ואת הרצון לגלות את כל מה שמרתק במדע.
באמצעות פעילותנו המדעית והחינוכית אנו מעודדים אנשים להפעיל את הדמיון, להתפתח, לחלום, לחשוב
ולמצוא את חדוות הגילוי והעשייה
מי אנחנו
מכון דוידסון לחינוך מדעי הוא עמותה ללא מטרות רווח, שמשמשת כזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. אנו מאמינים בחיבור בין אנשים למדע, ולכן אנו יוזמים, מארגנים ומפעילים קשת רחבה של תוכניות חינוכיות. אנו חותרים להיות מוקד מקצועי לתלמידים, הורים והקהל הרחב, כמו גם למורים, אנשי אקדמיה ממשל וחינוך.
במה אנחנו מאמינים
-
שאין גבול לסקרנות
לכל אחד מאיתנו רצון טבעי לדעת ולחקור. אנחנו רוצים להבין איך הסביבה שלנו עובדת גם בלי לדעת כיצד מנסחים שאלת מחקר, ותוהים ממה מורכבים חומרים גם בלי להיות מומחים בתחום. אנו נמשכים בין השאר לשאלות שאין עליהן תשובות, כי אנחנו צמאים לידע. לכן, במכון דוידסון לחינוך מדעי אנו מאמינים שאת הסקרנות הזו אפשר וצריך לפתח.
-
שהמדע נועד לכולם
מתמטיקה היא לא רק אוסף של מספרים. היא יכולה להיות גם אשליות אופטיות, משחקי היגיון תלת-ממדיים וקסמים. אסטרונומיה היא אמנם מדע מורכב, אבל כדי ליהנות מגשם מטאורים, סופת ברקים או ליקוי חמה כל מה שצריך זה עיניים רואות ולב מרגיש. לכן אנחנו מאמינים שכל אחד ואחת יכולים להתחבר למשהו במדע, ולו הקטן ביותר.
-
שידע הוא יתרון
חברה שמבינה מדע, שחושבת מדע ושמונעת על ידי מדע היא חברה טובה יותר, מתקדמת יותר ומפותחת יותר מבחינה כלכלית. אנו מאמינים שהבנת הרציונל המדעי שמאחורי כל היבטי החיים, החל בצרכנות וכלה בחינוך ובריאות, תשפר את איכות החיים של החברה כולה, ושל כל אדם בתוכה.
-
שהון אנושי הוא משאב לאומי
ישראל נקראת "אומת הסטרטאפים", ובצדק: אנחנו אחת מהמדינות עם שיעור יזמות ההייטק הגבוה ביותר בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה. אנחנו מאמינים שאם נעודד תלמידים לבחור במקצועות מדעיים בבית הספר, נוכל להמשיך לגדל את הדורות הבאים לפי אותם ערכים של סקרנות, הרפתקנות ותשוקה לפיתוחים טכנולוגיים.
איך אנחנו עושים את זה
-
העצמת תלמידים
אנחנו עושים שימוש במדע וטכנולוגיה ככלי חינוכי-חברתי, על מנת להעצים ילדים ובני נוער ולסייע להם לפתח יכולות של חשיבה רציונלית. בתוך כך הם רוכשים מיומנויות נוספות לחיים, כמו עבודה בצוות, חקירה, למידה וחשיבה ביקורתית. העצמת תלמידים תורמת גם לחיזוק הביטחון והדימוי העצמי של התלמידים ומעודדת את השתלבותם במסגרת לימודית, תוך שיפור הישגיהם ומעמדם. -
תוכניות למצטיינים
עבור תלמידים מחוננים ומצטיינים פיתחנו תוכניות מיוחדות המשולבות במסגרת הלימודים הקיימת או מוצעות כהעשרה. מטרתן: להעלות את רמת הלימודים, להקנות מיומנויות לימוד ומחקר חדשות ולהעמיק את הידע במקצועות המדעים. כך מקבלים הן התלמידים והן בית הספר תגבור וערך מוסף למערכת החינוכית הקיימת. -
העצמת מורים
אנו מתמחים בפיתוח מקצועי לצוותי הוראה והדרכה באמצעות העמקת הידע המדעי, גיוון דרכי ההוראה, פיתוח והטמעה של כלים לעבודה עם כיתות הטרוגניות וקבוצות מצוינוּת. אנו מקיימים קורסים, כנסים, סמינרים וימי עיון, מעניקים ליווי פרטני למורים ועורכים סדנאות בבתי הספר. כמו כן אנו שמים דגש על שימוש בסביבות הוראה דיגיטליות, במעבדות מתקדמות ובטכנולוגיה עדכנית כדי לחבר בין מורי המדעים והמתמטיקה ותלמידיהם לעולם המדע. -
