שלושים שנה אחרי שדיאטנים עוד הזהירו מפני צמחונות וטבעונות, כיום ברור שמדובר באורח חיים בריא וטוב. מה יתרונות התזונה הזאת – וגם ממה צריך להיזהר בה?

בשנים האחרונות רואים עלייה בשיעור הצמחונים באוכלוסייה. אנשים מאמצים את אורח החיים הזה מסיבות רבות: אמונה דתית, שיקולים מוסריים, הגנה על הסביבה והיתרונות הבריאותיים המיוחסים לתזונה צמחונית. האם אכן יש לה יתרון בריאותי?

נתחיל בהיסטוריה – לפני שלושה עשורים ארגון הדיאטנים האמריקאי, שנחשב לגוף המוביל בקביעת המלצות תזונתיות, עוד הביע ספק ביחס ליכולת של תזונה צמחונית לספק את הצרכים התזונתיים, ופקפק גם ביתרונותיה הבריאותיים. אולם העדויות המחקריות שנאספו בשלושים השנים שחלפו מאז וחשפו את יתרונותיה שכנעו את הארגון לשנות את עמדותיו. הידע שהצטבר מאז מאפשר לנו להבין כיום טוב יותר את הקשר בין תזונה לתחלואה והעלה את קרנה של הצמחונות.

תחת המטרייה של "צמחונות" נמצא מגוון סוגים של דיאטות: פסקו-צמחונים, שאוכלים דגים, מוצרי חלב וביצים אך נמנעים מבשר אדום ועוף; לקטו-אובו-צמחונים, שאוכלים מוצרי חלב וביצים אך נמנעים מבשר אדום, עוף ודגים; וכן טבעונים שנמנעים מכל מוצר מהחי, כולל חלב וביצים ולפעמים גם דבש. למרות ההבדלים בין השיטות, בכתבה הנוכחית נתייחס לכולם כתזונה צמחונית, כדי למנוע סרבול.

נייר העמדה העדכני ביותר של ארגון הדיאטנים בנושא הזה, שפורסם בשנת 2009, מצהיר שדיאטות צמחוניות וטבעוניות שמתוכננות היטב ועונות על כל הצרכים התזונתיים נחשבות בריאות, ואף יש להן יתרונות במניעה ובטיפול במחלות מסוימות. תכנון טוב של הדיאטה הצמחונית מאפשר להתאים אותה לכל האוכלוסייה, כולל נשים הרות ומיניקות, פעוטות ומתבגרים ואפילו ספורטאים. הארגון פיתח את ההמלצות האלה לאחר סקירת ספרות מחקרית רחבת היקף שכללה אך ורק מאמרים שעמדו בסטנדרטים קפדניים מאוד מבחינה מתודולוגית וטכנית, דבר שמחזק את תוקפם.

יתרונות התזונה הצמחונית?
תזונה צמחונית מבוססת בדרך כלל על דגנים, פירות וירקות, קטניות ואגוזים. היא נוטה להכיל פחות שומן רווי וכולסטרול ויותר סיבים תזונתיים, מגנזיום, אשלגן, ויטמין C ו-E, חומצה פולית, נוגדי חמצון טבעיים (קרוטנואידים ופלבנואידים) ועוד חומרים פעילים מצמחים (פיטוכימיקלים).

נראה שרוב היתרונות הבריאותיים של משטרי תזונה צמחוניים נובעים מההשפעה שלהן על משקל הגוף שלנו. מחקרים רבים מראים שלצמחונים יש BMI (מדד להשמנה) נמוך בהשוואה ללא צמחונים ושהוא עולה ככל שתדירות צריכת הבשר עולה, אצל גברים ונשים גם יחד. משקל הגוף הנמוך של צמחונים נובע כנראה מצריכה גבוהה של מזון עשיר בסיבים תזונתיים אך דל בקלוריות, כמו פירות וירקות.

השמנה נחשבת לגורם סיכון מרכזי לסוכרת מסוג 2, למחלות לב וכלי דם ולסוגים מסוימים של סרטן. מחקרים מצאו ששיעורי סוכרת מסוג 2 נמוכים יותר אצל צמחונים בהשוואה לצרכני בשר. בנוסף נמצא כי צריכת בשר אדום ובשר מעובד (בעיקר נקניקיות ובייקון) היא גורם סיכון מרכזי לסוכרת מסוג 2, מעבר להשפעה של ההשמנה עצמה.

מבחינת מחלות לב וכלי דם נמצא שלצמחונים יש סיכוי נמוך יותר למות ממחלות לב לעומת אוכלי בשר, גם ללא קשר להשמנה. כלומר בדיאטה הצמחונית יש אספקטים נוספים שמשפיעים על תחלואה ותמותה.

ההשפעה המיטיבה של התזונה הצמחונית נובעת כנראה מריבוי סיבים תזונתיים, חומצה פולית נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים, שנמצאים בירקות, דגנים מלאים, קטניות (בעיקר סויה) ואגוזים והקשר שלהן להפחתת הסיכון לסוכרת סוג 2 הוכח מחקרית.

תזונה צמחונית קשורה גם לרמות נמוכות יותר של כולסטרול "רע" (LDL), כיוון שסיבים תזונתיים מורידים את רמת הכולסטרול. בסויה יש חומרים בשם פלבנואידים, שמורידים רמות כולסטרול רע ומתפקדים כנוגדי חמצון. בקטניות, אגוזים, דגנים מלאים ושמנים מהצומח נמצאים חומרים בשם סטרולים, שמפחיתים את ספיגת הכולסטרול מהמזון. בנוסף, פלבנואידים ופיטוכימיקלים אחרים משפיעים לטובה על הגוף בשלבים שונים של התפתחות מחלות לב וכלי דם. כמו כן, מזון מהצומח עשיר באשלגן ומגנזיום, כמו גם בחומצות שומן מסוימות ובנוגדי חמצון שעשויים להוריד לחץ דם גבוה וכך לסייע נגד מחלות לב וכלי דם.

ממצאי המחקרים מעלים גם שצמחונים נמצאים בסיכון נמוך משמעותית לחלות בסרטן המעי הגס ובסרטן הערמונית בהשוואה ללא צמחונים. אולם בסוגי סרטן נפוצים אחרים לא נמצאו הבדלים בינם לבין אוכלי בשר. מחקרים רבים מצאו שצריכת בשר אדום ובשר מעובד מעלה את הסבירות לחלות בסרטן המעי הגס. צריכה גבוהה של פירות וירקות מפחיתה את הסיכון, כנראה בזכות הסיבים תזונתיים שבה.

ידוע גם כי פירות וירקות מכילים נוגדי חמצון המקשים על תאים סרטניים לשגשג. ביניהם נמנים ויטמין C, קרוטנואידים, פלבנואידים, חומרים מבצל ושום, או ליקופן מפירות אדומים.

צמחונים, אם כך, נוטים פחות למות ממחלות לב וכלי דם ומסוגים מסוימים של סרטן. אולם קיימות עדויות מחקריות לכך שהם נבדלים מצרכני בשר גם בגורמים נוספים שעשויים להשפיע על בריאותם. בין השאר הם נוטים לאמץ אורח חיים בריא וספורטיבי, סובלים פחות מעודף משקל, מעשנים פחות ושותים פחות אלכוהול מצרכני בשר. כמו כן חשוב להדגיש שמרבית המחקרים שבדקו את יתרונות התזונה הצמחונית היו מחקרים אפידמיולוגיים שמתבססים על מתאם בין גורמים שונים, ואינם בודקים סיבה ותוצאה. לפיכך הם יכולים להצביע רק על קשר בין שני דברים, אך לא להוכיח שהאחד גרם לשני.

נכון להיום הוכח מדעית שצריכת כמויות גבוהות של בשר אדום, ובעיקר בשר מעובד, מגבירה לאורך זמן את הסיכון לתמותה, למחלות לב וכלי דם, לסרטן המעי הגס וסוגי סרטן נוספים ולסוכרת מסוג 2. ההמלצה כיום היא להפחית את הצריכה שלהם.


