בכל כרטיס מגנטי, יש "פס מגנטי" שחבוי בו קוד סודי. צפו בסרטון המדגים כיצד אפשר לראות את הקוד הזה באמצעים ביתיים.

ציוד:

  • כרטיס מגנטי שרוצים לחשוף את הקוד שבו (עדיף כרטיס שפג תוקפו, כדי לא לקלקל חלילה כרטיס שעובד)
  • צמר פלדה
  • כף
  • כפית

בנוסף: 

  • צלחת / כוס חד פעמית
  • מים

או

  • צלחת חסינת אש
  • מצית – בהשגת מבוגר בלבד

הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון:

הסבר

כרטיסי אשראי וכרטיסי מידע אחרים מפלסטיק (כמו כרטיס מועדון של רשת שיווק או כרטיס קופת חולים) – מכילים מידע בצורה מוצפנת על הפס שנמצא בחלק התחתון של הכרטיס – "הפס המגנטי". כפי שהשם מרמז, המידע רשום על הכרטיס בצורה מגנטית.

הפס המגנטי מכיל חומר פרומגנטי, כלומר חומר שניתן להפוך למגנט. כאשר יצרו את הכרטיס הפכו למגנטיים אזורים זעירים בצורת קווים בפס,  והם נושאים את המידע, בדומה לברקוד שנמצא על מוצרים בחנות. כאשר מסתכלים על הכרטיס לא רואים דבר, אולם קורא כרטיסים מגנטיים מזהה את המידע בקלות. קורא הכרטיסים פועל על העיקרון שהעברת מגנט ליד חוט מוליך יוצרת בו זרמים חשמליים (ככה גם דינמו מיצר חשמל), וכך העברת הכרטיס בקורא כרטיסים יוצרת בו זרמים חשמליים, על פי תבנית הקווים שהוטבעה בו, הניתנים לגילוי על ידי קורא הכרטיסים.

למרבה ההפתעה, הקווים המגנטיים שעל הפס המגנטי עבים מספיק כדי שנראה אותם גם בעין. כיוון שהעין לא רואה שדות מגנטיים, אנו צריכים משהו פיזי שיידבק אליהם כדי שיהפכו לנראים. לשם כך צריך לפזר אבקה דקה של חומר הנמשך למגנט (חומר פרמגנטי) על הפס. ברזל הוא דוגמה לחומר הנמשך למגנט, אולם כיוון שהוא חומר מתכתי, קשה יחסית להפוך אותו לאבקה באמצעים ביתיים. אחת התכונות המאפיינות של מתכות היא שהן ניתנות לריקוע, כלומר כאשר מפעילים עליהן כוח הן פשוט הופכות למשטח דק, ולא נשברות לאבקה, לכן קשה יחסית ליצור אבקת מתכת.

כאשר אנו שורפים ברזל או גורמים לו להחליד, אנו הופכים אותו לתחמוצת ברזל (יש כמה תחמוצות שנוצרות). תחמוצת הברזל היא חומר יוני, וכמו כל החומרים היוניים היא מתאפיינת בפריכות – כלומר כאשר מפעילים עליה לחץ היא נשברת, לכן אפשר בקלות להפוך אותה לאבקה דקה (לחצו כמה גרגירי מלח בישול, שגם הוא חומר יוני, בין שתי כפיות או הכו בו בפטיש – וראו איך הוא גם הופך לאבקה בקלות).

תחמוצות הברזל אמנם נמשכות למגנט בעוצמה חלשה בהשוואה לברזל מתכתי, אבל המשיכה הזו מספיקה כדי לחשוף את הקוד הפסים שעל הכרטיס. הדבר דומה (למי שזוכר) לציור שציירה עפרה מהתוכנית "פרפר נחמד" בדבק. הציור נחשף לעין אחרי שכוסה בחול שנדבק לדבק:

ומה לגבי המידע המוצפן על כרטיס האשראי? – הוא מכיל את מספר החשבון, מספר הכרטיס, שם בעל הכרטיס ותוקפו – בצורה בינארית, כלומר כמספרי 0 ו-1 כאשר שני קווים צמודים מייצגים 1, וקו ורווח אחריו מיצג את הספרה 0.

כדאי לשמור את האבקה של תחמוצת הברזל שמכינים בניסוי זה לניסויים נוספים כמו: תולעת של אבקה.

6 תגובות

  • Jojo

    לפעמים כשלא מצליחים לקרוא

    לפעמים כשלא מצליחים לקרוא כרטיס מגנטי מכניסים אותו לניילון ואז מעבירים בקורא הכרטיסים, אני מניח שזה עקב התכונות המגנטיות שלו, אבל מה בדיוק מתרחש?
    תודה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    כרטיס פגום

    שלום
    אני לא מכיר את השיטה שתיארת ולכן קשה לי להתייחס. בכל מקרה לשקית פלסטיק אין תכונות מגנטיות בכלל. אבל אולי זאת דווקא חלק מהשיטה? לשים חומר שמרחיק בשברי מילימטר את הכרטיס מהקורא - ובכך מטשטש פגמים קטנים שנוצרו בכרטיס ופוגמים בקריאתו? כמו שאמרתי קשה לי להתייחס כי לא באמת מכיר את השיטה.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • קובי

    חשיפה לא מלאה.

    אז איך באמת יודעים מה הקוד? אם הבנתי נכון הקוד בשפה בינארית.איך יודעים מהם המספרים לפי שפה זו? יש ברשותי כרטיסים ישנים.מסקרן אותי לדעת.תודה רבה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    פענוח ברקוד

    היי קובי
    יש לנו כתבה על פענוח ברקודים
    https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/technology/%d7%a2%d7%9c...

    כמו שכתבתי בתשובה קודמת, בקוד המגנטי שעל גבי כרטיסי אשראי מוטבעים פרטי הכרטיס ועל ידי כך כשמעבירים אותו יש למוכר את כל הפרטים הדרושים למכירה, בלי למלא אותם ידנית או במכשירים מכניים עם נייר העתקה (נייר קופי) כפי שהיו עושים לפני 10-20 שנים למי שזוכר (שם, מספר חשבון, מספר כרטיס, תוקפו וכו').

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אלי פאגלין

    תגידו, אתם רציניים ?

    לא מאמין שאתם תמימים עד כדי כך לחשוב שהקוד הסודי פשוט נמצא על הפס המגנטי...

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    הקוד הסודי בכרטיסי אשראי

    היי אלי
    בפס המגנטי של הכרטיס מוטבע קוד שהעין האנושית לא מסוגלת לראות - ולכן הוא סודי. וזה אכן מה שחשף הניסוי. בקוד זה, דרך אגב, מוטבעים פרטי הכרטיס ועל ידי כך כשמעבירים אותו יש למוכר את כל הפרטים הדרושים למכירה, בלי למלא אותם ידנית (שם, מספר חשבון, מספר כרטיס וכו').

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע