הדבש הוא למעשה צוף פרחים שעובד על ידי דבורים. מטרתו היא לספק ולאגור אוכל לדבורים בכוורת. הסרטון שלפנינו מסביר כיצד הדבורים מייצרות דבש. סרטון זה מלווה בדיבוב לאנגלית ועל כן הוספנו תרגום והסברים.

סרטון זה נלקח מ-Dr. Dan Izzo. לאתר שלו לחצו כאן

הדבורים מייצרות דבש משום שהוא מהווה מקור מזון חשוב עבורן. על מנת לייצר דבש, הדבורים חייבות לאסוף נוזל מתקתק בשם צוף, מהפרחים. דבורה פועלת מגיעה אל הפרח ומוצצת את הצוף בעזרת מעין חדק ארוך וגמיש אשר נמצא על ראשה של הדבורה.

הצוף עובר דרך פיה של הדבורה אל קיבת הדבש, שם הוא נשמר. קיבת הדבש נמצאת בחלל הבטן של הדבורה. בקיבת הדבש קיימים אנזימים - חלבונים המזרזים תגובות כימיות. אנזימים אלו עוזרים לפרק את הסוכרים המורכבים לסוכרים פשוטים יותר - פרוקטוז וגלוקוז. תהליך זה נקרא היפוך (inversion).

הדבורה הפועלת אוגרת את הצוף בכוורת. היא פולטת את הצוף המעובד אל פיה. בשלב זה היא יכולה להאכיל את חברותיה לכוורת, או לאגור את הצוף בתאים משושים בכוורת. תאים אלו מרכיבים את חלות הדבש. לאחר מכן הדבורים אוטמות את התאים בעזרת שעווה (דונג). המים בצוף המעובד מתאדים בגלל החום השורר בכוורת, והנוזל נעשה צמיגי ומרוכז יותר וזהו למעשה הדבש שאנו מכירים. הדבש הינו מקור אנרגיה מצויין לדבורים, בני אדם וחיות אחרות, וזאת משום שהוא מכיל סוכרים פשוטים שהגוף יכול להשתמש בהם בקלות.

לתהליך איסוף הצוף יש תפקיד חשוב מאוד ברבייה של צמחים. כאשר דבורה נוחתת על הפרח, נדבקים לגופה אבקנים, וכאשר היא נוחתת על פרח אחר מאותו המין, האבקנים נושרים ומפרים את הפרח. למעשה זהו מנגנון מתוחכם של הצמחים לפזר אבקנים למרחקים גדולים.

15 תגובות

  • אנונימי

    אנונימי

    יש גירסה הטוענת שהצוף נשאר רק בפה של הדבורה, ולא נכנס לתוך גופה של הדבורה. האם זה נכון? שאלה זו חשובה לעניין כשרות הדבש, הבא מתוך גופו של "בעל חי" לא כשר.

  • יעקב

    גם אם הדבש נכנס לתוך גוף

    גם אם הדבש נכנס לתוך גוף הדבורה אין בזה בעיה הלכתית, כיוון שהדבש נמצא במעין קיבה חיצונית שלא קשורה למערכת העיכול, ובעצם טעם ההיתר לאכול דבש מפני שזה לא נחשב שהדבורה ייצרה את הדבש אלא זה רק עובר תהליך מסויים בתוך גופה

  • אסתי

    ניסויים בנושא

    מחפשת רעיונות לניסויים עם דבש לעשות עם הילדים בגן

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    ניסוי

    אפשר לקחת מי סוכר מהולים בקערה, לאדות אותם על הגז או בשמש וגם להוסיף טיפת מיץ לימון. בגדול זה מה שהדבורים עושות, מאדות את הצוף ומפרקות אותו לחד סוכרים

  • יוחאי אטלן

    ראיית הדבורה

    איך רואה הדבורה?
    אשמח אם תביא קישורים למאמרים שיכולים לעזור

  • אנונימי

    נושא לגבי כוורת

    יש אצלי במקום העבודה 2 כוורות קטנות שמתחילות להיווצר על דופן הברזל האם הכוורות ימשיכו לגדול ואם כן עד לאיזה גודל הם מסוגלות להגיע והאם יש מצב שהדבורים יסיימו עם הכוורת ויחפשו להם מקום חדש ללכת אליו ??

  • מיכאל דורון

    פירוק האנזים

    ראיתי בכתבה של הרב זמיר כהן שהאנזים המפרק את הסוכרים המורכבים לפשוטים יותר מתפרק בעצמו אחרי שמסיים את תפקידו, ולא נשאר ממנו זכר. האם זה נכון?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום דורון
    האנזים העיקרי המפרק סוכרים בדבש הוא האינברטאז (invertase) אשר קיים בשימוש גם בתעשיית הממתקים. הדבורה מפרישה את האנזים אל קיבת הדבש שלה והוא מפרק את הסוכרים המורכבים לפשוטים יותר. לא מצאתי מידע על שום מנגנון פירוק לאנזים, אך ידוע כי הוא רגיש לטמפרטורה גבוהה, על כן מאבד את פעילותו בתוך כמה ימים בכוורת. כמו כן אני יכול לומר במידה רבה של בטחון שגם אם קיים מנגנון פירוק לאנזים, בהחלט נשארת כמות לא מבוטלת של האנזים בדבש עצמו - כמות שניתנת למדידה במעבדה.
    כל טוב
    ארז

  • מיכאל דורון

    כמה אחוזים

    תודה, מעניין. כמה אחוזים מהווה בערך האנזים מתוך הדבש שאנו אוכלים?

  • אנונימי

    נשמע בט ל בשישים

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה וחידוד

    שלום מיכאל
    מצאתי מחקר שמציין כי היות ואנזים האינוורטאז אכן רגיש לטמפרטורה, פעמים רבות נבדקת פעילותו בדבש קנוי כמדד לטריותו. לגבי כמויות, מדובר בכמויות לא גדולות. רק כ0.3% מתכולת הדבש היא חלבון ומתוכו כמות קטנה עוד יותר היא של האנזימים.
    מקווה שעזרתי
    ארז

  • עדינה ארבל

    הגהה

    בשורה 3 מלמטה פח - פרח
    בשורה 4 מלמטה נדמקים - נדבקים

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

  • גלית

    האנזימים של הדבש

    האם האנזימים מתפרקים לאחר שהם מפרקים את הדבש?
    תודה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום גלית
    אני מניח שאת מתכוונת לאנזימים שמפרקים את הסוכרים מהצוף לסוכרים פשוטים יותר בקיבת הדבורה. אין כל סיבה שיתפרקו, הם משמשים לפירוק שוב ושוב עד לבלאי ואז הם ממוחזרים.
    מקווה שעזרתי
    ארז