כרוב אדום (או סגול) הוא אולי לא המאכל הכי טעים בעולם, אבל אפשר להכין בעזרתו אטריות צבעוניות, וגם ללמוד קצת בדרך. מוכנים?

תהיתם פעם למה הכרוב האדום – אדום (או ליתר דיוק, מין אדום-סגול שכזה)? התשובה היא שיש בו צבען (פיגמנט) בשם אנתוציאנין. החומר הזה נמצא גם בפירות ובצמחים אחרים, כמו תותים, רקפות וענבים, ומקנה לכולם גוון שנע בין ורוד בהיר לסגול כהה. אפשר להשתמש בצבע שבכרוב גם למטרות אחרות, כמו בניסוי צביעת האטריות שבהמשך הכתבה. כאשר מבשלים את הכרוב במים רותחים, חומר הצבע מתמוסס בתוכם, ואם נכניס פנימה גם אטריות מתאימות – הוא ייספג בהן. 

מהכרוב אפשר להפיק לא רק צבע סגול, אלא גם גוונים אחרים. כדי להבין איך ולמה זה קורה, כדאי להסביר קודם מהי חומציות.
בכימיה, נהוג להיעזר בסולם שנקרא pH כדי לתאר את מידת החומציות של תמיסות מימיות. כאשר לתמיסה יש pH קטן מ-7, מדובר בתמיסה חומצית; לעומת זאת, כאשר ערכו עולה על 7, זוהי תמיסה בסיסית (ההפך מחומצית). וכאשר ערך ה-pH הוא 7 בדיוק, התמיסה ניטרלית - זה המצב במים מזוקקים. חומרים חומציים ובסיסיים נבדלים אלה מאלה בהתנהגות הכימית שלהם.


אם נשים את הכרוב בתמיסות בעלות pH שונה, נגלה שהוא מחליף צבעים. כרוב ולצידו תמיסות חומצות ובסיסיות שלתוכן הוכנסה תמצית כרוב | Shutterstock, Vins Contributor

איך כל זה קשור לכרוב? אם נשים אותו בתמיסות בעלות pH שונה, נגלה שהוא מחליף צבעים. זאת משום שהאנתוציאנין שבעליו הוא אינדיקטור (ובעברית חומר בוחן) – חומר שמשנה את צבעו בהתאם לחומציות של התמיסה שאליה הוא נחשף. במצב ניטרלי הוא סגול, אבל אם הוא בא במגע עם חומר חומצי – כמו מיץ לימון – הוא הופך ורוד, ואם ייחשף לתמיסה בסיסית, הוא יהפוך כחול, ירוק ואפילו צהוב. בעזרת התכונה הזו אפשר ליצור אטריות צבעוניות כפי שנעשה עוד מעט, וגם דברים נוספים, כמו ניירות קסם לציור.

וכעת – הצטיידו במבוגר אחראי וגשו לניסוי עצמו! 

ציוד וחומרים:

סיר גדול

סכין

כיריים

מים

5-6 עלי כרוב אדום

אטריות שקופות (אטריות אורז או אטריות שעועית, שנקראות גם אטריות זכוכית)

קערה גדולה חסינת חום

מסננת או כף מחוררת

מים חמים

סודה לשתייה

לימון


כל מה שצריך בשביל לצבוע איטריות | רונית צוויג

מהלך הניסוי:

1. חותכים את הכרוב, מכניסים אותו לסיר ומוסיפים מים מעל גובה פני הכרוב. 

2. מדליקים את האש (בהשגחת מבוגר) ומביאים לרתיחה. 

3. אחרי שהמים רותחים מנמיכים את האש, ממתינים חמש דקות ומוציאים את הכרוב מהסיר. 

4. בתוך מי-הכרוב שקיבלנו מבשלים אטריות במשך מספר דקות, עד שיתרככו. האטריות סופחות את הנוזלים ממי-הכרוב ומשנות את צבען לסגול. 

5. כעת אפשר להוסיף חומר חומצי (כמו לימון), שיצבע את האטריות בוורוד, או חומר בסיסי (כמו סודה לשתייה), שיצבע אותן בכחול. והנה - יש לנו איטריות צבעוניות! אפשר להשתמש בהן לקישוט, ואפשר גם לאכול - למרות שלא בטוח שהן יהיו מאוד טעימות. 

סרטון שמראה את מהלך הניסוי:

0 תגובות