מהי חשיבה קונסיפרטיבית? מדוע קשה כל כך להפריך תיאוריות קונספירציה? ומה ההבדל בינן לבין תיאוריות מדעיות אמיתיות?

הרבה סיפורים משונים מתרוצצים סביב מגפת הקורונה העולמית. אחד מספר שנגיף הקורונה הונדס במעבדה סודית בווהאן שבסין ושוחרר לעולם כנשק ביולוגי. אחר מאשים את ביל גייטס בכך שהוא עומד כביכול מאחורי הפצת המחלה כחלק ממזימה להשתלט על העולם דרך טכנולוגיית 5G. ויש גם מי שטוענים שהחיסון לקורונה מכיל שבב אלקטרוני שבאמצעותו הממשלה יכולה לעקוב אחרי אנשים.

אין ספק ששמעתם לפחות אחת מהטענות הללו בשנה האחרונה, או כל אחת מאינספור תיאוריות קונספירציה אחרות שצצו במקביל להתפרצות המגפה שהפכה את חיינו על ראשם. כנראה גם תהיתם עד כמה הן אמינות, ואולי גם עשיתם בירורים אלה ואחרים כדי להעמיק את הבנתכם: קראתם בלוגים וכתבות באינטרנט, שוחחתם עם חברים והאזנתם להרצאות ולהסכתים (פודקאסטים). אולי אפילו חשבתם, ולו לרגע קצר, שיש שמץ של אמת לפחות באחת מהתיאוריות הללו.

ברכותינו – גם החשיבה שלכם קונספירטיבית. כלומר, גם אתם אנושיים. מהי חשיבה קונספירטיבית, מה מבדיל בינה לבין חשיבה ביקורתית-מדעית ומהי הדרך הנכונה והבטוחה לנווט בתוך מבול המידע ותיאוריות הקונספירציה המציפים אותנו כיום?

קנוניה או סיפור?

נתחיל בתרגיל מחשבתי קצר שהעלה הפסיכולוג רוב בראדרטון (Brotherton) בספרו "מוחות חשדניים" משנת 2015. קראו את שני הקטעים הבאים:

1. ב-11 בספטמבר 2001 השתלטו חוטפים על מטוסים וריסקו אותם על מגדלי התאומים בניו יורק, בניין הפנטגון בוושינגטון ובשדה בפנסילבניה. באירועים האלה נהרגו 2,996 אנשים. ההתקפה תוכננה בחשאי בידי ארגון אל-קעידה.

2. ב-11 בספטמבר 2001 השתלטו חוטפים על מטוסים וריסקו אותם על מגדלי התאומים בניו יורק, בניין הפנטגון בוושינגטון ובשדה בפנסילבניה. באירועים האלה נהרגו 2,996 אנשים. ההתקפה תוכננה בחשאי בידי ממשלת ארצות הברית.

איזה משני הקטעים משקף לדעתכם תיאוריית קונספירציה?

קרוב לוודאי שרובכם תאמרו שרק הקטע השני הוא תיאוריית קונספירציה. ההבדל היחיד בין שני הקטעים הוא בזהות הגוף שעליו מוטלת האחריות על ההתקפה. הקטע הראשון מצביע על העובדה הידועה שאוסמה בין-לאדן וארגון אל-קעידה תכננו את הפיגועים וביצעו אותם. בקטע השני נרמז שמדובר בפעולה פנימית, מאורגנת ומוסווית היטב, של גורמים בתוך הממשל בארצות הברית, שנועדה לרתום את דעת הקהל לתמיכה במלחמה נגד הטרור במזרח התיכון.

כבר מההסבר אפשר להבין את ההבדל בין קונספירציה פשוטה – דהיינו קנוניה, מזימה או קשר – לבין תיאוריית קונספירציה. קונספירציה מוגדרת כהתארגנות סודית של קבוצת אנשים בעלי כוח שנועדה להשיג רווח כלכלי או פוליטי, לפגוע באנשים אחרים או לגרום לנזק רחב היקף לחברה. לפי ההגדרה הזאת אנו אכן מוקפים כל העת בקנוניות. אך תיאוריית קונספירציה היא עניין מורכב יותר.

בדומה לקונספירציה רגילה, תיאוריית קונספירציה טוענת שקבוצה סודית של אנשים בעלי כוח הניעה אירועים מסוימים. אולם יש בה רבדים נוספים. היא מניחה ששום דבר אינו כפי שהוא נראה ומציגה את הקבוצה העומדת מאחורי המזימה כאנשי זדון בעלי יכולות עילאיות, העומדים בראש ארגונים סודיים שפועלים באופן מתואם וקפדני להסתרת האמת. מאמיני תיאוריית הקונספירציה נוטים להתמקד בהצבעה על סטיות חריגות בתוך מגוון המידע הקיים ולאושש דרכן את אמונתם. ומעל לכול, בשונה מתיאור של קנוניה מציאותית, תיאוריית קונספירציה אינה ניתנת להפרכה.

מגדלי התאומים בקו הרקיע של מנהטן, לפני שקרסו בפיגועי 11 בספטמבר 2001 | צילום: 360b, Shutterstock
תיאוריות שאי אפשר להפריכן, משום שמאמיניהן תמיד יטענו להסתרה. מגדלי התאומים בקו הרקיע של מנהטן, לפני שקרסו בפיגועי 11 בספטמבר 2001 | צילום: 360b, Shutterstock

ה"אמת" הנסתרת מעין

תיאוריות קונספירציה קיימות בתרבות האנושית משחר הימים. לעיתים הן מתמקדות באירועים היסטוריים משמעותיים ומציעות להם הסבר חלופי – למשל הטענות שנאס"א זייפה את הנחיתה על הירח, או שיצחק רבין, ג'ון קנדי והנסיכה דיאנה חוסלו בידי ארגונים ממשלתיים. לפעמים מדובר בתיאוריות כלליות ומתמשכות יותר על ארגונים סודיים שבוחשים בקדרה מאחורי הקלעים, כמו מזימותיהם של זקני ציון, הבונים החופשיים או האילומינטי, בניסיונם להשתלט על העולם.

