למרות השמועות על כך שמדובר במעשה ידי אדם, ואפילו בנשק ביולוגי, הראיות מצביעות על נגיף שהגיע מבעלי חיים והתאים את עצמו אלינו בתהליך של ברירה טבעית

מאז הדיווחים הראשונים על התפרצות מחלת הריאות החדשה COVID-19 בווהאן שבסין, התנהל דיון ער סביב שאלת מקורו של נגיף SARS-CoV-2 הגורם למחלה. הנגיף התפשט בכל העולם הדביק עד כה מאות אלפי בני אדם ברוב מדינות העולם וגבה עד כה את חייהם של יותר מ-15 אלף חולים.

נגיף SARS-CoV-2 הוא הנגיף השביעי ממשפחת נגיפי הקורונה שידוע כי הוא מדביק בני אדם. SARS-CoV (שגרם להתפרצות מגפת הסארס), MERS-CoV (שגרם למחלת MERS) ו- SARS-CoV-2 עלולים לגרום למחלות קשות, ואילו הזנים HKU1, NL63, OC43 ו-229E גורמים לרוב לתסמינים קלים בלבד.

זמן קצר לאחר התפרצות המגפה צצו שמועות כי מדובר בנגיף מהונדס, אולי אפילו נשק ביולוגי, שהופץ בטעות או בזדון. בניסיון לקבוע את מקורו של הנגיף החדש התמקדו חוקרים מארצות הברית, אוסטרליה ובריטניה בתכונות הבולטות בגֵנום שלו ודנו בתרחישים שהיו עשויים לגרום להופעתן. הניתוח של החוקרים, במאמר שהתפרסם בכתב העת Nature Medicine, מראה בבירור כי SARS-CoV-2 אינו מבנה שיוצר במעבדה או נגיף קיים שנעשו בו מניפולציות מכוונות.

חומר מקורי

נגיפי קורונה מכילים את הגנום הגדול ביותר הידוע בקרב נגיפי RNA. גודל הגנום וחוסר היציבות של כמה מרצפי הגֵנים שלו מקשים על חקר הנגיפים האלה. כדי להתגבר על הקשיים פיתחו במשך השנים טכניקות מעבדה וכלים המאפשרים לחקור את השכפול של נגיפי קורונה, את יחסי הגומלין בין הנגיף לתא ואת תהליכי המחלה שהנגיף מחולל. הכלים האלה משמשים גם לפיתוח חיסונים ותרופות אנטי-ויראליות.

הנתונים הגנטיים של SARS-CoV-2 מראים כי הוא לא עבר מניפולציה כלשהי באף אחד מהכלים ששימשו מעבדות בעבר. סביר להניח שאילו היה מגיע ממעבדה של נשק ביולוגי, היה נעשה בה שימוש בשיטות ובכלים הזמינים שכבר פותחו עבור נגיפי קורונה דומים.

קשר לא אידיאלי

מרכיב מפתח של נגיפי קורונה הם חלבוני Spike, או בקיצור חלבוני S, שמאפשרים להם להיקשר לתאים בדרכי הנשימה ולחדור לתוכם. בנגיף SARS-CoV-2 החלבונים האלה נקשרים לתאים שבדופן שלהם קיים חלבון בשם ACE2. חלבון ה-Spike כולל שני רכיבים: S1, המכיל אזור שמזהה את קולטן ACE2 ונקשר אליו, ו-S2, שעוזר לנגיף לחדור לתא באמצעות איחוי הקרום השומני שעוטף את הנגיף עם קרום התא. לאחר ש-S1 נקשר לקולטן ACE2, חלבון ה-Spike נחתך, וכך נחשף אזור ה-S2, הפועל לאיחוי הקרומים.

החוקרים ניתחו את הרצף ואת המבנה המדויק של האזור בחלבון S הקושר את הקולטן, ואת ההבדלים באזור הזה בין הנגיף החדש, SARS-CoV-2, לנגיפי קורונה אחרים. מחקרים מבניים על החלבון הזה וניסויים ביוכימיים העלו כי אצל נגיף SARS-CoV-2 לאזור הזה בחלבון יש זיקה גבוהה מאוד לקולטני ACE2 של בני אדם וכנראה של מינים אחרים בעלי קולטנים דומים. עם זאת, ניתוחים חישוביים הראו כי האינטראקציה בין החלבון של הנגיף לקולטן אינה אופטימלית. כלומר, אם מישהו היה רוצה לתכנן נגיף שידביק בקלות תאי אדם הוא היה יכול לתכנן בפשטות חלבון שהקישור שלו לקולטן יהיה הרבה יותר יעיל, למשל חלבון שיהיה דומה יותר לזה המוכר מהנגיף SARS-CoV. לכן החוקרים מעריכים כי הזיקה הגבוהה של חלבון S של נגיף SARS-CoV-2 לקולטן ACE2 של אדם היא תוצאה של ברירה טבעית שעברו הנגיפים בגוף האנושי הוא בגופן של חיות שמהן הגיעו אלינו, וכך שיפרו את יכולת ההיקשרות שלהם לתאים.

