הטבעונות היא אורח חיים שהדוגלים בו נמנעים ממזון מן החי. בשונה מצמחונים הם אינם מסתפקים רק בהימנעות מבשר ומדגים, אלא שוללים גם אכילת חלב, ביצים, דבש ולמעשה כל מזון שמקורו מן החי.

רבים מכם נתקלו בוודאי בכותרת היומרנית "ההרצאה הטובה ביותר שתראו אי פעם", וגם אם לא בוודאי שמעתם על טרנד הטבעונות ששוטף את המדינה בימינו. אחד האנשים שהעלו על סדר היום את נושא אורח החיים הטבעוני הוא המרצה הכריזמטי גארי יורופסקי, שהעלה לאינטרנט הרצאה סוחפת בה הוא מסביר מדוע כדאי וחשוב להיות טבעוני. ההרצאה, שגרסתה המתורגמת זכתה לקרוב ל-700 אלף צפיות ביוטיוב, הפכה את יורופסקי למרצה פופולרי גם בישראל והניעה לא מעט אנשים לעבור תזונה טבעונית או לצמצם את צריכת המזון מן החי.

עם הטיעונים המוסריים שהוא העלה אין לי שום כוונה להתמודד – אין ספק שהאדם הוא האויב הכי גדול של כל אותן חיות שהוא מנצל וכל אדם צריך לפתור את הדילמה המוסרית בינו לבין עצמו. הבעיה מתחילה להתעורר כאשר המרצה מתחיל להעלות טיעונים מדעיים לכאורה, אך למעשה נטולי כל ביסוס מדעי, וחורג מעבר לטיעון המוסרי אל הטענה שלא בריא ולא "טבעי" לצרוך מזון מן החי.

בסדרת הכתבות שלפנינו אתייחס לטיעונים המדעיים שמעלה יורופסקי ואשתדל לעשות בהם סדר ולהציג אותם בצורה יותר מדעית. את הטיעונים הללו חילקתי לשלושה סוגים שבהם אדון בשלוש הכתבות הקרובות:

1. טיעוני "לא נועדנו לצרוך מזון מן החי".
2. טיעוני "מגעיל לאכול מזון מן החי".
3. טיעוני "מזון מן החי אינו בריא".

חשוב לציין שהמטרה של סדרת הכתבות איננה להמליץ על אורח חיים מסוים או לבקר את צרכני המוצרים מהחי או את הטבעונים, אלא לחשוף כשלים מהותיים בטיעונים מדעיים שנעשה בהם שימוש בהרצאה, מסיבה זו, כאמור, לא אתייחס כלל לטיעונים המוסריים, הנמצאים בלב ההרצאה.
ההרצאה הנצפית ביותר בישראל: http://www.adaptt.org/bio.html
שימו לב: ההרצאה כוללת תמונות קשות לצפייה בדקות 20:00-16:18 ו-1:04:14-1:00:43.


שימפנזות: קופים אומניבורים | צילום: Del77, ויקיפדיה

טיעוני "לא נועדנו לצרוך מזון מן החי"
בהרצאתו מרבה יורופסקי להדגיש את הטענה שבני האדם בנויים ביולוגית כבעלי חיים צמחוניים (הרביבורים) ולא כטורפים (קרניבורים). [ציטוט]. המציאות הרבה יותר מורכבת. עולם החי מתחלק להמון סוגים של צרכני מזון. בקצה אחד של הסקאלה נמצאים הקרניבורים – טורפים שניזונים באופן בלעדי מבשר ובאופן טבעי עברו את ההתאמות הדרושות לצריכת בשר – מבנה לסת מתאים, מערכת העיכול, טפרים וכו'. בצד השני של הסקאלה נמצאים הרביבוריים – צמחונים מושבעים שניזונים באופן בלעדי מצמחים ועברו גם הם את ההתאמות הרלוונטיות.

גם הטורפים וגם הצמחונים מתחלקים לקבוצות משנה רבות. בקרב הצמחונים יש למשל אוכלי פירות, אוכלי עשב, אוכלי עלים וכו'. הטורפים מתחלקים בין השאר לקבוצות כמו אוכלי חרקים, אוכלי דגים וכו'. כל מין וההתאמה שלו לסוג הטרף. דוב נמלים, למשל, נחשב טורף אבל לא תראו אותו מתנפל על סנאים וגם לא תראו אצלו את אותן התאמות שתמצאו אצל נמרים.

המורכבות אינה נגמרת כאן. בין הקבוצות השונות יש דרגה מסוימת של חפיפה. בסופו של דבר בעלי חיים מתאימים את עצמם לבית הגידול שלהם ועם הדורות אנחנו רואים שנוצרות התאמות לסוגי מזון נוספים. זה גם מה שמביא אותנו לקבוצה השלישית שיורופסקי בקושי מזכיר, ושאליה אנחנו משתייכים באמת – אוכלי כול (אומניבורים), שניזונים גם מחיות וגם מצמחים.

מה שמאפיין את האומניבורים הוא ההתאמה שלהם לשני סוגי המזון. אומניבור מסוגל לאכול סוגים מסוימים של פטריות וצמחים – פירות, עלים, ועוד, ומצד שני גם בשר. אומניבור הוא בדרך כלל בעל חיים שבעברו האבולוציוני היה צמחוני או טורף ומסיבות אלו ואחרות הסתגל לסוג חדש של מזון.

דוגמה מצוינת להסתגלות כזאת היא לטאת הקיר: בשנות השבעים, כחלק מניסוי אקולוגי, העבירו חוקרים חמישה זוגות של לטאות מאי אחד לאי אחר בים האדריאטי. כעבור 34 שנים הגיעו חוקרים לאי וגילו שהלטאות, שתפריטן המקורי התבסס בעיקר על חרקים, עברו התאמה לצמחים. ההתאמה הזו כללה גדילת הלסת והתפתחות של שסתום חדש במעי שמסייע למזון לעבור לאט יותר, מעין התחלה של איבר התססה חדש.

תהליך דומה עברו ככל הנראה הקופים הקדמונים לפני שני מיליוני שנים. על פי ההשערות, אבות אבותינו הקדמונים היו צמחוניים או אומניבורים שניזונו בעיקר מצמחים, וצאצאיהם נאלצו לעבור התאמה לבתי גידול חדשים ועברו בהדרגה לתפריט שמכיל חרקים ומאוחר יותר גם חיות קטנות. במקרה של האדם חלה מהפכה של ממש, והשליטה שלו בכלים ובאש פתחה בפניו אפיקי תזונה חדשים. הוא לא היה צריך לפתח טפרים חזקים בשביל לצוד חיות ובזכות הבישול הוא לא נזקק לשיניים חזקות בשביל לאכול את הבשר הקשה. למעשה, האש עושה עבורו חלק לא מבוטל מתהליך העיכול. היא מרככת את הבשר, מפרקת חומרים מסוימים וכך מקלה עליו את העיכול.

