המוח הקטן הוא חלק במערכת העצבים המרכזית שאחראי בעיקר על מוטוריקה ושיווי משקל. הוא נמצא בחלק האחורי של המוח, סמוך לגזע המוח, ומחובר אליו בכמה רגליות שבהן עוברים סיבים הנושאים מידע מהמוח הקטן אל שאר חלקי מערכת העצבים. הסרטון שלפנינו מציג את האנטומיה של המוח הקטן: מיקומו, חלוקתו להמיספרות ולאונות וכמה מהגרעינים מרכזיים שבו.

הסרטון הופק בידי מוחמד בן-ברהים מאוניברסיטת FMPF שבמרוקו ותורגם בידי צוות דוידסון אונליין.

צוות אתר דוידסון תרגם עבורכם סדרת סרטונים הסוקרים את חלקיו השונים של המוח והתאים שמרכיבים אותו. רשימת הפרקים המלאה של הסידרה מופיעה בתחתית העמוד.

ברוב החלקים של מערכת העצבים המרכזית הייצוגים המוחיים הם "קונטרה-לטרליים", כלומר, ההמיספרה השמאלית של המוח מקבלת ומעבירה מידע מהצד הימני של הגוף ולהיפך. המוח הקטן ייחודי בכך שבו יש ייצוג איפסי-לטרלי של הגוף, כלומר, ההמיספרה השמאלית של המוח הקטן מקבלת ומעבירה מידע דווקא מהצד השמאלי של הגוף והימנית להיפך.

המוח הקטן חיוני לשמירה על הקואורדינציה בין השרירים והמפרקים בביצוע של תנועות רציפות וחלקות. על כן פגיעות במוח הקטן מתבטאות לרוב בירידה ביכולת להוציא אל הפועל תנועות בצורה נורמלית.

התסמין הנפוץ ביותר של פגיעה כזאת נקרא אטקסיה, הוא מתבטא בחוסר יציבות, תנועות בלתי רצוניות של הגפיים והעיניים, רעד, קשיי הליכה ויציבה חריגה. עם זאת, גם פונקציות נוספות עלולות להיפגע מנזק כזה, ובהן דיבור, כישורים מרחביים ולמידה מוטורית, ואף עלולים להיות שינויים במצב הרוח עד כדי מחלות נפש. מכאן אפשר להבין שהמוח הקטן מעורב בתפקודים רבים ואינו מוגבל רק לתחום המוטורי.

להמשך קריאה וצפיה בסרטוני הסדרה:

0 תגובות