סודה לשתייה היא האולר השווייצרי של עולם הניקיון: ממליצים עליה כדאודורנט וכמשחת שיניים, להסרת כתמים מבגדים ולסילוק ריחות רעים מהמקרר. האם סודה לשתייה אכן עושה את כל אלה, ואם כן – כיצד?

מישהו סיפר לכם שאפשר להשתמש בסודה לשתייה לא רק באפייה, אלא גם כתחליף לדאודורנט או למשחת שיניים? אתם לא לבד. שיטוט קל ברחבי הרשת מעלה רשימה של עשרות סגולות פלאיות המיוחסות לסודה לשתייה, ביניהן פתיחת סתימות בצנרת, ניקוי כלי כסף, נטרול ריחות רעים במקרר, ספיגת לחות במרתף ואפילו מניעת התפשטות של תאים סרטניים. האם יש בסיס מדעי להצעות האלו, או שמדובר באגדות אורבניות חסרות בסיס? ובכן, כדי לענות על השאלה הזאת חשוב להבין מהי בדיוק סודה לשתייה, ובאילו תגובות כימיות היא יכולה להשתתף.

מתחילים מהבסיס

סודה לשתייה (נתרן מימן פחמתי, NaHCO3) שייכת לקבוצת חומרים המכונים "בסיסים", המתאפיינים בכך שהם נוטים "לגנוב" גרעינים של אטומי מימן מסביבתם. זאת בניגוד לחומצות, המתאפיינות בנטייה "לתרום" גרעינים של אטומי מימן לסביבה. לפיכך, תמיסה המכילה ריכוז גבוה של חומצה מכילה גם ריכוז גבוה של מימן; ואילו תמיסה המכילה ריכוז גבוה של בסיס, כמו למשל סודה לשתייה, תהיה בעלת ריכוז נמוך של מימן. מקובל לתאר את רמת החומציות של תמיסה בעזרת מדד בשם pH: למים יש מדד pH 7, הנחשב נייטרלי. pH נמוך יותר הוא חומצי וגבוה יותר הוא בסיסי.

תכונות רבות של סודה לשתייה נובעות מהעובדה שמדובר בבסיס. למשל, כאשר אנו מכינים עוגה המכילה סודה לשתייה וחומץ (חומצה אצטית, CH3COOH), אנו מנצלים את נטייתה של הסודה לשתייה "לגנוב" מימן מהחומץ – תגובה ששניים מתוצריה הם מים ופחמן דו-חמצני. פליטת גז הפחמן הדו-חמצני הגזי במהלך האפייה גורמת לעוגות לתפוח.

נטרול ריחות רעים

תכונה אחרת של סודה לשתייה היא יכולתה לנטרל ריחות רעים במקרר, בשירותים או בבית השחי. בשונה ממטהרי אוויר למיניהם, אשר משחררים לאוויר מולקולות המעוררות בנו תחושה של ריח נעים ומתחרות עם הריחות הלא-נעימים על קולטני הריח באף שלנו, סודה לשתייה ממש מנטרלת ריחות רעים. איך זה עובד? לריח רע יכולים להיות מגוון מקורות, אך במקרים רבים המקור הוא סוגים מסוימים של חומצות המתנדפות בקלות באוויר. דוגמה לכך היא חומצה בוטירית, המתקבלת בין היתר כאשר חיידקים מפרקים חומצות שומן הנמצאות על פני העור, או בחמאה ובגבינות עיזים (כאשר חיידקים מפרקים חומצות שומן של חמאה, זה אומר שהיא מקולקלת. התרחקו!).

כאשר סודה לשתייה, שהיא כאמור בסיס, פוגשת חומצה שאנו חשים אותה כמסריחה, היא סופחת ממנה אטומי מימן ומשנה את המבנה הכימי שלה כך שהיא פחות נדיפה ולטעמו של אפנו – גם פחות מסריחה. תכונה זו מעניקה לה את היכולת המהוללת לנטרל ריחות רעים. כמובן, ריחות רעים שמקורם איננו חומצה לא ינוטרלו בשיטה זו. אותו מנגנון אחראי, לפחות באופן חלקי, ליכולתה של הסודה לשתייה למנוע ריחות זיעה, ולפיכך להמלצה להשתמש בה כדאודורנט.