בתוך אוכלוסיית בני האדם אפשר לראות התאמה נוספת לתפריט בשרי אצל שבטי האינואיטים (אסקימואים). היות שתושבי אזורי הקוטב נאלצים לשרוד במשך כל החורף כמעט בלי צמחים, הם נאלצו להתאים את עצמם לתפריט שמבוסס על דגים ועל יונקים ימיים כמו כלבי ים ולווייתנים.

עבור מי שבכל זאת מתעקשים לטעון ש"האדם לא נועד לאכול בשר" [ציטוט] הנה לכם כמה ראיות שמרמזות על ההיפך:

1. הלבלב שלנו מפריש אנזים בשם אלסתאז – שמסוגל לפרק רקמות חיבור. האנזים הזה אינו נפוץ אצל בעלי חיים צמחוניים. מעבר לכך, בעת צריכת בשר החומציות בקיבה שלנו גוברת ומופעלים אנזימים מפרקי חלבון על מנת לפרק את הבשר.

2. ממצאים ארכיאולוגיים מעידים שבני אדם צדו וצרכו בשר הרבה לפני שקמו תאגידי המזון. כאשר החלה המהפכה החקלאית לפני עשרת אלפים שנה, היא כללה צמחים וגם בעלי חיים. וגם כיום ניזונים שבטי ציידים-לקטים באותה צורה. (סקירה בנושא).

3. בניגוד להרבה בעלי חיים צמחוניים אין לבני האדם איבר תסיסה שמאפשר עיכול יעיל של מזון מהצומח (Rumen). עם זאת, יש לנו תוספתן מנוון – איבר שאצל חיות אחרות מסייע בעיכול תאית אך אצלנו אינו ממלא תפקיד דומה.

4. אורך המעי אינו משמש מדד לסוג התזונה, אלא שטח הפנים שלו (האורך כפול מספר הקפלים שבו). אצל בני האדם שטח הפנים של המעי נמצא אי שם בין בעלי החיים הצמחוניים לטורפים, וזה מתאים לתזונה אומניבורית – גם וגם.

5. על פי הערכות חוקרים, היכולת לצרוך (ולבשל) בשר אפשרה לאדם להתפתח ולהשיג כמות אנרגיה גדולה שתאפשר פעילות מוחית מוגברת, ולמעשה היתה בין הגורמים שהפכו אותנו למה שאנחנו כיום.

6. גם בעלי חיים אחרים יכולים לסבול מטרשת העורקים [ציטוט].

בשורה התחתונה, אם ברצוננו לבדוק אם אורגניזם מסוים "נועד לצרוך בשר" עלינו לבדוק אם יש לו יכולת לעכל בשר ולהפיק ממנו חומרי מזון ואם הוא עושה את זה בפועל. אלה שני קריטריונים שעליהם אנחנו עונים בלי שום ספק. האדם אמנם מסוגל להתקיים ללא בשר (בתנאי שישיג ויטמין B12 ממקור אחר), אבל פשוט לא נכון לומר שהוא לא נועד לאכול בשר.

לחלק ב'

ציטוטים נבחרים:
"האם אתם מודעים לכך שמבחינה פיזיולוגית גוף האדם הוא למעשה 100% הרביבורי? אוכלי צמחים. אורך המעיים שלנו גדול פי 7 עד 13 מאורך הגו (טורסו) שלנו. זה אותו האורך כמו של כל בעלי החיים ההרביבוריים על פני כדור הארץ. הם מאוד ארוכים. אבל אורך המעיים אצל אוכלי בשר אמיתיים? צבועים, תנים, דובים, נמרים ואריות, גדול רק פי 3 עד 6 מאורך הגו שלהם. יש להם מסלול מעיים קצר כדי שהם יוכלו לדחוף החוצה מהר בשר נרקב של בעלי חיים, חלבון מן החי, כולסטרול שומן רווי, חומצות שומן טראנס. וזו הסיבה שזה בלתי אפשרי, אני חוזר בלתי אפשרי! לאוכל בשר אמיתי לסתום את עורקיו לעולם. זה לעולם לא קורה לאוכל בשר אמיתי." (27:05)

"מה סיבת המוות מספר 1 אצל אנשים שבוחרים לאכול מוצרים מן החי? מחלת לב כתוצאה מעורקים חסומים. טרשת עורקים. בני אדם והרביבורים אחרים, אנחנו מזיעים דרך הנקבוביות שלנו כדי לקרר את עצמנו. אנחנו לא מלחיתים כמו כלבים, חתולים ואריות כדי לקרר את עצמנו. אין טפרים בידיים אנושיות. טפרים הם סימן הכר של הקרניבורים והאומניבורים. יש לנו אנזימי עיכול לפחמימות ברוק שלנו. רק להרביבורים יש אותם, מכאן שאנחנו אמורים לאכול כמויות עצומות של פחמימות, כמו פירות וירקות. השיניים שלנו? רחבות, קצרות, קהות, שטוחות בדיוק כמו השיניים של הרבי בורים אחרים. ולפני שמשהו פולט: "הי גארי, מה לגבי הניבים האלה?!", לרוב ההרביבורים יש ניבים, ושיניים חותכות וטוחנות. לא יתאפשר להם ולנו לאכול פירות קשים, כמו תפוחים, ללא השיניים האלה. הלסת התחתונה שלנו נעה מצד לצד בתנועת טחינה ולעיסה. אנחנו טוחנים ולועסים כשאנחנו אוכלים. אם אתה טוחן ולועס כשאתה אוכל, כמו שכולנו עושים, אתה הרביבור. הלסתות של קרניבורים ואומניבורים יכולות לנוע רק כלפי מעלה ומטה, בצורב אנכית – לקרוע ולבלוע. אין פעולת טחינה ולעיסה מצד לצד." (28:02)

"לבני אדם יש בנוסף אפס אינסטינקטים קרניבוריים, אפס אינסטינקטים אומניבורים, כאשר אנחנו נולדים, צעירים או מתבגרים. כולנו נולדים טבעונים. פשוט אנחנו מסתגלים לטעם הבשר, הגבינה, החלב והביצים" (31:18)

כתבה זו היא חלק ממדור "יש מקום לספק" העוסק בכשלים בעיסוק התקשורתי בסוגיות מדעיות. אין לראות בה כל הבעת עמדה לגבי הנושא שבו הסרטון המקורי עוסק, אלא רק על אופן העיסוק שלו במדע.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

92 תגובות

  • עומר

    רמה נמוכה ולא מקצועית של מאמר

    בדרך כלל אתרכם מספק מאמרים חכמים ברמה גבוהה. לא יודע מה פשר המאמר הרדוד, מטעה, וחסר הטעם הזה.

  • אלי אלפסי

    אנשים רוצים לחשוב שהם צודקים ולהאחז באמונה

    אנשים רוצים לחשוב שמשהו אחד נכון על פני האחר, ככל הנראה שהמציאות הרבה יותר מורכבת ממי צודק. תודה רבה על המאמר מאיר העיניים הזה. איני יודע "מה נכון" או מתיימר לדעת מה נכון בכל תחומי החיים, תזונה היא תחום מעניין מאוד מרתק!
    מי שרוצה לחיות בריא וטוב , צריך לקרוא מאמרים מדעיים ולהסתמך בעיקר על אנשי מדע ולא מטיפים אידיאולוגים (משום שהם נוטים להשען על אמונות). גם אנשי מדע אוחזים באמונות מסוימות, אך הם חיים בסביבה שמאלצת אותם לחשוב שוב, לבדוק שוב, להתעמת עם מדענים אחרים, להשתמש בכלים מדעיים ומכאן הם לטעמי מסיקים מסקנות יותר "נקיות" מדעות ואמונות. לטעמי כל אדם הוא שונה התפוצה שלנו כל גבי הגלובוס ובידוד בין שבטים שונים גרמו לדעתי למגגון מאוד גדול של אנשים (בעצם גנים) שככל הנראה להם תתאים תזונה שונה. (גם זה מן הסתם תלוי מחקר). אני יכול לומר שניסיתי טבעונות מספר פעמים מטעמים אידיאולגיים. לא עבד לי החולשה שהרגשתי בגוף החוסר באנרגיה, חוסר בכח פיסי, ותמיד פיסת מזון מן החי שינתה את זה לחלוטין. יש אנשים שטוענים שנח להם מאוד להיות טבעוניים זה מעניין מאוד. (אני עוסק בפעילות פיסית כמעט בעל יום). משום שאנחנו שונים נגלה על עצמינו מה טוב לנו ומה נח לנו (כמובן בהתייעצות עם הגורמים המתאימים). השפע שבו אנחנו חיים היום לא היה קיים לפני אלפי שנים...
    לכן תחום מעניין בתזונה הוא הIntermittent Fasting מצאתי אותו מרתק ומתאים לי. ממליץ לכולם לשמוע את ד"ר ג'יסון פאנג. (אין לי אינטרס כלכלי או פרסומי כאן).
    https://www.youtube.com/watch?v=v9Aw0P7GjHE&t=90s אני פשוט בעצמי חוקר את נושא התזונה והבריאות כל חיי כאדם פרטי. עוד מרצה מענין ד"ר פיטר אטיה
    https://www.youtube.com/watch?v=vDFxdkck354 יש דברים מרתקים.
    הכל צריך בחינה אישית לטעמי. תודה רבה על המאמר שוב, מאיר עיניים.

  • אלי אלפסי

    הרצאה יותר מתאימה של ד"ר פיטר אטיה

    הרצאה יותר מתאימה לכתבה.
    https://www.youtube.com/watch?v=nhzV-J1h0do&t=2s

  • א,ב,ב

    ההנחה שאכילת בשר היא בהכרח לא מוסרית מקוממת בעיני

    רובם של בני האדם כיום, ועד לפני כמה עשרות שנים כמעט כולם , צרכו בשר , ובמפתיע גם לפני עשור דנו בני האדם בפילוסופיה של המוסר .
    גם המניפולציה הרגשית שמעורר ובהצלחה גארי ודומיו , אין בה בכדי למוסס פילוסופיות מוסר שעליהם מושתת החברה המערבית כיום , פילוסופיות שרואות בהריגת חיות בכדי לאכול את בשרן מעשה מוסרי בהחלט .
    אך עדיין נדמה למרבה הצער כי העיסוק הרציונלי במוסר אינו הצד החזק של שבויי המניפולציות , האנשה ושימוש רב במילים רצח אונס תינוק ושואה הם סוג הטיעונים המוסריים שמחזיקה באמתחתה האסכולה הזו , וחבל שהרוב הגדול יצטרך. להידמות כנהנתן וחלש מוסרי כשדווקא בצדו מחזיק הרוב המוחלט של הוגי פילוסופית המוסר.
    אתחיל מהגישה הרלטוויסטית (המוסר היחסי) על פיה מוסר הוא קוד התנהגות בין בני האדם שנועד לאפשר לכולם לחיות באופן חופשי , מכיוון שבעלי חיים אינם מסוגלים להבין להסכים או להתחייב למערכת כללים כזו הרי שהיא חלה רק בין בני אדם .
    ובפשטות מאותה סיבה שלא נדון למוות שור על רצח ושלא נדרוש ממכרסם תשלום על תבואה שאכל וזאת כי ברור שבעלי החיים אינם מסוגלים להבין ולהתחייב למוסר אלא רק לאינסטיקטים הטבעיים שלהם , לכך ומפני שמוסר אנושי מבוסס על הסכמה אין המוסר חל על בלי חיים ואין שום סיבה מוסרית שלא להינות מבשרם.

  • מאיה

    טרשת עורקים בבע"ח אחרים

    בכתבה המצורפת בקישור בנושא טרשת עורקים בבע"ח אחרים מלבד האדם, מדובר על חיות מודל שהוזנו במזון עשיר בכולסטרול כדי לבחון את התפתחות טרשת העורקים וללמוד מכך על תהליך זה באדם. בכתבה הנושא הוצג כטיעון נגד לטיעוניו של גרי יורופסקי, במטרה להראות כי מחלות לב וכלי דם אינם נחלתם הבלעדית של בני האדם ולסתור את טענתו כי מחלות אלו נובעות מצריכה מוגברת ולא טבעית של מזון מן החי, בפרט כולסטרול ושומני טראנס. לפחות בקישור שהצגתם, לא מדובר בתהליך טבעי בבע"ח אחרים ולכן אין להשתמש בכך כטיעון בנושא.
    הכתבות שלכם בדר"כ מעולות, מרתקות מדויקות ואובייקטיביות, התאכזבתי לגלות את הטיעון והקישור המטעה בכתבה.

  • ל.ס.

    פספוס קל..

