הכנת קפה טוב איננה עניין של מה בכך: כדי להפיק את הספל המיטבי נחוצה תשומת לב רבה לפרטים הקטנים. מודל מתמטי חדש מסביר כעת את הקשר בין גודל גרגירי הקפה לעושר הטעמים שלו

אספרסו הוא שיטה פופולרית לחליטת קפה שמקורה באיטליה. בתהליך ההכנה טוחנים פולי קפה קלויים לאבקה דקה שאותה דוחסים לדיסקה בתוך כלי מתכת. לאחר מכן מחממים מים לטמפרטורה של כ-92 מעלות צלזיוס, על סף הרתיחה, ומזרימים אותם בלחץ גבוה מאוד של כתשעה בר – בערך פי תשעה מלחץ האוויר בגובה פני הים – דרך הקפה הדחוס. התוצאה היא מנה קטנה, 60-30 מיליליטר, של נוזל מרוכז, עשיר בקפאין ובחומרי טעם מפולי הקפה. להכנת מנת אספרסו מיטבית חשוב לדייק בכל אחד משלבי ההכנה.

חובבי קפה מושבעים יגידו שאחד הגורמים המכריעים בהכנה הוא טיב טחינת הקפה. גרגירי הקפה הטחון צריכים להיות בגודל הנכון, לא גסים מדי ולא דקים מדי, וחיוני שיהיו אחידים בגודלם. מחקר שנערך לפני כמה שנים בחן את השפעת גודל הגרגירים של הקפה הטחון על ריכוז החומרים המרכיבים את הקפה המוכן.

החוקרים ציפו לגלות שככל שגרגירי הקפה הטחון יהיו דקים יותר, נקבל קפה מרוכז יותר. אולם באופן מפתיע, נמצא שזה לא כך. בתחילה ריכוז הקפה אכן גדל בהתאם למידת הטחינה של הגרגירים, אך רק עד גבול מסוים. מעבר לו, כשהטחינה כבר דקה מאוד, המגמה מתהפכת והקטנה נוספת של הגרגירים דווקא תפחית את ריכוז החומרים בקפה שימוצה מהם.


ככל שגרגירי הקפה הטחון דקים יותר, נקבל קפה מרוכז יותר, עד גבול מסוים. פולי קפה וקפה טחון ברמות שונות | צילום: Simonova Elena, Shutterstock

מתמטיקה של קפה

כדי לרדת לשורש העניין פיתח צוות חוקרים מאוניברסיטת האדרספילד באנגליה מודל לבדיקה תיאורטית של דפוסי מעבר המים באבקת הקפה הדחוסה. במאמר שפרסמו לאחרונה הם תיארו את המודל המתמטי הפשוט שבנו, הבודק מצב שבו למים החמים יש שני מסלולים אפשריים לעבור בהם בתוך קפה טחון שגודל הגרגירים בו אחיד, והם נבדלים זה מזה רק במידת הדחיסה של הגרגירים. במסלול שבו הקפה פחות דחוס יש בין הגרגירים יותר חללים שמים יכולים לעבור בהם. לכן קל יותר למים לזרום במסלול הפחות דחוס והם נוטים להעדיף אותו על פני החלופה הצפופה. בתוך כך, זרם המים החמים ממיס חלק מגרגירי הקפה במסלול המרווח, וכך צפיפות הגרגירים בו ממשיכה לרדת והפער בדחיסות בין שני המסלולים גדל.

זהו מנגנון של משוב חיובי – במסלול הפחות דחוס מלכתחילה זורמים יותר מים, יש יותר מיצוי של גרגירי הקפה שבו, והדחיסות יורדת אף יותר, וחוזר חלילה. התוצאה של מנגנון כזה היא שבתוך דיסקת הקפה הטחון נוצרים אזורים שעוברים מיצוי-יתר, ולצידם אזורים אחרים שנמצאים בתת-מיצוי. מפתרון המשוואות המתמטיות של המודל, החוקרים הצליחו לשחזר את התוצאה שהתקבלה בניסוי לפיה גרגירים קטנים מדי מובילים לקפה פחות מרוכז. ההסבר לכך אינו חד-משמעי, אך הפרשנות של החוקרים היא שגרגירים קטנים מגיעים למיצוי מלא מהר יותר, ולאחר מכן המים שממשיכים לזרום במסלול הפחות דחוס כבר מכילים מעט מאוד חומרי טעם.

כמובן, במציאות יש למים הרבה מסלולים אפשריים לעבור בהם דרך אבקת הקפה הטחון, ולא רק שניים. המחקר מדגים, אם כן, איך מודל פשוט יכול לשחזר מגמות כלליות שעולות מניסויים. המחקר הזה, עם קודמו, עוזר להבין את המנגנונים שעומדים מאחורי הכנת קפה, ואף פותח אפשרויות לשיפור רמת המיצוי של הקפה – למשל לשנות את צורת הכלי שבו הקפה נדחס. מעבר לכך, את הרעיונות והמסקנות שעולים מהמחקר אפשר להרחיב לבעיות דומות שעוסקות בנוזל שעובר דרך חומר נקבובי דחוס.

