סידור המיטה בבוקר - משימה מספקת לחלקנו ומטלה מעיקה עבור אחרים. מעבר להשגת חדר מאורגן למראה במחיר של בזבוז זמן יקר בתחילת היום, האם יש יתרונות וחסרונות נוספים לנוהג?

אנחנו קמים בבוקר, עדיין מטושטשים משינה, שוטפים פנים, עושים פיפי, מתקלחים אולי, מתמתחים, שותים כוס קפה... כל אחת עם שגרת הבוקר שלה. אי שם במהלך התנהלות הבוקר, חלקנו נקדיש תשומת לב מיוחדת למיטה ונסדר אותה לפני היציאה מהבית.

 

 

מיטה סתורה | TKGGP, Shutterstock
לא אצל כולם נמצא סידור המיטה ברשימת המטלות בבוקר. מיטה סתורה | TKGGP, Shutterstock

סידור מיטה, בעד ונגד 

האגודה האמריקאית לשינה דיווחה בסקר שפרסמה בשנת 2011 שכ-70 אחוזים מהאנשים מסדרים את מיטתם כמעט מדי יום. באותו מחקר נמצא גם, כי בקרב האנשים שמסדרים את מיטתם בכל בוקר יש שיעור גבוה בהרבה של אנשים המדווחים שהם ישנים טוב מאשר בשאר האוכלוסייה. עדיין לא ברור הקשר בין סידור המיטה לשנת לילה טובה. ייתכן שסידור המיטה גרם למסדרים לישון יותר טוב, או שאולי שנת הלילה הטובה נתנה להם מרץ ומוטיבציה לסדר את המיטה. אבל החשיבות של שנת לילה טובה הודגמה בעבר במחקרים רבים ועליה אין עוררין

יש כמה תיאוריות המנסות להסביר מדוע אנו זקוקים לשינה, אך עדיין אין הסבר המקובל על כלל החוקרים בעניין זה. כן ידוע שיש קשר בין מחסור בשינה לבין התפתחות מחלות כרוניות כגון סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, טרשת עורקים, השמנה ודיכאון. בספרים פופולריים וכתבות סגנון חיים ממליצים לעיתים קרובות לסדר את המיטה בתחילת היום כדי לחוש בסיפוק שהשלמנו משימה, תחושה שתמשיך ללוות אותנו בדרכנו למשימה הבאה. עד כה אין מחקר מדעי מבוסס שתומך בתפיסה זו, גם משום שפשוט לא נעשו מחקרים בנושא. אך הציבור הרחב נוטה לתפוס את סידור המיטה כפעולה פשוטה וקצרה שיש בה תועלת רבה ואין לה מחיר.

קרדית אבק הבית | Steve Gschmeissner, Science Photo Library
אקרית זעירה הניזונה מתאי עור מתים של בני אדם, דיירת סמויה בבית ובמיטה. קרדית אבק הבית | Steve Gschmeissner, Science Photo Library

מציגים: קרדית אבק הבית

נניח לרגע בצד את ההשפעות החיוביות האפשריות של סידור מיטה על סדר היום ועל תחושת הסיפוק הנפשי שלנו, ונכיר יצור זעיר הנקרא קרדית אבק הבית. זוהי אקרית זעירה באורך כחצי מילימטר, קרובת משפחה של העכבישים, שמתגוררת באזורים לחים וחמימים בתוך הבית. הפרשותיה של הקרדית מעוררות תגובה אלרגית אצל אנשים הסובלים מאלרגיות או מאסתמה. הקרדיות ניזונות מתאי עור מתים של בני אדם, לכן המיטה שלנו היא בית גידול מפואר בעבורן.

במהלך הלילה, מתחת לשמיכות, אנחנו נושמים, מזיעים ומייצרים לחות. כשאנחנו מציעים את המיטה בבוקר, היא אולי נראית טוב, אבל במצב הזה היא גם שומרת על הלחות של הסדינים והמזרן. לעומת זאת, כשאנחנו משאירים את המיטה סתורה ואת המצעים הפוכים, אנחנו למעשה מאווררים אותם ומייבשים את הלחות שהצטברה בהם במהלך הלילה – וכך מונעים מהקרדיות מלשגשג במיטה שלנו.

כדי לפגוע באוכלוסיית הקרדיות, הלחות היחסית צריכה להיות פחות מ-50%. בישראל הלחות היחסית גבוהה מכך ברוב האזורים ברבים מימות השנה. כלומר, הקרדיות כלל לא זקוקות למצעים לחים כדי לשרוד ומיטה לא-מסודרת כנראה לא תעזור לייבש אותם. לעומת זאת, באזורים מדבריים או גבוהים, או בימים יבשים, הלחות באוויר אכן יכולה להגיע לטווח הנחוץ כדי לייבש את הקרדיות. 

נתוני הלחות היחסית מתארים את המצב שמחוץ לבית. בתוך הבית המצב עשוי להיות שונה מאוד – מצד אחד, מדובר במקום סגור ומוצל, ומצד אחר, הפעלת מזגן מייבשת את האוויר. לפיכך קשה מאוד לכמת את ההשפעה של סידור המיטה בתנאים ביתיים, ואיננו יודעים עד כמה מיטה סתורה תורמת לצמצום אוכלוסיית הקרדיות בכל בית ספציפי. יש גם תנאים נוספים שיכולים להשפיע על הקרדיות, כמו טמפרטורה (הקרדיות משגשגות בטווח שבין 15 ל-30 מעלות צלזיוס).