    לדעתי האישית, עניין אכילת או אי אכילת מזון מהחי כיום, אינה קשורה כלל למה שאכלו אבותינו, למבנה הלסת והקיבה. יש פה, בשתי האסכולות, פספוס של כל עניין הקשר בין מזון ובריאות. מהאדם הקדמון ועד לפני המהפיכה המתועשת, הבשר שאכלו בני האדם היה בשר צייד, שהוא בשר רזה ונקי מכימיקלים, הורמונים, תרופות.. אין מקום להשוות למזון שקונים כיום מהסופר. אז האדם בעבר אכל בשר מזין, בריא ובכל מקרה לא לעיתים קרובות. הבעיה כיום באכילת בשר היא שזהו מזון מקולקל - בעלי חיים שגודלו בתנאי מחפירים, שתנועתם מוגבלת ומפוטמים במזון בעל איכות ירודה, מועשר בתרופות, הרומונים וחומרים אחרים. בנוסף, תנאי הגידול הצפופים מביאים איתם מחלות נוספות שלרוב נשארות בתוך הבשר (גם החלב והביצים) חרף כל התרופות. כך שהויכוח אם האדם צריך או לא צריך לאכול בשר, אכל בעבר אן לא אכל - כל זה מיותר ולא רלוונטי. הבשר היום (והחלב, הביצים, העוף) מתועש ורעיל, כאשר העובדה שצורכים ממנו יותר מדיי גם משמשת כפקטור משמעותי לנזק שהוא גורם לנו. יש עלייה של 56% במחלת הסרטן במהלך 30 השנים האחרונות ועלייה של מאות אחוזים (!!!) במלחות אוטואימוניות. כדאי להתמקד בדברים אלה יותר.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי
    האדם הקדמון לא אכל מזון בריא יותר או פחות אלא פשוט מה שהיה. בחלק מהמקרים זה היה טוב ובחלק מהמקרים לא. בנוגע לכימיקלים הכל זה כימיקלים כל חלקיקי של חומר בין אם מי מעיין מהאלפים או חומר משמר. המזון התעשייתי הוא אכן ברוב המקרים מאיכות ירודה, בשבל הצורך לייצר הרבה אוכל ובזול.

    לגבי העלייה בשיעור התחלואה זה גם בגלל הרגלי תזונה ירודים אבל גם בגלל אלף ואחת סיבות אחרות כמו זיהום אוויר, סטרס והעובדה שתוחלת החיים עלתה משמעותית דבר שמביא איתו תחלואה מוגברת במחלות כמו הסרטן.

  • עומר

    תשובה מאוד לא מקצועית ידידי

  • תומר

    תשובה לכל ששת הסעיפים

    1) אלסטז מהלבלב? וואוו - קיים בכל היונקים לרבות קבוצות ההרביבור והפרוגיבור - שכלל לא ניזונים מבשר.
    2) נכון - צרכנו בשר, ויש שבטים שחיינו לפרקים על מזון מהחי יותר מאשר מהצומח אך אין זה מעיד כלום על אורח חיים שרווח אז, ואין זה מעיד על אפשרות של שדרוג התזונה.
    ספציפית לגבי שבט האינואאט שמוזכר:
    ״No one, not even residents of the northernmost villages on Earth, eats an entirely traditional northern diet anymore״
    http://discovermagazine.com/2004/oct/inuit-paradox
    3) RUMEN - איבר זה שקיים רק אצל הרביבור, ואנחנו לא הרביבור. אלא הכי קרובים לרוב מיני הקופים - פרוג'יבור - להם אין RUMEN.
    4) גם פה, אורך המעי ושטח הפנים תואם את הפורג'יבור. כפול 2-3 מאומניבור ממוצע.
    5) נכון. צריכת קלוריות = אנרגיה = התפתחות האדם. (מישהו אמר אחרת?)
    6) לא בקיא בעניין טרשת עורקים או הטענה בעניין, אך אני משער שיש סיבה מדוע חתולי בית לדוגמא סובלים מבעיות תפקוד כליות, סרטן וכו' (אוכל שאינו מותאם באמת לטורף - האוכל התעשייתי שלהם "משקר עליהם". יבש, מכיל דגנים לרוב, מאוד מעובד).

  • תומר

    טרשת עורקים - לאחר בדיקה גם של סעיף זה

    כמו שתיארתי לעצמי זאת מחלה שקשורה למערכת העיכול, היא קיימת אצל הרביבור/פרוג'יבור כאשר הם אוכלים כמות של שומן/כולסטרול שאינם בנויים לה.
    אם חיה אוכלת מה שהיא בנוייה לאכול - היא לא תסבול מטרשת עורקים.

  • ארגנטינאי טורף

    הטבעונות הפכה לדת הקיצונית החדשה

    רק לפי המנטרות שחוזרות אפשר לראות שכולכם (הטבעונים) שטופי מח.
    מצטטים כל מיני טענות הזויות ונתלים בהמצאות מדעיות כדי לתרץ את הדרך שלכם.
    אותי לא מעניין אם נועדנו או לא נועדנו לאכול בשר. העובדה היא שאנחנו אוכלים. זה טעים מאד ותורם כשאוכלים במידה (כמו כל דבר בחיים) לבריאות הגוף.
    כל השאר חארטה. ואם אתם חושבים ש"המוסר" שלכם טוב משלי אז אתם טועים. העולם נברא כך שיש טורף ויש נטרף, יש חזק ויש חלש. האריה לא מתעניין בשאלות מוסריות כאשר הוא צריך להרוג את הבאפלו. זה חלק מהטבע שלו בדיוק כמו שלאכול בשר זה חלק מהטבע שלנו ובדיוק כמו שלנצל את מוחנו (ולא את הטפרים שאין לנו) כדי לעבד את הבשר ולהמציא דרכים חדשות להנות מהאוכל שלנו.
    בטח שתשפטו אותי בחומרה ותאשימו אותי כתורם לרצח עם. לא טוב לכם, לכו לגור בהודו שם הפכו את הפרות לקדושות. אני אמשיך להנות מסינטה לח אדום ועסיסי על אפכם ועל חמתכם.

  • גימי גרוס

    ויכוח מיותר

    לא הבנתי מאותם תגובות של טבעונים או מחזיקי דעה צמחונית לאיזה התאמה ביולוגית הם מצפים הרי שלאדם מעולם לא היתה התאמה לטבע כך שלטעון שאכילת בשר אינה טבעית בשבילינו היא כמו להגיד שאכילת מזון צמחי אינה טבעית לנו ( רוב סוגי הצמחים והקיטניות צריכים לעבור עיבוד על מנת שנוכל לצרוך אותם חלקם אף רעיל במצבו הטבעי ) האדם שרד ושגשג אך ורק בזכות היכולת לשנות את הסביבה שלו ואת המזון שלו זות אומרת רק כאשר האדם החל לנצל את הטכנולוגיה הוא התקדם למה שהוא בעצם היום ואכילת בשר וצמחים התאפשרה כול עוד הוא היה לכוד לסוגי צמחים מועטים ולחלבון מועט שהגיעה כולו מחרקים לא היה הבדל בינו ובין בעלי חיים לא מפותחים אחרים וכמו שנכתב על ידי ארז אין פה ויכוח על אורך חיים טבעוני או צמחוני ואין עידוד לאכילת בשר בסך הכול יש פה תשובה לאותם אנשים שמשתמשים ב"מדע" לקידום רעיון גם על חשבון האמת ומבצעים מניפולציה בשם המדע

  • שולה

    גם אם נניח שמה שאתה אומר שזה נכון

    הרי שכל אדם טבעוני שמסתובב בעולם הוא הוכחה שאפשר לחיות כטבעוני, ואם אתה בעצמך מודה שאכן יש בעיה מוסרית קשה עם אכילת בשר, למה שלא כולם יהיו טבעונים?

    דבר נוסף - מה לגבי ביצים וחלב. לגביהם אין שום ספק בכלל שאפשר בלי, אז למה אתה ממשיך וצורך?

    מסקנה: מאחורי גישתך לא עומדים טיעונים מדעיים, אלא רק גסטרונומיים. תודה שזה טעים לך ובגלל זה אתה ממשיך לאכול.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי שולה
    אני חוזר שוב ושוב, המאמר הוא נגד הטיעונים של יורפסקי, לא נגד הטבעונות. מעולם לא אמרתי שאי אפשר להיתו טבעוני, ובאופן אישי אני מסיר את הכובע בפני כל טבעוני שבחר באורח חיים כזה מסיבות מוסריות, אבל זה מאוד לא הוגן מצידו של יורופסקי להטיף טיעונים שקריים בשם המדע בשביל לנסות לשכנע אנשים לשנות את או חייהם.
    סופ"ש מעולה
    ארז

  • גניה

    מר גרטי, המאמר לך מגמתי ומביך לקתדרה המכובדת הזאת

    עם כל הכבוד לך.
    מאחר שענינו כבר אינספור פעמים על הטענות האלה ועל המאמר הילדותי של אחראי פינת החי בקיבוץ ההוא, לא אחזור על הדברים.

    עיכול תא חי הוא קל יותר מעיכול תא צומח, לכן ודאי שבעל חיים הרביבורי לא מתקשה לעכל תא מהחי. אפילו פרה תעכל דגים ועוף אם תיתן לה - וזה בדיוק מה שקורה, במזון שלה יש דגים ועוף.

    נכון שאיננו הרביבורים אוכלי עשב כמו הפרות ואין לנו יכולת לפרק תאית, כי אנחנו הרביבורים פרוגיבורים.
    בוודאי שאיננו קרניבורים כי איננו מסוגלים ליזון מבשר נא בלי להידבק מהר מאד בטפיל או בחיידק כלשהו - כי אמנם החומציות של הקיבה שלנו עולה בעת העיכול כמו שכתבת, אבל החומציות של קיבר הטורפים עולה פי כמה.

    אבל אם אתה בטוח בצדקתך - תוכיח, תיזון כמה זמן מטרף נא, ונראה...

    ברור שאין לנו קושי ליזון ממזון מבושל מהחי, אין לנו קושי כמו שלאינספור הרביבורים אחרים אין קושי, זה לא אומר שזה טוב לנו או נחוץ לנו.

    (אל תתפתה להביא כדוגמה את האינואיטים שאוכלים בשר נא, כי הבשר שהם אוכלים היה קפוא בטמפרטורה כל כך נמוכה, שהפתוגנים בו כבר חוסלו)

    לא ברור מה מצא לנכון מכון וייצמן לפרסם מאמר דעה שטחי וחסר חשיבות כזה, לאחרונה התקיים תחקיר על חוות החזירים בקיבוץ להב, שמספקת חזירים לניסויים מדעיים מפלצתיים ומיותרים מאין כמוהם.
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.515321748587721.1073741848.447...

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום גניה
    שימי לב שסדרת המאמרים עוסקת בהרצאתו של יורפסקי ולא בטבעונות ככלל. המאמר לא בא לתקוף את אורח החיים הטבעוני אלא את האי הדיוקים של יורופסקי שנאמרים בכזה בטחון.
    שיהיה לך סופ"ש מעולה
    ארז

  • דורון

  • יוליה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    היום :-)

    החלק השני פורסם הבוקר, והחלק השני יפורסם בתוך שבועות ספורים.

  • עמי תורגמן

    15 הסיבות המוות המובילות בעולם המערבי מקורן במזון מהחי

    ני לא יודע מי זה הארז גרטי הזה או מה הרקע שלו, אבל אני ממליץ לך לעבור על התגובות שם בתחתית הכתבה... יש שם לא מעט תשובות טובות. חוץ מזה אני גם ממליץ לך לראות את ההרצאה הזאת של ד"ר מייקל גרגר שמסביר באופן הומוריסטי ומעניין, *בהתבסס על מחקרים מדעיים מאוני' מוערכות כמו הארוורד וכו'* איך התזונה מהחי אחראית ל 15 סיבות המוות המובילות בעולם המערבי. לא ראיתי שום רפרנס לשום מחקר או מאמר שארז גרטי התבסס עליו, וגם אם יש כאלה- צריך לבדוק מי עומד מאחורי המחקרים, מי ממן אותם ומה המוטיבציה שלהם.
    http://www.youtube.com/watch?v=IV-mlTfM070

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום עמי
    אתה יכול לקרוא מאוד בקלות עלי ועל הרקע שלי בחיפוש פשוט בגוגל. מאמר זה אינו עוסק בטבעונות אלא בטיעונים שקריים. אם יש לך הערות לגבי מה מהסגות שלי אודות טיעוני יורופסקי, אדרבא, אשמח לשמוע, ולתקן כפי שכבר הספקתי לעשות פעם אחת היום.

    לגבי הרצאתו של ד"ר גרגר זה נושא למאמר בפני עצמו.

    סופ"ש מעולה

    ארז

  • מר ספקן

    מאמר על ההרצאה של ד"ר גרגר

    יש ביקורת על ההרצאה כאן: http://athologica.com/?p=2505

  • קוראת

    אז תכתוב אותו!

    תודה על כל המאמרים מנפצי המיתוסים. מצפה לקרוא גם את ההפרכות להרצאתו של ד"ר ברגר (שאם אני זוכרת נכון, הוא אינו ד"ר לרפואה וגם לא בעל תואר שלישי).

  • משה

  • טבעוני מדעי

    תשובה לכל הטבעוניים

    למה אתם כל כך מתעקשים לשמור על עמדתכם שהאדם לא נועד לאכול בשר? מה זה משנה למה האדם "נועד" או "לא נועד"?

    יש בעיה מוסרית בהתעללות בבעלי חיים וזה הטיעון הטוב ביותר בעד טבעונות.

    אתם מתעסקים בהגנה על טיעון שהוא כלל לא חשוב ולא מקדם את המטרה בשום צורה.

  • יהודה

    למה? כי אם הייתי אריה לא היתה לי בעיה מוסרית.

    אבל אני לא. לא נועדנו לאכול בשר, ובתי החולים המפוצצים מסבירים מה המחיר.

