עצים שצומחים באלכסון, אוקיינוס עצום מוקף במדבר ענק ומשחקי כדורסל משונים. הכבידה הבלתי אפשרית של החיים על דיסקה

כמעט כל ילד כיום יודע כעובדה שכדור הארץ עגול, אבל בעבר התפיסה המקובלת הייתה שכדור הארץ שטוח. למעשה, אפילו כיום קיימת קהילה קטנה אך פעילה של אנשים שטוענים בתוקף שאנחנו חיים על דיסקה שטוחה, ואף הקימו אגודה בשם Flat Earth Society שפועלת לקידום הרעיון הזה. ואילו בספרות הפנטזיה מוכר היטב עולם הדיסק של הסופר טרי פראצ'ט, שנישא על גבם של ארבעה פילים העומדים בתורם על גב צב ענק.

אולם מחוץ לספרות הפנטזיה, טבעם הכדורי של פני כדור הארץ היה ידוע לרבים כבר בעת העתיקה, על סמך ראיות אסטרונומיות וגיאוגרפיות – למשל האופן שבו ספינות נעלמות מעבר לאופק בדרכן ללב ים או מופעי הירח. מה שהיה חסר לנו בעבר הוא הידע הפיזיקלי שיש לנו כיום על הכבידה ותכונותיה.

כבידה (גרביטציה) היא הכוח שמושך שתי מסות זו לזו, כפי שהוכח בפעם הראשונה בניסוי קבנדיש (Cavendish). כדור הארץ, לצורך העניין, מושך כל גוף בעל מסה לכיוון מרכז המסה שלו. כיוון שכדור הארץ הוא פחות או יותר עגול, כולנו מרגישים משיכה כלפי מטה.

גם אם העולם היה שטוח, עדיין הכבידה הייתה מושכת אותנו כלפי המרכז שלו. כל עוד היינו נמצאים בקרבת מרכז הדיסקה, התחושה לא הייתה שונה במיוחד ממה שאנו מרגישים כעת והכבידה הייתה מושכת אותנו כלפי מטה. אולם ככל שהיינו מתרחקים יותר לעבר השוליים, גם כיוון המשיכה היה הופך אלכסוני, לעבר אותו מרכז, והיינו מרגישים כאילו אנחנו מטפסים על הר בשיפוע הולך וגדל. לבסוף, אם היינו מצליחים להעפיל עד קצה הדיסקה, הכוח המושך אותנו למרכז היה מאונך לגמרי למשטח, ויכולנו לעמוד זקופים על דופן העולם. הדגמה לכך אפשר לראות בסרטון של Tech Insider (אנגלית).

בעולם כזה, משחקי כדור כמו כדורסל היו מנהלים בצורה שונה בכל אזור על פני דיסקת הארץ והיינו מתקשים מאוד להעריך את עוצמת הזריקה הנחוצה כדי להכניס את הכדור לטבעת. הכדור היה נע אחרת בכל מקום בהשפעת הכבידה המושכת אותו לעבר מרכז הדיסקה. גם עצים וצמחים אחרים, שצומחים בכיוון המנוגד לכוח הכבידה, היו גדלים בשיפועים שונים בכל מקום ברחבי העולם השטוח. אולם הדבר המשונה מכל היו מקווי המים. בעולם בצורת דיסקה, הכבידה הייתה מושכת את המים לכיוון המרכז ויוצרת אוקיינוס אחד עצום ועמוק מאוד במרכז ומדבר יבש לחלוטין ושומם בקצוות הרחוקים.

כיום, בזכות הידע הפיזיקלי שצברנו, אנו מבינים שכל גוף בעל רדיוס של יותר מכמה מאות קילומטרים, ובכלל זה הירח וכוכבי הלכת, יקרוס תחת הכבידה של עצמו ויקבל צורה פחות או יותר כדורית. גופים קטנים יותר כגון אסטרואידים והירחים של מאדים – פובוס ודימוס, לא יקרסו תחת הכבידה של עצמם ולכן לא יהיו כדוריים.

איך עוד אנחנו יודעים שכדור הארץ באמת עגול? אנחנו רואים את זה בקלות בצילומי לוויין ובתמונות שמגיעות מחלליות ששיגרנו לחלל. אולם יש גם דרכים נוספות, לדוגמה, כשתכננו את גשר ורזנו בניו יורק, שמחבר בין סטטן איילנד לברוקלין, היו צריכים לקחת בחשבון את עקמומיות כדור הארץ: שני המגדלים עומדים במרחק של 1,300 מטר זה מזה ומאונכים לחלוטין לפני הקרקע, אך המרחק בין היסודות שלהם קצר יותר ב-41 מילימטר מהמרחק בין חלקיהם העליונים.

ראיה נוספת סיפק המתמטיקאי והאסטרונום היווני ארתוסתנס, שכבר במאה שלישית לפני הספירה מדד את צילם של שני עמודים בעלי גובה זהה במצרים, האחד באסואן והשני באלכסנדריה. בעזרת חישובים גיאומטריים הוא חישב את היקף כדור הארץ בדיוק רב על פי העקמומיות של פני העולם. דוגמה נוספת היא מופעי הירח. אילו העולם היה שטוח, בכל מקום על פניו היינו רואים חלק אחר שלו. בפועל אנחנו יודעים שבלילה מסוים הירח ייראה בדיוק אותו דבר בכל מקום בעולם.

ארגון כדור הארץ השטוח טוען שהכבידה שאנו מרגישים היא כתוצאה מתאוצה כלפי "מעלה" של כל המערכת (שמש, הפלנטות וירח). הדבר הזה אכן היה מסביר את הכבידה שאנו מרגישים כלפי "מטה", אולם אינו מספק תשובה לאף אחת מהתופעות הנוספות, וכמובן גם לא לכבידה וללוויינים החגים סביב כדור הארץ.

