לישון. בוודאי תסכימו איתי ששינה היא אחת ההנאות הגדולות של החיים, במיוחד אם אתם תלמידים, סטודנטים, או סתם שואפים לנצל כל בוקר פנוי להשלמת שעות שינה עד שעות הצהריים המאוחרות. ועכשיו תארו לעצמכם שההנאה הזו נלקחת מכם – ולא כי יש לכם יותר מדי שיעורי בית או מטלות. דמיינו שיש לכם את כל הזמן שבעולם לישון, אבל אתם פשוט לא מצליחים. אתם נרדמים, אבל מתעוררים כל כמה דקות, או קמים בבוקר אחרי שנת לילה, עייפים כאילו לא ישנתם כלל.

נשמע סיוט? נשמע כמו משהו נוראי שמישהו מרושע המציא רק כדי להפחיד אתכם? אז לא: זה אכן סיוט – וזה אמיתי. לתופעה הזאת קוראים "דום נשימה בשינה", או באנגלית Sleep Apnea.

 הופק על ידי Nucleus Medical Media ותורגם על ידי צוות דוידסון אונליין

כשאנחנו ישנים, הגוף שלנו רגוע, השרירים רפויים והמוח מטייל אי שם בארץ החלומות. בינתיים מישהו צריך לעמוד על המשמר ולוודא שהלב דופק, הריאות נושמות ושהכל בסדר. אחד המנגנונים האחראיים לזה פועל בשרירי הלוע.

כשאנחנו ישנים, הגוף נמצא בדרך כלל במצב מאוזן, כך שהלשון שלנו נוטה כלפי מטה. שרירי הלוע אמנם רפויים יותר בעת השינה, אך עדיין מתכווצים ומחזיקים את הלשון ומונעים ממנה לצנוח מטה. הבעיה מתחילה כשהשרירים הללו מתרפים יותר מדי בשינה ואינם מחזיקים יותר את הלשון במקום. בלי מה שייצב אותה, הלשון שלנו צונחת, חוסמת את קנה הנשימה וגורמת דום נשימה.

מפחיד? אולי, אבל לא בזמן אמת, כי אנחנו ישנים. רק כשהגוף שלנו קולט שהוא לא מקבל מספיק חמצן, אנחנו מתעוררים, כל השרירים חוזרים לעבודה, הלשון חוזרת למקומה ואנחנו לא מבינים בכלל על מה כל המהומה. אנחנו חוזרים לישון, אך לצערנו לא לזמן רב... תוך כמה דקות שרירי הלוע שוב מתרפים, הלשון צונחת, הנשימה נעצרת, אנחנו מתעוררים וחוזר חלילה. אחרי לילה כזה, אין פלא שאין לנו כוח לכלום.

למה זה קורה?
קיימות סיבות רבות ומגוונות לדום נשימה בשינה. אלכוהול ותרופות הרגעה, לדוגמה, מרדימים אותנו וגורמים רפיון שרירים רב מהרגיל. גם כשאנו מזדקנים, השרירים שלנו מאבדים חלק מיכולת הכיווץ שלהם וכבר לא עובדים טוב כמו פעם, כך שהתופעה נפוצה יותר אצל זקנים.

שרירי הלוע הם לא האשמים היחידים לדום נשימה בשינה. גם השמנת יתר עלולה לפעמים לגרום להצטברות של רקמות שומן שמפריעות לנשימה, וזה מה שגורמים גם שקדים נפוחים, מצבים של נסיגת לסת ועוד. כל אלה עלולים להתבטא בחסימה של כלי הנשימה, ולכן לגרום לדום נשימה בשינה.

אז שימו לב: אם אתם נוחרים, סובלים מכאבי ראש בשעות הבוקר, נרדמים בשעות היום, עייפים, עצבניים ולא מצליחים להתרכז, בלי שיש לכם תירוץ טוב אחר כמו פקק תנועה או שיעור ממש משעמם, אולי כדאי שתתייעצו עם רופא ותבדקו את מצב הנשימה שלכם בלילה.

לפני שאתם רצים מבוהלים לקופת החולים הקרובה, חשוב שתדעו שזה לא סוף העולם. קיימות דרכים רבות למנוע דום נשימה בשינה, וחלקן יקלו וישפרו את חייכם גם בלי שום קשר לבעיה: שמירה על כושר גופני (נפש בריאה בגוף בריא), הפסקת העישון (ובינינו, למה לעשן מלכתחילה?), שינה על הצד במקום על הגב (מה זה משנה? העיקר שנישן טוב), הימנעות מאלכוהול ומתרופות הרגעה (אלכוהול? גם ככה זה לא טעים).

אם כל זה לא עוזר, אפשר לסמוך גם על הרופאים היקרים שלא ישאירו אותנו בידיים ריקות. כיום קיימים כבר  מכשירים רפואיים השומרים על נתיב האוויר פתוח ומכשירים אחרים שמזרימים לנו אוויר לנשימה בזמן השינה.  כל אלו מאפשרים לנו שנת לילה טובה ונינוחה.

בתקווה שלא גרמתי לכם סיוטים בלילה, חלומות פז ולילה טוב.

אלכסנדרה אברוטין
מחלקת מדעי החיים
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

3 תגובות

  • אהד

    חיפשתי מישהו/י שמבין/נה בנשימה

    אז השאלה לא קשורה ישירות למאמר..
    בפתופיזיולוגיה של היפרוונטילציה מסבירים על היפרקרביה כתוצאה מהנשימה המוגברת.
    זה לא מובן לי, כי במצב הרגיל, היפרקרביה מעלה ריכוז יוני מימן וכמורצפטורים שמזהים את העליה מגבירים את קצב (או את עומק הנשימה) הנשימה על מנת לאזן ולהפחית את רמות ה co2 שיש בדם. כלומר הגברת הנשימה נמצאת ביחס ישר לסילוק ה co2 ? אשמח אם תוכלי להסביר את ההגיון של השפעת קצב הנשימה לריכוז גזי הנשימה בדם.. תודה רבה!

  • ran

    האם התסמונת היא גנטית והאם

    האם התסמונת היא גנטית והאם ניתן ליטול כדורים פסיכיאטרים שקיימת התסמונת

  • ד"ר מריאנה בן חורין

    אחד הפתרונות הינו התקן לדום

    אחד הפתרונות הינו התקן לדום נשימה, המותקן ע"ג השיניים.
    ד"ר מריאנה בן חורין 0507622353