהצד

    הי אריאל

    לצורך האיזון, כאן תמצא מאמרים מעניינים כנגד האבולוציה (תחת התגית "אבולוציה"):

    http://thedos.co.il/

    האתר הנ'ל עוסק בטיעונים אבולוציונים ומנסה להפריכם. כך תוכל לקרוא בעצמך את הטיעונים בעד וכנגד האבולוציה, ותוכל להחליט בעצמך איזו תיאוריה עדיפה בעיניך. בהצלחה!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    מאמרים וסרטונים על אבולוציה

    הי אריאל
    אני מזמין אותך לבקר באשכול הכתבות והסרטונים שלנו על אבולוציה בדגש על סדרת הסרטונים "עדויות לאבולוציה", עץ החיים, והמאמרים "אבולוציה לא סתם תאוריה" ו"אבולוציה בעידן המודרני" ולקינוח "שגיאות נפוצות בהבנת תורת האבולוציה"
    אם יש לך שאלות אשמח לענות
    ארז

  • כפיר

    לימוד אבולוציה

  • דוד

  • אבים

    הביקורת על ספר הלימוד

    למעשה, איננו יודעים האם ספר הלימוד הוא טוב או לא. דורון קורן קרא אותו עם דיעה מוקדמת לגבי הנושאים הכתובים בו. הוא מעולם לא התכוון באמת לכתוב ביקורת על ספר לימוד, אלא השתמש בה כמנוף לשטוח את עמדותיו וטענותיו.