סביבה עוינת לחיידקים

החלק השני של ההסבר מדוע סודה לשתייה יכולה לשמש דאודורנט נעוץ בכך שהיא גורמת לעליית את ה-pH באזורים שבהם היא נמצאת לרמה שאיננה ידידותית לחיידקים. למשל, פיזור סודה לשתייה בבית השחי יוביל ל-pH גבוה בהרבה מהסביבה החומצית שחיידקים מסוימים, כגון Brevibacterium epidermidis, זקוקים לה כדי לשגשג. מכיוון שחיידקים הם האחראים לפירוק חומצות שומן וחומצות אמינו למולקולות קטנות יותר ובעלות ניחוחות עזים, הרי שיצירת סביבה עוינת לחיידקים אמורה להוביל גם להפחתה בריח. מכאן גם ההמלצה על שימוש בסודה לשתייה כתחליף למשחת שיניים. גם בפה, כמו בבית השחי, סביבה חומצית היא כר פורה לגידול חיידקים בעייתיים, העלולים לגרום לחורים בשיניים ולעוד מרעין בישין. צחצוח שיניים בעזרת סודה לשתייה אמור להוריד את רמת החומציות בפה (כלומר להעלות את ה-pH), וכך ליצור סביבה שחיידקים יתקשו לשגשג בה. מצד שני, צחצוח שיניים באבקת סודה לשתייה עלול להוביל לשחיקה חמורה של שכבת האמייל.

צמצוח שיניים עם סודה לשתייה יכול להוריד את רמת החומציות בפה, אבל גם לפגוע באמייל | צילום אילוסטרציה: Shutterstock
צמצוח שיניים עם סודה לשתייה יכול להוריד את רמת החומציות בפה, אבל גם לפגוע באמייל | צילום אילוסטרציה: Shutterstock

הסרת כתמים ושומנים

סודה לשתייה מסייעת לא רק במניעת התפתחות מושבות של חיידקים בפה: היא יכולה לסייע גם בהסרת כתמים מהשיניים – וכן מכביסה ומכלי מטבח. סודה לשתייה היא כזכור בסיס, וכאשר היא מגיבה עם מולקולות צבע, היא סופחת מהן אטומי מימן, וכך משנה את המבנה הכימי שלהן. השינוי במבנה הכימי גורם לשינוי בתכונות בליעת האור של המולקולות, ולפיכך לדעיכת צבען האופייני. מאותה סיבה, סודה לשתייה מסירה כתמים גם מבגדים ומכלים. באופן דומה, סודה לשתייה יכולה לסייע גם בהסרת שומנים, בכך שהיא מפרקת אותם לרכיבים קטנים יותר המתמוססים במים ביתר קלות.

פטנטים בע"מ

אותם עקרונות שתיארנו לגבי סודה לשתייה נכונים גם לגבי בסיסים אחרים, ואכן, חומרים בסיסיים נמצאים במגוון חומרי ניקוי. עם זאת, בשום אופן לא כדאי לנסות את הדברים שהוזכרו כאן עם בסיסים אחרים - חלקם חזקים הרבה יותר מסודה לשתייה, ואף עלולים להיות רעילים ומסוכנים.

בכל הנוגע לסודה לשתייה אתם מוזמנים לנסות ולראות אם ההמלצות פועלות, אך אל תתפלאו אם חומר ייעודי יעשה את העבודה בצורה טובה יותר. בדרך כלל, החומרים המופיעים ברשימת הרכיבים הארוכה שעל התווית נמצאים שם מסיבה טובה.

11 תגובות

  • יעל

    ולגבי שיער

    שלום! תמיד התקשתי בחומצות ובסיסים ובמיוחד בקביעה של מהו בסיס או חומצה חזקים. האם סודה לשתייה היא בסיס חלש? קיוויתי שהיא תוכל להיות גורם מחמצן טוב ועדין כדי להבהיר מעט את השיער בלי להרוס אותו יותר מידי.