  • גיא

    אז אכילת מזון מהחי היא מה שמכניס אנשים לבתי חולים? אוקיי,הבנתי

    אני מניח שלזיהום האויר,הקרינה ממכשירים חשמליים,אורח החיים המודרני ולמזון מעובד או שמן מדי אין קשר לחולי.
    תאכל צ'יפס כל היום,הרי זה רק צמח ולפי הטענה שלך לא יגרום לבעיות בריאות.
    כמובן שלטיעוני המוסר אין שום קשר לטיעוני הבריאות,ופה דנים בהפרכת השקרים שקובעים כעובדה שהאדם לא התפתח לצריכת מזון מהחי.

  • גניה

    בדיוק, זה האבסורד הקרניסטי, אנשים בוכים על העגל ואוכלים את בשרו,

    אריה כזה היה מת מזמן מרעב.

  • מר ספקן

    בבתי החולים

    תמצא גם טבעונים רבים.

  • יהודה

    יש הרבה מה לומר על הטיעונים שהועלו. הנה התשובה שלי:

    השאלה העיקרית היא האם אנחנו "נועדנו" מן הטבע לאכול בשר.

    1. אתה מביא את האינואיטים (אסקימוסים) כדוגמה לאוכלי בשר שעברו כביכול (או למעשה) הסתגלות לאכילת בשר. אוקיי, אבל באיזה מחיר? תוחלת החיים שלהם היא 43 שנים. זה מזכיר לנו את תוחלת החיים של אריות, כ 12 שנים, לעומת עשרות שנים של פרות, איילות, גורילות ושאר אוכלי העשב. אז כן, אולי יש הסתגלות, אבל עדיין הגוף משלם מחיר על ההסתגלות הזו מבחינה בריאותית. "הסתגלות" במחיר קיצור חיים.

    2. אתה קופץ ב"אלגנטיות" בין אוכלי כל בטבע שצדים את טרפם בעזרת יכולותיהם הגופניות הטבעיות, עדות להסתגלות, לבין בני אדם שהשתמשו בשכל שלהם כדי ליצור כלים מלאכותיים לחלוטין וזרים לחלוטין לטבע שלהם בשביל לצוד את החיות, ו"שוכח" שכיום אנחנו מדברים בכלל על תעשיית מחנות ריכוז שאין בה לא ציד ולא בטיח, אלא כליאה של חיות מלידתן (באונס) ועד מותן. איזו חיה בטבע נוהגת כך? כלומר גם אין פה הסתגלות אמיתית, וגם הטיעון המוסרי לא קיים (עלהטיעון המוסרי בסיכום).

    3. בעניין אורך המעי, אתה לא מביא שום סימוכין לדבריך. לעומת זאת, ישנה רשימה ארוכה של נתונים פיזיים שמראים התאמה לאכילת צמחים.

    4. בעניין הפעילות המוחית המוגברת, זו השערה בלבד, ויש חוקרים שטוענים שמדובר דווקא בקטניות, חומוס בעיקר, במזה"ת במיוחד, שהביאו לפעילות המוחית המוגברת.

    5. אתה מראה שיש בעלי חיים אחרים שיכולים לסבול מטרשת העורקים, אבל משום מה מביא ציטוט ממאמר שאומר באבסטרקט שלו שהסיבה העיקרית גם אצלם היא צריכת כולסטרול, שכאמור מקורו באכילת בשר וחלב בלבד. האין זה גול עצמי?

    לסיכום: לא הסתגלות יש כאן ולא מוסר. אילו היתה הסתגלות, היינו רואים בני אדם שיוצאים אל הטבע ובעזרת רגליהם, ידיהם ושיניהם צדים בעלי חיים. זה לא קורה, אפילו לא בקהילה האזוטרית ביותר, או בחוג החובבים האקסצנרי ביותר בכל העולם כולו.
    לא מוסר, כי אילו התיאור שלעיל היה מתרחש, של בני אדם שצדים בעזרת מה שנתן להם הטבע חיות שחיו עד לרגע הציד בחופש, הייתי אומר ניחא. אבל כל המאמר הזה בא להצדיק מה? הרבייה של בעלי חיים בעזרת אונס, כליאה שלהם במחנות ריכוז ועינויים עד למוות. זה לא דומה בשום צורה לשום התנהגות של שום בעל חיים אוכל בעלי חיים. פשוט נטול קשר. אין לזה שום צידוק מוסרי. ה"צדק" של האריה הוא אולי צדק, כי הוא אכן מותאם לאכילת חיות, וצד חיות חופשיות במאמץ גופני, בעזרת מה שהעניק לו הטבע, כשהוא ממילא צד את החלשות יותר (גם בזה יש סוג של "צדק"). אבל בני אדם? את כל תעשיית הבשר אגב: האונס, הכליאה, העינויים, הרצח - עושים בני אדם בעזרת כלים. שום דבר לא נעשה בעזרת הכישורים הגופניים הטבעיים שהעניק להם הטבע. אז על איזו הסתגלות מדובר, ובתוקף איזה מוסר?

  • מיכל

    בני אדם אכלו בשר או היו תסריטאים

    במערות רבות צייר האדם הקדמון סצנות של ציד חיות...ממ אולי הוא רצה להצחיק? או היה טסריטאי מעולה?....או ההסבר הפשוט יותר הוא...אה כן הוא אכל בשר וכך צד אותו

  • אבי

    יהודה- תגובה לטיעונים שלך

    1. אנא הבא מחקר שאומר שגיל המוות הממוצע של אינואיטים הוא 43 שנים. צריך לשים לב שתזונת הנחקרים היא התזונה האינואיטית המקורית ולא התשונה המודרנית שלהם שהיא בעיקר אלכוהול, פחמימות ומזון משומר, לצערנו. גיל המוות השכיח של פרטים בשבטי ציידים-לקטים שמסתמכים על בשר כלפחות חצי מהקלוריות שלהם נע בין 65 ל 75. http://www.anth.ucsb.edu/faculty/gurven/papers/GurvenKaplan2007pdr.pdf
    2. נכון ומוסכם שבני אדם השתמשו בשכלם כדי ליצור כלים ששימשו אותם לצייד ולכן איבדנו בתהליך אבולוציוני את הטפרים וכו'. לא משנה איך זה קרה- נוצר מצב בו יכלנו לצוד בעלי חיים ולגוף שלנו היה מספיק זמן להסתגל אבולוציונית לאכילת ועיכול בשר. אני לא מזכיר כאן את הטיעון המוסרי כי הטיעון הזה לא מוזכר בכתבה ושווה כתבה נפרדת.
    3. אורך המעי שלנו הוא אכן לא ארוך כמו של בע"ח צמחוניים לחלוטין ולא קצר כמו של טורפים, אלא הוא יא-שם באמצע מה שמדגיש את היותנו אומניבורים. המעי הגס שלנו קצר פי 4 מזה של השימפנזה מהקרובים אלינו שבקרובינו הקופים שגם הם אגב (השיפמנזים), אינם צמחונים מוחלטים.
    4. לא יכול להיות שקטניות הביאו לפעילות המוחית המוגברת כיוון שהאדם אוכל קטניות בכמות מאסיבית ובפיזור גיאוגרפי גלובאלי (כלומר בכמות גדולה ובכל מקום בו יישב כמעט) רק כמה אלפי שנים, 10,000 שנים לכל היותר. הגידול במסת המוח שלנו התרחש לפני מאות אלפי שנים, בדיוק כאשר התחלנו לאכול הרבה שומן והרבה בשר. אני מזמין אותך להיכנס לבלוג המצוין של מיקי בן-דור שכותב הרבה על תזונה בתקופה הפריהיסטורית paleostyle.co.il
    5. התיאוריה ששומן רווי שמקורו בבע"ח=כולסטרול=הסתיידות עורקים=טרשת עורקים כבר מזמן שנויה מאוד במחלוקת, הנה לך מאמר מקצועי אחד שחולק עליה ויש עוד הרבה http://www.bmj.com/content/347/bmj.f6340. היום מסתמן שקמחים, פחמימות מדגנים, סוכרים ומוצרים מעובדים, שמני טראנס ושמנים צמחיים מזוככים ומוקשים הם המרכיבים התזונתיים שמשפיעים בצורה הדראסטית על בריאותנו וכן על בריאות המערכת הלבבית שלנו.

