רדיקלים חופשיים הם מצב של אטומים או מולקולות שבו יש להם אלקטרונים לא מזווגים. המצב הזה אינו יציב, ועל כן רדיקלים חופשיים ישאפו תמיד לקבל אלקטרון או למסור אותו הלאה. בתהליך הנשימה התאית המתבצעת במיטוכונדריה (ראו סרטון על שרשרת מעבר אלקטרונים) נוצרים רדיקלים חופשיים, בעיקר מחמצן. לחלקם יש תפקיד חשוב בתגובה החיסונית, אך גם פוטנציאל הנזק שלהם גדול מאוד ולשם כך קיימים אנזימים שאחראים על פירוקם. הסרטון שלפנינו מסביר על רדיקלים חופשיים,  ועל המולקולות שמסייעות בנטרולם: נוגדי החמצון.

הסרטון הופק בידי חברת The formulation. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין

אין לראות בכתבה המלצה לנטילת תוספי מזון של חברת The Formulation או של כל חברה אחרת.

4 תגובות

  • Mitra

    בדיקות עקה חמצונית

    אילו בדיקות קיימות בארץ לבדיקת עקה חמצונית ?

  • דויד

    רד'יקלים חופשיים

    שלום, הכתבה כבר בת 8 אבל אולי עדיין נקבל תשובה. בתחילת הכתבה נאמר שלעיתים רדיקלים חופשיים זה טוב, איך נדע?
    באותו מקום נאמר שזה יכול להביא למחלות אוטואימניוניות. האם אני יכול להבין שחולה כזה (אני שיש לי GVHD מהשתלת מוח עצם), חשוב להילחם ברדיקלים חופשיים? האם התחברות לקרקע (ללכת ייחף, לנגוע בגוף מאורק לאדמה) זה בעצם פתרון טוב מצוין? תודה רבה

  • אריק

    שאלות

    הרדיקל החופשי הוא האלקטרון שלא קשור למולקולה? או המולקולה שחסר לה אלקטרון?

    איך הרדיקל החופשי יכול "להדביק"/"להתרבות"?
    אם הרדיקל החופשי הוא האלקטרון, אז או שהוא ייקשר למולקולה אחרת שחסר לה אלקטרון (ואז היא תהיה "שלמה"), או שהוא יחליף אלקטרון אחר שקשור למולקולה (ואז מספר האלקטרונים החופשיים לא ישתנה)

    אם הרדיקל החופשי הוא מולוקולה שחסר לה אלקטרון, אז או שהיא "תגנוב" אלקטרון ממולקולה אחרת (ואז מספר הרדיקלים החופשיים לא ישתנה) או שהיא תקשר לאלקטרון חופשי.

    אני מקווה שהשאלה מובנת :)

    תודה,
    אריק

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובות

    שלום אריק
    רדיקל החופשי הוא אטום/מולקולה שחסר לה/יש לה עודף של אלקטרון. כאשר אנו מסתכלים על מערכות ביולוגיות לרוב מדובר בחמצן בעל עודף אלקטרון.

    רדיקל חופשי אינו יכול להתרבות או להדביק. כל מה שהוא יכול לעשות זה למסור אלקטרון על מנת לחזור למצב יציב. הבעיה היא שכאשר הוא מוסר אלקטרון הוא מערער את האטום/מולקולה ממנה הוא לקח/נתן אלקטרון. מה שנוצר זו תגובת שרשרת בה הרדיקל מערער מולקולה והופך אותה לרדיקל חופשי (בעוד שהוא מתייצב). אותה מולקולה הולכת והופכת מולקולה אחרת לרדיקל חופשי באותו האופן וכן הלאה עד שהרדיקל דועך (פולט אלקטרון) או מיוצב בידי חומר מחזר (אנטיאוקסידנט).

    מקווה שעזרתי

    ארז