ממשחות שיניים ייעודיות, דרך טיפולים מרוכזים אצל רופאת השיניים ועד לציפויי פורצלן יקרים. הכירו את התחנות במסע להלבנת השיניים

בעשור האחרון השוק מוצף בהצעות מפתות להלבנת שיניים. עם העלייה בביקוש והתקדמות הטכנולוגיה, התהליך הפך בטוח ומהיר יותר, ועלויות הטיפול ירדו. למה בעצם השיניים מצהיבות, מה ההבדלים בין הטיפולים המוצעים בשוק ומה יכולה רופאת השיניים לעשות באמצעים שאין לנו בבית?

שינויים בצבע השן

השכבה החיצונית של השן מורכבת מאמייל, שהוא החומר הכי קשה ודחוס בגוף האדם. האמייל מורכב בעיקר ממינרלים והוא שקוף למחצה. בשכבה הפנימית יותר נמצא הדנטין – רקמה רכה שצבעה צהבהב. צבע השיניים נקבע על ידי השילוב בין צבעי האמייל והדנטין והעובי היחסי שלהם: ככל ששכבת האמייל עבה יותר ביחס לדנטין כך יהיה צבע השיניים בהיר יותר.

במהלך החיים השיניים משנות את צבען כתוצאה משינויים שחלים בשתי השכבות הללו. השינויים החיצוניים יכולים להיגרם למשל מצריכה של מזון ומשקאות כהים שמכתימים את השיניים, עישון סיגריות שמותיר עליהן זפת, נטילת תרופות המכילות שיירי מתכת, ופלאק שמצטבר על השיניים.

בנוסף, הדנטין יכול לשנות את צבעו בעקבות עששת שיוצרת ריקבון, או מנטילת האנטיביוטיקה טטרציקלין ונגזרתה מינוציקלין, שעלולות ליצור תגובה כימית שמביאה להצהבה של שכבת הדנטין. לבסוף, גם הגיל משחק תפקיד, ועם הזמן שכבת האמייל הופכת דקה יותר, כך שהדנטין הצהבהב בולט יותר מבעד לאמייל.

עם השנים הביקוש להלבנת שיניים הולך וגובר, ועמו גם מגוון הטיפולים שמציעים פתרון, החל בערכות ביתיות וכלה בטיפולים קבועים אצל רופא השיניים. דבר אחד משותף לכל הטיפולים הללו: המלצה חמה לעבור אצל השיננית לפני שפוצחים במסלול להלבנה, כדי להכין את השיניים כיאות ולהפיק את המרב מהטיפול.

הלבנות ביתיות

אחת הדרכים הפשוטות להבהרת שיניים היא שימוש במוצרי היגיינה דנטלית שנועדו לכך. כמעט כל יצרניות משחות השיניים הוסיפו בשנים האחרונות לקו המוצרים שלהן משחה להלבנת שיניים. למעשה, רוב המשחות האלה מכילות חומרים שממרקים את השן, ומרקמן מחוספס יותר ממשחות השיניים הרגילות. באמצעות חיכוך ושפשוף של האמייל, החומרים הללו מסירים כתמים חיצוניים מהשכבה הזו בלי לשנות את צבעה.

בקטגוריית המוצרים לשימוש ביתי נמצאים גם ג'ל ופסי הלבנה, המכילים חומר פעיל באחוזים נמוכים: מי חמצן (H2O2), שמתפרקים למים וליוני חמצן. יוני החמצן מפרקים בתורם את פיגמנטי הצבע ומביאים להבהרה של השן. הטיפולים האלה נמשכים בדרך כלל בין כמה ימים לשבוע ומחזיקים מעמד חודשים ספורים.

