לאחר הצלחה בניסוי קטן בסין, ניסוי רחב יותר ייפתח בבתי חולים בניו-יורק. בקרוב: טיפול ניסיוני גם בישראל

מחלת COVID-19 מתפשטת בעולם ועד כה גרמה למותם של עשרות אלפי אנשים. חוקרים ורופאים רבים מסביב לעולם מנסים למצוא טיפולים למחלה וחיסון נגד נגיף SARS-CoV-2. מלבד טיפול בתסמיני המחלה, עד כה לא נמצא טיפול תרופתי יעיל נגד נגיף הקורונה. בימים האחרונים עלה לכותרות ניסיון נוסף לטיפול בנגיף.

רופאים מבית חולים בניו-יורק מתכננים לבדוק את האפשרות של טיפול בחולי קורונה עם פלזמה של מטופלים שהחלימו מהמחלה, כלומר נוזל הדם עצמו, בלי התאים האדומים והלבנים. טיפול כזה מתוכנן להתחיל בקרוב גם בארץ, ומגן דוד אדום החל באיסוף פלזמה מחולי קורונה שהבריאו, לאחר שמינהל המזון והתרופות האמריקאי, FDA, אישר את הטיפול בארצות הברית. כמו כן, החברה הישראלית קמהדע מתכננת לתרום למאבק בנגיף באמצעות טיהור וניקוי פלזמה מחולים שהבריאו והפקת פלזמה מועשרת ברמה גבוהה של נוגדנים נגד הנגיף.

טיפול במחלה נגיפית באמצעות פלזמה של חולים שהחלימו אינו חדש. נעשה בו שימוש בחולי שפעת החזירים ובחולי אבולה. במחקר שראה אור בימים האחרונים בפרסום מקדים, הראו חוקרים מסין שהגוף מייצר נוגדנים נגד נגיף הקורונה. הפלזמה של אנשים שהבריאו ממחלת הקורונה עשירה בנוגדנים ובחלבונים אחרים שמערכת החיסון מייצרת כדי למגר את הנגיף. נוכחותם בפלזמה היא יתרון גדול, משום שאפשר לתרום נפח גדול של פלזמה ובתדירות גבוהה יותר מתרומת דם רגילה. 

תרומת פלזמה נעשית בתהליך שנקרא אַפֶרֶזָה (apheresis), שבו התורם מחובר למכונה מעגלית ששואבת את הדם, מפרידה אותו למרכיביו (תאי דם אדומים, תאי דם לבנים, טסיות דם ופלזמה) ומחזירה בעירוי את מרכיבי הדם שאינם נדרשים לתרומה. לתורמי הפלזמה יש מספיק נוגדנים בדם כך שהם יכולים לתרום בלי לפגוע ביכולת של הגוף להגן על עצמו. 

בתרומת פלזמה האוניברסליות של סוגי הדם מתהפכת, בניגוד לתרומת דם רגילה אנשים בעלי סוג דם O לא יכולים לתרום לכולם אלא יכולים לקבל מכולם. בעלי סוג דם AB יכולים לתרום לכולם ולקבל תרומה רק מבעלי סוג דם זהה. ההיפוך נובע מכך שבפלזמה יש נוגדנים נגד סוגי הדם האחרים.

נוגדנים בפלזמה (בצורת Y) תוקפים נגיפי קורונה | איור: SERGII IAREMENKO / SCIENCE PHOTO LIBRARY
שיטה מבטיחה. נוגדנים בפלזמה (בצורת Y) תוקפים נגיפי קורונה | איור: SERGII IAREMENKO / SCIENCE PHOTO LIBRARY

