המים הם הבסיס להתפתחות החיים בעולמנו. מבנהם ומאפייניהם היחודיים הם אלו המאפשרים קיום חיים אפילו ברמה של תא בודד. מים מורכבים בסה"כ משני אטומים של מימן ואטום אחד של חמצן המעניקים למים מבנה קוטבי (פולרי) המאפשר תגובות רבות כמו המסה של מלחים, קשרי מימן ועוד. הסרטון שלפנינו מתאר את מבנה המים ומאת מאפייניהם.

מים מורכבים משני אטומים של מימן ואטום אחד של חמצן. מבנה זה נותן למים מבנה קוטבי (פולארי) וזאת בשל המטען השלילי שהחמצן מביא והמטענים החיוביים שהמימנים מביאים. לחמצן יש נטייה לחלוק אלקטרונים, בעוד שמימן יש נטייה לקבל אלקטרונים. אטום חמצן נוטה לחלוק 2 אלקטרונים, ולכן הוא קושר שני מימנים שכל אחד צריך אלקטרון יחיד. הקשר שנוצר בין האטומים הוא קשר קוולנטי. במולקולת המים האלקטרונים נעים ללא הרף בין האטומים, אך מבלים יותר זמן באזור החמצן, ועל כן אזור זה יותר שלילי, ואזור המימנים יותר חיובי, וזאת למרות שהמטען הכולל הוא אפס. תכונה זאת של המים מאפשרת להם להפריד בין יונים המרכיבים מלח כפי שניתן ללמוד בערך "כיצד מתמוסס מלח?".

כאמור מולקולת המים היא קוטבית והיות ומטענים מנוגדים נמשכים זה אל זה, מימנים של מולקולת מים אחת, נמשכים לחמצן של מולקולת מים שנייה. התוצאה היא שרשרת מלוקולות מים אינסופית הקשורות זו לזו בקשר הנקרא "קשר מימן". קשרי המימן משתנים באורכם, דבר הנותן גמישות לשרשרת. ניתן ללמוד עוד על קשרים כימיים בערך "הקשר הכימי".

• אהרון לב הארי

שלום רב

אשמח לתשובה
    מה הקשר בין אטום מימן לאטום חמצן (הנותן מים) לאורביטל ולתת קליפות.
    למימן יש אלקטרון אחד וכיצד הוא מתייחד עם החמצן שיש לו...

מדוע קצב יצירת גז המימן מהיר

מדוע קצב יצירת גז המימן מהיר פי שתיים מקצב יצירת גז החמצן?

• אלי

הפרדת מימן מחמצן

אם ניתן להפריד במים מימן מחמצן, מדוע אין מתקן הפרדה כזה במכונית למלא מיכל דלק במים, להפריד את המימן ואז להניע מנוע בעזרת מימן?

• רינה אלון

חב' young living משווקת בקבוק עם מתקן להשבחת מי שתיה במימן

אודה על מידע בנדון.

• אחיה

ביקוע מים בחום

יש לי שאלה - באיזו טמפרטורה אפשר לבקע את המולקולה של מים - להפריד בין החמצן למימן ?

• ויגדור רכניץ

הסוד שבחיבור

הסוד להתחדשות טמון בחיבור. אם בדרגת הדומם, היינו מימן וחמצן = מיים. אם בדרגות מתקדמות יותר כמו זרע וביצית = חיים ואם בדרגות מתקדמות יותר.
    אז מה חדש?
    בחיבור בין רצונות מתוקנים של בני האדם, מגלים הרמוניה שהיא מעבר לסכום חלקי הרצון.
    אם מוח מפותח הוא מוח שבו כמות החיווטים שבין הנוירונים גדולה.
    אם ההבדל בין יהלום לגרפיט טמון בסידור המרחבי של האטומים ובקשרים ביניהם בלבד!
    הרי שנגלה כי כמות ורמות הקשרים שבינינו הם אלו העתידים לקבוע את התפתחותנו.
    אז מדוע זה עדיין לא נגלה?
    משום שחיבור שכזה ידרוש מאתנו לתקן את הרצון שלנו, לשדרג את מערכת ההפעלה הפנימית שלנו.
    ואז - בחיבור שבין רצונות "משודרגים" נגלה את מה שנחשב בגדר סוד.

• ביילסאן

תוכנה פיזקלית שלהמים

שלום לכם,,, שאלה בנוגע מתחם פנים של המים... האם המתח פנים של המים יהיה גבוה יותר אם מופעל כוח חזק יותר ?ואיך האוויר משפיע על המתח פנים של המים ? או לא משפיע ? הכוונה הלחץ של האוויר שנמצא באטמוספרה זה לא אמור להשפיע על המתח פנים של המים ? והאם זה יכול להיות קשור לוויסות טמפ' של כדו"א ? אשמח למענה !!!

• חלי

"קשרי מימן נשברים"

המורה שלי לכימיה עומדת על כך שקשרי מימן לא נשברים. כלומר "נשברים" הוא אינו המונח הנכון. היא מבקשת שאני אמצא את המונח הנכון. אשמח אם תוכל לעזור לי. האם נכון יותר לומר שהם ניתקים?

• איתן אוקסנברג

שלום חלי,
    המינוח קשרים נשברים הוא בהחלט לא נכון מילולית, אבל הוא מטבע לשון שמשתמשים בו באופן תדיר במדע וכולם מבינים מה הוא אומר (וזו בסופו של דבר מטרת השפה).
    אני לא חושב שיש כזה דבר מונח נכון יותר או פחות לתיאור התופעה, אבל בהחלט יכול להיות שניתקים או נפרדים הוא התיאור שהמורה שלך מחפשת.

• רום משה

מולקולת המים

שאלה:

איך נוצרה מולקולת המים בעולם, איזה תהליך יכול לקשור חמצן למימן וליצור מים?!

• איתן אוקסנברג

שלום רום,

מדובר בשתי שאלות שונות בתכלית. אם השאלה היא על מקור המים בעולם, הדעות אמנם חלוקות, אבל יש שתי תיאוריות מרכזיות. האחת טוענת שבזמן שכדור הארץ החל להתקרר ולהיווצר מתוך מערבולת של גזים שונים, התנאים היו מתאימים ומים שהיו חלק מאותם גזים הפכו לנוזל ומאז נשארו על הכדור. תאוריה אחרת טוענת שאסטרואידים עם כמויות אדירות של קרח התרסקו לאורך ההיסטוריה על פני כדור הארץ והביאו למעשה את המים מהחלל אל כדור הארץ.

לגבי התהליך של יצירת מים מחמצן ומימן. תיאורטית, כדי שתיווצר תגובה ישירה בין חמצן למימן לקבלת מים צריך טמפרטורות גבוהות ולחצים אדירים (כמו שקיימים בתהליכים כוכביים שונים). משום שמימן הוא גז נפיץ מאוד וחמצן גז שמעורר בעירה, יש מניעה בטיחותית לבצע ניסויים שייצרו מים ישירות מחמצן ומימן.

אני מקווה שקיבלת מענה לשאלה שלך, במידה ואתה מעוניין בתשובות נוספות, אל תהסס לשאול