חלק מהתיאוריות אפשריות מבחינה טכנולוגית, כמו הפצת מחלות מהונדסות כנשק ביולוגי, אבל לא פעם הן בדיוניות לחלוטין, למשל התיאוריות על הקשר להסתרת החייזרים שנחתו כביכול באזור 51 בארצות הברית או על אנשי לטאה שהסתננו לעולמנו במסווה. בדרך כלל הן ייצאו נגד מוסדות רשמיים ובעלי שררה, כמו ממשלות, תנועות אידיאולוגיות או תאגידי ענק, נגד בעלי שררה כנשיא ארצות הברית או נגד בעלי הון כמו ביל גייטס וג'ורג' סורוס.

כמו כן, רבות מהתיאוריות הללו יוצאות נגד המדע והידע המקובל. כך עושים מתנגדי החיסונים, מכחישי ההתחממות הגלובלית, מתנגדי המזון המהונדס גנטית וכמובן ה"שטוחיסטים" המאמינים שכדור הארץ שטוח. לא כל תיאוריות הקונספירציה שקריות בהכרח, אך אם נתקלתם בתיאוריה שעומדת לפחות בחלק מהתנאים שצוינו למעלה, מוטב שתבחנו אותה בספקנות רבה.

מחקרים מראים ששיעור האנשים המאמינים בתיאוריות קונספירציה נשאר יציב לאורך השנים, אם כי סוגי התיאוריות ואופיין בהחלט מתאימים את עצמם לרוח התקופה ולאירועים. מהפכת המידע של העשורים האחרונים, ובמיוחד האינטרנט, הגדילו את הזמינות של תיאוריות הקונספירציה ואת הנגישות שלהן לקהל הרחב ואפשרו למאמינים בהן לתקשר בקלות עם אחרים בעלי תפיסות דומות – אך לא הובילו לשינוי בשיעור האנשים המאמינים בהן. הממצא הזה מרמז שכנראה למרות שפע המידע הכוזב המציף את האינטרנט, יש מספיק מקורות מידע מהימנים ורוב האנשים יודעים להבין מה נכון ומה לא.

"מרכז חייזרים" תיירותי בנוואדה, סמוך ל"אזור 51"  צילום: Clayton Harrison, Shutterstock
למרות שפע הכזבים, רוב האנשים יודעים מה נכון ומה לא. "מרכז חייזרים" תיירותי בנוואדה, סמוך ל"אזור 51" | צילום: Clayton Harrison, Shutterstock

מנעד של קונספירציות

אם בין תיאוריות הקונספירציה הרשומות למעלה יש לפחות אחת שלדעתכם יש בה שמץ של אמת, אין לכם מה לדאוג. לפי ג'וזף יוז'ינסקי (Uscinski) מאוניברסיטת מיאמי, אחד החוקרים המובילים בעולם בתחום תיאוריות הקונספירציה, כל אדם ניצב אי שם על המנעד של תכונת החשיבה הקונספירטיבית. במילים אחרות, כולנו נוטים כך או אחרת לחפש מזימות וקנוניות, מתוך חשד כלפי קבוצות רשמיות בעלות כוח שאיננו אוהבים.

במחקרים שנעשים בנושא, בעיקר בארצות הברית, נוהגים למדוד את רמת החשיבה הקונספירטיבית על פי מידת ההסכמה של הנשאלים עם שלושת המשפטים הבאים: "חיינו נשלטים בעיקר על ידי מזימות הנרקמות במחשכים"; "אף על פי שאנו חיים בדמוקרטיה, השליטה נמצאת תמיד בידי מעטים"; ו"האנשים שמנהלים את המדינה בפועל נסתרים מעיני הציבור". ככל שאדם מסכים יותר עם המשפטים האלה, החשיבה שלו יותר קונספירטיבית.

לדברי יוז'ינסקי, אנשים עם נטייה חזקה לחשיבה קונספירטיבית יאמינו בתיאוריות קונספירציה רבות, ולעיתים אף סותרות – למשל שסוכנים מבית המלוכה הבריטי רצחו את הנסיכה דיאנה, אבל גם שהיא זייפה את מותה ומתחבאת במקום מסתור. מעבר לכך, יש סבירות גבוהה שאותם אנשים יחזיקו גם באמונות פסאודו-מדעיות כמו אסטרולוגיה, הומאופתיה או תקשור עם העולם הבא. רובם גם מרגישים חסרי כוח או חסרי שליטה בעולם, ומביעים איבה כלפי מוסדות רשמיים כמו הממשלה, ארגוני בריאות גדולים, תאגידים גדולים וכן הלאה.

בה בעת, המחקרים לא מצאו קשר בין דרגת החשיבה הקונספירטיבית לרמת משכל או ליכולות שכליות אחרות. כלומר, אנשים שנוטים לחשיבה קונספירטיבית אינם פחות נבונים משאר האנשים.

יש גורמים נוספים שמשפיעים על הנטייה שלנו להאמין בתיאוריות קונספירציה – לדוגמה הצורך בהשתייכות חברתית, או הזדהות אידיאולוגית עם קבוצה בעלת תפיסות דומות. הקבוצה שאנו חברים בה מעניקה לנו סביבה תומכת ומוגנת, שאנו מרגישים בה חופשיים לבטא את דעותינו – כל עוד הן מתאימות לקונצנזוס הקבוצתי.

