האם באמת אפשר לצפות מרופא שיתפקד היטב אחרי משמרת של 26 שעות? מחקרים מגלים שחוסר שינה גורם בעיות קשות בתפקוד ועלול לעלות בחיי אדם

הרופאים המתמחים שוב פתחו בעת האחרונה בצעדי מחאה נגד התורנויות הארוכות שלהם, שנמשכות לעתים 26 שעות ויותר. לתורנות ארוכה כזו נלווית כמובן בעיה חמורה של חוסר שינה, שפוגעת בתפקודם. בעקבות מחאת המתמחים יצאנו לבדוק איך בדיוק משפיע חוסר שינה על תפקודנו ומה הסכנות הנלוות לו.

מהו חוסר שינה?
חוסר שינה מוגדר כמצב שבו אדם ישן פחות ממספר השעות המומלץ בלילה, והוא יכול להיות כרוני (מתמשך) או אקוטי (קצר טווח). מטבע הדברים מספר השעות המומלץ לשינה משתנה עם הגיל.

חוסר שינה יכול לנבוע מגורמים רבים, ביניהם נדודי שינה, דום נשימה במהלך השינה (Apnea), הפרעות נפש ואפילו הצורך להתעורר בבוקר ללימודים – שמקשה על נערים ומבוגרים גם יחד. מחקר שנעשה ב-1996 מצא שממוצע שעות השינה של תלמידי קולג' בארה"ב היה נמוך משש שעות בלילה. כ-71 אחוז מהתלמידים ישנו פחות משמונה שעות בלילה ו-27 אחוז היו בסיכון לפתח הפרעת שינה.

מחסור בשינה והמוח
ההשלכות של חוסר שינה על המוח הן אולי המטרידות ביותר. מחקר משנת 2000 הראה ששלילת שינה משפיעה בדרכים רבות על הערנות והתפקוד השכלי. בין השאר נמצא ששינה לא מספקת קשורה כנראה לירידה בפעילות המוח ובתפקודו. הפגיעה העיקרית נרשמה באזור התלמוס, שמעורב בעירנות ובקשב, ובקליפת המוח הקדם-מצחית, שממלאת תפקידים בערנות, קשב ותהליכים שכליים מורכבים. 

הקשר בין שלילת שינה לפסיכוזה, כלומר לשורה של הפרעות שמתאפיינות באובדן הקשר עם המציאות, תועד ב-2007 במחקר של אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת קליפורניה בברקלי. המחקר הראה, באמצעות סריקות הדמיית תהודה מגנטית (MRI), ששלילת שינה מפריעה למוח לתפוס אירוע רגשי בפרספקטיבה המתאימה ולהגיב אליו בצורה מבוקרת.

מחקר משנת 2002, שנערך באוניברסיטת קליפורניה הראה שבמהלך שינה רגילה (שאינה שנת חלום, שלה יש מאפיינים ייחודיים) אנזימים פועלים לתקן נזק שגרמו רדיקלים חופשיים לתאי המוח של חולדות במהלך שעות הערות. פעילות מטבולית נמרצת בשעות שאנחנו ערים בהן מזיקה לאנזימים וכך משבשת את תיקון הנזקים. למעשה זה המחקר הראשון שהוכיח ששלילת שינה גורמת לנזק מוחי, לפחות אצל חולדות.

גם לפגיעה בשנת החלום יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת, שכן נמצא כי פעילות של תאי עצב מסוימים במהלכה חיונית ליצירת זיכרונות חדשים ולמיצוק (קונסולידציה) שלהם. עם זאת, יש גם רמזים לכך ששלילה של שנת חלום עשויה להקל על דיכאון קליני, כיוון שהיא גרמה לעלייה ברמה של סרוטונין, בדומה לתרופות נגד דיכאון כמו ציפרלקס ופרוזק. 


העייפות גורמת לחוסר קשב, העלול לגרום לאסון | צילום אילוסטרציה: Shutterstock

השפעה על תפקוד ונהיגה
ליקויים בקשב ובזיכרון הם כנראה ההשלכות החשובות ביותר של חוסר שינה. בשגרת היומיום הם עלולים לגרום לתוצאות מצערות כגון שכחת מרכיבים בזמן הבישול או השמטת משפטים. קיים קשר חיובי בין ביצוע מטלות שדורשות קשב לבין מספר שעות השינה בלילה, כך שאיכות הביצוע יורדת ככל שישנים פחות.

מעידות בהפניית קשב עשויות להתרחב לתחומים מכריעים יותר, שבהם התוצאות עלולות להיות הרות אסון. למשל, תאונות דרכים לא מעטות, תאונות עבודה ואסונות אחרים נובעים מחוסר קשב שאפשר לייחס אותו לשלילת שינה.

לפי האגודה האמריקאית לרפואת השינה, אחת מתוך חמש תאונות קשות של כלי רכב ממונעים מיוחסת לעייפות הנהג. לדבריהם, בכל שנה נרדמים בארה"ב 80 אלף נהגים על ההגה ו-250 אלף תאונות מיוחסות בכל שנה לחוסר שינה. לכן, אם אתם עייפים, חשוב שתעצרו לתנומה והתרעננות.

