המוח הוא צרכן אנרגיה מרכזי בגוף האדם. אף שמשקלו מסתכם בממוצע בשני אחוז בלבד ממשקל הגוף, הוא צורך כ-20 אחוז מהחמצן ו-25 אחוז מהאנרגיה שמייצר הגוף כולו.

החומרים הנחוצים לתפקודו התקין של המוח נוצרים באיברים שונים ומגיעים אליו באמצעות מערך ההפצה של הגוף – מערכת הדם. אספקת הדם למוח נעשית באמצעות העורקים הקרוטידיים והוורטברליים, שנקשרים יחדיו במעגל על שם ויליס ומתפצלים כדי לספק דם לחלקי המוח השונים. הסרטון שלפנינו מציג את הרכיבים השונים של מערכת אספקת הדם למוח.
 

הסרטון הופק בידי מוחמד בן-ברהים מאוניברסיטת FMPF שבמרוקו. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין.
We would like to thank Mohammed from FMPF for all of his help.

 

המעגל על שם ויליס הוא עדות מובהקת לחשיבות הרבה של אספקת דם סדירה למוח. תאי העצב אינם מתחדשים כמעט, כך שדי בפרק זמן קצר יחסית ללא חמצן או מקורות אנרגיה כדי לגרום נזק בלתי הפיך לרקמה. האיחוי של כלי הדם שמזינים את מערכת העצבים בבסיס המוח פועל כמעין שסתום בטיחות, כדי שפגיעה באחד העורקים לא תגרום נזק אדיר לרקמת המוח.

אחד משלושת קרומי המוח הוא הקרום העכבישי (ארכנואידי) שצמוד יחד עם קרום נוסף לחלקה הפנימי של הגולגולת. מתחתיו נמצא המרווח התת-עכבישי שבו נמצא בולם הזעזועים של המוח, הנוזל המוח-שדרתי.עורקים הנמצאים במרווח הזה שולחים שלוחות עמוק אל תוך המוח, והקרום העכבישי שמקיף את כלי הדם בכניסתם למוח הולך ומתפוגג ככל שהם מעמיקים פנימה.

לעומת זאת, לוורידים שמנקזים את הדם מהמוח החוצה אין ציפוי דומה, משום שהעורקים פועמים אך הוורידים לא. שכבת הקרום העכבישי סביב העורקים מבודדת אותם מרקמת המוח ומוודאת שהפעימות שלהם לא יפעילו לחץ מכני על הרקמה שסביבו ויגרמו נזקים.

עידו קמינסקי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

7 תגובות

  • טלי

    זרימת דם חלשה למוח, ושיפור

    ממה בעצם נוצר מצב של זרימת דם חלשה למוח ?
    והאם יש דרך לשפר זאת בדרכים טבעיים (מזון מסויים) ?

  • שמעון

    האם זרימת הדם למוח וחזרה ממנו

    האם זרימת הדם למוח וחזרה ממנו, התבצעים משני צידי המוח. קרי, מהצד השמאלי והימני של הצוואר, או שהוא מגיע מהצד השמלי של הצוואר וחוזר דרך הימני או ההיפך. תודה מראש.

  • יוסי

    שלום רב,

    שלום רב,
    האם סריקת CT יעילה לאבחנת זרימת הדם במוח ?

  • סטודנט

    מעגל ויליס - שאלה

    בקורס נוירואנטומיה שלמדתי נאמר שמעגל ויליס מורכב מ 3 עורקים עיקריים, כאשר ל- 60% מהאוכלוסייה בלבד יש את שלושתם, בעוד לחלק יהיו רק 2 עורקי גיבוי. לא מצאתי לכך הסברים ממש, ואשמח לשמוע מכם עוד בהרחבה.

  • טלי

    חבל ש...

    הסבר מעולה. חבל שלא פירטתם יותר על המערכת הורידית.

  • יואב

    מקור מידע ללימוד אנטומיה

    שלום עידן, נתקלתי בוידאו שתרגמתם, ורציתי לנצל את ההזדמנות להמליץ על האתר שלנו. www.kenhub.com
    יש לנו מאגר גדול של סרטוני וידאו, אטלס עם אלפי מונחים עם איורים ברמה גבוהה, מאמרים בנושאי אנטומיה, וכן חידונים מתקדמים ללימוד עצמי וחזרה על החומר. האתר באנגלית או גרמנית, אבל יש לנו משתמשים מכל העולם, וכמובן גם מישראל. ממליץ לבדוק אותנו. אם יש שאלות, אשמח לענות.

  • K

    KKK

    עורקים הנמצאים במרווח הזה שולחים שלוחות עמוק אל תוך המוח, והקרום העכבישי שמקיף את כלי הדם בכניסתם למוח הולך ומתפוגג ככל שהם מעמיקים פנימה. - עורקים נמצאים במרווח הזה ושולחים שלוחות עמוק אל תוך המוח. הקרום העכבישי מקיף את כלי הדם בכניסתם למוח והולך ומתפוגג ככל שהם מעמיקים פנימה.