תוכניות לבתי ספר
אנו מקיימים עבור המורים קורסים, כנסים, סמינרים וימי עיון. בנוסף אנו מעניקים ליווי פרטני למורים ועורכים סדנאות בבתי הספר. מטרת הסדנאות היא להציע גיוון לדרכי ההוראה, להקנות ידע דיסציפלינרי וכלים לעבודה עם כיתות הטרוגניות וקבוצות מצוינוּת. אנו שמים דגש על שימוש בסביבות הוראה דיגיטליות, במעבדות מתקדמות ובטכנולוגיה עדכנית כדי לחבר בין מורי המדעים, המתמטיקה ותלמידיהם לעולם המדע העכשווי. -
פעילויות מקוונות
כדי להביא את המדע לכל מי שרוצה, ללא מגבלת זמן או מקום, אנחנו מפעילים תוכניות, חוגים וקורסים ברשת ששמים דגש על למידה עצמאית בקצב אישי, בשילוב עם הדרכה וליווי אישי של סגל מכון דוידסון לחינוך מדעי. בחלקן חברי הקבוצה נפגשים גם פנים אל פנים, כדי לקדם את החוויה הוירטואלית ולשלב אותה בחוויה חברתית עשירה. -
תחרויות ומחנות מדע
זה כמה שנים שאנו מארחים במכון דוידסון לחינוך מדעי ובכפר הנוער שבמתחם מכון ויצמן למדע אירועים כגון תחרויות ומחנות נוער, שנמשכים בין יומיים לחודש ימים. כך יכולים המשתתפים להתעמק בחומר הנלמד, להתנסות במחקר במעבדות מכון ויצמן למדע לאורך זמן ולשלב את הכל בפעילויות חברתיות, ערבי גיבוש וכיף, שמגבירים את המוטיבציה ומשאירים טעם של עוד. -
מדע לקהל הרחב
במכון דוידסון לחינוך מדעי ומחוצה לו, במעבדה או תחת כיפת השמיים – תמיד נחפש את הבמה הטובה ביותר כדי לשתף אתכם, הקהל הרחב, בהרצאות והדגמות בנושאים המרתקים, המסקרנים והרלוונטיים ביותר. בנוסף אנו מעלים לאתר תוכן עשיר הכולל כתבות, מאמרים וקטעי וידאו במגוון רחב של תחומים, שנגישים תמיד לכולם, מכל מקום ובכל זמן. -
גן המדע
במוזיאון גן המדע אנו מזמינים את המבקרים לגעת במוצגים, לשחק איתם ולחקור את התופעות המדעיות שמאחוריהן, ועל ידי כך להתחבר למדע באופן הכי ישיר ומהנה וללא מתווכים. נוסף על המוצגים הקבועים גן המדע מציע תערוכות מתחלפות, פסטיבלי מדע ובמהלך חופשות בית הספר אף סדנאות לילדים.
הנהלת המכון
חברי הוועד המנהל והאסיפה הכללית
- פרופ' אלון חן: נשיא מכון ויצמן למדע ויו"ר הוועד המנהל
- מר אברהם ביגר: בעלים ומנכ"ל ביגר השקעות בע"מ
- דיתה ברוניצקי: נציגת ציבור
- פרופ' אבישי גל ים: מכון ויצמן למדע
- מר עידו דיסנצ'יק: יו"ר בדימוס מועצת המנהלים של מכון ויצמן למדע
- מר שמשון הראל: יו"ר אגודת הידידים ויו"ר מועצת המנהלים של מכון ויצמן למדע
- ד"ר ציפי לנדאו: נציגת ציבור, חברה במועצת המנהלים של המרכז האקדמי לוינסקי
- ד"ר רונן מיר: מנהל מרכז שוורץ רייסמן לחינוך מדעי ברחובות
- תמיר קדישי: מכון ויצמן למדע
- פרופ' נירית דודוביץ: מכון ויצמן למדע
- פרופ' רון מילוא: דיקן לענייני חינוך, מכון ויצמן למדע
- פרופ' עודד אהרונסון: ועדת ביקורת
- מר חיים רוסו: ועדת ביקורת
מחקר בתחום החינוך המדעי
מכון דוידסון מפתח מודלים ותכנים חדשניים בהיבטים מגוונים של חינוך מדעי, שמתפרסמים דרך קבע בכתבי עת ומוצגים בכנסים ברחבי העולם. אנו גאים לתרום לקהילה העולמית של אנשי המקצוע בחינוך המדעי, כפי שאפשר לראות ברשימת הפרסומים המצורפת.
