איך זה שאפילו כוס אחת של יין אדום גורמת לאנשים מסוימים להרגיש רע? עדיין לא ברור איזה חומר בדיוק אחראי לתופעה

אחרי לילה הכולל שתייה מרובה של אלכוהול, רובנו נחוש רע ונתעורר בבוקר עם תחושת חמרמורת (הנגאובר), המלווה בדרך כלל גם בכאב ראש. אולם יש אנשים שיחוו כאב ראש דומה גם אם שתו רק כוסית קטנה של יין אדום.

בעבר סברו כי כאב הראש נובע מקיומם של סולפטים ביין. סולפטים הם תוצרי לוואי של תהליך תסיסת היין, ויש יקבים שמוסיפים אותם למשקה גם כדי לשמר אותו זמן ארוך יותר. אולם אפילו אז, כמות הסולפט ביין נמוכה לעומת מזונות שאינם גורמים לכאבי ראש. מעבר לכך, מוסיפים סולפטים גם ליין לבן, ורגישות להם מתאפיינת בדרך כלל בקשיי נשימה, לא בכאבי ראש.

החשד העיקרי כיום מופנה לעבר מולקולות הטאנינים הנמצאות ביין האדום. טאנינים הם חומרים הקיימים בפירות בוסר ובקליפות הענבים, ולכן אינם נמצאים ביין לבן, המופק בלי הקליפות. הם האחראים לתחושת העפיצות (התחושה שהלשון נדבקת לחיך) שמאפיינת חלק מסוגי היין האדום. הטאנינים מעניקים ליין האדום את טעמו האופייני, ומשפיעים גם על הצבע והמרקם שלו.

אולם יש ממצאים שמראים כי הצטברות של טאנינים בדם מפעילה מסלולי העברת אותות שמובילים בתורם להפרשת המוליך העצבי סרוטונין ולכן להתכווצות של כלי דם. אנשים שונים מגיבים אחרת לרמות שונות של סרוטונין. אצל הרגישים ביותר, העלייה בריכוזי הסרוטונין אחרי שתיית יין אדום תעורר כאב ראש דמוי מיגרנה.

קומיקס של נעה כ"ץ

יין מעורר אלרגיה

גורם אפשרי נוסף לכאב הראש שמחולל היין האדום הוא מולקולות היסטמין שנוצרות בתהליך תסיסת היין, ולכן יין אדום מכיל פי 200-20 יותר היסטמין מאשר היין הלבן. באופן טבעי, היסטמין מופרש בגוף מתאים של מערכת החיסון, במענה למפגש עם גורם מעורר מחלה כלשהו או אלרגן. ההיסטמין מוביל בין השאר להרפיית שרירים ולהרחבה של כלי דם.

היסטמין נמצא ברמות שונות במזונות רבים, ובדרך כלל נשמר בגוף שיווי משקל בין הצריכה שלו במזון לבין פירוקו על ידי האנזים דיאמין אוקסידאז (Diamine oxidase). אצל אנשים מסוימים פעילות האנזים נמוכה יותר ולכן יש מי שמשערים שהם רגישים יותר לצריכה של היסטמין במזון.

יין אדום. צילום אילוסטרציה: Science Photo Library
טאנין או היסטמין מעוררים כאבי ראש בעקבות השתייה. יין אדום. צילום אילוסטרציה: Science Photo Library

פעילות מועטת של הדיאמין אוקסידאז מובילה לתופעות דמויות אלרגיה שכוללות בין השאר הפרעות עיכול, כאבי ראש ופריחה. נוסף על ריכוזי ההיסטמין הגבוהים יחסית ביין אדום, אלכוהול מעכב את פעילות האנזים המפרק אותו ולכן ההיסטמין נוטה להצטבר יותר, מרחיב את כלי הדם וכך מעורר כאב ראש. החדשות הטובות הן שכיום עובדים על פיתוח יינות אדומים שריכוזי ההיסטמין בהם נמוכים. מכיוון שההיסטמין הוא תוצר לוואי של תהליך תסיסת היין, יקבים מנסים טכניקות שונות לשליטה בתהליך התסיסה, במטרה לייצר יינות המכילים ריכוז נמוך של היסטמין.