שלט נגד ביל גייטס בהפגנת מחאה על סגרי הקורונה בלונדון, 2020 | צילום: JessicaGirvan, Shutterstock
כולנו קצת קונספירטיביים. שלט נגד ביל גייטס בהפגנת מחאה על סגרי הקורונה בלונדון, 2020 | צילום: JessicaGirvan, Shutterstock

העולם השטוח כמקרה מבחן

הסרט התיעודי "כדור הארץ שטוח" (Behind the Curve) משנת 2018 עקב אחר קבוצת תומכי תיאוריית כדור הארץ השטוח בארצות הברית. הסרט הראה שמדובר באנשים רגילים, שניחנים בחשיבה ביקורתית ובספקנות, אך מקדישים את זמנם לביצוע מחקרים מעמיקים וניסויים מדעיים שמטרתם להוכיח שהארץ אינה  כדור, אלא דיסקית שטוחה. לטענתם, במשך מאות שנים ממשלות העולם קשרו קשר להסתיר מהציבור את העובדה שהארץ שטוחה ושאנו כלואים בתוך כלוב מלאכותי ענק, עם פנסים מסתובבים שמדמים את תנועת השמש והירח. מופרך? נכון. ועדיין ה"שטוחיסטים" מפיצים ברחבי העולם, כולל ישראל, כמויות עצומות של מידע בשלל בלוגים, אתרים, הסכתים, כתבות, כנסים ועוד.

באחת הסצנות מספר בוב, מחברי הקבוצה, על ניסוי שהם עשו כדי להוכיח שכדור הארץ אינו מסתובב על צירו. הם רכשו מכשיר איכון (GPS) מתקדם בעשרות אלפי דולרים, ותכננו ניסוי קפדני המודד את זווית השינוי במכשיר פעם בשעה. הוא טען גם שכל תוצאה השונה משינוי של 15 מעלות בשעה תוכיח שכדור הארץ אינו משלים סיבוב סביב עצמו כל 24 שעות.

ואכן, התוצאה שהם קיבלו היתה 15 מעלות בדיוק. כאן נחשף ההבדל המשמעותי בין חשיבה קונספירטיבית לחשיבה מדעית-ביקורתית. במקום שהממצאים יגרמו לו להטיל ספק בהשערה המקורית שלו, בוב בחר לפקפק באמינות המדידה. הוא טען שיש הפרעת מדידה המגיעה מגורמים חיצוניים, ולכן עליהם לבנות מתקן נוסף שבו ישימו את מכשיר האיכון ויבודדו אותו מהשפעות חיצוניות.

אפשר לשער שגם אם בוב וחבריו יבנו מתקן כזה הם יקבלו תוצאה זהה, ולכן יחפשו הסברים נוספים לכך שהמכשיר מספק תוצאות שגויות לדעתם. הם יעשו הכול על מנת להימנע מקבלת המסקנה הפשוטה שכנראה כדור הארץ הוא אכן כדור (יחסית) ומסתובב על צירו.

יש אנשים שלוקחים את הרעיון הזה ברצינות "כדור" הארץ בצורה שטוחה | איור: AuntSpray, Shutterstock
יש אנשים שלוקחים את הרעיון הזה ברצינות "כדור" הארץ בצורה שטוחה | איור: AuntSpray, Shutterstock

מבנה עמיד בפני הפרכה

הסצנה הזאת מדגימה את הכשל העיקרי של תיאוריות קונספירציה – הן בלתי ניתנות להפרכה. תומכיהן ימצאו תמיד הסברים לכל ממצא שאינו תומך בתיאוריה שלהם – כל דבר בין טעות מדידה לבין מזימה מתוחכמת של ארגונים סודיים שפועלים להסתיר את האמת.

פסיכולוגים התנהגותיים קוראים לתופעה הזאת "הטיית האישור" (Confirmation bias) – הנטייה האנושית להתמקד בנתונים שתומכים בעמדתנו ולהמעיט בחשיבותם של נתונים שסותרים אותה, אם לא להתעלם מהם לגמרי. מחקרים מראים גם שההטיה אינה תלויה ברמת המשכל או בכישורי החשיבה האחרים של האדם – כך שאפילו אנשים מבריקים במיוחד יעדיפו להתמקד בממצאים התומכים ברעיון שלהם ויתעלמו מכל השאר.

דוגמה מצוינת לכך הוא סיפורו של אחד המדענים הגדולים במאה ה-20, לינוס פאולינג, שזכה בפרס נובל בכימיה וגם בפרס נובל לשלום. למרות תרומתו העצומה למדע, פאולינג האמין עד יומו האחרון שוויטמינים יכולים לרפא מחלות קשות כמו סרטן, ונלחם בתוקף נגד כל מאות המחקרים הרפואיים שהוכיחו לאורך השנים שאין לוויטמינים כל תועלת במאבק נגד גידולים סרטניים.

לינוס פאולינג | צילום: Nobelprize.org, Wikipedia, נחלת הכלל
המדען המעוטר החליט להתעלם מכל מאות המחקרים שלא תמכו בדעתו. לינוס פאולינג | צילום: Nobelprize.org, Wikipedia, נחלת הכלל

לנטרל את ההטיות

תהליך המחקר המדעי מבוסס בין השאר על ההכרה בהשפעה האפשרית שעלולה להיות להטיית האישור ולהטיות חשיבה אחרות על תהליך החיפוש אחרי האמת. לכן חשוב מאוד לשמור בקפידה על אובייקטיביות ועל סמיות (מהמילא "סומא" – עיוור), כלומר לוודא שאין למדענים או לנבדקים יכולת לדעת מהם הממצאים "הרצויים" ולהתאים את עצמם אליהם. ההקפדה נדרשת כבר במהלך ביצוע הניסוי ואיסוף הנתונים, וגם בניתוח הממצאים ובעת הבאתם לביקורת עמיתים.

ענין חשוב נוסף בתהליך החקר המדעי הוא עקרון ההפרכה האמפירית, שהגדיר פילוסוף המדע קרל פופר (Popper). העיקרון קובע שהמדע מתקדם על ידי הפרכה של תיאוריות בעזרת הוכחות, ניסויים ונתונים סותרים (Popper, 1959). כלומר, על מנת להוכיח תיאוריה מדעית לא מספיק לאסוף נתונים שיתמכו בה, אלא יש להראות שאין ממצאים שסותרים אותה. אפשר לעשות את זה במגוון דרכים, למשל לנסח השערת חקר מנוגדת ולתכנן לפיה ניסוי שינסה להוכיח אותה, או להשתמש בקבוצות ביקורת במהלך הניסוי. כל עוד לא נמצאו הוכחות שיסתרו אותה, התיאוריה המדעית תישאר תקפה.

