מאמינים שקפאין הוא חומר משתן? אתם לא לבד – אבל כבר כמעט תשעים שנה ידוע שלתפיסה הזאת אין בסיס ממשי

האמונה שקפאין הוא חומר משתן חזק מקובלת כבר שנים רבות על חלקים גדולים בציבור, וגם על אנשי מקצוע העוסקים בבריאות ובתזונה. לכן נהוג להמליץ לא לשתות משקאות המכילים קפאין, כמו קפה, תה או קולה, לאנשים הנמצאים בסיכון גבוה להתייבשות או בתקופות חמות ויבשות כמו הקיץ הישראלי.

אך האם עצה תזונתית זו נכונה מבחינה מדעית? חומר משתן מוגדר כחומר שמגביר את ייצור השתן בגוף. אפשר למדוד את ההשפעה של משקה על מאזן הנוזלים בגוף בדיוק רב יותר, לפי כמות הנוזל שנשמרת בגוף לאחר שתיית המשקה ולא מופרשת בשתן.

הבעיה נוצרת כשההגברה במתן שתן מובילה להתייבשות – מצב שבו אנו מאבדים חמישה אחוזים מנפח הנוזלים בגוף, עקב עלייה באובדן המים מהגוף ו/או ירידה בכניסת מים פנימה. התייבשות עלולה לגרום להפרעות במצב הרוח, הפרעות בתפקוד הלב והמוח ומסוכנת בעיקר עבור אוכלוסייה מבוגרת, תינוקות, ילדים, ונשים הרות.

קפה, כאמור, נחשב חומר משתן רב-עוצמה, בלי שברור באמת מה מקור הקביעה הזאת. למעשה מפתיע לגלות כי כבר קרוב למאה שנים ידוע שהוא חלש למדי בתור חומר משתן וגוף האדם מפתח במהירות רבה עמידות להשפעותיו על משטר הנוזלים שלו.

מחקר שפורסם בשנת 1928 (!), בדק איך השפיעה שתיית קפה על שלושה אנשים. משתתפי הניסוי נמנעו מצריכת קפאין במשך למעלה חודשיים, וכאשר חזרו ושתו כמות שוות ערך לחצי כוס קפה ביום נמצאה עלייה משמעותית בכמות השתן שלהם. אולם לאחר כחמישה ימים של צריכת קפאין הם פיתחו עמידות להשפעתו המשתנת, כך שהיה צורך בכמות שוות ערך לכוס קפה שלמה כדי לשחזר את אותה השפעה. כבר מכאן נראה שהקפה אולי אינו אותו משתן אימתני כפי שנהוג לחשוב.

התוצאות הללו קיבלו לפני כמה שנים ביסוס נוסף במחקר חדש. החוקרים עקבו אחרי 59 אנשים שצרכו במשך שישה ימים קפאין בכמות של 3-2 כוסות קפה. לאחר מכן חילקו אותם לשלוש קבוצות: באחת הנבדקים לא שתו קפה כלל, בשנייה שתו כשתי כוסות ביום ובשלישית כחמש כוסות קפה. נמצא שהקפאין לא השפיע כלל על מדדים כמו היקף ייצור השתן וצבעו.

בעקבות מחקר נוסף משנת 2015, פותח מדד של משקאות שאמד את כמות הנוזל שנשארת בגוף לאחר שתיית משקאות שונים, בהשוואה למים רגילים. נמצא שהמדד של משקאות המכילים קפאין דומה לזה של מים ומשקאות ספורט שמשווקים תחת ססמאות של שמירה על הבריאות.

המסקנה החשובה ביותר מאינדקס המשקאות היא שכל משקה תורם לצריכת הנוזלים הכוללת. לכן, מי שממליצים לאנשים שאוהבים משקאות המכילים קפאין להימנע משתייתם, עלולים בעצם לגרום להם התייבשות. אחרי הכול, רוב הסיכויים שהם לא יחליפו את משקאות הקפאין במשקאות אחרים, אלא פשוט יישתו פחות וכך יפחיתו את צריכת הנוזלים הכוללת שלהם. עם זאת, יש סיבות בריאותיות אחרות לצמצם את שתיית המשקאות האלה, למשל בשל רמות הסוכר הגבוהות בהם, ופשוט להעדיף מים.

6 תגובות

  • נעמה

    אבל למה הקפאין משתן?

    לא הסברתם מה המגנון

  • Sassi6

    האם יש אינטראקציה בין קפאין

    האם יש אינטראקציה בין קפאין לבין אנטגוניסטים חוסמי בטא beta blockers כלומר, בהפוך על הפוך לפעילות פיזיולוגית של תרופה כמו קרדילוק cardiloc תודה

  • סופגנייה

    איבדתם את אמוני

    התופעה של מתן שתן זמן לא ארוך אחרי שתיית קפה היא כל כך מובהקת סטטיסטית שבכלל לא צריך מחקר עבורה. איבדתם את אמוני בנוגע לכל שאר הנושאים והמחקרים שאתם מפרסמים באתר שלכם.

  • ברוך

    האם מותר לילדים מתחת לגיל 10

    האם מותר לילדים מתחת לגיל 10 לישתות נס קפה ??

  • אלי

    קפה מומתק בסוכרלוז

    לא ברורה טענתכם לפיה עדיף לשתות מים מאשר קפה, בגלל הסוכר בו. איזה סוכר יש בקפה המומתק בסכרין או בסוכרלוז, ולא בסוכר?
    אלי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    אלי שלום,
    הכוונה היא לא לקפה אלא למשקאות המכילים קפאין (שלא ננקוב במותגים מפורטים מסיבות ברורות), כגון משקאות הנמכרים כשמקאות אנרגיה ובריאות וכן משקאות מוגזים המכילים קפאין. כל אלה ממותקים בכמויות רבות של סוכר.