  • יוליה

    סודה לשתייה בדאודורנט

    היי, האם יכולה להיות רגישות לסוג כזה של דאודורנט?

  • תמר

    תוספת לשתיה בבישול של סודה לשתיה

    האם סודה לשתיה שמוסיפים למשל לקציצות בשר בכדי לגרום להם להיות יותר רכות זה בריא או עדיף להימנע

  • אנונימי

    תתמקדי בבשר איכותי ולא בסודה

    תתמקדי בבשר איכותי ולא בסודה לשתיה...

  • פלג

    למה זה סודה "לשתייה" ?

    שלום, הגעתי לכן בחיפוש של שאלה מצחיקה : מדוע קוראים לחומר "סודה לשתייה" , לא זיהיתי שימוש של סודה לשתייה - לשתייה, בעוד שהסודה שאנחנו שותים לא קשורה לחומר הנקרא "סודה לשתייה". מה דעתכם? איפה הטעות שלי ?

  • לביא

    למה הסודה היא "לשתיה"?

    שלום פלג,
    למיטב ידיעתי סודה נקראת "לשתיה" כדי להבדיל אותה מסוגים אחרים של סודה שאינה ראויים למאכל או שתיה כלל, כמו סודה קאוסטית (נתרן הידרוקסיד) או סודה אש (נתרן פחמתי).
    מצאתי אזכור אחד לכך שבעבר היו מוסיפים את מה שאנו מכנים בעברית סודה לשתיה למים, ושותים אותם כדי להקל על כאבי בטן. זה אמור לעזור כי ככה מפחיתים את רמת החומציות בקיבה. כאשר הסודה לשתיה התמוססה במים, השתחרר הגז פחמן דו חמצני.
    כיום, הגזים שבתוך המשקה שנקרא "סודה" ומשקאות מוגזים אחרים הוא פחמן דו-חמצני, אותו מוסיפים לבקבוק בלחץ גבוה מאוד.
    אם כך, אולי השם "סודה לשתיה" נובע מאותו נוהג להוסיף אותה למים לצרכים רפואיים.

  • קובי

    שלום,

    שלום,
    כתבתם שצחצוח שיניים באבקת סודה לשתייה עלול להוביל לשחיקה חמורה של שכבת האמייל.
    האם הגורם לכך זהו הסודה לשתייה? או החיכוך של האבקה עם השן?
    ז"א שיטפת הפה בסודה לשתייה זה בסדר? או שגם שוחק את האמייל?

  • אורן

    שחיקת אמייל

    היכן המקור לשחיקת אמייל מסודה?
    ע״פ הטבלה הבאה, הסודה בטוחה ביותר, שנית רק למים (RDA - relative dentin abrasion) https://www.annapolisdentistdds.com/2016/06/02/using-right-toothbrush-an...

  • אורן

    לינק מלא

    https://www.annapolisdentistdds.com/2016/06/02/using-right-toothbrush-an...

  • רן

    תגובה עם חומצה

    אתרים רבים ממליצים לערבב סודה לשתיה עם חומץ, על מנת לנקות שומנים למשל. כך מושגת תסיסה מרשימה אבל לא ברור לי מדוע זה עדיף על שימוש בסודה לבד (או עם מים)? האם החומצה לא מנטרלת למעשה את הסודה?

  • לביא

    שלום רן,

    שלום רן,
    למיטב הבנתי אתה לגמרי צודק. כשמערבבים חומץ וסודה לשתיה מקבלים מים ופחמן דו חמצני, והיכולת של הרכיבים השונים להגיב הולכת לאיבוד. הרבה יותר יעיל להשתמש רק בסודה לשתיה או רק בחומץ.
    אתה מוזמן לבדוק בעצמך האם באמת ערבוב סודה לשתיה וחומץ יעיל יותר בניקוי מאשר שימוש באחד הרכיבים לבד.