118 היסודות שמרכיבים את עולמנו – בקליפ מיוחד לכבוד הטבלה המחזורית

הטבלה המחזורית, שמאגדת ומסדרת את כל היסודות הבונים את העולם פותחה על ידי המדען דמיטרי מנדלייב בשנת 1869 – וכבר מעל 150 שנה שמדענים משתמשים בה בכל העולם. לכבוד הטבלה ולכבוד היסודות הכנו קליפ מיוחד, צפו והאזינו:

כפי ששמתם לב, לכל יסוד מיוחד איור שמציג שימוש, הימצאות בטבע או שם היסוד (אם אין שימוש). המספר המלווה כל יסוד מייצג את 'המספר האטומי' – כלומר מספר הפרוטונים בגרעין של כל אטום מהיסוד הזה. היסודות בטבלה מסודרים בסדר עולה של מספר אטומי, משמאל לימין ומלמעלה למטה. אנקדוטה מעניינת לציין היא שמנדלייב עצמו לא ידע על מספרים אטומיים ופרוטונים (הם התגלו 11 שנים לאחר מותו) וסידר את הטבלה שלו על סמך משקלים אטומיים.

המשימה עבורכם הצופים היא לפענח מדוע מצוייר מה שמצוייר עבור כל יסוד – כתבו לנו בתגובות, וניתן לכם קרדיט על הפתרון כאן בכתבה – לפחות בחצי שנה הקרובה :-) עד שני יסודות לפותר, רק תשובות מלאות תיחשבנה (שימו לב לדוגמא לפתרון מלא – עבור ליתיום).

פענוח האיורים המלווים ליסודות. שימו לב שניתן ללחוץ על שם היסוד – כדי לפתוח בגדול את האיור שלו, כפי שמופיע בסרטון. שמות פותרי החידות מופיעים ליד היסוד (רוב הפותרים מהפייסבוק):