יוני החמצן בטיפולים הביתיים מבהירים את השן, אבל ההלבנה מחזיקה רק כמה חודשים | צילום: Shutterstock
יוני החמצן בטיפולים הביתיים מבהירים את השן, אבל ההלבנה מחזיקה רק כמה חודשים | צילום: Shutterstock

טיפולים במרפאה

כדי להגיע לתוצאות משמעותיות ומהירות יותר אפשר לפנות לקבלת טיפולי הלבנת שיניים במרפאה. ההבדל המשמעותי בין הטיפולים האלה לאפשרויות הביתיות הזמינות יותר הוא אחוז החומר הפעיל: הריכוזים אצל רופאי השיניים גבוהים יותר עד פי עשרה. בשל הריכוז הגבוה, החומר הפעיל חודר דרך רווחים מיקרוסקופיים בשכבת האמייל אל שכבת הדנטין, וכך מבהיר את השן גם מבפנים.

הבדל נוסף הוא במשך הטיפול, שכן רופאי השיניים נעזרים גם במנורות LED שמזרזות את תהליך החמצון ויוצרות הבדלים דרמטיים בצבע השן כבר אחרי טיפול אחד. כמו כן, רופאת השיניים תשתמש בחומר מיוחד שמגן על החניכיים והרקמות הריריות שבחלל הפה כדי למנוע צריבות וכוויות – תופעת לוואי ידועה של סוכני הלבנה ביתיים או רפואיים.

יש גם אפשרות לטיפול משולב, שבמסגרתו ההלבנה הראשונית נעשית במרפאה עם ריכוזים גבוהים של מי חמצן, והטיפול ממשיך בבית עם ערכה ביתית הכוללת סד שיניים מותאם אישית, וג'ל הלבנה בריכוז נמוך יותר.

במקרים חריגים שבהם שן מסוימת משנה את צבעה בעקבות טיפול שורש או חבלה, אפשר גם לשנות את צבעה מבפנים: רופאת השיניים קודחת חור קטן בחלק הפנימי של השן ומחדירה דרכו חומר פעיל שמחמצן את הדנטין עד שצבע השן משתווה לצבען של שאר השיניים.

למי שמחפשים שינוי דנטלי דרמטי, הכולל מראה צחור במיוחד של השיניים, מציעים לפעמים ציפוי פורצלן. במסגרת הטיפול הזה הרופאה מצפה את השיניים בפורצלן בצבע הרצוי, כך שאפשר גם לשנות במידה מסוימת את מבנה השיניים.

הציפוי נעשה מחומר שקוף חלקית, כדי לדמות את התכונות הטבעיות של שכבת האמייל. הטיפול דורש בדיקת התאמה שכוללת צילומי רנטגן ובדיקה של רופאת השיניים. אם המועמדת מתאימה, ייתכן צורך להשחיז את השיניים כדי לאפשר הרכבה טובה יותר של ציפוי הפורצלן. ציפויי השיניים מחזיקים מעמד כעשר שנים ועלותם גבוהה במיוחד – כאלף דולר לשן.

התאורה מזרזת את תהליך החימצון ומאיצה את הלבנת השיניים | צילום: Shutterstock
התאורה מזרזת את תהליך החימצון ומאיצה את הלבנת השיניים | צילום: Shutterstock

זהירות נדרשת

למרות הבשורה שהם מביאים, טיפולי הלבנת השיניים מלווים גם בסיכונים. השכיחים ביותר הם רגישות מוגברת של השיניים לקור ולחום וצריבה ברקמות הריריות – החניכיים וחלל הפה. בנוסף, שינויי הצבע עלולים להיות לא אחידים, בגלל הצורה והמבנה השונים של כל שן.

תרופות סבתא, כמו צחצוח השיניים באבקת סודה לשתייה, מיץ לימון או מלח גס, מסוכנות במיוחד ועלולות להוביל לשחיקה חמורה של שכבת האמייל. חשוב להימנע מטיפולים שאינם מאושרים על ידי משרד הבריאות.