  • עומר מורן

    נו באמת אתה נותן לינק על פליאו

    אין דיאטת פליאו כי זה לא הגיוני לכתוב "איך אכלו במשך 2.5 מיליון שנה בכל העולם בעת ובעונה אחת".

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום עומר
    ראשית אני רוצה להדגיש כי מטרת סדרת המאמרים היא לתקן את אי הדיוקים הרבים שנפלו בהרצאתו הסופר פופולרית של גארי יורופסקי ולא להטיף בעד או נגד טבעונות.

    לגבי הקישור, מה שבאתי להראות הוא שבניגוד לטענתו של גארי יורפסקי ש"לא נועדנו לאכול מזון מן החי" העדויות המדעיות מראות אחרת. אני ממש לא בא להמליץ על דיאטת פליאו - נושא שאולי אכתוב עליו מאמר נפרד.
    כל טוב
    ארז

  • יהודה

    תשובה לתשובה

    1. הנה הנתונים, מהמאה התשע עשרה, כלומר על בסיס התזונה הבשרית חלבית.
    http://wholehealthsource.blogspot.co.il/2008/07/mortality-and-lifespan-o...

    2. "איבדנו את הטפרים"...בעקבות המצאת הכלים. זו ההיפותיזה שלך. איזה סימוכין יש לך לתיאור כזה של ההסטוריה? לא שמעתי על שלד של אב קדמון בעל טפרים. גם לא על פרמטרים אחרים שמעידים על יכולת לצוד בעזרת היכולת הטבעית-גופנית שלנו.

    3. בדומה לארז, לא הבאת שום סימוכין לנתונים השוואתיים בקשר לאורכי מעי, צורתם, תפקודם, קפלים וכדומה. יהיה מעניין לראות כזה מידע. אני שב ומזכיר שישנם פרמטרים רבים שמעידים על הרביבוריות, הרשת מלאה בהם.

    4. אתה מביא היפותיזה על מה שקרה לפני מאות אלפי שנים. אני לא רואה שום הוכחה לזה, ולמען האמת אני גם לא רואה כיצד ניתן להוכיח את זה. אבל אשמח לעיין בנסיון להוכיח את ההיפותיזה הזו.
    הנסיון שלי עם מיקי בן דור הוא שבעקבות תשובות טובות מדי שנתתי למאמר שלו, הוא מחק אותן בתואנות שונות ("כדי שלא לבלבל את הקורא"), במקום לענות להן. כפי שאתה רואה מצורת הדיון שלי, אינני חושב שמישהו יוכל לחשוד שאני מתבטא באופן שדורש מחיקה. לכן אוותר על התענוג לשוב ולקרוא את מה שהוא כותב, לאחר שכבר הצלחתי די בקלות להפריך את טענותיו.

    5. אנסה לדייק: המאמר שארז מביא גילה שצריכת כולסטרול מביאה לטרשת עורקים גם אצל חיות. ניתן לצרוך כולסטרול רק ממזון מן החי - בשר או חלב. זה מה שהמאמר אומר. אם הוא טעה בתצפיות שלו, זה עניין אחר.

    בברכה.

  • אבי

    תשובה בשלישית

    יהודה שלום,
    1. אמנם במאמר שהבאת יש טענה שאורך החיים הצפוי לאינואיטים שנבדקו הוא 43.5 (למרות שבד בבד הוא אומר שהיה להם סיכוי של 25% להגיע לגיל 60), אולם אנחנו לא יודעים אם זה קשור לתזונה שלהם. יכול להיות שיש קשר לחוסר בויטמין D או לתנאי החיים הקשים או למחלות שהביאו איתם הרוסים (זו סברה של כותב המאמר). כדי לעשות השוואה יש להתבונן על מחקר דומה שנעשה בשנים האלו בקרב אוכלוסיה של לקטים-ציידים שמתקיימים בעיקר מתזונה צמחית. אם יש לך קישור לאחד כזה אשמח לראות.
    2. אנשים צדו בעזרת כלים פרימיטיביים כבר לפני 1.8 מיליון שנה. ב"טפרים" התכוונתי לאברים שחסרים אצלנו כדי לצוד וקיימים אצל אומניבורים אחרים, כיוון שאנחנו פיתחנו כאמור כלים לצורך העניין כבר לפני כמעט 2 מיליון שנה, וזה אומר שאנחנו אוכלים בשר כבר לפחות 2 מיליון שנה, ראה את מסקנות המאמר הזה: http://www.academia.edu/836813/Patterns_of_early_hominid_site_use_at_Old...
    3. אשמח לראות אילו פרמטרים במעי שלנו מעידים על הרביבוריות, כלומר על כך שהמעי שלנו מתוכנן לעכל אך ורק מזון מהצומח ולא יכול לעכל מזון מהחי. אני לא מכיר כאלה כיוון שאנחנו לא הרביבורים.
    4. ברור שקשה מאוד להוכיח משהו שקרה לפני מאות אלפי שנים, אבל הארכיאולוגיה מנסה. אני לא מבין את ההגיון שתולה את גידול המוח שלנו במזון שכלל לא אכלנו בתקופה שבה התרחש גידול משמעותי שלו (קטניות לפני טענתך). האם אתה טוען שאנשים אכלו קטניות לפני מאות אלפי שנים באופן קבוע ?