אז נשארנו עם ההתלבטות:

האם להציע את המיטה ואולי ליהנות מהאפקט הפסיכולוגי של תחושת הסיפוק ומהתחלה חיובית של היום, אבל במקביל אולי להגדיל את הסיכוי שלנו לאלרגיות? או להשאיר מיטה סתורה, ולוותר על תחושת הסיפוק, אבל לדעת שאולי הקטנו את אוכלוסיית הקרדיות במיטתנו?

מה הייתם בוחרים?

 

14 תגובות

  • אנונימי

    מדוע לנקוט באופן מאולץ ולא

    מדוע לנקוט באופן מאולץ ולא הכרחי בהטיית נקבה (בפתיחה)..
    האם סידור מיטה נחשב בעניך למטלה נשית (אני מניח שלא), או שהמאמר מיועד לנשים בלבד מלחתחילה, או שמדובר בהשפעות פרוגרסיביות..אם לא מדובר בשתי האפשרויות הראשונות אז הדבר פוגעני כלפי גברים והורס את השפה העברית!

  • מיכל

    ההורים שלי נהגו תמיד, בכל

    ההורים שלי נהגו תמיד, בכל בוקר להוציא את כל המצעים לאוורור במרפסת, ורצוי גם בשמש, ורק כעבור כשעה או משהו, לחזור ולהציע את המיטות בצורה מסודרת. בעבר עשיתי זאת גם. לצערי, התקלקלתי במשך הזמן.

  • אלעד

    זה פשוט הזוי איך אפילו הכתבה

    זה פשוט הזוי איך אפילו הכתבה הזאת הייתה מעניינת

  • אנונימי

    להציע את המיטה בלילה

    משאירים את המיטה סתורה לאוורור כל היום, מנערים ומציעים את המיטה בלילה, לפני השינה.

  • אביתר

    אני מציע שלא. לא מאמין שאני

    אני מציע שלא. לא מאמין שאני הראשון שמשתמש במשחק המילים הזה.

  • אורי

    כל זמן שהיא ניזונה מתאים *מתים* שלי, אני רגוע.

    .

  • הצעה לשונית

    הכותרת מטעה

    'לא להציע את המיטה' אומר להשאיר אותה עירומה, בלי לפרוס סדין, ציפה וציפיות. כשמסדרים את המיטה בבוקר לא מציעים אותה, רק מסדרים... בכל מקרה, מעניין, ובתגובות יש הצעות מעניינות.

  • לא מומחה

    עדיין לא ברור הקשר בין סידור

    עדיין לא ברור הקשר בין סידור המיטה לשנת לילה טובה?
    אולי סידור המיטה, ושנת לילה טובה קשורה לאישיות של האדם? אולי מיכוון שאנשים שמסדרים מיטה- הם אנשים מסודרים, עם סדר יום קבוע, שינה חשובה להם לעומת אנשים לא מסדרים קבוע-שהם אנשים לא מסודרים, ללא סדר יום קבוע, ללא הקפדה על נושא השינה.

  • מריה

    ומה עם הזמן והלחץ?

    הזמן היקר הזה יכול היה לשמש לפעולה אחרת מועילה או מהנה יותר מסידור המיטה. בנוסף, הוספת פעולה נוספת להתארגנות בבוקר יכולה לגרום ליותר לחץ שלא נאחר, והסטרס הזה לא בריא.
    ;-)

  • צב מעבדה

    שאלה חסרת חשיבות

    חקר שינה - נושא חשוב.
    חקר סידור מיטה, דוגמה למדע מיותר.
    כששואלים שאלה חסרת חשיבות לא משנה מה התשובה שמקבלים, בכל מקרה היא תהייה חסרת חשיבות.

  • אני

    סידור = בזבוז

    סידור המיטה הוא סתם בזבוז זמן - מה זה משיג ?
    בפעם הבאה שרואים את המיטה זה כשבאים לבלגן (להשתמש) בה שוב.

  • דפנה

    קול קורא למהנדסים...

    לתכנן מתלה שמתרומם מהמיטה עליו ניתן לתלות או להרחיק את השמיכה מהסדין. אה, ושיהיה גם אסתטי :)

  • מיכאל

    יש פתרון פשוט

    פתרון פשוט. קמים חושפים את רוב שטח הסדין...משירים עד גמר כל ההתארגנויות...לפני היציאה מהחדר הסדין הספיק להתאוורר הופכים את השמיכה על הצד השני, לאישורו של הצד שהיה צמוד לגופנו בלילה וככה יש לו יום שלם להתאוורר... ככה גם מסודר וגם מאוורר.בדוק ומנוסה!

  • אנונימי

    לרוב מתארגנת ורק לאחר שהמיטה

    לרוב מתארגנת ורק לאחר שהמיטה התקררה מנערת את המצעים ואז מסדרת את המיטה.