בניסוי זה נבחן איך אפשר לזרז הבשלה של אבוקדו בעזרת בננה, ונראה כיצד המרחק בין האבוקדו לבננה משפיע על ההבשלה.

ציוד 

  • 3 בננות צהובות קשות 

  • 4 פירות אבוקדו קשים

  • 2 שקיות ניילון או נייר 

  • סבלנות

מהלך הניסוי 

1. את האבוקדו הראשון מניחים במרחק של מטר אחד מאחת הבננות. 

2. את האבוקדו השני מניחים על משטח כשהוא נוגע בבננה השנייה. 

3. את האבוקדו השלישי סוגרים יחד עם הבננה השלישית בתוך שקית ניילון או נייר.

4. את האבוקדו הרביעי מניחים בתוך שקית ניילון או נייר, ללא בננה.

5. מתבוננים בפירות האבוקדו וממששים אותם מדי יום, במשך 5 ימים רצופים.

6. בודקים: איזה אבוקדו הבשיל מהר יותר?

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון:

הסבר

בשלב הראשון של הבשלת הפרי, הפרי מייצר תרכובות המסייעות לו להילחם בזיהומים. תרכובות אלה גם גורמות לטעם המריר של פירות בוסר, ומרחיקות זללנים נלהבים שעלולים לאכול אותם יחד עם הזרעים, שעדיין אינם מוכנים להפצה ולנביטה. צריך לזכור שאומנם אנחנו אוהבים לאכול אבוקדו, אבל לצמח יש מטרות משלו. לפירות של הצמח יש תפקיד בהתרבות, והפצת זרעים לא מוכנים תפגע בסיכוי של הצמח להעמיד צאצאים. נשים לב שגם מלפפונים, פלפלים, עגבניות ועוד הם פירות מבחינה בוטנית, בדיוק כמו תפוחים ואפרסקים, גם אם במטבח אנו מכנים אותם "ירקות".

בשלב הבא, הפרי גדל ותאי האגירה שלו מתרחבים ומתמלאים במים, סוכרים, עמילנים, חומצות אורגניות, ויטמינים ומינרלים. בשלב זה הצבע, הריח והטעם של הפרי משתנים בהדרגה. מרקם הפרי מתרכך משום שהחומרים המחזקים את דופנות התא שלו מתפרקים בהדרגה, והפרי מבשיל והופך מוכן לאכילה.

בתהליך ההבשלה יש תפקיד חשוב להורמון צמחי שנקרא אתילן. הפרי המבשיל מייצר ומפריש אתילן, שהוא מולקולה גזית קטנה, הגורם לדפנות של תאי הפרי והקליפה להתפרק מהר יותר, כך שהפרי הולך ומתרכך. ייצור האתילן ממשיך לעלות גם לאחר הקטיף, ועלול להגביר את הרגישות של הפרי למזיקים ולקצר את חיי המדף שלו.

האתילן שפרי מסוים מייצר ומפריש אינו מאיץ רק את ההבשלה שלו-עצמו, אלא גם את ההבשלה של פירות סמוכים מאותו סוג או מסוגים אחרים המגיבים לאתילן. בניסוי שלנו, האתילן שנפלט מהבננות האיץ את ההבשלה של פירות האבוקדו.

נוסף על אתילן, גם קצב הנשימה של הפרי קשור למהירות שבה הוא יתרכך. קצב נשימה מהיר יכול לזרז את ההבשלה, ולהפך. קצב הנשימה מושפע בעיקר מהטמפרטורה שבה הפרי מאוחסן.

איך נוכל לגרום לפירות להבשיל מהר יותר? 

קודם כל, מומלץ להניח את הפרי במקום חמים, כדי להגביר את קצב תהליך הנשימה שמתרחש בתאי הפרי. הצעד הזה הפוך בדיוק למה שנעשה אם נרצה שהפרי יישמר לאורך זמן: במקרה כזה נשים אותו במקרר, וכך נאט את תהליכי הנשימה שמתרחשים בתאים שלו. 

דבר נוסף שאפשר לעשות, אם מדובר בפרי שמגיב לאתילן, הוא לחשוף אותו לרמה גבוהה של אתילן. לשם כך נשים אותו בשקית יחד עם פרי שפולט כמויות גדולות של ההורמון, כמו למשל בננה.

שתי פעולות אלה יחד יכולות לתרום להבשלה מהירה יותר של פירות ולקרב אותנו ליום שבו נוכל סוף סוף להכין מטבל אבוקדו. אך כדאי להיזהר: יש פירות שהשפעת האתילן עליהם אינה חיובית מבחינתנו, כמו מלפפון, חציל, קישוא ואבטיח. לכן מומלץ להרחיק אותם מפירות המייצרים הרבה אתילן, כמו תפוחי עץ, בננות, מנגו ואפרסקים.

תגובה אחת

  • דניאל

    תודה, כתבה מעניינת!