חשוב להקפיד על צריכה מספקת של חלבונים, גם ממקורות צמחיים | צילום אילוסטרציה: Shutterstock

ומה הסכנות?
להימנעות מבשר יש סיכונים מסוימים, במיוחד בדיאטה טבעונית שאינה כוללת שום מוצרים מן החי. בשר הוא מקור מצוין לחלבון, ויטמין A, ויטמינים B1 ו-B6 ובמיוחד ויטמין B12, ברזל ואבץ. הברזל המצוי בבשר נספג טוב יותר מברזל שבא מן הצומח.

חשוב מאוד לצמחונים וטבעונים להקפיד על צריכה מספקת של B12, כתוסף או במזונות מועשרים, כיוון שהוויטמין הזה מגיע רק ממזון מן החי. חוסר בוויטמין B12 נפוץ בעיקר אצל צמחונים וטבעונים  וטומן עבורם סכנה גדולה. הסכנה גדלה אף יותר כיוון שהתזונה הצמחונית עשירה בחומצה פולית, שעלולה למסך מחסור ב-B12. חוסר בוויטמין הזה עלול להעלות את רמות ההומוציסטאין, שעלול להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם ולדמנציה. מחסור ב-B12 קשור בין השאר גם לבעיות נוירולוגיות נוספות, במיוחד אצל ילדים לאימהות טבעוניות שלא נטלו תוסף.

מעבר להקפדה על צריכת B12, אנשים שבוחרים באורח חיים צמחוני או טבעוני נדרשים לוודא שהם צורכים כמות מספקת של חלבון, חומצות שומן אומגה-3, ברזל ואבץ (שנספגים טוב יותר ממזון מן החי), יוד (שמקורו בדגים), סידן וויטמין D (במיוחד אצל טבעונים שאינם צורכים חלב ומוצריו).

לסיכום, הדיון על עליונתו של משטר תזונה אחד לעומת אחרים אינו משרת את הציבור. אולי לא כל רשויות הבריאות מסכימות על שיעור הבשר בתזונה, אך כולן מסכימות שיש להגביל צריכת סוכר, דגנים מעובדים וכמויות גדולות של שומן רווי ושומן טראנס. בנוסף, כולן מסכימות כיום שתזונה נכונה כוללת פירות וירקות רבים, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים. השגת יעדים אלה חשובה יותר מהשאלה אם תזונה נכונה צריכה לכלול כמויות מתונות של מוצרי חלב, ביצים, דגים ובשר. תזונה צמחונית בריאה ועדיפה במובנים רבים על פני תזונה בשרית. מחקרים רבים מצאו שהיא קשורה לירידה משמעותית בשכיחות של מחלות קשות, חלקן קטלניות. עם זאת, כמו כל דבר טוב, יש לבחור גם בה באופן מפוכח וזהיר ולהקפיד על תזונה מאוזנת הכוללת את כל החומרים הנחוצים לגוף ובמיוחד ויטמין B12. כמובן, תמיד טוב לשמור על אורח חיים בריא.

 

33 תגובות

  • רון סל גיימר

    אני בן 15

    אני בן 15
    שחיין מטורררף וגיימר בנות😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😎😎😎
    אינסטגרם: _ronsalnik
    משחק בפורטנייט

  • נתנאל קרבצנקו

    בולבןל של נתנאל קטן

    יש לי קטן

  • משה סיני בביזייב

    אני המלך מילה ואני אוכל רק

    אני המלך מילה ואני אוכל רק בשרררר

  • רון סלניק

    לא מעניין כל הטיבעונים

    לא מעניין כל הטיבעונים שמאלנים

  • אנונימי

    פצעים יותר לטבעונים

    לטבעונים יש יותר פצעים מוגלתיים והפרעות בעור
    מאשר

  • אנונימית

    חחח מה מי סיפר לך את זה? ממש

    חחח מה מי סיפר לך את זה? ממש לא בהכרח, ואם כבר להפך. אני בת 15, טבעונית, עם גנים גרועים במיוחד ועור פנים חלק הרבה יותר מרוב מהחברים שלי. זה קשור לשתיית מים, שמירה על היגיינה, מאזן הורמונלי, שעות שינה סדירות וקצת ממש לתזונה, בעיקר להימנעות מאכילה של דברים שומניים- שבדרך כלל הם מוצרים מהחי. אשמח לראות מקור שמוכיח את הטענה שלך.

  • אנונימי

    בולבול

  • אנונימי

    שדגשדג

    שדגשגשדגשג

  • c, ji

    fegtegggg

    ewrgregrehehrynt

  • אנונימי

    בלבלבלבלבלבלבלבה

    בלבללבלבלבלבלבלבלבלבלבלבללבלבלבלבלבלבלבללבלבלבלבלבלבלבלבללבלבלבלבלבלבללבלבלבלבלבללבלבלבלבלבללבלבלבלבלבלבלבלבלבלבלבלבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבבללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללללההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההה

  • כחןםחרק

    fvbueibfuerlnfheunaehdrfheriugvhg

    ebgdrfvbuwlfgwhqjfbchuwgcfwgfwrfwgbcfwygfcuwgiufgeryvbyubvyubswuvyfwguefvgwufgvwlvgwevbgwevcwegvyuwevgyugugwuavuagefuywrgvuwurvbuerbuvbevceuqya

  • אנונימי

    jfvnjfvjhvhfvhu

    3215214413xvdvg

  • כחןםחרק

    וכיקכ'גטכ73כ8

    קכ'עכ'/כ3יקח/4עכיק3ער4/גלכרט/הגעעק'ע8

  • בטי

    חלק מהעובדות בכתבה לא נכונות...

    חלק מהעובדות בכתבה לא נכונות... ויטמין B12 נוצר מחיידק שנמצא במעיים של בני אדם ובעלי חיים ובאדמה. החיידק הזה רגיש לתרופות ימיכלים שונים ומהסיבה הזו אצל הרבה אנשים והטימין חסרץ בעלי חיים מקבלים את הויטמין היום כתוסף כי גם אצלם הוא נהרס מאחר וכולם מקבלים אנטיביטיקה. בקיצור אם כבר תוסף עדיף לקחת ולא דרך מזון מן החי עם כל החסרונות שלו . לגבי אומגה 3 שוב, דגים מקבלים אותו מאצות והוא קיים במזון מן הצומח כמו טופו, אגוזי מלך וזרעי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    לגבי מידע על ויטמין B12, אני מפנה אותך בטי לכתבה שכתבתי בנושא באתר זה. שם תמצאי את כל התשובות לגבי הוויטמין הנ"ל. בכל מקרה, B12 אכן נוצר מתסיסה של חיידקים במעי, אך הבעיה שתסיסה זו מתרחשת רחוק מהאיזור שבו הוויטמין נספג ולכן קיים קושי לנצל את הוויטמין שנוצר אצלנו בגוף, אלא אם כן נאכל את ההפרשות של עצמנו. לגבי אומגה 3, לא הבנתי את ההערה שלך- אשמח אם תחדדי את השאלה. ברור שאומגה 3 נמצאת גם במזון מן הצומח, העניין הוא שאלת הספיגה שהיא טובה יותר ממזון מן החי.

  • אנונימי

    הכי בריא זה לצרוך כל אוכל שיש

    הכי בריא זה לצרוך כל אוכל שיש,בשר,קטניות,צמחים וכולי...צריך לאכול הכל

  • אנונימי

    צודק ב 100%

  • ענת

    שום מילה על מוסר

    התמקדות בעניינים בריאותיים מפספסת לטעמי את המטרה שלשמה רוב האנשים עוברים לתזונה טבעונית והיא המטרה המוסרית. ב-2016 אנחנו כבר לא צריכים להרוג, לכלוא ולענות כדי להתקיים. על בריאות אפשר להתווכח עד אין סוף, אבל התנועה הטבעונית היא קודם כל תנועה מוסרית, הרווחים הבריאותיים הם רק רווח משני של תזונה כזו.

  • איתי

    תגובה בעניין המוסר

    בשביל לאכול ק"ג עוף הרגנו חיה אחת.
    בשביל ק"ג סלט ירקות הרגנו הרבה, הרבה יותר. אלא אם עכבר שדה שמת בייסורים מחומרי ההדברה אינו נחשב לחיה שנהרגת מבחינתך.