1. מימן H – היסוד הפשוט ביותר ביקום (מורכב רק מפרוטון אחד ואלקטרון אחד), והנפוץ ביותר ביקום. בתנאי חדר מופיע כגז אל-מתכתי חסר צבע. בציור מופיעה שמש: 71% ממסת השמש הכוללת (וכ-73.5% ממעטפת השמש) היא מימן. פתרה ראשונה: Noa Biton
  2. הליום He – יסוד אל-מתכתי השייך למשפחת "הגזים האצילים". כמו שאר חברי המשפחה הוא לא מגיב עם חומרים אחרים. כיוון שהוא פחות צפוף מהאוויר (גז "קל" מהאוויר בשפת יום יום), בלונים מלאים בהליום, כפי שמופיעים בציור, יעלו מעלה – יצופו על האוויר. בנוסף – הליום נוזלי הוא משמש כנוזל קירור לטמפרטורות נמוכות מאוד מאוד (269- מעלות), כאלו המאפשרות יצירת זרמים חשמליים חזקים מאוד (שיוצרים שדות מגנטיים חזקים מאוד) הדרושים לפעולת מכשיר MRI המצוייר בתמונה. פתרה ראשונה: Shir Tabac
  3. ליתיום Li – הליתיום הוא מתכת רכה וקלה השייכת לקבוצת ה'מתכות האלקליות'. כמו שאר היסודות בקבוצה גם הליתיום הוא רך מאוד ופעיל מאוד מבחינה כימית. משמש בין היתר ליצור סוללות קלות וחזקות כמו 'סוללת כפתור' המשמשת בשעונים ובצעצועים קטנים וגם סוללות נטענות עוצמתיות וקלות – שנמצאות (בין השאר) באופניים חשמליים – שמופיעים בציור.
  4. בריליום Be הבריליום הוא מתכת קלה ורעילה השייכת לקבוצת ה'מתכות האלקליות-עפרוריות'. בגלל המספר האטומי הנמוך שלה (4) היא שקופה לחלוטין לקרני רנטגן (קרני X), ואכן אחד השימושים הנפוצים ביותר שלה הוא ה'חלון' דרכו יוצאות קרני הרנטגן במכונות שיקוף המשתמשות בקרני רנטגן – כפי שמופיע בציור, ובמכשירי צילום רפואיים. פתרו ראשונים: Barak Gonen Lital Reuveni
  5. בוֹר / בוֹרוֹן B – יסוד קל השייך למשפחת המתכות למחצה. אחת התרכובות החשובות והשימושיות ביותר שלו היא חומצה בורית, שהמלח שלה – המכונה בוראקס, משמש להכנת סליים וגם להכנת כלי זכוכית עמידים לחום ("זכוכית פיירקס") – המופיעים בתמונה.
  6. פחמן C – יסוד השייך למשפחת האל-מתכות. נחשב ל'יסוד החיים' – כי קיים בכל התרכובות הקיימות ביצורים חיים. המבנה הכימי שלו מאפשר יצירת מספר רב של סוגי קשרים, יצירת מולקולות ארוכות – ולמעשה מספר תרכובות הפחמן עולה בהרבה על מספר תרכובות כל היסודות האחרים בעולם. בציור מופיעות 3 צורות הופעה של פחמן: יהלום וגרפיט – שהן צורות של פחמן טהור בעלות מבנה פנימי (גבישי) מסודר, ופחם-עץ (של מנגל) – שנוצר על ידי חימום עץ בסביבה חסרת חמצן, ונחשב לחסר מבנה גבישי מסודר (פחמן "אמורפי"). פתרה ראשונה: Ronit Pinsky
  7. חנקן N – יסוד אל-מתכתי, בתנאי חדר נמצא כגז - הוא הגז הנפוץ ביותר באוויר (78%). חנקן נוזלי משמש כנוזל קירור להקפאה עמוקה מאוד בטמפרטורה של 196oC- ובציור מופיע דיואר (סוג של תרמוס) המאחסן חנקן נוזלי, המשמש באופן נרחב להקפאת תאים ודגימות ביולוגיות. כמו כן, תרכובות חנקן מהוות מרכיב חשוב בדשן לצמחים. פתר ראשון: Shay Kinreich
  8. חמצן O – יסוד אל-מתכתי, בתנאי החדר נמצא כגז – ומהווה כ21% מהאוויר. החמצן הוא הגז הדרוש לנו (ולשאר בעלי החיים) בזמן הנשימה. בציור מופיעה מסיכת חמצן וגם עץ – משום שהעצים (וכל שאר הצמחים) מיצרים חמצן במסגרת תהליך הפוטוסינתיזה בו מים והגז פחמן-דו-חמצני הופכים בעזרת אור השמש לחמצן ולסוכר גלוקוז. פתרה ראשונה: Neta Melech
  9. פלואור F – יסוד אל-מתכתי, השייך למשפחת ההלוגנים. כיסוד הפלואור הינו מאוד פעיל מבחינה כימית, ושורף כמעט כל דבר שהוא בא איתו במגע. תתרכובות הפלואור דווקא יציבות ושימושיות מאוד. פלואור משמש כמרכיב עיקרי בטפלון – שמשמש בין היתר כחומר ציפוי מונע הידבקות בסירים ומחבתות (בציור). כמו כן תרכובות ומלחי הפלואור, שם הפלואור נמצא כיון 'פלואוריד' (אטום פלואור בעל מטען חשמלי שלילי), נמצאים במשחות שניים – מחזקים את השיניים ושומרים על בריאותן. פתרה ראשונה: Shir Tabac
  10. ניאון Ne - יסוד אל-מתכתי השייך למשפחת הגזים האצילים. ככזה – הוא לא מגיב עם חומרים אחרים ולכן אין לו תרכובות שימושיות, אלא משתמשים בו כיסוד טהור. אחד משימושיו העיקריים ליצירת נורות ניאון – בצבע אדום-כתום, והוא גם אחד מהגזים הממלאים את חלל 'כדורי פלזמה' שנמכרים לשעשוע וקישוט (בתמונה). פתר ראשון: Gal Samuel
  11. נתרן Na – יסוד מתכתי השייך למשפחת ה'מתכות האלקליות'. מתכת רכה – ניתנת לחיתוך עם סכין, ופעילה מאוד מבחינה כימית ולכן חייבת להישמר בתוך שמן. ליון הנתרן (נתרן בעל מטען חשמלי חיובי) תפקיד חשוב בהולכת האותות החשמליים במערכת העצבים. מלח בישול, המופיע בציור, הוא תרכובת של נתרן עם כלור. פתר ראשון: Shay Kinreich
  12. מגנזיום Mg – מתכת קלה השייכת למשפחת ה'מתכות האלקליות עפרוריות'. בגלל משקלה הסגולי הנמוך משמשת, בין היתר בתעשיית המכוניות – ובעיקר לייצור חישוקי הגלגלים ("ג'נטים ממגנזיום") פתרו ראשונים: Mickey Bitan Yanni Gingihashvili
  13. אלומיניום Al – מתכת קלה. נפוצה מאוד בקרום כדור הארץ, אולם רק עם המצאת החשמל הצליחו להפיק אותה בקלות ובכמויות גדולות – ומאז משמשת לצרכי בנייה ומוצרי צריכה, כמו חמגשיות ופחיות שתייה המופיעות בציור.
  14. צורן (סיליקון) Si – יסוד השייך למשפחת ה'מתכות למחצה' / מוליכים למחצה. תרכובותיו נפוצות מאוד בקרום כדור הארץ. שימושיו העיקריים הם ליצור שבבי מחשב (מכאן גם השם 'עמק הסיליקון' בארצות הברית, לאזור בו מרוכזות חברות טכנולוגיה רבות), ולייצור פולימריים רכים המשמשים לאינסטלציה ולשתלים קוסמטיים בגוף.
  15. זרחן P – יסוד אל-מתכתי. ליון הזרחה (פוספט) המורכב מזרחן וחמצן, תפקידים רבים מאוד בביוכימיה של יצורים חיים (אפילו החומר התורשתי, הדנא, מורכב ממנו), אולם פרט לכך רוב תרכובותיו דווקא רעילות. זרחן נמצא כיסוד במשטחי השפשוף של קופסאות גפרורים – המופיעות בציור. פתר ראשון: Shay Kinreich
  16. גופרית S – יסוד אל-מתכתי, הנמצא בתרכובות ביוכימיות רבות. בין היתר, הגופרית נמצאת בחלבונים הבונים את השיער – וקשרים בין אטומי הגופרית הם האחראיים לשיער מתולתל (בציור) כמו-כן גופרית היא אחת מהחומרים שנמצאים בתוך ראשי גפרורים (בציור) וגם העניקה להם את שמם. פתרה ראשונה: Adi Avneri
  17. כלור Cl – יסוד אל-מתכתי השייך למשפחת ההלוגנים. כיסוד מופיע כגז רעיל בצבע צהוב ירקרק. תרכובותיו משמשות כחומר מלבין ומנקה (אקונומיקה) – בציור, וגם כחומר מחטא וקוטל בקטריות במים, מי שתייה ומי בריכות – בציור (והם המעניקות להם את הריח האופייני). פתר ראשון: Ido Rosiner
  18. ארגון Ar – יסוד אל-מתכתי השייך למשפחת הגזים האצילים. ארגון מהווה כ-0.9% מהאוויר אותו אנו נושמים. העובדה שהוא גז אציל, כלומר לא נוטה להגיב עם שום יסוד אחר, בשילוב שכיחותו הגבוהה יחסית וקלות הפקתו מהאוויר, הפכו אותו לאידאלי לייצור סביבות גז 'אינרטיות' – כלומר אדישות ובלתי מגיבות: ב'תאי כפפות' אטומים שבתוכם עובדים עם חומרים פעילים, או בהזרמה רציפה ליצירת סביבה מוגנת מחמצן בעת ריתוך מתכות ("ריתוך בארגון"). פתר ראשון: Yehonatan Carmi
  19. אשלגן K – יסוד מתכתי השייך לקבוצת ה'מתכות האלקליות'. כמו שאר חבריו לקבוצה גם האשלגן הוא רך מאוד ופעיל מאוד מבחינה כימית. ליון האשלגן (אטום אשלגן בעל מטען חשמלי חיובי) חשיבות רבה בהולכת האותות החשמליים במערכת העצבים, ולכן הוא מינרל חשוב בתזונה. בננה היא מאכל עשיר (יחסית) באשלגן. פתרה ראשונה: Tali Volf
  20. סידן Ca – יסוד מתכתי (כן, הסידן הוא מתכת) השייך למשפחת ה'מתכות האלקליות עפרוריות'. המתכת היא מאוד פעילה ועיקר השימוש בסידן הוא בתרכובות. תרכובות סידן מהוות מרכיב חשוב בסלעים ואבנים, כמו חלוקי נחל – בציור הבנויים מסידן פחמתי (אבן גיר). כמו כן, מלחי סידן אחרים מהווים מרכיב חשוב בעצמות ובשיניים. פתר ראשון: Ido Rosiner
  21. סקנדיום Sc – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר' (ויש המגדירים אותו גם כשייך לקבוצת 'היסודות הנדירים' יחד עם הלנתנידים). אחד השימושים העיקרים הוא בתרכובות הסקנדיום (תחמוצות ותרכובות עם יוד) ליצור נורות חזקות מאוד היוצרות אור לבן דמוי שמש, ומשמשות לתאורה של מקומות גדולים כמו אצטדיוני ספורט. בהקשר של הטבלה המחזורית ראוי לציין שמנדלייב, ממציא הטבלה, חזה את תכונותיו של הסקנדיום לפי מיקומו בטבלה, עוד לפני שהתגלה. פתר ראשון: Mickey Bitan
  22. טיטניום Ti – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר'. טיטניום הינה מתכת קלה, בצבע כסוף בהיר. היא חזקה ומשמשת הרבה לבניית מוצרים הדרושים שילוב של חוזק עם משקל נמוך. בזכות עמידותה מפני קורוזיה משמשת רבות לשתלים תוך גופניים כמו שתלים אורתופדיים ושתלים דנטליים (שתלי שיניים שבציור).
  23. ונדיום V – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר'. במצב טהור הוונדיום הוא רך יחסית, אולם כאשר מעורבב עם ברזל הוא יוצר סגסוגות פלדה חזקות מאוד, ועמידות בפני קורוזיה. בין היתר משמש להכנת כלי עבודה חזקים מפלדה – כמו מפתח האומים שבציור.
  24. כרום Cr – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר'. הכרום הוא מתכת מבריקה וחזקה שכאשר נחשפת לאוויר מצטפה בשכבה דקה של כרום חמצני שמגנה עליה. עיקר השימוש של כרום הוא בסגסוגות עם מתכות אחרות – ובעיקר ייצור פלדת אל-חלד (נירוסטה), כמו הסיר שמופיע בציור. פתרה ראשונה: Chani Bronshtein
  25. מנגן Mn – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר'. המנגן הוא פעיל יחסית מבחינה כימית. שימוש עקרי שלו הוא בתחמוצת שלו הנמצאת בסוללות אלקליין ו'אבץ פחם' רגילות בתור הקתודה מושכת האלקטרונים - הקוטב החיובי (+) בסוללה.
  26. ברזל Fe – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר'. נפוץ מאוד בכדור הארץ (למעשה, היסוד הנפוץ ביותר מבחינה משקלית בכדור הארץ). הברזל נמצא בשימוש האנושות שנים רבות (החל מ'תקופת הברזל' לפני 3000 שנה) לייצור חפצים שונים מברזל ופלדה – כמו המסמר המופיע בציור. בגוף האדם הברזל הוא מינרל חיוני הנמצא בתוך ההמוגלובין שנמצא בכדוריות הדם האדומות ומשמש לנשיאת חמצן בדם, וגם מעניק לו את צבעו האדום. פתרה ראשונה: Sonya Slavin
  27. קובלט Co – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר'. לקובלט שימושים רבים בתעשייה הכימית, ביצור סגסוגות חזקות, ויצור צבענים (פיגמנטים). בגוף האדם הקובלט נחשב ליסוד קורט (יסוד שדרוש לתפקוד הגוף, אך בכמות זעירה) והוא מרכיב במולקולת הוויטמין B12. פתרה ראשונה: Noa Biton
  28. ניקל Ni – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר'. לניקל צבע כסוף מבריק. תרכובותיו משמשות בין היתר בסוללות נטענות. כמתכת הוא חלק ממרכיבי פלדת אל-חלד (נירוסטה) ביחד עם כרום וברזל. כמו כן משתמשים בו לציפוי מתכות אחרות כאשר מעוניינים במראה מראתי מבריק למתכת ("ציפוי ניקל") – כמו חלקי האופנוע שבציור.
  29. נחושת Cu – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר'. צבע כתום-חום אדמדם והיא נמצאת בשימוש האנושות כבר אלפי שנים. מוליכה חום וחשמל מצויין ולכן משמשת ליצירת כלי בישול יוקרתיים ונמצאת בתוך כבלי חשמל. פתרה ראשונה: Sonya Slavin
  30. אבץ Zn – יסוד מתכתי. בעבר סווג במשפחת 'מתכות המעבר' אבל בשנת 1997 החליט אירגון הכימיה הבינלאומי (IUPAC) להוציא אותו ואת שאר היסודות בטור (קדמיום וכספית) מהמשפחה, והיום אבץ מסווג כ'מתכת מעבר עמידה' / 'מתכת שאחרי מתכות המעבר' ובאנגלית post-transition metalspoor metals. האבץ בשימוש האנושות אלפי שנים בסגסוגות (כגון פליז – ביחד עם נחושת), יש לו גם שימוש נרחב בסוללות (הקוטב השלילי בסוללת אלקליין). ציפויי אבץ מגנים על ברזל מפני חלודה (מכונה ברזל מגולוון) – כמו גדרות ומעקות כבישים (בציור) בעלי מראה אופייני בצבע אפור עם מעיין קשקשים. בגוף האדם האבץ הוא יסוד קורט (יסוד הדרוש בכמות זעירה לתפקוד הגוף) – והוא נמצא בין היתר בהורמון אינסולין הדרוש לויסות רמות הסוכר בדם, שאותו גם מזריקים חולי סכרת, ולכן מזרק האינסולין בציור.
  31. גליום Ga – יסוד מתכתי כסוף, שניתך בטמפרטורה של 29.9 מעלות – כלומר פחות מחום הגוף (37) ולכן כפית שבנוייה מגליום תינתך במגע יד (בציור). משמשת ליצור מוליכים למחצה לתעשיות הלייזרים והתאורה, לייצור מראות ומדחומים. פתרה ראשונה: Dina Rekler