מאחורי התפיסה הזאת עומדת ההבנה שהידע המדעי משתנה ומתפתח בהתמדה. כל תיאוריה, חוק או כלל מדעי יישארו מקובלים כל עוד לא נמצאה דרך להפריך אותם. כפי שהסביר פילוסוף המדע תומס קון (Kuhn), זה לא בהכרח קל. לטענתו, שינוי פרדיגמה, כלומר מצב שבו הקהילה המדעית זונחת תיאוריה מקובלת ומאמצת תיאוריה חדשה שמתאימה יותר לממצאים הקיימים, הוא אירוע נדיר יחסית במדע. בפועל רוב המחקרים שנעשים מחזקים את התיאוריות המקובלות. כך שהשיטה המדעית אינה מושלמת, אך היא הרבה יותר מדויקת ונכונה מכל שיטה אחרת המוכרת לנו.

מה הקשר בין שוקו, קצפת ותיאוריה מדעית? הפיזיקאי ניל דגראס טייסון מדגים את עקרון ההפרכה (באנגלית): 

הצדקה מול הפרכה

עקרון ההפרכה האמפירית מנוגד לשיטת בדיקת העובדות של מאמיני תיאוריות קונספירציה. המאמינים בהן לא מנסים להפריך את התיאוריה שלהם, אלא מחפשים דרכים להצדיק אותה, לרוב תוך התעלמות מכל הממצאים הסותרים. הם כבר יודעים את התשובה, וכל שנותר להם לעשות זה למצוא את ההוכחות שיחזקו את טענתם.

חשוב לעמוד גם על ההבדל בין תיאוריה מדעית לתיאוריה קונספירטיבית. תיאוריה מדעית מתארת רעיון שנחקר, נבדק ואומת בידי כמה מדענים לאורך זמן, ומייצג את התפיסה המקובלת ביותר על הקהילה המדעית לעת עתה. אין לבלבל בין זה לבין השימוש היומיומי במושג "תיאוריה", שמתייחס בעצם להשערה שעדיין לא נחקרה. תיאוריה קונספירטיבית, בהתאמה לשימוש היומיומי במושג הזה, היא רעיון שלא הוכח בצורה מדעית ואינו מייצג את התפיסה המקובלת על המומחים בתחום.

פילוסוף המדע קרל פופר | צילום: LSE library, ויקיפדיה
המדע מתקדם באמצעות הפרכה של תיאוריות, על בסיס ראיות מוצקות. פילוסוף המדע קרל פופר | צילום: LSE library, ויקיפדיה

יש הרבה מן המשותף לחשיבה הביקורתית-מדעית ולחשיבה הקונספירטיבית. שתיהן מעלות שאלות ומטילות ספק בתפיסות המקובלות, ושתיהן יצירתיות וחותרות לחשוף את האמת. עם זאת יש פער עצום ביניהן בנכונות של העוסקים בהן להתאים את תפיסתם להוכחות המצטברות. כולנו נוטים במידה מסוימת לחשיבה קונספירטיבית, ולכן חשוב שנהיה מודעים להשפעותיה על מערכת האמונות וקבלת ההחלטות שלנו.

זה לא פשוט, במיוחד בתקופה המורכבת, הלא ברורה והמאתגרת שבה אנו חיים. המוטו של סדרת הטלוויזיה "תיקים באפלה" משנות ה-90, שהייתה הייצוג האולטימטיבי של הגישה הקונספירטיבית, היה "האמת נמצאת שם בחוץ". המוטו הזה נכון, וכנראה לא נגיע לעולם לאמת המוחלטת. השאלה היא מהו המסלול שבו נבחר לצעוד ובאילו עיניים נבחן את התמרורים הנקרים בדרכנו.

ד"ר תום ביאליק, עמית מחקר באוניברסיטה החופשית של ברלין ובעל הבלוג: חינוך, מדע ומה שבינהם

34 תגובות

  • Marieven

    mega тор

    Moderator! Как покупать на ссылка на мегу? Для покупки товаров на ссылка на мега даркнет необходимо зарегистрироваться на странице Авторизации <a href=https://mega-active-links.com>сайт mega sb</a>. Регистрация происходит без запроса email и личных данных. После регистрации появится возможность пополнить баланс аккаунта одной из криптовалют BTC, XMR или USDT. Дополнительно, на платформе доступен онлайн-сервис обмена криптовалюты. Оплачивать товары на [url=https://mega-active-links.com]mega onion ссылку[/url] можно не только криптовалютой, прямо в объявлениях размещенных магазинами присутствует возможность, оплатить выбранный товар переводом на Банковскиую карту, qiwi кошелек или пополнить баланс сим-карты. ссылка на мегу через тор:https://mega-active-links.com

  • Gregoryfup

    мега онион

    Hi all! My name is Admin Read: С <a href=https://xn--megsb-l11b.com>mega darknet market</a> Вы забудите о бесконечных поисках - релакс и удовольствие уже ждут вас прямо здесь и сейчас! Мы разработали платформу, где вы с легкостью отыщете интересный контент и сможете насладиться заслуженным отдыхом. Присоединяйтесь к <a href=https://xn--megsb-l11b.com>мега через тор</a>! mega мориарти:https://xn--megsb-l11b.com

  • HelenDiarm

    мега дарк нет

    Hi all! My name is Moderator Read: Стильная и современная торговая платформа [url=https://xn--mg-sb-6za9404c.com]mega зеркало сайта[/url], созданная специально для пользователей подпольного интернета. Быстрые транзакции – средства мгновенно перечисляются на счет продавца после оплаты товара. Криптографическое шифрование - данные покупателя защищены с помощью криптографических алгоритмов, обеспечивая непроницаемую защиту от несанкционированного доступа. Широкий ассортимент товаров - [url=https://xn--mg-sb-6za9404c.com]https mega sb[/url] предлагает разнообразие высококачественных товаров от надежных продавцов. мега дарк нет:https://mega-active-links.com
    сайт мега даркнет:https://xn--mg-sb-6za9404c.com