העובדה שגם לאחר השדרוג הזה יכולת הקישור של הנגיף אינה אופטימלית ושונה מדרכי הקישור שהציעו מודלים חישוביים, היא ראיה חזקה לכך ש-SARS-CoV-2 עבר שינויים טבעיים, ושהוא אינו תוצר של מניפולציה מכוונת.

חלבון S של הנגיף (צהוב, משמאל) נקשר לקולטן ACE של התא | איור: RAMON ANDRADE 3DCIENCIA / SCIENCE PHOTO LIBRARY

נקודת החיתוך

מאפיין מובהק נוסף של נגיף SARS-CoV-2 הוא האתר שבו מתבצע החיתוך של החלבון, בין S1 ל-S2, שני הרכיבים של חלבון ה-S. בגלל הרכב החלבון באזור הזה, אתר החיתוך חשוף לסביבתו, בשונה מנגיפי הקורונה הדומים ביותר לנגיף הזה, שאצלם הוא מוסתר בתוך המבנה המרחבי של החלבון.

לא ברור עדיין אם וכיצד המבנה הייחודי של אתר זה משפיע על כושר ההדבקה של הנגיף. חוקרים ינסו לגלות זאת בין השאר באמצעות בדיקת השפעת האתר על ההדבקה בבעלי חיים נוספים. ניסויים שנעשו על הנגיף שגרם להתפרצות מגפת הסארס הראו כי החדרת אתר כזה בהנדסה גנטית משפרת את יכולת האיחוי של הנגיפים עם תאי האדם בעת ההדבקה. בנוסף, חיתוך יעיל של חלבון S בנגיף שגרם למחלת MERS איפשר לנגיפים דמויי MERS-CoV מעטלפים להדביק תאי אדם. שינוי דומה בחלבון המקביל אצל נגיפי שפעת העופות, גרמה לעלייה חדה ביכולת שלהם להדביק ולחולל מחלה

נגיף מסוכן. סריקת CT של ריאות אדם שפיתח דלקת ריאות בעקבות מחלת COVID-19 | צילום: PR MICHEL BRAUNER, ISM / SCIENCE PHOTO LIBRARY

אז מאין הגיע הנגיף?

מכיוון שרבים מהנדבקים הראשונים נקשרו לשוק הונאן בעיר ווהאן, משערים כי בעל חיים עשוי להיות מקור הנגיף הזה, כפי שאירע בהתפרצויות קודמות של נגיפי קורונה. מחלות כאלה, שמקורן בחיות נקראות זוּאוֹנוֹזוֹת, או מחלות זוּאוֹנוֹטִיוֹת. השאלה היא מתי עבר הנגיף את השינויים המאפשרים לו לעבור ישירות בין בני אדם ולחולל מגפה. האם זה אירע בגופן של חיות, לפני המעבר לבני אדם, או כתוצאה מברירה טבעית בגוף האנושי אחרי ההדבקה מבעלי חיים אחרים?

בהתחשב בדמיון הגנטי של SARS-CoV-2 לנגיפים דומים של עטלפים, סביר להניח שעטלפים שימשו מארחים לנגיף הקורונה לפני שהתפשט לבני אדם. הרצף הגנטי של אחד מנגיפי העטלפים האלו זהה בכ-96 אחוז ל-SARS-CoV-2, אך דווקא ברצף חלבון Spike שלו, החיוני להדבקה, נמצאו הבדלים גדולים, מה שמרמז כי הנגיף של העטלפים עשוי לא להיקשר ביעילות ל-ACE2 של בני אדם.

