לקריאת הכתבה

אנטומיה של המוח: אספקת הדם למוח

המוח הוא צרכן אנרגיה מרכזי בגוף האדם. על אף שמשקלו אינו עולה על שני אחוזים ממשקל הגוף, הוא צורך כ-20 אחוז מהחמצן ו-25 אחוז מהאנרגיה שמייצר הגוף כולו.

החומרים הנחוצים לתפקודו התקין של המוח נוצרים באיברים שונים ומגיעים אליו באמצעות מערכת הדם - מערך ההפצה של הגוף. אספקת הדם למוח נעשית באמצעות העורקים הקרוטידיים והוורטברליים. העוקרים הללו נקשרים יחדיו במעגל ויליס, והם מתפצלים כדי לספק דם לחלקי המוח השונים.

הסרטון מציג את הרכיבים השונים של מערכת אספקת הדם למוח:

צוות תקשורת המדע של מכון דוידסון תרגם עבורכם סדרת סרטונים דומים הסוקרים את חלקיו השונים של המוח והתאים שמרכיבים אותו. רשימת הפרקים המלאה של הסידרה מופיעה בתחתית העמוד.

המעגל על שם ויליס הוא עדות מובהקת לחשיבות הרבה של אספקת דם סדירה למוח. תאי העצב כמעט שאינם מתחדשים, כך שדי בפרק זמן קצר ללא חמצן או אנרגיה כדי לגרום נזק בלתי הפיך לרקמה. האיחוי של כלי הדם שמזינים את מערכת העצבים בבסיס המוח פועל כמעין שסתום בטיחות, כדי שפגיעה באחד העורקים לא תגרום נזק אדיר לרקמת המוח.

אחד משלושת קרומי המוח הוא הקרום העכבישי (ארכנואידי) שנמצא בצמוד לחלקה הפנימי של הגולגולת, יחד עם קרום נוסף. מתחתיו נמצא המרווח התת-עכבישי, שבו נמצא בולם הזעזועים של המוח, הנוזל המוח-שדרתיעורקים הנמצאים במרווח הזה שולחים שלוחות עמוקות אל תוך המוח, והקרום העכבישי שמקיף את כלי הדם בכניסתם למוח הולך ומתפוגג ככל שהם מעמיקים.

לעומת זאת, לוורידים שמנקזים את הדם מהמוח החוצה אין ציפוי דומה. שכבת הקרום העכבישי סביב העורקים מבודדת אותם מרקמת המוח, ומוודאת שהפעימות שלהם לא יפעילו לחץ מכני על הרקמה שסביבו ויגרמו נזקים.

להמשך קריאה וצפיה בסרטוני הסדרה: