לקריאת הכתבה

אנטומיה של המוח: מבוא

הסרטון שלפנינו מציג את האנטומיה הגסה של המוח: ההמיספרות, האונות ומספר אזורים נוספים.

את המוח האנושי אפשר לחלק לאזורים ותת-אזורים רבים, בהתאם לאנטומיה המרחבית שלו ולתפקידים של כל אזור. המוח מורכב משני חצאים (המיספרות) שכל אחד מהם מתחלק לארבע אונות: מצחית, קודקודית, רקתית ועורפית. האונות מופרדות זו מזו על ידי נקודות ציון אנטומיות מרכזיות ובעיקר על ידי כמה חריצים גדולים שנוצרים מקיפולים של קליפת המוח.

בעומק רקמת המוח, מתחת לקליפת המוח, נמצאת מספר אזורים תת-קליפטיים (תת-קורטיקליים) שמופרדים אנטומית מסביבתם. על פי רוב אלה גרעינים שבהם נמצאים גופי תאים בעלי תפקידים מוגדרים.

הסרטון מציג את האנטומיה הכללית של המוח: ההמיספרות, האונות ועוד:

צוות תקשורת המדע של מכון דוידסון תרגם עבורכם סדרת סרטונים דומים הסוקרים את חלקיו השונים של המוח והתאים שמרכיבים אותו. רשימת הפרקים המלאה של הסידרה מופיעה בתחתית העמוד.

פני השטח של המוח האנושי גדולים בהרבה מפני השטח של הגולגולת. הבליטות והחריצים שראיתם בסרטון נוצרים מהצורך לדחוס את המבנה המורכב מאוד של המוח בתוך הגולגולת. במהלך ההתפתחות העוברית המוח הולך וגדל ונוצרים בקליפתו קפלים רבים. כמה מהקפלים גדולים עד כדי כך שהם מחביאים בתוכם אונות שלמות של המוח. כך למשל האינסולה.

מבחינה פונקציונלית, כל המיספרה מקבל מידע מהצד הנגדי לה של הגוף ושולטת בתפקודו. כלומר חצי המוח הימני מקבל מידע תחושתי מצד שמאל של הגוף ופוקד עליו איך להגיב ולנוע וחצי המוח השמאלי מפקח על חצי הגוף הימני.

עם זאת, ההמיספרות אינן סימטריות לחלוטין ותפקודים מסוימים קיימים בעיקר בצד אחד של המוח ולא בשני. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לכך היא אזור ברוקה, שנמצא באונה המצחית. האזור הזה ממלא תפקיד חיוני ביכולת הלשונית של בני אדם ובלעדיו איננו מסוגלים להפיק דיבור אנו מתקשים גם בהבנת דיבור של אחרים. אף שהמבנה האנטומי עצמו קיים בשני צדי המוח, אצל רוב האנשים אזור ברוקה המתפקד נמצא בהמיספרה השמאלית.

במוח יש כמה מבנים "קומיסורליים" שתפקידם להעביר מידע בין שתי ההמיספרות. המרכזי שבהם – הקורפוס קלוסום – הוצג בסרטון. הקומיסורות אחראיות על העברת המידע בין שני חצאי המוח, כך שאף על פי שכל המיספרה היא התחנה הראשונה של המידע המגיע מהצד הנגדי של הגוף, בסופו של דבר חלק מהמידע המעובד מגיע לשתי ההמיספרות גם יחד.

נוסף על הקורפוס קלוסום קיימות עוד שתי קומיסורות בקדמת המוח: הקומיסורה הקדמית, שמעבירה מידע על חוש הריח בין שני חצאי המוח, והקומיסורה ההיפוקמפלית שמעבירה מידע בין שני מבנים שנקראים היפוקמפוס ונמצאים בעומק המוח. שתי קומיסורות נוספות נמצאות בחלקו האחורי של המוח: הקומיסורה האחורית, שמעבירה מידע על חוש הראייה, והקומיסורה ההבנוילרית.

להמשך קריאה וצפיה בסרטוני הסדרה: