בדרך כלל אנחנו שומעים על חיידקים בהקשרים שליליים, אבל אפשר גם להיעזר בהם כדי להכין כמה וכמה מוצרי מזון

יצא לכם לשמוע בעבר, כשחליתם או נפצעתם, שחיידקים נכנסו לכם לגוף? נכון, חלק מהחיידקים באמת פוגעים בבריאותנו, אבל ידעתם שיש גם חיידקים שמשמשים אותנו בהכנת אוכל טעים, כמו יוגורט?

אז קדימה – הבה נכין יחד יוגורט. איך נעשה זאת? בניסוי הזה ניקח חלב ונוסיף לו כף אחת של יוגורט שקונים בסופר, ויש בו כבר כמות מספיקה של חיידקים. החלב והחיידקים יתערבבו להם במקום חמים, ואז יתרחש תהליך מיוחד שיגרום לחלב לתסוס ולהפוך ל... יוגורט בעצמו. 

תהליך התסיסה בחלב מתרחש כאשר החיידקים ניזונים מהסוכר שבחלב. כתוצאה מכך הם מייצרים אנרגיה וחומצה, שנקראת חומצת חלב או חומצה לקטית. החומצה הזו גורמת לשינויים בחלב, שהופך סמיך יותר ומשנה את טעמו לטעם החמצמץ והמוכר של היוגורט. אגב, תהליך תסיסה דומה מתרחש גם בהתפחת בצק ללחם. גם במהלך ההתפחה יצורים זעירים, במקרה זה לא חיידקים אלא שמרים, ניזונים מסוכר ומייצרים אנרגיה וגז, שגורמים ללחם לתפוח.


צנצנות, חלב, כף יוגורט - והנה לנו יוגורט תוצרת בית | Shutterstock, Y.P.photo

ציוד וחומרים:

ארבע צנצנות עם מכסה בנפח של 250 מ"ל (צנצנות מיונז, חרדל או ריבה, ריקות ונקיות)

סיר בינוני

ליטר חלב

שימו לב: אפשר להשתמש גם בחלב דל שומן (אבל לא דל לקטוז) ובחלב של עיזים או כבשים, אם כי התהליך יכול להיות ארוך יותר במקרים כאלה

ארבע כפות לערבוב

סיר עם מכסה

מדחום מטבח

גביע יוגורט

כף מדידה

משפך (לא חייבים)

צידנית קטנה

תוספות לבחירתכם: מחית פירות אהובים, קורנפלקס, פתיתי שוקולד ועוד 

 

סרטון המראה את מהלך הניסוי:

מהלך הניסוי (בליווי מבוגר, כמובן)

1.     חממו את החלב לטמפרטורה של 90-85 מעלות צלזיוס בסיר מכוסה עם תחתית עבה. חשוב לערבב מדי פעם את החלב כדי שהוא לא יישרף בתחתית, וגם לוודא שהחלב לא ירתח, כלומר שלא יווצרו בו בועות. אם אין לכם מדחום למטבח, מחממים כמעט עד לרתיחה ומסירים מהחימום. לאחר מכן הניחו לחלב להתקרר עד לטמפרטורה של 55 מעלות. אם אין לכם מדחום, קררו עד שהחלב יהיה פושר.

2.     בזמן שהחלב מתקרר, הכינו את הצנצנות והמכסים. שפכו לתוך הצנצנת מים רותחים, סגרו את המכסה והפכו בזהירות את הצנצנת המלאה. לאחר כדקה שפכו מהצנצנות את המים והניחו אותן הפוכות לייבוש. שלב זה נועד לעקר אותן – לנקות מחיידקים אחרים את הכלים שבהם יוכן היוגורט.

3.     לאחר שהחלב התקרר מעט, אבל עדיין פושר, חלקו אותו בצורה שווה לארבע הצנצנות שהכנתם. הוסיפו לכל אחת מהצנצנות כף אחת של יוגורט קנוי, ערבבו היטב וסגרו את הצנצנות במכסים.


לאחר שהחלב התקרר מעט, אבל עדיין פושר, חלקו אותו בצורה שווה לארבע הצנצנות שהכנתם. אישה מוזגת חלב לצנצנות | Shutterstock, New Africa

שימו לב: חיידקי היוגורט ימותו אם ייחשפו לטמפרטורה של יותר מ-55 מעלות. לכן חשוב לוודא שהחלב לא חם מדי.

4.    הכניסו את הצנצנות לצידנית קטנה, מלאו אותה במים חמימים עד לחצי מגובה צנצנות היוגורט, וסגרו אותה. הניחו לצידנית למשך שלוש שעות. אם אין לכם צידנית, אפשר לעטוף את צנצנות היוגורט החמימות במגבת ולהשאיר אותן כך למשך הלילה.

אחרי התהליך הזה היוגורט מוכן, אבל אל תפתחו את הצנצנות עדיין. הכניסו אותן למקרר ללילה. למחרת אפשר להוסיף מעל היוגורט מחית פרי, קורנפלקס או כל תוספת אחרת שאתם אוהבים. בתיאבון!

תגובה אחת

  • נופיק

    אזהרה יוגורט הוא מאכל מסוכן

    אזהרה יוגורט הוא מאכל מסוכן לבעלי מחלות מעיים. מניסיון אישי זהירות !