12 תגובות

  • אנונימי

    "תחינה"

    לידיעת כל המגיבים המלומדים:
    'תחינה' בעברית פירושה 'בקשה'. לעומת זאת, 'טחינה' פירושה שחיקה של חומר לחלקים קטנים.
    שמחתי לעזור

  • יוסף

    למה מחליטים איזה תגובה תעלה זה דיקטטורה

    במידה ויש בית משפט למה מסננים הודעות זה דיקטטורה

  • סגיב

    מאוד תאורטי מה עושים עם זה?

    לא צריך להיות חובב קפה מושבע כדי להבדיל בין מנה טובה למנה לא טובה. ככל שהקפה בהיר יותר, טחינה מדויקת תוציא ממנו יותר טעמים ומרקם נעים. מטחנות ביתיות בסיסיות יוציאו קפה בוסרי ולימוני כי הן לא מסוגלות לדייק בטחינה הדקה הנדרשת. קיוויתי שהמחקר הנל יעזור במישור הפרקטי אבל אין פה בשורה

  • דן יודילביץ

    המחקר אכן תיאורטי

    היי,
    המחקר אכן תיאורטי ומסקנותיו לא נועדו להביא ליישומים מיידיים. בסופו של דבר, אם רוצים לשפר את טעם הקפה יהיה צריך עוד לעשות קצת ניסוי וטעייה ולמצוא את דרגת הטחינה שבעינייך הכי טעימה.
    יחד עם זאת, מהמסקנה העיקרית ניתן ללמוד ולהפיק מסקנה חשובה - אם לדוגמה הקפה יוצא דליל, יתכן והדבר דווקא נובע מטחינה דקה מדי, ולא טחינה גסה או חוסר אחידות בטחינה.
    בברכה,
    דן

  • מיקצ

    מה המסכנות והחידוש כאן

    ידוע שדרגת תחינה לאספרסו היא בין גודל של גרגירי סוכר לאבקה של טורקי בכדי להגיע למיצוי אופטימלי.
    ואם התחינה לא אחידה אז לא כל החומר זוכה למיצוי הנל.

  • דן יודילביץ

    בדיוק כאן החידוש - הטענה הזאת לא מדויקת

    היי,
    מה שנמצא במחקר הניסיוני שמוזכר בכתבה היא שדרגת טחינה דקה מדי דווקא תביא לתת-מיצוי של הקפה. כפי שמוסבר בכתבה, זה כנראה משום שיהיו אזורים ב"עוגת הקפה" שבהם כמעט ואין מיצוי כי הם דחוסים מדי.
    אמנם טחינה לא אחידה עלולה לגרום לתת-מיצוי, אבל מה שנמצא במחקר התיאורטי שמסוקר בכתבה היא שהדבר לא בהכרח נובע מטחינה לא אחידה. תת-מיצוי עלול להתרחש גם אם הטחינה אחידה בצורה מושלמת, אבל הגרגירים דקים מדי, ואז יש חוסר אחידות בדחיסות הגרגירים, שמופיע בצורה ספונטנית כאשר נדחס הקפה.
    יתכן, אם כך, שלעיתים עדיף דווקא להגדיל מעט את גודל הגרגירים כדי לשפר את המיצוי.
    בכל אופן, וכפי שהגבתי גם למטה, גודל הגרגירים הנכון תלוי בפולים, במכונה, וגם בטעם האישי.
    בברכה,
    דן

  • יוסי

    קפה

    אשמח לגעת מה הבנתו של הכותב בקפה?

  • דן יודילביץ

    למה?

    אם יש שאלות ענייניות או הערות קונקרטיות על הנאמר בכתבה אתה מוזמן לכתוב אותן ונדון בכך.

  • אנונימי

    נו.... ולמעשה??

    אז איך קובעים מעשית את מידת הטחינה הנדרשת??

  • דן יודילביץ

    עניין של טעם ותלוי בפולים

    היי,
    כפי שהגיבו גם לפניי, התשובה כאן היא יותר מורכבת. בסוף הכי נכון הוא לנסות כל מיני דרגות, ולטעום. מה שיוצא הכי טעים בעינייך זה מה שחשוב.
    בהתייחסות לכתבה - במחקר הניסיוני הם מדדו את ריכוזי חומרי הטעם ומצאו את הטחינה האופטימלית, אבל היא נכונה לגבי הפולים המסוימים ואותה מכונת אספרסו. לדוגמה, עבור פולים קלויים יותר, יתכן והריכוז המקסימלי יתקבל בדרגת טחינה מעט שונה.
    בכל מקרה, הטעם המיטבי לא בהכרח גם מתקבל כאשר ריכוז חומרי הטעם מירבי.
    המסקנה העיקרית מהמחקר הוא שטחינה דקה יותר אינה מולידה בהכרח קפה מרוכז יותר.

  • מיקצ

    ניסוי וטעיה של תחינה דקה

    ניסוי וטעיה של תחינה דקה לאותו סוג של פולים שאתה עושה עליהם טסט.

  • אברם

    אין לזה שום תשובה חד משמעית

    אין לזה שום תשובה חד משמעית כל סוג קפה מתנהג אחרת כל מכונה יש משמעות לכל דבר גודל ראש החליטה כמות המים סוג המים העל ניסוי ותעייה וגם אין טעם נכון ולא נכון