מתי העולם בכל זאת שטוח, זאת שאלה של נקודת מבט. לפי תורת היחסות הפרטית, כשגוף נע במהירות הקרובה למהירות האור, הגופים שנמצאים בכיוון שאליו הוא מתקדם נראים לו קצרים יותר מהגופים שמאחוריו. מכאן נובע שחלקיקים כמו נייטרינו, שנעים לכיווננו קרוב למהירות האור, אכן רואים את כדור הארץ כדיסקה פחוסה מאוד.

• מיצי

OOP

כדור זה לא גם הצורה הגאומטרית הכי פשוטה שצריכה הכי מעט השקעה?

• שוקה

מצטער אבל אין הוכחות שכדור הארץ עגול

בעצם אין אפילו צילום אותנטי של כדור הארץ במצלמה רגילה, בכל הצילומים ניתן לראות בבירור שהצילום בוצע בעין הדג... מה הבעיה פעם אחת להביא צילום המוכיח שכדור הארץ עגול? קצת הזוי יש לומר שאין הוכחה כזאת, שערוריה של ממש!

• קורא נלהב

תוכן לא מספק

מצטער לומר שתוכן הכתבה לא מוכיח דבר. אם רעיון מסויים שולל את זה שהעולם עגול והוא מתבסס על כך שגם כוח הכבידה הוא שיקרי, אי אפשר להוכיח מנגד בעזרת כוח הכבידה שהעולם עגול. לכן משחק הכדורסל שאתם מדברים עליו והעצים שגדלים עקום לא יתכנו. בתור בן אדם שקורא באופן קבוע את המאמרים שלכם ואוהב אותם מאד, כאן יש כשל. שכן לא התנהלתם בצורה מדעית בכתבה וזאת ויצאתם מנקודות הנחה אשר אינן מבונות מאליו (לפחות למאמינים שהעולם שטוח) לכן אנא ממכם כיתבו כתבה אחרת אשר מתיחסת באופן עינייני לקשיים שמעלים חובבי תאוריות העולם השטוח, ונסו להוכיח על פי ראיתם של חובבי התאוריה של העולם שטוח, שהעולם שלנו אכן עגול. (צריך להתחיל מנקודת מוצא שמוסכמת על ידי שני הצדדים)

• נ

הנחת יסוד שגויה

מי אמר שאם העולם שטוח אז יהיה בכלל כח משיכה, ואם יהיה למה שדווקא יהיה במרכז הדיסקה ולא לכל אורכה. אלה הנחות יסוד שגויות שמונעות מכם באמת לחקור ולבדוק מה באמת מאכילים אותנו.

• דורש אמת

גיאוצנטרי. לא ליפול לאינדוקטרינציה ההליוצנטרית, שקרים בשם המדע

כל התמונות והסרטים של חלל, כדור ארץ ולווינים זה לא אמיתי! זה רק גרפיקה / CGI / הפקה וסט צילומים.
    כדוריות האדמה בסרטונים מצולמים נעשה באמצעות מצלמה עם עדשת "עין הדג" (fisheye lens) בעיקר ממצלמות ספורט כמו גו פרו. תחקרו את העובדות ורק עובדות, תתעלמו מהסרטי הכפשה המגמתיים ותגלו את האמת.
    *beware of scientism mind control*

יש מספיק ראיות והוכחות (כולל מתמטיות) לכך שכדור הארץ עגול. אם אתה טוען אחרת חובת ההוכחה עליך רק קח בחשבון שטענות מרחיקות לכת מצריכות ראיות מרחיקות לכת.

• דורש אמת

"ראיות" "מתמטיות" לא תמצא אפילו *עובדה* אחת אמיתית שתצליח להסביר

1. שהעולם כדורי
    2. שהעולם בתנועה
    3. כוח משיכה
    4. חלל הכל רק גרפיקה ונתונים פסודו מדעיים (מדעיסטיקנים)

• נו באמת

אז מדוע אין ולו הוכחה אחת אמיתית שכדור הארץ שטוח?

בעוד שיש הרבה מאוד הוכחות תומכות שהוא עגול/כדורי...
    מה הבעיה לצלם תמונה מלמעלה ולהוכיח אחת ולתמיד?
    כנראה שיש בעיה, הוא פשוט לא שטוח! הזויים

• נ

הוא ענה לך

מצלמים במצלמה שנקראת "עין הדג" בכוונה כדי לתת קימור לעולם. לאחרונה העלו בלון עם מצלמה רגילה שבה אין קימור... https://www.youtube.com/watch?v=G5kRyQStPhU&feature=youtu.be

• יותם חרש

ומי אמר שצילום זה אינו מזויף

ומי אמר שצילום זה אינו מזויף וכל השאר כן? אחוד לך חידה, אני טוען שיש לי זרועות תמנון ענקיות אבל איש לא ראה אותן כי הן בלתי נראות ואני לא רוצה לגעת עמן באף אחד האם אתה יכול הוכיח לי שאין לי כאלו זרועות? זו בדיוק הסיבה שנטל ההוכחה הוא רק עלייך שכדור הארץ שטוח ולא עגול אני רוצה שתוכיח לי למה הוא שטוח לא למה הוא לא עגול (שלא לדבר על זה שלומר כולם שקרנים היא לא תשובה ראויה משום שגם את זה אתה צריך להוכיח לי) כי את ההוכחה שהוא עגול אנחנו כבר הבאנו.