שאלה בנושא דומה שתענה במסגרת התשובה: כיצד נוצרים גבישי קרח? מרוא

בזמן תהליך קפיאת מים מתרחשת אנומליה (=התנהגות החורגת מההתנהגות הנורמלית, הנפוצה): כאשר מקררים מים שנמצאים בטמפרטורת החדר הנפח שלהם מתחיל לקטון עם ירידת הטמפ', כמו כמעט-כל החומרים בטבע, אולם כאשר מגיעים לטמפ' של 4oC מתרחשת תופעה שונה, ונפח המים מתחיל לגדול עם הקירור; כאשר הטמפ' מגיעה ל 0oC המים קופאים (הופכים לקרח) ועם הקיפאון מתרחשת קפיצה גדולה בנפח המים – תוספת של כ 10%. אתה שואל בעצם מדוע מתרחשת האנומליה של המים.
בכדי לענות על השאלה, יש להבין את המבנה המולקולרי של המים. מולקולת מים, H2O, בנוייה מאטום חמצן שבשני צידיו אטומי מימן, במבנה דמוי זווית כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:

התמונה באדיבות אתר ויקיפדיה

בגלל שאטום החמצן יותר אלקטרו-שלילי מאטומי המימן, האלקטרונים שיוצרים את הקשר הכימי בין האטומים נוטים לשהות יותר סביבו (סביב החמצן) וכתוצאה מכך מולקולת המים מקוטבת מבחינה חשמלית: אטום החמצן טעון מטען שלילי חלקי (כי יותר אלקטרונים סביבו) ואטומי המימן טעונים מטען חשמלי חיובי חלקי (כי האלקטרונים שלהם שוהם יותר סביב החמצן), מה שגורם ליצירת כוחות משיכה חזקים בין המולקולות: אטום מימן של מולקולה אחת נמשך לאטום חמצן של מולקולה אחרת (כיוון שמדובר בקשר חמצן-מימן, הקשרים קשרים בין-מולקולרים מסוג 'קשרי מימן'). ראו הסרטון במדור 'מאגר מדע' על המבנה הכימי של המים (קישור בסוף התשובה).

התמונה באדיבות אתר ויקיפדיה

בגלל שאטום החמצן יותר אלקטרו-שלילי מאטומי המימן, האלקטרונים שיוצרים את הקשר הכימי בין האטומים נוטים לשהות יותר סביבו (סביב החמצן) וכתוצאה מכך מולקולת המים מקוטבת מבחינה חשמלית: אטום החמצן טעון מטען שלילי חלקי (כי יותר אלקטרונים סביבו) ואטומי המימן טעונים מטען חשמלי חיובי חלקי (כי האלקטרונים שלהם שוהם יותר סביב החמצן), מה שגורם ליצירת כוחות משיכה חזקים בין המולקולות: אטום מימן של מולקולה אחת נמשך לאטום חמצן של מולקולה אחרת (כיוון שמדובר בקשר חמצן-מימן, הקשרים קשרים בין-מולקולרים מסוג 'קשרי מימן'). ראו הסרטון במדור 'מאגר מדע' על המבנה הכימי של המים. כאשר מים נמצאים במצב צבירה נוזלי (נאמר בטמפרטורת החדר) האנרגיה הקינטית של כל מולקולה ומולקולה (שנובעת ממהירות המולקולות) חזקה מספיק בכדי להתגבר על הכוחות הבין-מולקולרים ששואפים להחזיק את המולקולות במקום, והמולקולות יכולות לנוע: להחליק אחת על גבי השנייה, ולזרום ממקום למקום. (כמובן שבמצב צבירה נוזל ההתגברות לא מוחלטת, ועדיין המולקולות מוחזקות יחד בקבוצה. רק במצב צבירה גזי המולקולות ממש חופשיות לנוע בנפרד לכל כיוון).

הסידור המרחבי של 7 מולקולות מים בתחילת תהליך התגבשות לקרח, טבעת משושה עם חלל גדול באמצע

המבנה של טבעת משושה הוא המבנה הטבעתי היציב ביותר מבחינה תרמודינמית בכימיה (ולכן גם נפוץ בחומרים רבים בטבע, למשל במשפחת הסוכרים או הסטרואידים). הטבעות מתחברות ביניהם בצורה תלת מימדית, במבנה עשיר בחללים ריקים, כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:

מבנה מרחבי של גביש קרח המכיל מולקולות רבות, ניתן לראות את המבנים המשושים שנוצרים בין המולקולות. (התמונה באדיבות אתר ויקיפדיה)

החללים הרבים שבגביש הקרח הם הגורמים לאנומליה של המים, הם הגורמים לגדילה הניכרת בנפח המים בעת קפיאתם.
מעניין לציין, שאם מסתכלים על פתיתי שלג בהגדלה, רואים כי יש להם סימטריה משושה, סימטריה זו מוכתבת מהעולם המיקרוסקופי של המבנה הגבישי-המולקולרי (המשושה) אל העולם המאקרוסקופי של הגביש השלם הגדול שניתן לראות בתמונה הבאה:

פתיתי שלג, סימטריה משושה (ויקיפדיה)

• מיכל

מה יקרה למים אם נשים אותם

מה יקרה למים אם נשים אותם במיכל קשיח (כמו מתכת)? האם המיכל יתפוצץ כמו בקבוק זכוכית? האם המים עדיין יקפאו גם אם אין להם מקום להתרחב?

שאלה טובה

היי מיכל

תושבי ירושלים ורמת הגולן, או כל מדינה קרה יודעים את התשובה. כאשר מים קופאים בתוך צינורות מתכת - הם בהחלט יכולים לבקע ולשבור אותם - לכן במקומות כאלו ממליצים להשאיר בימים קרים זרזיף של מים שיזרום בצינורות וימנע את קפיאתם. אז כן - גם מתכת תתבקע.