  • Angelatix

    mega не работает

    Hey there, everyone! The name's Admin Read: Виртуальные миры готовы открыть свои двери для вас на <a href=https://xn--mea-sb-j6a.com>ссылка на мега даркнет</a>! Станьте героем захватывающих историй, погрузьтесь в адреналин игр и соберите незабываемые впечатления. Откройте для себя новые горизонты с [url=https://xn--mea-sb-j6a.com]зайти на mega[/url] уже сегодня! ссылка на мега даркнет:https://mega-active-links.com
    mega sb:https://xn--mea-sb-j6a.com

  • Gregoryfup

    ссылка на мега тор

    Admin – “: Поднимите свой опыт на новый уровень с <a href=https://xn--megsb-l11b.com>сайт мега даркнет</a>! Наши статьи будут вашим проводником в захватывающем мире интересных фактов и знаний. Когда придет время расслабиться, наши игры и видео придут на помощь, чтобы подарить вам заслуженное удовольствие. Переходите на <a href=https://xn--megsb-l11b.com>мориарти сайт mega</a> и убедитесь во всем самостоятельно. сайт мега даркнет:https://xn--megsb-l11b.com

  • HelenDiarm

    mega sb darknet

    Hi all! My name is Moderator Read: [url=https://xn--mg-sb-6za9404c.com]mega sb fo[/url] – это официальный портал торговой анонимной платформы, которая занимает лидирующее положение в СНГ. [url=https://xn--mg-sb-6za9404c.com]mega sb вход[/url] радует своих посетителей огромным выбором товаров, которые позволят вам найти именно то, что вы ищете. Здесь каждый найдет подходящее решение для себя. На данный момент площадка предлагает широкий выбор товаров и услуг различных категорий, привлекая пользователей со всей СНГ. При этом использование браузера TOR и установка дополнительных программ не требуется. Полная автономность Mega Darknet гарантирует непрерывное функционирование сервиса даже в случае сбоев или проблем с интернет-соединением. Вам нужно всего лишь перейти на [url=https://xn--mg-sb-6za9404c.com]мега сайт тор[/url]. Для начала потребуется выполнить простую процедуру регистрации, после чего вы получите доступ к огромному каталогу магазина, где найдете товары на любой вкус, отвечающие вашим предпочтениям. mega dark market:https://mega-active-links.com
    mega dark:https://xn--mg-sb-6za9404c.com

  • Angelatix

    mega darknet ссылка

    Moderator! С <a href=https://xn--mea-sb-j6a.com>http mega sb</a> Вы забудите о бесконечных усилиях - релакс и удовольствие ждут вас прямо сейчас, без лишних поисков! Мы создали платформу, где вы можете легко найти интересный контент, чтобы подарить себе заслуженное время отдыха. Присоединяйтесь к [url=https://xn--mea-sb-j6a.com]mega darknet market[/url]! мега даркнет маркет ссылка:https://mega-active-links.com
    ссылка на мегу через тор:https://xn--mea-sb-j6a.com

  • Nimrod

    פופר והפרכה

    כדאי לתקן את השגיאות הרבות שמופיעות כאן על תורת פופר. תורה מדעית לא מופרכת אינה מוכחת לפי פופר. כי אי אפשר כלל להוכיח תורות אמפריות לדעתו. ובצדק. המאמץ המדעי הוא לדעתו המאמץ הביקורתי. הצלחתו היא הפרכה ולא אישוש.

  • הבנגכעמיצחל

    קונספירציות

    תודה רבה על מאמר נפלא

  • סטודנט להנדסה

    לא רוצה להיכנס לזה יותר מדי,

    לא רוצה להיכנס לזה יותר מדי, אבל הדבר שאותו מסתירים הכי חזק זה צורת העולם, כמי שחקר את זה העולם אכן שטוח ויש רקיע מעלינו. אף אחד מעולם לא נחת הירח ולא מאדים, אי אפשר לצאת מהרקיע, גם אם לאדם יהיה טריליונים בבנק, זה הגבול שלנו בני האנוש.
    עכשיו ברגע שמבינים את זה, ישר נופל האסימון לגבי מי ה"רעים". כל מי שמשתף פעולה עם זה וטוען שהרים לוויין נפסל מיידית.
    תקופה מעניינת שאנשים מתעוררים. מרתק לראות איך ומתי האמת הזאת תתגלה לכל העולם, זה יהיה מטורף!

  • נועם

    זה הבסיס לכל התזה. זה כבר לא

    זה הבסיס לכל התזה. זה כבר לא קונספירציה ככה שלא ניתן לשלול תאוריה. בניינים לא ניתן לרסק עם מטוס מי שאמר אלו לא קונספירטורים. אלא קונסטרוקורים. התבלבלם במילה.

  • ערן

    מעניין

    https://www.theepochtimes.com/samples-from-early-wuhan-covid-patients-ha...
    קונספירציה??

  • ערן

    תיקון קישור

    https://www.theepochtimes.com/samples-from-early-wuhan-covid-patients-ha...
    תיקון

  • ערן

    כמעט

    כתבה מעניינת. אם כי רק דעתו של אדם אחד המשרת את מכון דוידסון, מדעת וכדומה...
    בקיצור גם אתם בקשרים חזקים עם פייזר. לא שכנעת, דווקא חיזקת את העובדה שיש פה משהו מסריח. (:

  • משה

    אתם בעצמכם אומרים שקונספירציה

    אתם בעצמכם אומרים שקונספירציה נוצרת כשיש בעלי עניין מאחורי זה. למשל פארמה. מיליארדי דולרים מתגלגלים. ברגע שכל העולם יזריק את החומר, אפילו אם זו פלאצבו, הם ירביחו עוד ועוד. כל מה שצריך זה להפחיד. כשאנשים מפחדים, הם מכבים את מנגנון החשיבה ורק מצייתים להוראות כי זה פשוט יותר, במיוחד היום כשהתרגלנו לא לחשוב כי את כל המידע ניתן למצוא בגוגל.