הצלחה ראשונית בסין

טיפול בחולי קורונה בעזרת פלזמה של חולים שהבריאו התבצע לראשונה בסין. מתן של פלזמה מחולי קורונה שהבריאו לחמישה חולים שסבלו ממצוקה נשימתית הביא לשיפור בתסמינים הנשימתיים של המטופלים. החולים קיבלו את הפלזמה העשירה בנוגדנים לאחר 22-10 ימים מאשפוזם. כולם קיבלו את הפלזמה בעת שהיו מונשמים ולאחר טיפול בתרופות נגד נגיפים ובתרופות המדכאות את מערכת החיסון, כדי להפחית את התהליך הדלקתי בגופם. 4-3 ימים לאחר מתן הפלזמה, נמדדה ירידה בחום גופם של ארבעה מחמשת המטופלים, רמות הנגיף בדמם ירדו אל מתחת לסף הזיהוי, ורמת הנוגדנים נגד הנגיף עלתה. שלושה מהמטופלים שוחררו מבית החולים ושני האחרים מאושפזים במצב יציב. ההצלחה עם חמשת החולים בניסוי הקטן ממחישה את הפוטנציאל של הטיפול. עם זאת, דרושים ניסויים קליניים נוספים כדי להוכיח את שהטיפול אכן מועיל ובטוח.

"קשה לדעת מה הערך של טיפול בפלזמה מסוימת לכל מחלה לפני שבודקים. זאת לא ירייה באפילה אך עדיין אין לדעת אם זה יעזור", אמר ד"ר דיוויד רייך (Reich) מבית החולים מאונט סיני לעיתון ניו יורק טיימס. "הטיפול מתוכנן לאנשים במצב בריאותי מתון עם קשיי נשימה, ולא לאנשים במצב מתקדם מאוד של המחלה. הרעיון הוא להגיע למטופלים הנכונים בעיתוי הנכון".

10 תגובות

  • ישראל

    קשר בין סוג דם לסיכויי הידבקות

    האם נכונה השמועה כי אנשים בעלי דם מסוג O אינם נדבקים בקורונה?

  • שנטילה

    נדבקים אבל כנראה אין להם

    נדבקים אבל כנראה אין להם נוגדנים , אמא שלי בת 84 חולת קורונה מאושפזת עם קורונה בעלת סוג דם O , ללא נוגדנים לכן מקבלת תרומת פלזמה לטיפול

  • ירדנה

    המלצה לשיפור

    רשמתם כי
    "בתרומת פלזמה האוניברסליות של סוגי הדם מתהפכת, בניגוד לתרומת דם רגילה אנשים בעלי סוג דם O לא יכולים לתרום לכולם אלא יכולים לקבל מכולם. בעלי סוג דם AB יכולים לתרום לכולם ולקבל תרומה רק מבעלי סוג דם זהה. ההיפוך נובע מכך שבפלזמה יש נוגדנים נגד סוגי הדם האחרים."
    אני מרגישה כי הנושא לא ברור אם לא מכירים את מערכת הדם , ז"א למה פתאום זה מתהפך ( כל עניין הנוגדנים וסוגי הדם וכו') ואם תוכלו להרחיב על זה אפילו בפוסט נפרד ולקשר כאן יהיה נפלא - בעצם למה בבדיקת דם הכיוון הוא O לכולם ובפלזמה הפוך.

  • תומר אהרון

    תשובה לירדנה

    היי ירדנה , הסיבה לקשר ההפוך זה בגלל שבסוג דם O , יש אנטיגנים לסוג דם A ולסוג דם B וכתוצאה מזה יש גם אנטיגנים לסוג דם AB . אותם אנטיגנים הם נוגדנים לסוגי הדם האחרים (לא תאי דם לבנים) ולכן הם קיימים גם בנוזל הפלסמה של הדם. ולכן בעלי סוג דם O לא יכולים לתרום פלסמה בלבד (נוזל פלסמה ממכונה מפרידה) הם כן יכולים לתרום דם שמכיל את כל רכיבי הדם . מבחינה רפואית מדובר ב 2 סוגי תרומה שונים. תרומת דם מכילה את כל רכיבי הדם ולכן הגוף של מקבל התרומה יכול להתמודד עם תרומת הדם. בתרומת פלסמה התהליך שונה ולכן מעדיפים בעלי סוג דם AB שאין להם בנוזל הפלסמה אנטיגנים לסוג דם בכלל. לצורך הבהרה אני לא רופא או מישהו מעולם הרפואה אני רק רשמתי לפי הבנה שלי של המאמר עם ידע כללי

