ניתן לחלק את המוח הקדמי לשני אזורים מרכזיים: החלק הקדמי ביותר נקרא טלנספלון (telencephalon), ותחתיו מתפפתח הדיאנצפלון (diencephalon)

הדיאנצפלון הוא חלק מהמוח הקדמי, שמכיל בתוכו כמה מהרכיבים החשובים של מערכת העצבים המרכזית: התלמוס, ההיפותלמוס, בלוטת יותרת המוח (ההיפופיזה), ובלוטת האצטרובל (פייניל).

התלמוס מווסת את הקלט החושי המגיע מאזורים רבים בגוף בדרכו אל קליפת המוח. התלמוס הוא תחנת העיבוד הראשונה של מרבית המידע החושי שמגיע למערכת העצבים המרכזית. לאחר העיבוד הראשוני, המידע ממשיך הלאה לאזורים השונים של קליפת המוח, שאחראים על כל חוש בנפרד.

ההיפותלמוס הוא נקודת הממשק בין מערכת העצבים למערכת הבלוטות של הגוף. העברת המידע מתבצעת באמצעות הקישורים הענפים שיש להיפותלמוס עם בלוטת יותרת המוח. הורמונים רבים נוצרים בהיפותלמוס, עושים את דרכם לבלוטה ומופרשים ממנה אל מחזור הדם וכך משפיעים ופועלים באתרים שונים בגוף.

הסרטון מציג את האנטומיה של הדיאנצפלון, בדגש על התלמוס וההיפותלמוס:

צוות תקשורת המדע של מכון דוידסון תרגם עבורכם סדרת סרטונים דומים הסוקרים את חלקיו השונים של המוח והתאים שמרכיבים אותו. רשימת הפרקים המלאה של הסידרה מופיעה בתחתית העמוד.

התלמוס - מווסת ומעביר מידע חושי 

התלמוס מחובר בקשרים ענפים לחלקים רבים של קליפת המוח, וכל החושים, פרט לחוש הריח, עוברים בו בדרכם לאזורים הגבוהים יותר של המוח, כלומר, אזורים בהם המוח מצרף מידע שהתקבל ממוקדים רבים. התלמוס לא רק משמש כתחנת ממסר למידע, אלא גם מבצע עיבוד ראשוני של רוב המידע החושי העובר דרכו.

מעבר המידע אינו חד-כיווני לגמרי, מהתלמוס אל קליפת המוח, אלא יש בו גם קישורים שמחזירים אליו מידע מחלקי המוח הגבוהים. במאצעות מערכת הקשרים המורכבת הזו התלמוס ממלא תפקיד מרכזי בתהליכים פיזיולוגיים רבים, ויחד עם קליפת המוח והוא מווסת בין מערכות הקלט והקשב השונות.

ההיפותלמוס - מרכז לייצור הורמונים

ההיפותלמוס מורכב מגרעינים רבים שלכל אחד מהם יש תפקיד ייחודי, ורבים מהם מייצרים הורמונים. בעזרת הגרעינים האלה הוא מפקח על תפקודים פיזיולוגים מגוונים של הגוף. כפי שאפשר לראות בסרטון, בלוטת יותרת המוח מחוברת אליו ב"גבעול" דקיק שחודר את אחת העצמות של הגולגולת, כך שההיפותלמוס נמצא מעליה והבלוטה קבועה בכיס שנמצא ממש בתוך העצם.

אחת הסכנות שעלולות להיגרם בתאונות דרכים, למשל, היא תופעה שמכונה "צליפת שוט": בעקבות התנועה החדה של הגולגולת בעת החבטה העצם חותכת את הגבעול או פוגעת בו. כתוצאה מכך יכול להגרם נזק חמור ליכולת של מערכת העצבים לתרגם אותות עצביים לאותות הורמונליים, והנזק הזה עלול לגרום לבעיות רבות נוספות הקשורות בחוסר איזון הורמונלי.

חלק נוסף בדיאנצפלון הוא בלוטת האצטרובל, שנמצאת בין שני החצאים של המוח, במפגש בין התלמוס הימני לשמאלי. בלוטת האצטרובל מגיבה למעברים מאור לחושך, וכך עוזרת להפריד ולהתאים את הגוף לשעות היום ושעות הלילה. בשעות החושך תאים בבלוטה מייצרים הורמון בשם מלטונין שקשור בוויסות מחזורי השינה-ערנות ותפקודים נוספים.

להמשך קריאה וצפיה בסרטוני הסדרה:

תגובה אחת

  • חנה שרה בוקסבוים

    ברצוני להודות לכם על הקרנת

    ברצוני להודות לכם על הקרנת הסרט על הדיאנצפלון.
    כתוצאה מהסרט הבנתי כמה דברים על אזור זה במח, וגם על ההיפותלמוס.
    אז תודה רבה, וכל הכבוד!!!