  • עפרה

    כפי שציינו קודמי, הבעיה מתחילה כשהממסד אכן מסתיר

    ברור לכל בר דעת שכל הקונספירציות הקיצוניות (שבבים, חיסון המכיל חומרים רעילים, הקורונה היא המצאה של הממסד) הן מגוחכות.
    אבל ספציפית בהקשר לקורונה נראית התגייסות מזעזעת של התקשורת, כולל מכון דוידסון, שמדווח בלא מעט כתבות מידע מאוד מוטה שמתעלם מבעיות משמעותיות. למשל העובדה שהחיסון הוא בשורה מדהימה, לאו דווקא בהקשר לקורונה, אבל זו כן טכנולוגיה חדשה.
    העובדה שהמנגנונים לא מעודדים דיווח על תופעות לוואי ויש המון תופעות לוואי, חלקן קשות. ולכן נוצרת הטיה לטענה שאין תופעות הלוואי.
    שהחיסון של פייזר לא מגן מהדבקה ברמה הרבה יותר גבוהה מ-5% (רק ראו את מספר המאושפזים לאחר חיסון).
    שבישראל יש דיווח יתר מזעזע על מתים מקורונה וצריך לשאול למה (לא שזה מוריד מהכאב באובדן של כל אחד ואחד מאלה שאכן מתו מהקורונה).
    הבעיה היא שזה לא פוגע או מוריד (לדעתי) מהחשיבות והיתרון בחיסון, מהמורכבות של ההתמודדות עם הקורונה, והצורך באמצעים מגבילים, למרות פגיעתם בזכויות אדם, אבל זה מדאיג מאוד שגופים שאמורים להיות אובייקטיבים בוחרים לדווח דיווחים כל כך מוטים ולהתעלם במודע מבעיות ועובדות (מדעיות, לא קונספירטוריות)

  • משה

    100%

  • מאור

    פוליטיקה

    כשאתה ממונה על קבוצת אנשים הן ברמה הפוליטית והן ברמה פיקודית בטח רפואית כגון נציג רישמי מטעם משרד הבריאות למשל.
    אתה מעדיף להתמודד עם הביקורת על ההתנהלות שלך בזהירות יתר אשר תישכח מהר מאוד מאשר על הביקורת העזה עליה תצטרך לתת את הדין במידה ופישלת נגיד בעשרות אלפי מתים וקריסת מערכות וכו.
    במיוחד נכון הוא הדבר כשאתה מביט לכל עבר ורואה מנהיגים אחרים אשר ברובם פועלים בדיוק כמוך כמעט בהיסטריה.
    ברור שזה מצע מצוין להצמחת קונספירציות אבל זו האחרונה ברשימת הדאגות של מקבלי ההחלטות והנצמדים אל הכיסא.

  • מיכאל

    סברה פשוטה וישרה לתופעה קיימת

    לא חייב להיות חשד דווקא לקונספירציה בשביל לחשוד, מתוך הגיון סביר בהחלט, שבעלי שליטה בייצור תרופות בכלל וחיסונים בפרט, ירצו להרוויח כמה שיותר, וינסו להשתלט על כמה שיותר מנגנונים שיאפשרו להם לייצר ולמכור יותר מוצרים, שייראו לכאורה כהכרחים, ואפילו עם " הכשרים " של מחקרים מדעיים שהם לכאורה תמיד בלתי תלויים...ובעיקר לנסות להלחם בכל הכח מאחרי הקלעים, נגד כל יוזמה להראות פתרונות רפואיים חילופיים שהם פשוטים ו/או מצויים ו/או בעיקר זולים מאד , על מנת להלחם ,לפעמים בהצלחה יתרה באותן מחלות או "מגפות" , שלחברות הללו יש אינטרס פשוט וברור ומסתבר שימשיכו להתקיים...לא צריך בשביל זה להגיע לתאוריות של קונספירציות...לא הכל "מדע" נטו!!! יש אינטרס ממוני חזק שכנראה, לבעלי הון בסדרי גודל של תקציבי מדינות, לא קשה ומאוד משתלם להשקיע מליארדים על מנת לאפשר את המשך הצריכה וההכנסות. צריכה שכאמור לא תמיד הכרחית בעליל, כפי שמתאמצים בעלי העניין להראות...לא הכל קונספירציות, מספיק קצת, ממש קצת, עיין ביקורתית ורק הגיון ישר

  • איל מורג

    אני תומך בתאוריית קונספירציה?

    אני תומך בתאוריית קונספירציה? מה פתאום קצת היגיון ישר מראה שאנשי הלטאה עם ביל גייטס בראשם הפיצו את הפייק מגיפה כדיי שיוכלו להשתלט על העולם וליצא את כיס המרה של בני האדם לפרוקסימה קנטואורי.
    מספיק קצת, ממש קצת, עיין ביקורתית ורק הגיון ישר. תומכיי תאורייות הקונספירציה כמו מיכאל בטוחים תמיד שההיגיון עומד לצידם. כאשר הם כותבים "מגיפות" במרכאות כפולות וטוענים שחברות התרופות משקיעות מיליארדים בדברים שהם לא חיסון ולא מחקר רפואי אלא בדרכים לתחזק את ה"מחלות" ולעצור פתרונות זולים ופשוטים כמו יוגורט עיזים כדיי לעצור את ה"מגיפה"

  • מיכאל

    בוקר טוב אייל !!! לא צריך

    בוקר טוב אייל !!! לא צריך הרבה שיעורי בית כדי להיווכח שעולם היצור של תרופות והחיסונים ("פארמה") נשלט בידי חברות מסחריות שבעיקרן פרטיות והן לא נמצאות באמת בשליטת המדינות...כל עסק בריא רוצה בכל מאודו לשמור על שווקים של מוצריו ואף להגדיל אותם, אז למה אתה מפקפק ביסוד כזה מוכר ומבוסס בכל חלק מחיי המסחר, כולל המסחר הרפואי, וממהר לקטלג את ההבחנה בהנהגה הזו לתיאוריות של "קונספירציות" . תקרא לילד איך שאתה רוצה אבל אל תתעלם מקיומו על ידי משחקי מילים!!! כשיש אינטרסים ממוניים חזקים מספיק ויש יכולת ממונית עצומה , אז זה מביא לכך, שיש ויש מתן בגלוי ומתן בסתר עם כל מיני שמות יפים, כשזה בעצם שוחד גמור, על מנת לקדם את העסקים. תשאל כל מוסד רפואי , וכמעט כל מוסד מחקר , כולל מכון דוידסון...גם אם הוא לא יגלה לך על התמיכות לקידום שימוש בתרופות וחיסונים, וגם אם יכשיר את השרץ בכל מיני שמות אחרים, תבדוק טוב ותמצא, תמיכות שונות ומשונות שהן בגדר תמריץ חזק מאד לקבלת תמיכה בכיוון אחד, ומומלץ שתעשה את זה לפני שאתה ממהר לחשוד אנשים בהזיות קונספרטיביות

