הנוזל המוח-שדרתי (CSF) משמש בראש ובראשונה כבולם הזעזועים של מערכת העצבים המרכזית. הוא מגן על המוח מטלטלות וחבטות ומסייע לשמור על לחץ תקין בתוך הגולגולת.

הנוזל נוצר במערכת החדרים שבמוח, ממלא משם את החדרים השונים ומקיף גם את חוט השדרה. מערכת החדרים במוח היא מערכת רציפה, שהנוזל שנוצר במקום מסוים בה ממלא בסופו של דבר את כל החללים שבתוכה עד שהוא נספג באזור אחר במערכת. הסרטון שלפנינו מציג את המסלול שעושה הנוזל ואת תפקידיו המרכזיים.

הסרטון הופק בידי מוחמד בן-ברהים מאוניברסיטת FMPF שבמרוקו ותורגם בידי צוות דוידסון אונליין

צוות אתר דוידסון תרגם עבורכם סדרת סרטונים הסוקרים את חלקיו השונים של המוח והתאים שמרכיבים אותו. רשימת הפרקים המלאה של הסידרה מופיעה בתחתית העמוד.

הנוזל המוח-שדרתי נוצר במקלעת הדמים הנמצאת בחדרים הלטרליים, בחלק העליון של החדר השלישי ובחדר הרביעי. תפקידה של מקלעת הדמים הוא לסנן את הדם וליצור ממנו את הנוזל המוח-שדרתי. המקלעת מורכבת מתאים מיוחדים שמבקרים את העברת החומרים מהדם לנוזל ולא מאפשרים לחומרים בלתי רצויים שעלולים לסכן את המוח לעבור אותם. כך המקלעת משמשת למעשה כמעין חיץ בין הדם הזורם בעורקים לבין הנוזל המוח-שדרתי.

בנוסף קיימת במקלעת הדמים העברה מסוימת של חומרים בכיוון ההפוך כלומר סילוק פסולת שהצטברה בנוזל והוצאתה מהמוח אל מחזור הדם. למרות הסינון האגרסיבי שעובר הדם כשהוא הופך לנוזל מוח-שדרתי, כמות קטנה של תאי דם לבנים ממערכת החיסון מצליחה לחדור אליו. ייתכן שהתאים האלה ממלאים תפקיד במלאכת הניטור של מערכת החיסון במערכת העצבים המרכזית.

הייצור והניקוז התקין של הנוזל המוח-שדרתי הוא עניין קריטי. מאחר שנפח הגולגולת מוגבל, כל עלייה לא מבוקרת בקצב הייצור של הנוזל או בעיה בניקוזו תגרום ללחץ על רקמת המוח שעלול לפגוע בה לאורך זמן, או לחסום את העורקים המספקים דם למוח.

להמשך קריאה וצפיה בסרטוני הסדרה:

2 תגובות

  • חיים

    פגיעה מוחית למה היא נקודתית

    מאחר וה CSF הוא זה שמזין את תאי המוח סביר להניח שבעקבות הדיפוזה ריכוז החמצן שווה בכל ה CSF. מכאן שהגיונית פגיעה או חסם בנים בארכנואיד תגרום לירידה בריכוז החמצן ב CSF ומכאן לפגיעה מוחית כוללת. אז איך זה שבשבץ הפגיעה נקודתית?

  • דליה ארד

    האם מה שאתם קוראים "חדרים

    האם מה שאתם קוראים "חדרים לטרליים "הם אקוויולנטיים למה שקרוי "חללי CSF-"מונח המופיע בתוצאות בדיקת MRI ראש
    ולמה הכוונה קמירויות המח
    מה אם יש הרחבה קלה בחללי הCSF על פני קמירויות המוח בעיקר פרונטלית בתבנית סימטרית.
    ומה זה DVA צרבלי
    בקיצור-לעדכן צוואה?