אם ניקח מיכל מאוד מאוד חזק - שעמיד באלפי אטמוספירות (בסביבות עשרת אלפים) - הוא לא יתבקע בהקפאה, והקרח בכל זאת יקפא תחת לחץ. מה שמעניין הוא שבמצב כזה הקרח יקפא לסוג שונה של קרח, גביש אחר של קרח - שבו המים יסתדרו מעצמם במבנה אחר מהקרח שאנחנו מכירים, מבנה שדורש פחות מקום.

אחוזי נפח

שלום, רציתי לדעת - כמה אחוזים מנפח קרח נמצאים מעל פני המים וכמה שקועים במים?

חוק ארכימדס

שלום לאנונימי

חוק ארכימדס נותן לנו את התשובה - לפי הצפיפויות.

צפיפות של מים היא 1 גרם לסמ"ק, ושל קרח היא בסביבות 0.917 גרם לסמ"ק. לפי חוק הציפה של ארכימדס. ניתן לחשב את אחוז החלק הצף לפי יחס הצפיפויות של החומרים, אבל בגלל שצפיפות של מים היא 1, אז קל לחשב שקרח יהיה 91.7% שקוע במים ו-8.3% מעל המים (אם מדובר במים מזוקקים שצפיפותם 1). אגב - במי-ים, שהם מי מלח מעט צפופים יותר הציפה גדולה יותר, ובערך 'רק' 87% מהקרחונים שקועים בהם.

• רמה

לא נמצא הקישור להסבר "המבנה הכימי של המים" כפי שכתוב בכתבה

האם אפשר לצרך את הקישור להסבר על המבנה הכימי של המים?

הקישור

היי רמה, בדיוק עברנו אתר - וכנראה חלק מהקישורים 'נמחקו' בדרך בזמן המעבר, הוספתי את הקישור לכתבה. והנה הוא גם כאן:

• עופר

מה קורה מתחת לאפס, ובאיזה שלב הקרח חוזר להתכווץ כתוצאה מהתקררות?

מה קורה מתחת לאפס מעלות?
    כאמור, בין 4 לאפס מעלות ככל שמקררים נפח המים גדל.
    בשלב הקפיאה באפס מעלות ישנה התרחבות נוספת גדולה יחסית.
    נשאלת השאלה, באיזה שלב הקרח שוב מתכווץ כתוצאה מהתקררות נוספת?
    האם מייד אחרי ההתרחבות שלאחר הקפיאה, או שזה קורה בנקודת קור אחרת (יותר נמוכה)?

חוזרים להתכווץ

כאמור בכתבה - שלב ההתפשטות של המים הוא שלב הקפיאה שלהם - כשהם הופכים מנוזל לגביש מוצק. המים חוזרים להתנהג 'נורמלי' מיד אחר-כך, כשהם כבר מוצקים כולם, כלומר מיד מתחת אפס מעלות צלזיוס. אתה יכול לראות גרף של צפיצות המים כפונקציה של הטמפרטורה בכתובת הבאה:

הרחבה או התכווצות המים בהמשך קירור מתחת לאפס

1. הקישור לגרף לא עובד.
    2. אני דווקא חשבתי שתהליך ההתפשטות ממשיך כיוון שאפקט סידור המולקולות הולך ומתחזק, גם בתוך הקרח הקפוא (הנפח גדל אם כי בעצמה שהולכת ופוחתת(.

• תמר

האם המשקל הסגולי הנמוך יותר של הקרח

הוא הסיבה לכך שאגמים וימים קופאים מלמעלה למטה?

המשקל הסגולי הנמוך

המשקל הסגולי הנמוך הוא הסיבה לכך שקרח צף על פני המים, ולכן כשים או אגם מתחילים לקפוא הקרח מצטבר על פניהם.
    בנוסף לסיבה זו - בכל מקרה, האוויר הקר שגורם לקפיאה של אגם מגיע הרי מלמעלה - מעל האגם, ולא בתחתיתו.

• אביטל

הקפאת מים בטמפרטורות שונות

האם זה נכון שמים בטמפרטורת החדר קופאים מהר יותר ממים קרים? ואם כן מדוע??

למרבה ההפתעה - כן!

זה נקרא 'אפקט מפמבה' - על שם המדען (למעשה התלמיד) שגילה ותיעד אותו בשנת 1969. מסתבר כי, אם מכניסים מים חמים ומים קרים (או בטמפ' החדר, לייתר דיוק) למקפיא, בהרבה פעמים החמים קופאים לפני הקרים. אין עדיין הסבר קונצנזואלי של הקהילה המדעית לתופעה - או לתנאים המדוייקים היוצרים אותה - כי כאמור ניצפית רק לפעמים, אך ישנם כמה תיאוריות להסבר: במים רותחים אין גזים מומסים המפריעים לתהליך הקפיאה, במים חמים תהליך האידוי מוגבר מאוד - מה שמאיץ את קצב הקירור בהשוואה למים קרים מלכתחילה, הסעת החום במים חמים טובה מבמים קרים, ועוד הסברים נוספים (פחות מסתברים, לדעתי, שהוצעו). לכל אורך ההיסטוריה מדענים ציינו את התופעה הזאת כאנקדוטה (כולל הפילוסופים אריסטו ודקרט). כדי להוסיף על המסתורין - מסתבר שגם לאופן הקירור, ולסוג הכלי עצמו - השפעה על האפקט. את יכולה לקרוא על כך ברחבה בויקיפדיה בערך המוקדש לנושא: אפקט מפמבה - מים חמים קופאים מהר יותר ממים קרים.

אפקט מפמבה