  32. גרמניום Ge – יסוד כסוף השייך למשפחת המתכות למחצה. משמש ליצירת טרנזיסטורים – בתעשיית האלקטרוניקה (אם כי במהלך השנים צורן / סיליקון דחק את מקומו). משמש לייצור סיבים אופטיים, וכן תרכובת גרמניום דו-חמצני משמשת כזרז לייצור הפלסטיק פוליאתילן  טרפתאלט (PET) שהוא המרכיב של בקבוקי שתייה קלה (בציור).
  33. ארסן As – יסוד השייך למשפחת ה'מתכות למחצה'. הארסן רעיל ליצורים חיים בכמעט כל צורות הופעותיו (כיסוד וכתרכובת) משום שהוא דומה בתכונותיו ליסוד זרחן המצוי בגוף – כך משתלב במקומו בתהליכים ביולוגיים – ומשבש אותם ובכך גורם להרעלה. תרכובת של ארסן יחד עם גליום משמשת ליצור לייזר דיודה בצבע אדום (ואינפרא אדום) כמו שמופיע בציור. פתרה ראשונה: Maya Yarkoni
  34. סלניום Se – יסוד השייך למשפחת ה'אל-מתכות'. משמש ליצור תאים פוטואלקטריים ותאים סולאריים, חומרי צבע, שמפו נגד קשקשים ועוד. בגוף האדם הסלניום מוגדר כמינרל קורט – הדרוש בכמות מועטה לתפקוד הגוף, אולם כמות גדולה ממנו גורמת להרעלה. הסלניום מצוי בכמות גדולה בתוך אגוזי ברזיל (שבציור) – ויש להימנע מצריכה של כמות גדולה מהם בפרק זמן קצר עקב חשש להרעלת סלניום.
  35. ברום Br – יסוד אל-מתכתי, שייך למשפחת ההלוגנים. הברום הוא נוזל בטמפרטורת החדר, בעל צבע חום וריח חריף. תרכובותיו משמשות ליצור תרופות וחומרים להגנת הצומח, מוצרי קוסמטיקה, חומרים מעכבי בעירה, צבעים, חומרי חיטוי ועוד. מיוצר בכמויות גדולות במפעלי ים המלח (כ-35% מהייצור בעולם) ממימי הים. פתר ראשון: Mickey Bitan
  36. קריפטון Kr – יסוד אל-מתכתי השייך למשפחת ה'גזים האצילים'. גז חסר צבע וריח שמצוי בכמויות זעירות באטמוספירה, וכמו שאר חברי המשפחה, כמעט ולא מגיב בתגובות כימיות עם חומרים אחרים. משמש בין היתר ליצור לייזרים, נורות פלורסנט ונורות 'ניאון' דקורטיביות מזכוכית – הפולטות אור בהיר – בציור (במציאות גוון האור הוא לבן בוהק עם מעט אדום).
  37. רובידיום Rb– יסוד מתכתי השייך למשפחת ה'מתכות האלקליות'. כמו שאר חבריו לקבוצה גם הרובדיום הוא רך מאוד ופעיל מאוד מבחינה כימית – ולכן חייב להישמר בתוך שמן אחרת יגיב מיד עם החמצן שבאוויר. לרובדיום שימושים מעטים, אחד מהם הוא בזיקוקי די-נור, תרכובות רובידיום מקנות צבע סגול לזיקוק המתפוצץ.
  38. סטרונציום Sr – יסוד מתכתי השייך למשפחת ה'מתכות האלקליות עפרוריות'. הסטרונציום פעיל מאוד מבחינה כימית. שימש בעבר בכמויות ענק ליצור הזכוכית בטלווזיות CRT צבעוניות (הטלווזיות הרחבות הישנות) – אולם שימוש זה הופסק עם המעבר למסכי LCD. תרכובותיו נמצאות בזיקוקי די-נור (מעניקות צבע אדום). התרכובת עם אלומיניום וחמצן (סטרונציום אלומינט) – היא החומר שגורם להארה במוצרים ה'זוהרים בחשכה' – במנגנון פוספורסנטי. כלומר הם מאירים לזמן ארוך בחשיכה לאחר 'טעינת' המקדימה באור. כמו מדבקות הכוכבים והירח המופיעות בציור. פתרה ראשונה: Tamar Rosental
  39. איטריום Y – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר' (ויש המגדירים אותו גם כשייך לקבוצת 'היסודות הנדירים' יחד עם הלנתנידים). בעבר שימש בכמויות גדולות כדי ליצר את הצבע האדום בטלווזיות צבעוניות ישנות (CRT), אולם שימוש זה פסק לחלוטין עם המצאת מסכי ה-LED. היום תרכובות איטריום הם מרכיב חשוב בייצור נורות לד LED (בציור) – הן איפשרו ליצר נורה הפולטת אור לבן שאפשר להשתמש בו לתאורה.
  40. זירקוניום Zr – יסוד מתכתי השייך למשפחת 'מתכות המעבר'. בכדור הארץ נמצא בעיקר בצורת אבן החן זירקון (תרכובת של זירקוניום, צורן וחמצן) – שהינה אבן חן שצבעה יכול להיות שקוף או אדום / צהוב / חום / ירוק (תלוי בשינויים קלים במבנה הגבישי שלו וביסודות קורט הנמצאים באבן החן). בדרך כלל זירקון שקוף מהווה תחליף ליהלומים, ובכל מקרה נמצא בתכשיטים רבים, כמו הטבעת שבציור.
  41. ניאוביום Nb
  79. זהב Au
  80. כספית Hg
  81. תליום Tl
  82. עופרת Pb
    שימו לב שמהיסוד ביסמוט (83) והלאה – כל היסודות הם כבר רדיואקטיביים, כלומר לא יציבים ומתפרקים עם הזמן, ולכן נוסף לכל יסוד סמל הרדיואקטיביות: עיגול שחור ממנו יוצאות 3 קרניים שחורות, ומוקף בעיגול נוסף – על רקע צהוב.
  83. ביסמוט Bi  יאיר מעין