פנגולינים מלאיים (Manis javanica), הנפוצים במדינות דרום מזרח אסיה וניזונים מאכילת נמלים וטרמיטים, נחשבים למעדן בסין ומוברחים לשוקי המזון שם. נגיפי הקורונה המדביקים אותם רחוקים גנטית מ-SARS-CoV-2 יותר מאשר נגיפי העטלפים, אך חלבון S בנגיף הקורונה של הפנגולין דומה מאוד לחלבון של SARS-CoV-2 באזור הקשירה ל-ACE2. זה מעיד כי התאמת חלבון ה-Spike של נגיף SARS-CoV-2 לקשירת חלבון ACE2 של אדם היא תוצאה של ברירה טבעית. עם זאת, נראה שהנגיף לא הועבר לבני אדם מפנגולינים, וחוקרים ממשיכים לחפש אחר נגיפים דומים אצל בעלי חיים, בניסיון להתחקות אחר מקור המגפה.

עד כה, הרצף הגנטי של כל נגיפי SARS-CoV-2 שנבדקו כללו את שתי התכונות שהוזכרו כאן - חלבון S שנקשר היטב לתאי ACE2 של אדם, ואתר החיתוך הייחודי. מכך מסיקים החוקרים שלנגיפים האלה היה להם אב קדמון משותף בעל שתי התכונות האלה.

מחקרים על דגימות מבני אדם הראו בעבר חשיפה ברמה נמוכה לנגיפי קורונה דמויי SARS-CoV באזורים מסוימים בסין, אך דרושים מחקרים נוספים ויסודיים יותר כדי לקבוע אם אכן מדובר בגרסה מוקדמת של הנגיף הנוכחי, ואם הנגיף עבר קודם לבני אדם, ורק אז רכש את המוטציות המאפשרות לו לעבור ביעילות בין בני אדם ולחולל את המגפה. הבנה מפורטת של הדרך שעשה הנגיף ממעבר בין מינים ועד להדבקה ישירה יעילה בין בני אדם, תוכל לסייע בזיהוי מקור המגפה, ואולי גם במניעת אירועים זואונוטיים עתידיים.

• אדר

שקר מוחלט !

נגיף הקורנה הוא מהונדס באלף אחוז !
    הכתבה לא משקפת את המציאות

דו"ח אמריקאי רשמי: סבירות גבוהה שנגיף הקורונה דלף ממעבדה בסין

"ההשערה שנגיף הקורונה דלף מתוך מעבדה לחקר נגיפים בעיר ווהאן בסין היא בהחלט סבירה ומתקבלת על הדעת", כך צוין בדו"ח מיוחד שהוגש ל"סטייט דפרטמנט" על ידי צוות מיוחד במעבדה הלאומית של ארה"ב, מעבדת לורנס ליברמול בקליפורניה. (https://corona.doctorsonly.co.il/2021/06/230859/)

• Charlie de bonaze

מעניין. אנשי מכון דוידסון

מעניין. אנשי מכון דוידסון יודעים את האמת כבר במרץ 2020, כאשר רק לאחרונה הקים הWHO גוף מחקרי שמטרתו הייתה לבדוק את מקור הוירוס והאם הוא אכן הונדס בסין. הגוף הזה התפרק ופוזר לאחר שגם הסינים "לא שיתפו כל כך פעולה...". עדיין יש ספק לגבי מקורו של הוירוס הזה. האם הונדס במעבדה בסין? אולי או שאולי הוא באמת וירוס "מהטבע" כמו שאר הוירוסים. מדענים אמיתיים משאירים מקום לספק. זה מדע!!!

• לא קונה את הבלוף

עוד כתבה שקרית וממומנת

כמה שקרים סביב וירוס מהונדס שמביא "לקץ האנושות" כנראה בממשלות+תקשורת ומשרדי הבריאות חושבים שכולם תמימים

בלבול מוח והטעיה

טוב עכשיו שכולם מבינים שהמידע פה לא קשור למציאות ונועד רק להנדסת תודעה של הציבור כאילו יש נגיף שהוא מסוכן ובלה בלה בלה...אולי תתנצלו ותסירו אותו? מליונים לא מתו מהנגיף כי הוא לא קיים ואף מעבדה בעולם לא הוכיחה את קיומו ולא בודדה אותו. והחיסון הרג בינתיים מליונים ברחבי העולם.

ההבדל בין פרשנות לעובדות

לשאלתנו, האם הנגיף דלף ממעבדה? עונים כאילו שאלנו האם הוא הונדס במעבדה... והכשל הזה חוזר על עצמו יותר מדיי פעמים מכדי להיות מקרי. מתי תתקנו את "הראיות מצביעות על נגיף שהגיע מבעלי חיים והתאים את עצמו אלינו בתהליך של ברירה טבעית" – כי ממה שאני קראתי עוד כה הראיות מצביעות על כך שאתם מציגים השערות בתור עובדות.