לא משנה באיזה טיפול בחרתם, משך הזמן שבו ההבהרה תחזיק מעמד תלוי באורח החיים שלאחר הטיפול. כדי לשמור על השיניים לבנות ובוהקות חשוב לצחצח אותן או לשטוף את הפה במים אחרי אכילה ושתייה, ללעוס מסטיק ללא סוכר ולהשתמש בחוט דנטלי כדי למנוע הצטברות של פלאק על משטח השיניים. בנוסף מומלץ להשתמש לסירוגין במשחת שיניים להלבנה, ולמהדרין – לשתות משקאות כהים רק דרך קשית. גם הקפדה על ניקוי השיניים אצל השיננית וחזרה לביקורת אצל רופאת השיניים יסייעו לשמור על התוצאות לאורך זמן.

7 תגובות

  • קובי

    שחיקת האימייל

    שלום,
    כתבתם שצחצוח שיניים באבקת סודה לשתייה עלול להוביל לשחיקה חמורה של שכבת האמייל.
    האם הגורם לכך זהו הסודה לשתייה? או החיכוך של האבקה עם השן?
    ז"א שיטפת הפה בסודה לשתייה זה בסדר? או שגם שוחק את האמייל?

  • יובל

    שמן קוקוס

    שלום,
    מה לגבי שיטות טבעיות כמו לדוגמה שמן קוקוס?
    האם זה יהיה יעיל ובריא?
    תודה

  • ניסן ספרדי

    כמה שילמו לכם ?

    בתור מכון מדעי, מוזר לי ששכחתם לציין את החסרון האמיתי של מי חמצן.
    שיטות הלבנת השיניים מתבססות על אלמנט מרכזי אחד – פירוק מולקולות הצבע של הפיגמנט הפנימי בזגוגית - משמע, קריעת השיניים. החומרים בהם משתמשים, אם זה דרך מדבקות שאפשר לקנות באייבי (בעלי 0.1% - 6% של מי חמצן) או דרך רופא "מומחה" (6% - 33%), הם קרבמיד פראוקסיד או הידרוגן פראוקסיד אלו החומרים המכילים את מי החמצן והם אלו שמפרקים את לנו את השיניים.
    באותה צורה שחימצון שיער משחית לנשים את השיער וכשהם מגיעות לגיל פורקן הן נשארות בלי שיערות - כך גם השימוש במי חמצן יגרום למשתמשים בו להישאר בגיל 70 בלי שיניים בכלל.

  • נעמי

    האם זה נכון?

    האם עדיף לא להשתמש במי חמצן גם פעם בשנה?

  • רות

    אז מהי השיטה הבטוחה להלבנה

    אז מהי השיטה הבטוחה להלבנה לפי דעתך?

  • סיגל

    משחת שיניים שחורה?

    שמעתי לא מזמן על משחת שיניים המכילה פחם עבור הלבנת שיניים. האם הדבר קיים? כיצד פועל הפחם והאם טיפול בשיניים באמצעות פחם עשוי באמת להביא לשיניים לבנות יותר?
    תודה :)

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    שלום סיגל,

    שלום סיגל,
    אכן קיימות בשוק משחות שיניים המשלבות פחם פעיל במרכיביהן. לפחם הפעיל יכולת ספיחה גבוהה במיוחד של רעלנים, כתוצאה מהמבנה הנקבובי שלו ותכונות כימיות נוספות. אלו שמשתמשים בו לצחצוח השיניים מייחסים לו ספיגה של לכלוכים על פני השן, והבהרה שלה באופן זה. למרבה הצער, אין כל תימוכין מדעיים לסגולותיו של הפחם הפעיל בהקשר של הלבנת שיניים. יתירה מזו, רופאי שיניים מתריעים מפני הנזקים שעלולים להיגרם לשיניים ולחניכיים כתוצאה משחיקה על-ידי אבקת הפחם. בלכלוכים שטחיים מוטב לטפל באמצעות משחות שיניים ייעודיות שיעילותן הוכחה, ובשינויי צבע עמוקים יותר אפשר לטפל אצל רופאת השיניים. בהצלחה!