  • המחנך

    איתי - תשובה של אינפנטיל יש לך

    את בעלי החיים שמהם מפיקים בשר מאכילים במזון שמגדלים
    כך שבצריכת בשר ממילא הורגים יותר בעלי חיים
    אתם סתם מקשקש

  • רועי

    אני לא מסכים איתך

    צריכת מזון מן החיי יוצרת נזק עצום לסביבה, בעלי החיים צורכים כמויות אדירות של מים, מזון ושטחים (לגידול כמויות המזון הנדרשות לעדרים), ישנם שדות שלמים של תירס בארצות הברית, שמוקדשים אך ורק לגידול מזון לבעלי חיים. אם כל השדות האלו היו מיועדים למאכל בני אדם ולא למאכל חיות, אותן אוכל האדם, לא היה צורך בכל כך הרבה שדות על מנת לספק את כמות המזון הדרושה לאנושות, והפגיעה בטבע הייתה הרבה פחות דרסטית. שינויי האקלים האחרונים מוכיחים שלא ניתן להמשיך ולזהם את כדור הארץ בדרך הזו. אחת מהסיבות המרכזיות לזיהום היא גידול מאסיבי של בעלי חיים, דבר אשר גורם לחור באוזון, למשל מעל ניו זילנד הידועה בגידולי הכבשים שלה. על כן אכילת מוצרים מן החי בכמויות הנהוגות כיום לא מתאימה לעידן השפע המודרני ופוגעת מאד בטבע שלנו.
    (ראה את מאמריו של אלון שפון)

  • שמוליק

    תגובה לאיתי

    היית צודק לו היית צד את העוף, ממנו אתה מכין ק"ג בשר. אבל אתה מגדל אותו בצפיפות, על שטח שנגזל מהטבע, והורג בדרך עוד אלפי אפרוחים, ממלא את העוף באנטיביוטיקה, העוף שלך מחרבן (סליחה על הביטוי) והשפכים שלו מזהמים את הסביבה, והורגים הרבה חיות על הדרך... להמשיך?

  • איתי

    תגובה לשמוליק

    האם אתה טוען שלצוד חיה חופשית בטבע זה איכשהו יותר מוסרי מלגדל ולשחוט אותה? (היהדות למשל לא מסכימה איתך, ואוסרת אכילת בשר ציד.) והאם באמת הייתי "צודק" במקרה הזה? כלומר אתה חושב שיש בעולם אדם טבעוני שלא יגע בבשר, אבל דווקא כן יאכל בשר ציד כי זה סבבה? האם חשבת על זה שאם נצוד את המזון שלנו לא יעבור זמן רב והחיה הניצודה תיכחד? האם היית מעדיף שנגדל את העופות שלנו ברווחה, כאשר המשמעות היא גזילת עוד הרבה שטח מהטבע? האם גידול מזון צמחוני לא גוזל שטח מהטבע? האם הוא לא גורם למוות בייסורים ואובדן שטחי מחיה של בעלי חיים רבים? האם הריסוס, הדישון וההדברה של תוצרת חקלאית לא מזיקה לסביבה ולבריאותנו? הטענה שלי היא שאין הבדל מוסרי משמעותי בין אכילת בשר לאכילת צמחים (אלא אם במקרה אתה מגדל את כל המזון שלך בחצר הפרטית שלך בלי לרסס או שקטפת את כל המזון שלך בעצמך בטבע - סחתיין עליך), גם בתור טבעונים אנחנו רוצחי המונים. בסופו של דבר מבחינת יחס של כמה חיות הרגנו בשביל הארוחה שלנו, עדיף לאכול סטייק.

  • א

    גיבוב של שטויות

    תמשיך לאכול חלקי גופות של בעלי חיים חסרי אונים, שנרצחו באכזריות על ידי בני אדם על מנת שיאכלו אותם בני אדם, כמה אכזרי זה כל הקטע של רציחת בעלי חיים בשביל להשתמש בהם כאילו מדובר בחפצים ולא בבעלי חיים שמרגישים כאב, שיש להם רגשות, כמה אכזרי זה, לצערנו רוב בני האדם אין להם מצפון, אין להם רגש לבעלי החיים חסרי האונים, הם לא מייחסים לבעלי החיים חשיבות ורואים בהם חפצים לשימוש

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    ענת

    מטרת הכתבה להתמקד בהיבטים הבריאותיים בלבד.