איך יודעים? לא יודעים! צריך לחקור ולא לצאת בהצהרות

ועכשיו התשובה האמיתית לשאלה בכותרת – איך יודעים? לא יודעים. צריך לחקור ולא לצאת בהצהרות ללא כיסוי. מחקר חדש, שנערך ע"י ניקולאי פטרובסקי מאוניברסיטת פלינדרס (בעל ניסיון של למעלה מעשרים שנה בפיתוח חיסונים נגד שפעת, אבולה וסארס). הוא טוען שיתכן שהנגיף החדש דלף ממעבדה כי לפי המחקר שלו - הנגיף נקשר בצורה הדוקה יותר לרצפטור ACE2 בבני אדם מאשר לכל אחד מבעלי החיים האחרים שנבדקו. בנוסף, הוא מסביר שרוב המדענים שוללים את האפשרות הזו משום שהיא תפגע בפרקטיקה הקיימת לחקר וירוסים.

• אלי ויסברט

מאמר מחקר פילוגנטי מאוניברסיטת קורונל פרופ' גארי וויטאקר

במאמר הנדון
    נמצאו בנקודת השבירה בין S1 ל-S2 ארבע חומצות אמינו שלא היו קיימות ב-SARS שהתפרץ ב-2002.
    החומצות לפי הסדר: פרולין-ארגינין-ארגינין-אלאנין. הרצף הזה מסביר את רמת ההדבקה של הוירוס הקטלנית.

• בן פורת

זיכוי הסינים מחמת הספק?

מה הסיכויים שאם הוירוס מהונדס זה היה מתפרסם במדיה הרשמית? באופן תיאורטי:נניח שבאמת הסינים גידלו נגיף במעבדה לצרכי מחקר/לוחמה (מחק את המיותר) והוא ברח/הוברח (גם כן מחק את המיותר) הרי שפירסום כזה מחייב מלחמת עולם שלישית, העולם vs סין וציר הרשע. מלחמה ששום מדינה לא רוצה ולא יכולה להרשות לעצמה.כרגע על כל פנים. אבל בתיאוריית המשחקים עדיף לפעמים לשחק את המטורף ששובר את הכלים והכללים ולכן אולי האיומים של טראמפ הם הדבר הכי הגיוני שיש. כי מצד אחד הסינים רועדים שהוא יפתח במלחמה וימהרו לרצות אותו(הם נמצאים בעיצומה של מלחמה כלכלית למי ששכח) ומצד שני כיוון שטארמפ נחשב משוגע הוא לא באמת ידחוף את דעת הקהל למלחמה

ובקשר לטיוואני... לא שמתי לב שבינתיים הוא התכחש

והוידיאו שמראה שזה מה שאמר הוסר מהאתר. ואף אחד לא שואל את השאלה הפשוטה הזו... איך זה שאף מדען לא מטיל ספק בפומבי ובקול גדול שזה יכול היה להיווצר במעבדה? הרי על כל מושג מדעי שאני קוראת יש כל כך הרבה תיאוריות וריבוי של דעות. וכאן - כולם מסכימים בשקט שהוירוס המוזר הדומה שדומה דמיון רב לסארס מסויים מעטלפים שאותו חקרו במעבדה לוירולוגיה בווהאן, ויש שם בין השאר גם ארבעה רצפים שונים, שכולם קשורים לאופן שבו הוא מתקשר לבני אדם, ושחוקרים הודים כתבו על כך מאמר (נדמה לי שאלה רצפים של איידס) ומייד לאחר מכן נדרשו לחזור בהם. זה לא יאומן. מכון ויצמן למדע... עליכם באמת לא הייתי מאמינה... לפחות תזרקו לנו עצם שנאמין לכם שאתם לא מורחים אותנו עם כתבות כאלה

ועכשיו למאמר הזה...

אני לא כאן שום "הוכחה" לכך שהנגיף לא עבר שינוי במעבדה. גם כותבת המאמר בציטוט "לכן ייתכן כי אתר החיתוך נוצר בתהליך אבולוציוני טבעי" לא נשמעת כאילו היא בטוחה. אם יתכן שנוצר בתהליך טבעי אז יתכן גם שנוצר בתהליך מעבדתי. אולי כזה שלא ידוע למערב. החוקרים במחקר הזה מניחים שאם היו מעבדות וחוקרים אז כולם היו חושבים בדיוק כמוהם. וגם לגבי הקשר "הלא אידיאלי"... כי מה? הנדסה גנטית יוצרת אידיאליים? לא קרו פיקשושים בהנדסה גנטית מעולם? אף וירוס ממעבדה כלשהי בעולם מעולם לא עבר מעובד מעבדה לאוכלוסיה? ו"לא אידיאלי" בצורת החשיבה של מי? כל ההוכחות במאמר הזה הם בכלל לא הוכחות. אלו פרשנויות. זה הכול.