יינות אדומים שונים מכילים כמויות שונות של טאנינים והיסטמין. מי שנוטים לסבול מכאבי ראש אחרי שתיית יין אדום ואינם מעוניינים לוותר עליו לחלוטין ולעבור למשקאות אחרים,ייתכן שהפתרון עבורם הוא לנסות לשתות כמויות קטנות של יינות אדומים מסוגים שונים, ולבחון את השפעתם.

5 תגובות

  • נישרי

    פוליפנולים שהם אנטיאוקסידנטים

    פוליפנולים שהם אנטיאוקסידנטים מועילים מתפרקים להלדאיד אצטט 7מי שגנטית חסר אנזים המפרק אותם , יסבול מכאבי ראש.

  • אפרים אוגד

    אוי המקבצי

    תודה על הסקירה.
    כחולה בכאב ראש מקבצי ופעיל בקבוצת החולים בישראל וקצת בעולם למדתי שהטריגר המשותף היחיד לכל שאר החולים הוא היין האדום.
    הטיפול הראשון שקיבלתי לתופעה אי פעם (23 שנים לפני שהובחנתי) היה תרופה בשם האיסטון (אנטי היסטמין) שעבד באופן זמני אך לא מנע התקפים במידה ולא לקחתי אחד ב24 שעות (די ממכר כשזה הסיכוי שלך להעביר לילה שלם של שינה).
    כמובן עם השנים והנסיון למדתי להמנע לחלוטין מכל סוג של אלכוהול מה שבהחלט הפחית את תדירות ההתקפים.
    ברמה המחקרית הייתי מעונין לדעת את ההשפעה שיש לחומרים סקופולומין וטוקסגונין על המערכות העצביות המדוברות.
    כיום יש כבר תוצאות מחקרים בנושא על פסילוסיבין וLSD (סיפור מקרה פלש שהוליד מחקר בהאוורד). וכמובן ה2broomLSD הגירסה הלא ממסטלת של הLSD שאחוזי המניעה שלה הם הגבוהים ביותר 80ֵֵ%.
    כשהובחנתי גליתי בור של 4 שנים בהתקפים שקשור לשני החומרים המדוברים (סקופולמין וטוקסגונין) האם יש הגיון מדעי בבדיקת החומרים האלו כתרופת מניעה לכאב ראש של מתאבדים?
    תודה fe

  • Ofi Harten

    זה לא מדעי לעשות הכללה על יין

    כי ״בני האדם אינם שווים במזגם״. יש כאלו שיין אדום מועיל ומחזק אותם ויש כאלה שיין אדם מחליא ומחליש אותם. אין ספק שלמרבית העם היהודי שתיית יין אדום היא טובה ומבורכת. יש לנו היסטוריה מאוד ארוכה עם פרי הגפן.

  • אנונימי

    לי דווקא אין שום בעיה עם יין

    לי דווקא אין שום בעיה עם יין אדום, אבל שני שלוקים מיין לבן מספיקים לי להתפרצות של התקף מיגרנה. ידוע אילו חומרים יכולים לגרום לזה?

  • אנונימי

    עבודה נקיה ביקב -

    תוריד בצורה משמעותית נוכחות של היסטמינים ביין. הם לעיתים קרובות מאוד תוצר של עבודה לא נקייה או לא מיומנת עם שמרים.
    אחד הפתרונות הוא לשתות יין אדום של יצרנים גדולים יותר (1), שיודעים לעבוד או/ויינות שגילם גבוה יותר (2), כך שהטאנינים כבר עברו שינויים כאלה שלא ישפיעו.