98. קליפורניום Cf
  99. אַינְשְטַיְנְיוּם Es  Meytal Itay Shlamkovich
  100. פֵרְמִיּוּם Fm Dina Rekler
  101. מֵנְדֵּלֵבְֿיוּם Md Dina Rekler
  102. נוֹבֵּלְיוּם No Meytal Itay Shlamkovich – לא פירטה אולי אתן לאחר. Sonya Slavin
  103. לוֹרֵנְצִיּוּם Lr
  115. מוסקוביום Mc
  116. לִיבֶרְמוֹרְיוּם Lv
  117. טנסין Ts
  118. אוגאנסון Og

שירי הלל ליסודות ולטבלה המחזורית קיימים כבר שנים. המוקדם ביותר הידוע לי הוא זה של הזמר האמריקאי טום לרר. השיר התפרסם בשנת 1959 כשאת המילים כתב לרר והלחן הושאל מתוך שיר האופרה "אני הוא המודל לתת-אלוף החדש" של גילברט וסליבן. מעניין שמכל שיריו של לרר, דווקא שיר זה שרד את מבחן הזמן (כבר מעל 60 שנה, ומעטים השירים בני מעל 60 שזוכים לכך) ככל הנראה, כפי שהטבלה המחזורית נשארה רלוונטית 150 שנה לאחר המצאתה, גם שירים שנכתבו עליה לא מתיישנים ונשארים רלוונטים עשרות שנים לאחר שיצאו:

הלחן זכה גם לגירסה ביפנית:

לאחרונה, ערוץ היוטיוב המדעי AsapSCIENCE הוציא קליפ יסודות לפי הנעימה הקלאסית קאן-קאן של המלחין אופנבאך – קליפ שזכה להצלחה רבה ברשת:

בוודאי תסכימו עמנו – שהגרסה העברית של קליפ היסודות היא היפה ביותר!

• שקד