ועוד משהו על אכילת עטלפים ווירוסי הקורונה

אני מניחה שאף אחד לא אוכל עטלף חי אז היחיד שיכול להידבק ממנו הוא מי שמכין אותו. אחרי בישול בטמפרטורה של מעל 70 מעלות הוא אמור להיכחד, לא? וגם... כבר סיפרו לנו שהוא נקשר ל ACE2 בריאות ודווקא לא במעיים (אפילו שיש שם). אז באמת באמת... אני מנסה להבין איך אתם אוכלים את הסיפור הזה ככה חי, בוטה, מנוזל אף ומשקר במצח נחושה... זה אחד הסיפורים הכי לא סבירים ששמעתי בחיי... ואני למדתי תנ"ך בילדות

• מירב

כנראה שלמדת תנ"ך

עם קוסוטו משתתפים בצערך
    ולא הוא לא מוגבל לסברה שלך עם כל הכבוד...

• אפרת

רק על שני דברים חבל לי...

חבל לי שמדענים סינים הקריבו את החיים שלהם כדי להודיע לנו כאן במערב שמשהו לא בסדר מתרחש שם... שיש סיכוי טוב שהמפלגה הקומוניסטית מכפה על מחדל... ושהם מצפים מאיתנו להבין את הרמזים שהם מצליחים לשלוח לנו למרות הצנזורה. ועוד חבל לי על כל החולים שהמידע הזה היה יכול לסייע לקהילה המדעית לעזור להם בטיפול, בתרופה ובחיסון

ואגב, לא יודעת אם זה פרט חשוב או לא

אבל לא מוכרים עטלפים בשוק הזה בווהאן, ולאחר שהמפלגה הקומינסטית סגרה אותו במהירות של גנב המשמיד ראיות בזירת הפשע, נודע לכל העולם... שהם גם לא מצאו אף עטלף בשוק. ואגב, ווהאן נמצאת במרכז סין. לא בדיוק ליד מערות העטלפים שמעבירים וירוסים לבני אדם... אבל היי... תהיו מדענים טובים - ואל תתנו לעובדות לבלבל אתכם. אם סין אמרה שזה עטלף בשוק בלי עטלפים. אז בטוח שזה מה שזה.

• רות ליאת

אפרת מה המיייל שלך חייבת

אפרת מה המיייל שלך חייבת לשאול משהו

תכתבי לי את המייל שלך ליאת

תכתבי לי את המייל שלך ליאת ואני אכתוב לך מייל חזרה

ומעניין שהמדען הזה טיוואני כי טיוואן היא המדינה היחידה

https://www.ft.com/content/2a70a02a-644a-11ea-a6cd-df28cc3c6a68 שתקפה את סין ואת הנרטיב העלוב שלה על התפרצות בשוק. וגם הראשונה להודיע ל WHO שהמחלה כן מועברת בין בני אדם... וגם הראשונה לתקוף את ה WHO שהם מתיישרים עם הנרטיב הסיני בניגוד לכל היגיון בריא ובניגוד לטובת החולים

והנה עוד מאמר על שני זנים של SARS-CoV-2

לזן אחד קוראים S והוא האב-טיפוס אבל פחות קטלני. ולזן השני קוראים L והוא יותר קטלני. מעניין הוא שדווקא ה-L נמצא יותר בזמן ההתפרצות הראשונית והיה קשור במקרים שהגיעו מהשוק... אבל ה-S הוא זה שהפך נפוץ יותר. ושני הזנים הללו תואמים את המחקר מניו-אינגלנד שמראה שאלה שלא קשורים לחולים מהשוק - הפכו להיות הרוב - עלייה אקספוננטלית במספר המקרים

והנה כתבה של ה CNN

על כך שהממשל הסיני מגביל מחקרים בנוגע למקור הוירוס... כמה מפתיע בשביל מי שעוצם עיניים... כמה לא מפתיע לאלה שמשאירים עין אחת פקוחה לפחות

והנה כתבה מהוושינגטון פוסט

שכתב יאנג דאלי, פרופ' למדעי המדינה באוניברסיטת שיקגו. לפי יאנג, היו לממשל הסיני שלושה קריטריונים לאישור מקרה של חולה קורונה: 1) היסטוריה של חשיפה לשוק מאכלי הים של ווהאן; 2) חום; 3) רצף גנטי שלם של הוירוס. יאנג טוען כי החשיפה לשוק מאכלי הים היוותה קריטריון כה חמור עד שכמעט אף חולה לא פגש את הקריטריונים לאישורו כחולה קוביד-19 ואפילו אנשי הסגל הרפואי שנדבקו לא יכלו לדווח על הזיהום, ורופא אחד שניסה, ננזף על ידי הנהלת בית החולים. כך, עברו ימים רבים וקריטיים שבהם נדבקו רבים מהצוותים הרפואיים וחולים רבים שללא ספק היו מאובחנים עם קוביד-19 לו היו עומדים בקריטריון של חשיפה לשוק מאכלי הים – נותרו ללא הבחנה.

והנה כתבה ממגזין סיינס

שבה מוזכר אפדימיולוג שטוען שאם הנתונים שיש לנו מהמחקרים האחרים שהבאתי הם נכונים - אז סביר להניח שהנגיף התפשט בשקט בין אנשים בווהאן - ואולי גם במקומות אחרים - לפני שהתגלה מקבץ המקרים משוק מאכלי הים בווהאן.

והנה מאמר מה The new England Journal of Medicine

שמראה שמתוך 425 המקרים שאובחנו, מרבית המקרים המוקדמים (55% מהם – רוב קטן) קשורים לחשיפה לשוק מאכלי הים בווהאן, אך נרשמה עלייה אקספוננטלית במספר המקרים שאינם קשורים בסוף דצמבר 2019.

הנה עוד מאמר מ Lancet על 99 חולים בסין

ש-50 מתוכם בכלל לא קשורים להתפרצות בווהאן

הנה מאמר מ Lancet על 41 החולים "הראשונים" בסין

שימו לב שחולה שהוא לכאורה חולה אפס בכלל לא היה קשור לשוק בווהאן. וסה"כ יש 14 חולים שלא קשורים לשוק. כלומר, שליש מהחולים שהממשל הסיני חשף (כי החוקרים מיהרו לפני שיצנזרו אותם) - בכלל לא קשורים לשוק בווהאן.

• לאון

שמנו לב

אם מאמר לקוני ורדוד של חוקרים סינים מספיק לך להגיע למסקנות מרחיקות לכת, זה אומר הרבה עליך.

בוא תקרא את כל התגובות שלי

בוא תקרא את כל התגובות שלי כולל המחקר החדש על כך ש sars-cov-2 נקשר טוב יותר לרצפטור ACE2 האנושי מאשר לשאר בעלי החיים שנבדקו - וכן, זה לא קורה וירוסים זואנוטים אחרים. וחוץ מזה, אם כל המידע הזה לא גורם לך אפילו לחקור את הנושא אז אני מבינה בדיוק מי אתה

ממה אתם מפחדים?

ואם מדענית כמו שי ז'נגלי והצוות שלה שפרסמו מאמר בנייטשר 2013, ובודדו בהצלחה שלושה וירוסים מעטלפים, שלאחד מהם היה חלבון S, שנקשר לקולטני ACE2 בבני אדם. והדגימו שיש אפשרות להדבקה ישירה של בני אדם מעטלפים, ללא צורך בחיה שתשמש כ"פונדקאי-מארח, ושיחקו עם הוירוס הזה, והדביקו עכברים (במחקר משנת 2015)... ובטעות, בלי לדעת, אחת מהדוקטורנטיות שלהם נדבקה במשהו... אז למה ישר לומר שלא? מה אתם כל כך ממהרים להוציא את המעבדה הזו מהשיח?

מצפה מהמדע לעמוד בתנאים שהוא יצר לעצמו

אין הוכחה... יש רק אישוש לטענה או הפרכה של טענה. המאמר הזה ממש ממש לא שכנע אותי שהופרכה הטענה שהצגתי לעיל. ומבאס שכותרת המאמר היא כל כך דטרמיניסטית. מעניין מה יקרה אם יום אחד יגלו שזה דווקא כן הגיע ממעבדה... עדיף לתת כותרת צנועות ומידע אמין המציג גם תיאוריות מתחרות שהן ברמה גבוהה ולא להתווכח עם הטיעון הכי חלש שיש נגדך

• Gal Salomon

מרתק , ויש לי שאלה

תודה. "אתר החיתוך הייחודי של החלבון בנגיף SARS-CoV-2 , לא זוהה עד עתה בנגיפי הקורונה הדומים לו ביותר שנמצאו בחיות בר. עם זאת, מוטציות, הוספות ומחיקות ברצף הגנומי יכולות להתרחש סמוך לצומת S1-S2 של נגיפי הקורונה, לכן ייתכן כי אתר החיתוך נוצר בתהליך אבולוציוני טבעי. " עניין אזור החיתוך חשוב.
    בפסקה לפני נאמר שהנדסה גנטית של אזור זה אכן משפרת הדבקה
    אבל מוטציה טבעית גם מסוגלת. אפשר לחשב את ההסתברות למוטציה?