מחקר אחר מצא שאיכות הנהיגה של אדם שהיה ער במשך יותר מ-17 שעות רצוף מזכירה נהיגה תחת השפעת אלכוהול ברמה המרבית המותרת לנהיגה לפי החוק במדינות המערב, ולעתים אף מסוכנת ממנה. לכן חוקי העבודה במדינות רבות, וגם בישראל, מחייבים נהגי אוטובוס ומשאיות לעשות הפסקות מנוחה מרובות במהלך הנהיגה ובין משמרת למשמרת, ומגבילים את משך הזמן שמותר להם לנהוג ברציפות.

חוסר שינה בהיריון
אצל נשים הרות, חוסר שינה עלול להשפיע על העובר. המלטונין, שמוכר גם כ"הורמון השינה", מיוצר לא רק בבלוטת האצטרובל שבמוח אלא גם בשחלה ובשליה. השליה מייצרת כמות גדולה במיוחד של רדיקלים חופשיים, וניסויים שנעשו ביונקים הראו שמלטונין מפחית את הנזק שהם גורמים לשליה ולעובר.

שמירה על מחזור סדיר של אור/חושך ושינה/ערות חשובה לייצוב המחזור שמייצר הקוצב של האם ההרה, שנמצא בגרעין העל-תצלובתי, במהלך ההיריון. המחזור הזה "מתכנת" את הקוצב של העובר, באופן ישיר או דרך הפרשת המלטונין, ומכאן חשיבותו. כמו כן, שיבושים במחזורים האמהיים ובמחזורי הפרשת המלטונין משפיעים לרעה על הקוצבים של העובר ועלולים להוביל להתפתחות של בעיות התנהגותיות ופסיכולוגיות בהמשך חייו.

סקירת מחקרים בנושא שפורסמה ב-2014 המליצה לפיכך לנשים הרות לא לעבוד במשמרות ולא להיחשף לאור בהיר בלילה בשליש האחרון של ההיריון. כך יוכלו לשמור על מחזורים סדירים וימנעו הפרעות במחזור המלטונין במהלך התקופה הזאת, שהיא הקריטית ביותר להתפתחות העובר.

השפעות נוספות
שלילת שינה מעלה את פעילות הציר היפותלמוס-יותרת המוח-אדרנל, ששולט על התגובה למצבי לחץ ועל פעילות מערכת החיסון, העיכול וניצול האנרגיה. הציר הזה גם מדכא את הורמוני הגדילה. ולכן שלילת שינה פוגעת בגדילה.

כשמנעו מחולדות שינה באופן מוחלט נמצא שצריכת המזון שלהן גדלה וכך גם הוצאת האנרגיה, כשהתוצאה הסופית הייתה אובדן משקל ולבסוף מוות. החוקרים שיערו שכאשר ישנים פחות בלילה שני המדדים עולים, אך העלייה בצריכת המזון גוברת על העלייה בהוצאת אנרגיה בחברות שבהן יש נגישות גבוהה למזון עתיר קלוריות. מחקרים רומזים שייתכן שבעיית ההשמנה בארצות הברית קשורה בין השאר לירידה בכמות שעות השינה, משום שמחסור בשינה פוגע בהורמונים שמווסתים תיאבון ומטבוליזם של גלוקוז. אחרים טוענים שתחושת חוסר הנוחות הנלווית להשמנה פוגעת באיכות השינה, כך שלא ברור מהי הסיבה ומהי התוצאה.

אם כך, סיכום הממצאים מראה כי חוסר שינה אכן עלול לפגוע בכמה היבטים חשובים של התפקוד הקוגניטיבי, מה שאומר שכדאי מאוד שהרופאים שמטפלים בנו יימנעו ממשמרות של יממה ויותר אם אנו רוצים שיהיו מסוגלים להפעיל את מיטב שיקול הדעת.

5 תגובות

  • אלון אורבך

    תרגום למחקר רלוונטי שבוצע באוניברסיטת ג’ונס הופקינס

    קראתי על מחקר שבוצע באוניברסיטת ג’ונס הופקינס בבולטימור. במהלכו נתגלו הבדלים מוחיים אצל אנשים שסובלים מאינסומניה כרונית. הממצאים שלהם מפתיעים וככל הנראה יהיו להם השלכות מבחינת היכולת לאבחן באופן אובייקטיבי אינסומניה. קישור למאמר עם תרגום לעברית: sleeplessness.org.il/insomnia/brain-differences-associated-insomnia/

  • מזל בוזגלו

    יש לי בעיות בתפקד בלוטת התריס

    יש לי בעיות בתפקד בלוטת התריס...אני משתמשת בכדורי ברוטיזולאם...לצערי לא עוזר לי כלל
    מה עלי לעשות..

  • אנונימי

    אינני רופא, אבל אני ממליץ

    אינני רופא, אבל אני ממליץ לפנות לרופא מומחה בנושא זה (אנדוקרינולוג נשמע לי הכי מתאים)

  • מני

    כמות שעות מומלצת.

    שלום אני תלמיד בפנימיה ובאופן טבעי כמות השינה שלי נמוכה ממה שהייתי רוצה. רציתי לדעת מהי כמות השינה המומלצת לי? (אני בן 16)

  • Nir69

    לשאלתך.

    אהיה נקודתי למען הסדר הטוב.
    בגדול, עליך לישון בין מינימום 6 שעות , למקסימום 8 שעות שינה רציפות - במהלך השינה המוח סופג את יום העבר ומתכונן ליום המחר ה"דרישה" היא 4 מחזורי שינה המורכבים מ-90-110 דק'.
    מקווה שעזרתי.
    בהצלחה בלימודים!