  • מיכל דנין-קרייסלמן

    נוגדנים, לא אנטיגנים

    תודה תומר על ההסבר שלך. אבל צריך לתקן - בכל מקום בו כתבת 'אנטיגן' התכוונת לומר 'נוגדן'. ואפשר להוסיף, שזה עניין של ריכוז. בתרומת דם רגילה, ריכוז הנוגדנים שם נמוך וסופי ולכן אינו בעייתי גם אם יש נוגדנים שיכולים להגיב עם דם החולה. אבל בפלזמה, ייתכן (?) שמרכזים את הנוגדניםדווקא כדי שיפעלו אפקטיבית נגד הוירוס. אז באותה עת מרכזים גם את הנוגדנים האחרים שקיימים שם. אני לא בטוחה עד כמה זה קריטי, שכן התורם לא נחשף לאנטיגנים הזרים אף פעם, כך שיש לו אולי רק את תא ה-B הראשוני. וזאת שאלתי לכותב הבא..

  • יורם

    האם כבר מחדירים לחולים פלזמה?

    ואם כן האם זה עוזר. כי לבינתיים אני שומע וקורא שרק נפטרים עוד בני אדם בארץ ובעולם

  • מיכל.

    אתר שהקימה קואליצית המדענים והרופאים שמריצים את היוזמה בארה"ב

    בנתיים אין הרבה חומרים, אבל יש לקוות שילכו ויתווספו -
    https://ccpp19.org/

  • מיכל.

    והיום (שישי) יש כבר אישור FDA

    והיום (שישי) יש כבר אישור FDA להתחיל בניסויים קליניים (להבדיל מהאישור העקרוני לניסוי במסגרת טיפולי חמלה). אחד הכיוונים שיבדקו הוא השפעה על חסינות להידבקות של אנשי צוות רפואי שחשופים בעבודתם לנגיף. הנה ההודעה שפרסם מרכז ג'ון הופקינס -
    https://www.jhsph.edu/news/news-releases/2020/hopkins-gets-FDA-ok-to-tes...

  • הרצל

    תרמתי נוגדנים לפני 50 שנה

    לפני כחמישים שנה נדבקתי באבעבועות רוח. הייתי אז בשרות צבאי. לא היה אז חיסון למחלה הזו, ואנשים עם מערכת חיסון חלשה, וכאלו עם טיפולים כימותרפיים, פשוט מתו, 100%. אז אחרי שהבראתי נתבקשתי על ידי הרופאים בצבא לתרום פלזמה. נסעתי לתל השומר ושם חיברו את הוריד שלי למערכת צינורות מסועפת. תחילה הוציאו מנת דם, הפרידו את הכדוריות מהנוזל בצנטריפוגה, והחזירו לי את הכדוריות. החזרת הכדוריות לוקחת די הרבה זמן, כי הן זורמות לאט. שאלו אותי אם אני מוכן לתרום עוד מנה. אמרתי כן. אז עוד סיבוב. לקח בערך 4 שעות. אני מאד מקווה שהצלחתי להציל כמה אנשים.

  • רחל

    ערויי נוגדנים

    לטל גבעוני היקר
    הפתרון לתת נוגדנים מעולה.
    במקביל חשוב שתתנו המלצות להעלות את רמת הנוגדנים והעמידות של הגוף בדרכים נוספות. הגדלת ויטמין C בלחץ הראה עלייה בעמידות ואי הידבקות
    ניסויים הראו מתן ויטמין C בערויי גם שיפר את מצב החולים
    בנוסף להורדת הקורטיזול והעלאת הדפאמין והאוקסיטוצין.
    בכך תוכלו לעזור למיגור המחלה ונשמח לפרסם ברשת.