• מריה

כבר מזמן לא שמועות. יצא תחקיר רשמי.

צפו בתחקיר של האפוק טיימס כאן:

• בתאל

אז זהו שהקורונה בוודאות נוצרה מאלוקים

מה שהטבע לא מייצר בעצמו, רק אלוהים מסוגל לברוא, אחרת .. איפה הוא היה כל החיים האלה? ולמה הגיע דווקא עכשיו בפסח?? "מי שמאמין לא מפחד"

• מירב

כדי להסביר את כל החיים האלו

ללא ה' צריך אמונה עיוורת במקריות איפה ישנת כל החיים?
    ולא הוא לא מוגבל לשכל להבנת השכל הקטן שלנו מצטערים לאכזב ....

במעריב חושבים אחרת

• עפר

נועם מה שמעניין

שאתר מעריב הורד את כל התגובות שכתבתי לגבי המאמר שאתה מזכיר המפנה אותם גם למאמר מדעי יותר ומהימן יותר של מכון דוידסון וגם דברים שכתבתי לך בתגובה -חומר למחשבה

• עפר

אורן נעים הוא לא

וירולוג ולא ביולוג הוא כתב פשוט באתר ויטרינה של אוכל ובילוי ותרבות שמחפש סקופ קונספרטבי ולא יותר .אין לו שוום ידע מדעי כדאי לפרסם אינפורמציה במאמר כזה .זה שהוא כותב מחקר זה עדיין לא אומר שזה מחקר שמגלם איזה מובהקות מדעית שהיא הוא לא מסמן שום קישור למאמר ומרבה להשתמש במילה מחקר כדאי להציג כביכול איזה אמינות של הקוראים שחושבים שכל מחקר זה הוכחה .ורן נעים לא מביא קישורים למחקרים מדעיים שהוא מזכיר בכתבה שלו לכן זה ריקנות אינפורמטיבית .כל אחד יכול להזכיר לכם מחקר מחקר אבל אומר לכם שכדאי שמחקר היה אמין הוא צריך להחקר אצל בעלי ידע בנושא כגון ביולוגים גנטיקאים וירולוגים וכו' והוא צריך גם להיות בעל מובהקות סטטיסטית מסוימת ולכן מחקרים כאלה מפורסמים בדרך כלל מגזינים מדעיים מהימנים .

הנה שני מאמרים של וירולוגית מהמעבדה בווהאן.. שב תקרא

יש גם עוד אחד מ-2015 שאין לי כוח לחפש לך בטוחה שתמצא אם תרצה
    וזה לכתבה על רמת הבטיחות הנמוכה במעבדה בווהאן..
    לפעמים שנשאר גם קצת היגיון בריא... לא חייבים להיות וירולוגים... מספיק להיות קוראים ביקורתיים שמבינים שיותר מדיי מדענים יותר מדיי מהר ממהרים לומר משהו בוודאות... כשהם לא מסוגלים לומר על הוירוס הזה שום דבר אחר בוודאות... זה כשלעצמו כבר מעורר חשד

• Omry

אוי תנוח. הוא נתן קישור למקור

אוי תנוח. הוא נתן קישור למקור.

• דורי

לפני מספר שנים חוקרת בשם קירה

לפני מספר שנים חוקרת בשם קירה רדינסקי פיתחה תוכנית אלגוריטמים שבה גילתה את הקשר בין התפרצותו של הר געש לבין לבין מחלת האבולה.
    התפרצות הר געש גרם לקפיצה בחיפוש זהב ויהלומים, הביא לכריתת יערות לטובת תעשיית הכרייה. כריתת יערות גורמת לנדידת עטלפים, שבתורם משמשים נשאים למחלת האבולה.
    דבר אחד היא לא הצליחה לנבא - את הסיבה להתפרצות של הר הגעש.
    הקורונה כמו הר הגעש הינה תופעה שמתרחשת בטבע.
    הטבע היא מערכת סגורה, הרמונית שבה כל משתנה קשור לשני.
    עד היום את מרבית השינויים שבטבע היינו זוקפים למעשים של בני האדם.
    כוחות נעלמים בטבע אינם ערובה כך כי הם אינם קיימים.
    איך ובאיזה צורה נגלה שלמחשבות ולכוונות שלנו כוח אדיר שמשפיע על תופעות הטבע.
    אולי נגלה בזמן הקרוב.
    כשנהיה מודעים לכך שהקשרים שבנינו היו אגואיסטים.
    שיש שדה כוח במציאות שמשפיע ומושפע מרצונות מחשבות וכונות.
    וכשנתחיל להבין ולממש את זה, נהיה בהשתוות לכוחות הטבע ואז הקורונה תחייך אלינו ותגיד לנו: שלום חברים, אני את שלי עשיתי.