  • אנונימי

    הרבה שגיאות בכתבה אחת

    לגבי בשר לא מעובד אין שום בעיה - הוא לא גורם לכולסטרול רע ומוכיחים את זה המחקרים האחרונים.
    בנוסף הבשר אינו גורם להשמנה.
    כמו שכתוב פה - טבעונים צריכים תוספי תזונה מכיוון שלא מקבלים את הוויטמינים מהחי.
    קטניות ודגנים מלאים עשירים בוויטמינים ומינרלים בריאים אבל מכילים חומצה פיטית, אשר מונעת מן הגוף לספוג ויטמינים ומינרלים מהמזון. לחיות אשר הורגלו אבולוציונית לאכול זרעים, כגון עכברים, יש אנזים המפרק אותו, לנו אין. החומצה הפיטית נמצאת בעיקר בקליפת הזרע ולכן הכמות שלה גדולה יותר בדגנים מלאים. מעבר לזה שיש הרבה עמילן שזה סוג של סוכר שגורם להשמנה.
    בדגנים וקטניות ישנם מרכיבים אשר גורמים לגוף שלנו נזק, ואין לנו את האנזימים הנחוצים לפרק או לנטרל אותם. המרכיבים האלו נמצאים שם כחלק ממערך ההגנה של הדגנים והקטניות, שהם למעשה זרעים. זרעי דגנים המופצים ברוח אינם רוצים שבעלי חיים יאכלו אותם, ומנגנון ההגנה שלהם מורכב מחומרים שונים שתפקידם לגרום נזק לתוקף.
    ובחיטה יש רעלים גליאדין וגלוטן .

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    אנונימי שלום

    נכון שבקיטניות ודגנים יש חומצה פיטית, אך ישנן דרכים להוריד את הריכוזים שלה. אחת הדרכים הפשוטות היא הנבטה של הזרעים ואכילת נבטים. עמילן לא גורם להשמנה כשם שבשר לא גורם להשמנה, אין רכיב תזונה שבא בפני עצמו וגורם להשמנה. אפילו הפחתת כמות השומן בדיאטה, לא בהכרח בריאה וגורמת להרזייה. מדובר בשילוב של הרבה גורמים. גליאדין וגלוטן אינם רעלים, אלו חלבונים שנמצאים בכמות זו או אחרת בדגנים. לגבי הרכיבים המזיקים הקיימים בדגנים ובקיטניות, למרות עבודתי במחלקה למדעי הצמח של מכון ויצמן, לא שמעתי על חומרים כאלה אבל אשמח לקבל ממך חומר מדעי בנושא.

  • לנה

    מדהים איך התוצאות של מחקרים משתנות קלות מכתבה לכתבה

    אז בכתבה הקודמת כתבתם "עבור בשר אדום קבע ארגון הבריאות העולמי שיש עדויות מחקריות מוגבלות לכך שצריכת כמות של 100 גרם בשר אדום (חזיר, בקר, כבש ועגל) ביום מעלה את הסיכון לחלות בסרטן המעי ב-17 אחוז. נכון להיום יש מספר מוגבל של מחקרים שהראו קשר גם בין צריכת בשר אדום לבין סרטן הלבלב וסרטן הערמונית, אך אין עדיין מספיק עדויות מחקריות שמאפשרות לצאת בהכרזה גורפת"
    לעומת כאן "נכון להיום הוכח מדעית שצריכת כמויות גבוהות של בשר אדום, ובעיקר בשר מעובד, מגבירה לאורך זמן את הסיכון לתמותה, למחלות לב וכלי דם, לסרטן המעי הגס וסוגי סרטן נוספים ולסוכרת מסוג 2." יש הבדל (עצום!) בין עדויות מחקריות מוגבלות ומס' מחקרים מוגבל לגבי הבשר האדום לבין "הוכח מדעית ש.." כל הזוועות שכתבתם.
    עדיין לא ממש הוכח מדעית משהו כזה לגבי הבשר האדום, תפסיקו להפחיד.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    לנה ורועי

