שלום דורי,
הנה התשובה לשאלתך...

כללי
p53 משתייך לקבוצת הגנים הטומור סופרסורים (מעכבי גידול) והינו אחד הגנים הנחקרים ביותר בתחום הסרטן.

תפקיד
הגן מקודד לחלבון שתפקידו העיקרי הוא פקטור שעתוק, כלומר מעלה ביטוים של גנים אחרים. במצב נורמלי, רמתו בתאים נמוכה מאד, ורק לאחר שנגרם נזק כלשהו לדנ"א התאי (קרינה, מחסור בחמצן, מחסור בנוקלאוטידים וכו') רמות הביטוי שלו עולות.

במידה והנזק שנגרם לדנ"א הוא בר תיקון, יפעיל p53 גנים אשר יגרמו לעצירת חלוקת התא ויפעילו מנגנוני תיקון של דנ"א. לאחר תיקון הנזק, יוחזר התא למעגל החלוקה. באם הנזק הוא כבד, p53 יגרום להפעלת גנים אחרים אשר יגרמו להזדקנות התא או למוות תאי מתוכנן.

בשל תפקיד חשוב זה, זכה p53 לכינוי – "שומר הגנום".

p53 וסרטן
הגידול הסרטני אשר מאופיין בגדילה חסרת מעצורים ובעמידות למצבי עקה שונים, אינו יכול לסבול מצב בו p53 מבוטא בו ומעכב את התפתחותו. אי לכך, בכ-50% מהגידולים הסרטניים עובר p53 השתקה באמצעות מוטציה או מחיקה מהגנום. ברגע ש-p53 עובר מוטציה (מוטנט) הוא חדל לבצע את תפקידו המקורי (עצירת חלוקה או מוות תאי) ותחת זאת המוטנט רוכש תפקידים חדשים אשר מסייעים לגידול במקום לרסנו. (Gain of function).

בשל ביטויו הגבוה של המוטנט הוא משמש כמרקר באבחון מחלת הסרטן ולאחרונה החל פיתוח תרופות אשר מטרתן להעלות את רמות הביטוי של p53 הנורמלי בגידולים או לחילופין לשנות את מבנהו של החלבון המוטנט בחזרה לצורתו הנורמלית.

איור המתאר חיבור בין חלבון p53 (משמאל) למולקולת דנ"א (ויקיפדיה).

כמה עובדות מעניינות על p53:
- בראשית דרכו, נחשב p53 דווקא ל...אונקוגן (מעודד גידול) רק כעבור 10 שנים הסתבר לחוקרים שהחלבון שאותו הם חוקרים הוא למעשה p53 מוטנט!
- בשנת 1993 הכתיר המגזין המדעי "Science" את p53 בתואר – מולקולת השנה.
- חולים במחלה הנקראתsyndrome  Li-Fraumeni נושאים מוטציה באחד העותקים של p53. חולים אלו מפתחים סרטן בגיל צעיר, ולעיתים יופיעו אצלם גידולים במקומות שונים בגוף במהלך חייהם.
- הקשר הישראלי: שני חוקרים ממכון וויצמן, פרופ' משה אורן ופרופ' ורדה רוטר היו בין הראשונים לזהות את החלבון וקידמו רבות את מחקרו בעולם.

מאת: שלומי מדר
המחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא

• סיון

היי שלומי

כתבת כי במידה והנזק הינו בר תיקון החלבון יפעיל מנגנוני תיקון של התא, ואם הנזק כבד יוביל לאפופטוזיס.
    איך נעשית האבחנה בין נזק בר תיקון / כבד על ידי החלבון? תודה