• עדי

ב 2015 נעשתה באיטליה כתבת

ב 2015 נעשתה באיטליה כתבת תחקיר (בתוכנית בשם לאונרדו) לגבי ניסוי שנעשה בסין, בניסיון ליצור סופר וירוס בקורונהוירוס למטרות מעבדה ולימוד בלבד. הכתבה עסקה בשאלה - האם שווה לקחת את הסיכון.

• איילת קליימן

כותרת לא מדעית

זה מאוד צורם לקרוא ״ הנגיף התאים את עצמו לבני האדם״. מוטציות מתרחשות באופן אקראי ואורגניזמים שנושאים מוטציה מסוימת אשר מקנה להם יתרון והתאמה לסביבה שורדים יותר. הם לא מתאימים את עצמם אלינו, לבני האדם. כותרת שכורמת לתפישות שגויות בביולוגיה.

• עמית

דומני שהערתך על כותרת לא

דומני שהערתך על כותרת לא מדעית מתמקדת בחלק מהמשפט ומתעלמת מהמשכו. נכון, כתוב "והתאים את עצמו אלינו" אך מייד כתוב גם "בתהליך של ברירה טבעית". ובכך לדעתי מוסר החשש לתפישות שגויות.
    לכן אין, לדעתי, מקום לביקורתך.
    אכן, הברירה הטבעית באה לידי ביטוי לאחר מוטציות- אך לא צריך לספר את כל הידע המדעי הקיים בכותרת... ומהו "יתרון והתאמה לסביבה" אם לא בחירת מילים אחרות במקום "ברירה טבעית".
    בכלל, יש לזכור שאתר מכון דוידסון מיועד למי שאינם בהכרח אנשי מדע מיומנים. זה אינו מאמר מדעי אלא ריכוז של ידע מדעי לטובת כלל הציבור.

בסדר, לא הונדס במעבדה

אולי התפתח טבעית בבעלי חיים שהוחזקו במתקן מיוחד במטרה לשמש בית גידול טבעי, משם בודד הנגיף והופץ בזדון?

• פלמוני

של מי היה הרעיון? של הסינים

של מי היה הרעיון? של הסינים שעומדים בפני משבר כלכלי חמור שבתרחישים מסוימים עלול להוביל להפיכה שלטונית? לאמריקאים שכרגע לפני קטסטרופה של ממש? או לחברת תרופות מסתורית שמחזיקה בכיס את התרופה ותוציא אותו ברגע המשבר הנורא, או שמישהו אחר יפתח את אותה התרופה בדיוק ויוציא אותה לשוק כמה דקות לפניהם וכך הם יפסידו את כל הרווחים? או שבעל מצפון אחד בחברה יגלה את הסוד הנורא וישלח את ראשיה לכיסא החשמלי? בקיצור, להערכתי מדובר במערכת מאוד כאוטית שאף בעל אינטרס לא יכול לחזות לאן תתפתח ולכן אם יש לו טיפה שכל בראש הוא יימנע מלהיכנס אליה.

• ויגדור רכניץ

שורש כל התופעות בעולם

קיימות מספר השערות בנוגע לוירוס הקורנה: שוק פירות הים בסין, עטלפים, או ניסוי שיצא מכלל שליטה.
    מה יתחדש לנו במאה ה 21 ?
    אכן, הוירוס אינו ניסוי שיצא מכלל שליטה. אך מקורו גם אינו בבעל חי כזה או אחר.
    אלא בכוונות שלנו
    הכוונות שלנו שיוצרים ביטוש עם אותם השורשים העליונים שלהם.
    אנחנו מדברים על תוצאות בעולם הזה כביכול הם שורשים או מקורות למה שקורה.
    אם ניתן לשים את האצבע על הפספוס הגדול, הרי שהוא כאן.
    במציאת הסיבה לאותה התופעה, שהיא טמונה בטבע. חוקי הטבע האבסולוטיים אל מול הטבע האגואיסטי של האדם.