הסרטון שלפניכם עוסק באבולוציה של העופות, ומנסה לענות על שאלות כמו: איך קשקשי הדינוזאורים הפכו לנוצות, והאם תיתכן חצי כנף?

אחד החלקים החשובים שמאפשרים יכולת תנועה באוויר אצל בעל החיים הוא הנוצה. מבנה הנוצה מאפשר מצד אחד חיכוך מינימלי עם האוויר ומצד שני מניח לציפור לנצל את כוח העילוי כדי להתרומם.
ממצאי מאובנים מגלים שהנוצות התפתחו מהקשקשים של הדינוזאורים לפני מאות מיליוני שנים, בתהליך הדרגתי וממושך. הנוצות הקדומות כנראה לא שמשו בהתחלה לתעופה, אלא מילאו תפקידים אחרים כמו בידוד, הסוואה, הרתעה או משיכה של בני זוג. כדי שיוכלו לעוף היו הציפורים הקדמוניות צריכות גם להוריד את משקל גופן ולהאריך את כנפיהן, דבר שהתרחש רק כמה עשרות מיליוני שנים אחרי הופעת הנוצות הראשונות.

אבל כיצד זה קרה? איך אפשר להגיע ממבנה של קשקש למבנה של נוצה בתהליך הדרגתי, שכל שלב ביניים נותן לבעל החיים יתרון על פני השלב שקדם לו? בסרטון שלפנינו נקבל הסבר על האבולוציה של העופות ותשובה לשאלה "האם תיתכן חצי כנף?"

הסרטון הופק במסגרת TED-Ed

למידע נוסף על תורת האבולוציה ראו אשכול כתבות וסרטונים בנושא.

4 תגובות

  • רן קנדי

    לנגד עיניכם

    בואו נראה מה בעצם אומרים לנו כאן.

    - ”אחד החלקים החשובים שמאפשרים יכולת תנועה באוויר אצל בעל החיים הוא הנוצה. מבנה הנוצה מאפשר מצד אחד חיכוך מינימלי עם האוויר ומצד שני מניח לציפור לנצל את כוח העילוי כדי להתרומם.“. - ובסרטון, - ”Feathers are some of the most remarkable things ever made by an animal. They’re gorgeous in their complexity, delicate in their construction, and yet strong enough to hold a bird thousands of feet in the air.“. - לא ניתן לומר שהנוצות חיוניות לתעופה, - חרקים, עטלפים, ופרטוזאורים הסתדרו בלעדיהן, - אבל הן ללא ספק משמעותיות, משמעותיות ביותר, - לעניין יכולתם של הציפורים והעופות ל-”תנועה באויר“.

    - מעופם של עטלפים בבירור מגושם לעומת הציפורים. ניתן לנחש שגם לפרוטוזאורים לא הייתה אותה יכולת תימרון, ולחרקים, למרות שבתחומים מסויימים יעלו על הציפורים והעופות - כביכולת להשאר בנקודה באויר מבלי לנוע או לשנות כיוון בפתאומיות באפן זוויתי - אין את היכולת לדאות כציפורים והם תלויים ככלל תמיד בהכרח להניע את כנפיהם ללא הרף במהירות גבוהה ביותר.

    - קרי הנוצה כלי משמעותי ביותר עבור העוף לעניין התעופה, - ובלעדיה היה מצב הדברים שונה מיסודו.

    אבל: - ע״פ הסברה המוצגת דווקא: - הנוצה על איכויותיה היחודיות התפתחה ללא כל זיקה לעניין התעופה ומכחם של גורמים שונים לחלוטין. אפשר להקשות אולי לעניין כוחם האפשרי של אותם גורמים ומשקלם התפקודי לעומת יצירת הכלי יוצא הדפן אשר נותנת הדעת שע״פ התאוריה המוצעת יִדָּרְשׁוּ גורמים משמעותיים דווקא לצרכו, - אבל לא בכך העניין כאן: - הנקודה היא בעניין האקראיות הגמורה, - גם ע״פ ההשקפה המדעית המקובלת, כמסתבר, - לעניין הופעת הנוצה.
    - הטענה היא שאותו כלי התפתח מתוך מקריות גמורה לשימושים אחרים לחלוטין ואעפ״כ רצה הגורל משום מה שימצא למפרע מתאים באופן שד"ר גרטי וד"ר צימר עצמם מדגישים דווקא להפיכתם של העופות לשהינם. והשאלה היא כמובן שאלת הסבירות לעניין זה. אפשר להציג דוגמא אחרת למקרה דומה? מן הסתם לא. - לא קורה שמתכננים לדוגמא גג מודולרי למבנה מסוג חדש הכולל רכיבים שונים לקירור או לחימום וחלקים נעים למטרות שונות ובאקראי לאחר מכן מסתבר שניתן להשתמש בו גם ככנף למטוס קרב. יש כאן נקודה שאי אפשר להתעלם ממנה, - דווקא ע״פ הממצאים הקיימים זאת אומרת, - אבל נראה שהעוסקים בתחום כ״כ שבויים בקונספציה שהם מורגלים בה שאנחנו אפילו לא שומעים שיש כאן קושי.

  • אנונימי

    סרטונים כאלה מטופשים ושקריים

    סרטונים כאלה מטופשים ושקריים כמו אצלכם מזמן לא ראיתי.

  • מיכאל

    האם השינויים הסביבתיים המתרחשים בסביבת מחיה של האורגניזם מאפשרים

    האם השינויים הסביבתיים המתרחשים בסביבת מחיה של האורגניזם מאפשרים התפתחות אבולוציונית בכיוון מסויים לאורך זמן?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי מיכאל
    ברירה טבעית היא מוכתבת סביבה, כך שאם יש לחץ ברירה טבעית שמעדיף כיוון התפתחות מסויים, ככה"נ זה הכיוון בו מין מסויים יתפתח. אותו מין יהיה חשוף רק להשפעות בסביבת מחייתו, כך שלא רק שזה יתכן, זה מחוייב המציאות.
    מקווה שעזרתי
    ארז