  • יהודה

    תשובה שלישית

    הי אבי

    1. לא אני הבאתי את האינואיטים כדוגמה מוצלחת כביכול להסתגלות לאכילת בשר וחלב. רק ציינתי והוכחתי שהדוגמה אינה מוצלחת. חובת ההוכחה היא על מי שרוצה להשתמש בהם כדוגמה לאכילת בשר מוצלחת. מנגד, כפי שמצויין בספר "מחקר סין" בעשרות נתונים מחקריים ואמפיריים, אכילת בשר וחלב מקושרת למחלות קשות ולקיצור תוחלת חיים. לא אעתיק את הספר לכאן :-)

    2. זה שהשכלנו, פשוטו כמשמעו, להחליט שבא לנו לאכול בשר מדי פעם כבר לפני שני מיליון שנים, לא ואמר שאנחנו מותאמים לזה פיזית וביולוגית. אנשים מחליטים לאכול שוקולד, לשתות קולה, לאכול לחם לבן ולצרוף הרבה סוכר. האם זה אומר שהם מותאמים לזה? בוודאי שלא. לכן, עצם היכולת השכלית שלנו לייצר או לצוד כל מיני חומרים לאכילה לא אומר שאנחנו מותאמים לזה, והסטטיסטיקות שציינתי לעיל מוכיחות ההפך.

    3. אני לא מומחה למעי. מה שציינתי היה ביקורת על הטענה שהועלתה כאילו המעי שלנו מעיד על היותנו אומניבורים כי כביכול יש לו פרמטרים שבין שני הסוגים, בזמן שלא הובא שום מקור לטענה הזו. שוב, חובת ההוכחה על הטוען. בהיעדר הוכחה, אני באופן טבעי מתעלם מהטענה.

    4. אינ ציטטתי מחקר שקראתי פעם. שוב, חובת ההוכחה היא על מי שמנסה לשכנע. כמו שאמרת, קשה לקבוע מה קרה לפני מאות אלפי שנים, אבל יותר מכך: כל מדען יוע שכדי להוכיח השפע השל גורם צריך קבוצת ביקורת, צריך ניטרול של גורמים אחרים. כותב המאמר מביא טיעון כביכול המוח שלנו גדל בעקבות אכילת בשר לפני מאות אלפי שנים. אני לא רואה כיצד ניתן להוכיח זאת. כשמונים אחוז מאוכלוסיית העולם צמחוניים וחלקם טבעוניים. האם זהו החלק הפחות חכם? אני בספק.

    יום טוב.

  • מר ספקן

    מחקר סין

    לא קראתי את הספר מחקר סין, אך מקריאת החומר שקמפבל פרסם על מחקר סין (המחקר), מדובר (1) במחקר באיכות נמוכה ביותר (ואלו שמכתירים מחקר זה כ"מחקר הגדול ביותר" הם בורים) (2) המחקר לא מראה את מה שקמפבל טוען.

    גם מחקרים יותר רציניים לא תומכים בטענות שלך. למשל, מטה-אנליזה הראתה שצריכת מוצרי חלב מקושרת עם *פחות* תמותה http://link.springer.com/article/10.1007/s11745-010-3412-5

  • יהודה

  • מר ספקן

    קראתי דברים אחרים שקמפבל כתב

    על מחקר סין ומהם הגעתי למסקנה על רמת מחקר זה, ועל רמת קמפבל כחוקר. אם הספר מצטט מחקרים מובהקים על הקשר בין מזון מהחי למחלות אתה יכול להביא קישורים למחקרים אלו.

  • יהודה

    אז תקרא את מחקר סין, כאמור

    ובו יש מאות מחקרים שאת חלקם הוא מנתח וחלקם ברשימה הביבליוגרפית אם מעניין אותך. אבל קודם כל צריך לקרוא את הספר. לא מצאו עדיין פטנט אחר.

  • מר ספקן

    מטה-אנליזה נוספת

    שלפיה צריכת דגים מקושרת עם פחות מחלות לב http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid...

  • יהודה

    אולי תקרא את מה שאתה מביא? כתוב במפורש שהתוצאות לא עקביות.

    כבר באבסארקט מצוין שיש ירידה קטנה עם צריכה קטנה, אבל אין יותר ירידה אם צורכים יותר. אז יש ים של שאלות: מה הם אוכלים במקום זה? אולי נתנו להם במקום זה בשר ואז הירידה קורית כי הם לא אוכלים בשר (אלא דגים) ולא בגלל הדגים. ולא ברור למה הירידה נבלמת אם זה כל כך טוב כביכול לאכול דגים.

    בקיצור, לא מחזיק מים. אני מציע לכל מי שרוצה לקרוא מחקרים רציניים, מובהקים, מבוארים היטב, לקרוא את מחקר סין. זה בעברית.

  • מר ספקן

    מחקרים רצינים

    אני ביקשתי ממך להביא דוגמה ל"מחקר רציני" אך אתה מתעלם מבקשה זו.
    בנגע לתהייה שלך על הירידה בתועלת באכילת דגים מרובה, יש מספר הסברים שאחד מהם מופיע בתקציר. בנוסף, גם במחקרים שבודקים את ההשפעה צריכת ירקות רואים תופעה דומה (למשל, התועלת לא עולה אצל מי שאוכל יותר מ-3 ירקות ליום)

  • מר ספקן

  • מר ספקן

    קראתי מספיק חומרים רצינים על תזונה

    וגם את השטויות של קמפב כתב במקומות אחרים. אני לא צריך לקרוא שטויות נוספות של קמפבל. מחקרים אפשר למצוא לבד. למשל, המטה אנליזה הבאה שלפיה צריכת חלב מקושרת עם פחות תמותה, פחות מחלות לב וכלי דם, ופחות סוכרת http://link.springer.com/article/10.1007/s11745-010-3412-5

  • יהודה

    טוב זו הודעה אחרונה שלי. שוב אתה משתמש בשפה גסה: "שטויות",

    בלי לקרוא, בלי לנמק. זה לא רציני ואין לי עניין ליצור דיאלוג "טרולי". שיהיה לך כל טוב. מי שקורא את השחרשור הזה יבין מעצמו היכן לחפש עובדות: מחקר סין. וההרצאה של ד"ר גייגר גם היא מלאה עובדות. אמיתיות.

    https://www.youtube.com/watch?v=IV-mlTfM070

    שיהיה כל טוב.

  • מר ספקן

    ההרצאה של ד"ר גרגר

    ההרצאה של ד"ר גרגר מלאה בהטעיות. ו"עובדות" מחפשים במחקרים עם ביקורת עמיתים, לא בספרים.

  • יובל

    תודה על הכתבה

    כאוכל בשר שמנסה להמעיט בכך בגלל המוסר, חרה לי מאוד הטיעון הפסאודו-מדעי בדבר בשר חיות ואכילתן על ידי בני אדם.

  • עמודים