לרשימת מחקריםויליאם (ביל) דוידסון (1922-2009)
ביל דוידסון כיהן כנשיא, יו"ר ומנכ"ל של חברת Guardian Industries, מיצרניות הזכוכית המובילות בעולם ליישומי אדריכלות ורכב. בנוסף הוא היה הבעלים של כמה קבוצות ספורט בארה"ב ואף התקבל להיכל התהילה של הכדורסל המקצועי האמריקני.
כאיש עסקים, נדבן וחבר בולט בקהילה היהודית השכיל מר דוידסון למלא תפקיד מנהיגותי חשוב בדרכו הצנועה. אמונתו של דוידסון שחינוך וניהול נאות הם הכלים הטובים ביותר לקידום צמיחה ושגשוג כלכלי, כמו גם מחויבותו לחינוך איכותי, באו לידי ביטוי בשורה ארוכה של יוזמות נדבניות נוספות שהגה.
נוסף על מכון דוידסון לחינוך מדעי הוא הקים ותמך במוסדות השכלה וחינוך נוספים, כגון מכון ויליאם דוידסון באוניברסיטת מישיגן, הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע"ש ויליאם דוידסון בטכניון, בית הספר ללימודי מוסמך בתחום החינוך היהודי ע"ש ויליאם דוידסון במכון התאולוגי היהודי בניו יורק ומרכז דוידסון בגן הארכיאולוגי בירושלים.
בשנת 1997 זכה ביל דוידסון להוקרה מטעם מועצת הקרנות הפילנתרופיות במישיגן על מפעל חייו ברמה המקומית, הארצית והבינלאומית. במאמר שהופיע בניו יורק טיימס באותה שנה תואר דוידסון כאחד התורמים הנדיבים ביותר בתולדות ארה"ב. אחרי מלחמת יום הכיפורים הוענק לביל דוידסון פרס ראש הממשלה על מחוות פילנתרופיות יוצאות דופן כלפי מדינת ישראל.
מר ביל דוידסון הלך לעולמו בביתו בגיל 86. הוא השאיר אחריו את אשתו קארן וילדיהם. קרן דוידסון ממשיכה את פועלו וחזונו וממשיכה לתמוך בפעילותו של מכון דוידסון לחינוך מדעי.
אתר זה נבנה בתמיכתה האדיבה של קרן ויליאם דוידסון כהוקרה לפרופ' חיים הררי. יו"ר ומייסד מכון דוידסון. נשיא מכון ויצמן למדע לשעבר
כמה מהמדענים המובילים חוששים מעולם שנשלט על ידי מכונות שחושבות... אני יותר מודאג מעולם שנשלט על ידי אנשים שחושבים כמו מכונות.
פרופ' חיים הררי מייסד מכון דוידסון לחינוך מדעי
תמכו בנו
מכון דוידסון הוא עמותה ללא כוונות רווח. פעילותנו מתאפשרת תודות לתמיכתם האדיבה של ידידי המכון ושותפינו לדרך. תמיכתכם תעזור לנו לקיים את הפעילויות החינוכיות המגוונות שלנו ולהשפיע על הדורות הבאים של תלמידים, מורים ואוהבי מדע. כמו כן היא תאפשר לנו לפעול ביתר שאת לקידום המודעות הציבורית לחינוך המדעי בארץ ובעולם ולאוריינות מדעית לכל. הצלחתנו תלויה בעזרתכם.
ליצירת קשראיפה אנחנו
מכון דוידסון לחינוך מדעי מחולק לשני קמפוסים, דרום וצפון.
שני הקמפוסים נמצאים בתוך מתחם מכון ויצמן למדע ברחובות.
- פיתוח:
- עיצוב:
- עילי עובדיה