    הציטוט שהבאתם הינו מכתבה שסקרה את הדוח של ארגון הבריאות העולמי שבחנה את כל הספרות המקצועית לפי קריטריונים מחמירים ביותר, על מנת לצאת בהמלצה גורפת לגבי צריכת בשר אדום בכלל ובשר מעובד בפרט. לכן הם ציינו בהסתייגות כי קיימות עדויות מוגבלות שלא מאפשרות עדיין לצאת בהמלצה מחייבת לכלל האוכלוסיה. אין להסיק ממה שהם פרסמו בדוח, כפי שצוטט מילה במילה בכתבה אליה התייחסתם, לכך שקיימות הרבה עדויות ממחקרים (באיכות כזו או אחרת) שצריכת בשר מעובד קשורה לתחלואה. בשר אדום אף הוא קשור לתחלואה, אך ברמה פחותה כיוון שבחלק מהמחקרים לא ביצעו הפרדה בין בשר אדום לבשר מעובד כאשר הסיקו אם המסקנות. בכל מקרה הדוח של ארגון הבריאות לא שולל צריכת בשר אדום ומעובד אלא ממליץ לצרוך במתינות.

  • רועי

    "צריכת כמות של 100 גרם בשר"

    "צריכת כמות של 100 גרם בשר" לעומת "צריכת כמויות גבוהות של בשר אדום, ובעיקר בשר מעובד": יש הבדל די רציני בין צריכה גבוהה לצריכה של 100 גרם, במיוחד כאשר בכתבה הזו מדגישים "בשר מעובד". הגיוני מאוד שיש הבדל בין המחקרים על שני הנושאים.

  • עידן

    סיבה ותוצאה הם העיקר במדע

    קורולציות אפשר למצוא בכל מקום ולרוב אם הן לא חזקות וממוקדות אז מתעלמים מהן. איך יודעים שזו דווקא התזונה הצמחונית שגורמת לכל היתרונות הבריאותיים במחקרים ולא אורח החיים הבריא (פעילות גופנית, הימנעות מאלכוהול וסיגריות) או תזונה מאוזנת בכלל שאחראיים לאותם יתרונות? האם בוצעו מחקרים שבדקו גם קבוצה שמשלבת בשר בתזונה שלה ומקפידה על תפריט מאוזן ושאר פרמטרים כמו לקבוצה הצמחונית?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    עידן ופלוס,
    נחלק את התשובה לשני חלקים:
    אחת הבעיות עם מחקרי עוקבה שמשווים צמחונים לאוכלי בשר, לפחות בעשורים האחרונים היא שאכן העדפת תזונה צמחונית קיימת מלכתחילה באוכלוסיה שמודעת יותר לאורח חיים בריא, קרי פעילה גופנית, נמנעת מעישון ואלכוהול. כך שבעצם כבר מההתחלה אוכלוסיה זאת תהיה במצב בריאותי תקין יותר על כל המשתמע מכך. אחד הדברים שנהוג לעשות כאשר באים לנתח את הממצאים של מחקרי העוקבה האלה הוא לבצע "תיקון" סטטיסטי שבו כיבכול "מורידים" את ההשפעות של ההבדלים באורח החיים ואז בודקים האם הקורלציה עדיין "חזקה" מספק בשביל להיחשב נכונה. זהו אמצעי סטטיסטי בלבד ובעצם אי אפשר ממש לבטל את התרומה של אורח חיים למצב הבריאותי, בלי קשר לתזונה צמחונית או בשרית.
    חלק שני של תשובתי הוא שבדרכ במחקרי עוקבה כאלה מבצעים מיון למספר קבוצות של אוכלי בשר לפי כמות הבשר הנצרכת ובעצם מבצעים השוואות בין הקבוצות השונות לבין הקבוצה "הצמחונית". כמובן שגם כאן מביאים בחשבון פרמטרים של אורח חיים בריא וכו. לכן כאשר מדווחים על תוצאות של מחקרים כאלה בדרכ מדווחים על ההשואה בין הקבוצה שצרכה הכי הרבה בשר לזו שלא צרכה כלל. כדי לראות את התוצאות עבור הקבוצות שצורכות בשר בצורה מתונה, תצטרך ממש לפשפש במאמר עצמו.

  • מצטרף לשאלה

    +1