  • יוסף

    אולי זה ההסבר מדוע הציבור

    אולי זה ההסבר מדוע הציבור החרדי והחסידי בפרט מאמינים בתאוריות קונספירציה על הקורונה ועל החיסונים ראה https://kol-barama.co.il/item/%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%B4%D7%A8...
    מעבר לכך, יש סבירות גבוהה שאותם אנשים יחזיקו גם באמונות פסאודו-מדעיות כמו אסטרולוגיה, הומאופתיה או תקשור עם העולם הבא. רובם גם מרגישים חסרי כוח או חסרי שליטה בעולם, ומביעים איבה כלפי מוסדות רשמיים כמו הממשלה, ארגוני בריאות גדולים, תאגידים גדולים וכן הלאה.

  • ע

    קצת ביקורת לא תזיק

    ברור לי שקנוניות נדירות, ואין לי כל נטייה להאמין בקנוניות, אולם הכותב מתעלם מאפשרותה של קנוניה במציאות, וזו כבר קיצוניות מוגזמת, כמובן.
    ההבדל בין חשיבה קנונייתית לחשיבה תקינה הוא, אכן, בהתעלמות מעובדות וקשיים מחשבתיים. ולפעמים יש להודות בכך שעובדות מסוימות או מחשבות סבירות מצביעות על קנוניה. מי שמתעלם מקשיים כאלה, יהיו בעד או נגד אפשרות קנוניה, הוא מישצריך לתקן את דרך חשיבתו.

  • א.עצבר

    גם במדע יש תיאורית קונספירציה והיא בת 2000 שנים

    התיאוריה אומרת שהיחס בין היקף המעגל לקוטרו הוא קבוע בכל המעגלים, הקטנים והגדולים.
    את התיאוריה הזו אפשר להפריך על ידי ניסוי , אבל צריך שמוסד מדעי מכובד יערוך את הניסוי.
    אם אכן יופיע מוסד כזה, הוא יצטרך להכריז על טעות מתמטית בת 2000 שנים, שנמסרה מדור לדור .
    האם יכול להיות שמוסד מדעי יכריז על טעות מדעית בת 2000 שנים ? יש ספק גדול שכך יהיה .
    אז מה עושים ? איך מסלקים מהמדע טעות הנמסרת מדור לדור כאמת, זה כבר 2000 שנים ?
    פרטים בתגובתי לכתבה ענקי המתמטיקה, המפורסמת כאן בהמשך
    א.עצבר א.עצבר

  • Robert

    צריך לדייק

    מספר PI נכנס בהמון חישובים שתומכים במיליוני פיתוחים טכנולוגיים. אם מספר זה הוא לא קבוע הרי ששינוים הם כל כך קטנים שלא לא משפיעים אפילו בשליחת חלליות למאדים או ש-השינויים הם לא נוגעים כלל לעולמינו. רק שתדע ש-לכל ניסוי יש דיוק כלשהו כך שאם אתה רוצה להוכיח ש-PI הוא לא קבוע - אתה צריך הוכחה תיאורטית!

  • .

    תחפשו אותו באינטרנט ממליץ בחום

    יש לנו בישראל טרחן כפייתי משלנו! הוא נהדר, באמת ממליץ לחפש ולקרוא את הדברים שלו, שעות של עונג צרוף. מומלץ מאוד

  • א.עצבר

    טעימה קלה

    על פי פילוסוף של המדע קרל פופר,
    כל תיאוריה מדעית תקפה מיד עם הופעתה, ואין כל אפשרות להוכיח אותה.
    אם תיאוריה זו לא מתקבלת על דעתו של מישהו , הוא יכול לנסות להפריך אותה בדרך של ניסוי ממשי במציאות הפיזיקלית, ולא בדיבורים. הרעיון של פאי קבוע בכל המעגלים, הוא בגדר של תיאוריה מדעית מתמטית.
    א.עצבר תפס בידיעה טבעית כי פאי לא קבוע בכל המעגלים, ולכן הוא ינסה להפריך את רעיון פאי קבוע בדרך של ניסוי מעשי. ניסיון ההפרכה של רעיון פאי קבוע מתחיל עם ההבחנה, כי מרעיון פאי קבוע בכל המעגלים, נובעת המשוואה הבאה יחס הקטרים הישרים של שני מעגלים שנבחרו באופן אקראי
    (שווה בדיוק)
    ליחס ההיקפים העגולים שלהם. את המשוואה הזו הפריך ניסוי מעשי של מדידה מכנית מדויקת מאוד , שקבעה : יחס הקטרים של שני מעגלים אקראיים
    (לא שווה )
    ליחס ההיקפים העגולים שלהם. מדובר (כצפוי) באי שוויון זעיר, והוא הפריך את רעיון פאי קבוע בכל המעגלים.
    מאי שוויון זעיר זה נובע קיומה של הגיאומטריה העצברית. שיטה זו של הפרכה אינה חדשה, וגלילי השתמש בה בניסוי של נפילה חופשית.
    בתיאוריה של אריסטו הגוף הכבד יותר מהיר יותר, והניסוי של גלילי הפריך את התיאוריה של אריסטו, כאשר אבן כבדה וגזיר עץ, הגיעו יחד אל פני האדמה. א.עצבר

  • Robert

    צריך לדייק

    הוא גם אמר שתיאוריה שלא ניתנת להפרכה, אינה מדעית!

  • לילך

    הכתבה מרתקת:)חייבת לציין כי...

    על אף שאינני אדם קונספירטיבי ביסודי אני סבורה עם זאת שיש משהו חיובי בכך. כל חיינו מלמדים אותנו לקבל את המציאות כפי שהיא מוכתבת ולרוב אנו לא נוטים להעביר ביקורת על תהליכים כאלו ואחרים למעט קבוצות מיעוט. עקרון הצייתנות והקבלה היא לעיתים בעוכרינו משום שהיא מאפשרת למעשה למנגנונים השלטוניים לאכוף ביתר שאת מדיניות שלא תמיד על פיה הם נבחרו. ספקנות היא תכונה חשובה מאין כמוה, גם אם לעיתים נשמעת מגוכחת, מאחר שיש בה מנגנוני ניטור ופיקוח על הממשל, המדע, הבריאות, הדת ועוד... ההיסטוריה מלמדת שלעיתים שלטונות עויינים מעוותים אף הם את המדע ומכופפים אותם בהתאם למטרתם, לדוגמה הממשל הנאצי. היטלר בנה אידיאולגיה עם מפעל רצחני בקנה מידה עולמי, תןך שהוא נשען על עקרון הצייתנות וגיבה זאת עם ממצאים מדעיים שלכאורה תומכים בתפיסותיו הגזעניות, עקרון הצייתנות עבד נפלא מכל הכיוונים ושירת אותו נאמנה. אילו קבוצות קונספרטיביות או קבוצות מרי גדולות היו מחוללות רעש ומרד כנגד הממצאים שמוצגים לפניהם יתכן ופני הדברים היו אחרים. יחד עם זאת, מובן שלמדע תוקף ברור וחשוב מאין כמוה לקידומה והתפתחותה של האנושות, אנו רק צריכים לשים לב מי הם בעלי האינטרסים שעושים שימוש במדע ולאילו צרכים הם נועדו.

  • אורי

    אבל זה בדיוק הפוך. הנאציזם

    אבל זה בדיוק הפוך. הנאציזם עלה בגלל תיאוריות קונספירציה שיצאו משליטה. וגם טראמפ. חשיבה קונספירטיבית היא לא ספקנות בריאה.

  • Robert

    צריך לדייק

    בגרמניה של תחילת שנות ה-30, המפלגה הקומוניסטית הייתה מאוד חזקה ומפותחת. עלייתו של היטלר לשלטון לא הייתה בכלל בטוחה, למעשה אחת ממנהיגי ה-קומוניסטים הייתה יהודייה מלומדת, בשם רוזה לוקסמבורג. הקומוניסטים נתמכו על ידי הרוסים ו-הנאצים קבלו עזרה משמעותית מראשי התעשייה הגרמנית שסברו ש-הנאצים יהיו פחות משוגעים מקומוניסטים. כיום, אחרי שכולנו יודעים איך כל הסיפור נגמר קל לדבר אבל אם הייתה חי בתנאים אלה (מיד אחרי השפל הכלכלי הגדול של 1929) בטוח שהייתה מקשיב לכל אדם שהיה טוען שיש לו פתרון למצב.

  • גלית

    אני לא בטוחה בכך...ייתכן ולא הבהרתי את עצמי כראוי

    הנאציזם עלה בין היתר בשל תורת הגזע שהפיצה המפלגה המבוססת לכאורה על ממצאים מדעיים על מנת לשכנע את ההמון כי הגזע הארי הוא הטהור והנעלה. לאורך כל עליית הנאציזם נעשו ניסיונות חוזרים, באמצעות מדענים גזעניים, להפיץ את התורה. לכן זה למעשה הפוך על הפוך...הממשל עשה פה שימוש ציני במדע כדי להטמיע גזענות. אילו היו ספקנים אמיצים יוצאים נגדם, יתכן וההיסטוריה האנושית היתה חווה מציאות אחרת...ובאופן אירוני..גם אנחנו היהודים היינו מושפעים ממנה.

  • מאור

    אמיתות

    כמו בדוגמה שלך כך גם בקורונה, ל"אמת" מסוימת יש השלכות.
    לרוב בני האדם כדור ארץ שטוח או עגול לא ממש תשנה את חייהם, כך גם דיון מתמטי כזה או אחר.
    אך השמדת אנשים או הימנעות משימוש בתרופה או חיסון כלשהו רק מתוך חשיבה שהוא חלק מאג'נדה כלשהי בהחלט תשפיע על חיי רבים.
    גדול הוא הפער בין חשש לגיטימי מתרופה לאמונה בתאוריית חיסול דילול גלובלית.

  • Robert

    צריך לדייק

    ספקנות לחיסונים (לפחות בישראל) לא בא רק מאנשים בשוליים. הייתה תחושה ברורה, כולל בקרב הרופאים, שההנהגה שלנו מסטירה דברים שהם חיוניים להחלטות הפרט. זה בסדר אם כל אחד הולך קדימה עם האמת שלו/שלה אבל לא כשצריך להנהיג אנשים אחרים. מדוע אף אחד בעולם לא התייחס לכך ש-שוודיה - ארץ מאוד מתקדמת ומאוד דמוקרטית - לא חשבה שעצירת כל פעילות הכלכלית היא טובה למדינה? אף מנהיג לא יצא להסביר איך יתכן ש-בארצות שהפסיקו פעילות כלכלית, מתו יותר אנשים מאשר בשוודיה? לכל תשובה חלקית, אנחנו האזרחים היינו צריכים להרכיב אותה ולהתחנן להנהגה לקבל אותה. איך יתכן ש-הממשלה החליפה כל חודשיים את הרופא אחראי לריכוז הפעילות נגד המחלה? כל הפרופסורים האלה היו מטומטמים או חסרי יושר? אלה שאלות כל כך בסיסיות שלא קשורים לשום חשיבה קונספירטיבית. אלה שאלות שכל אדם בעל שכל ישר ועצמאי, יכול לשאול