החלק החשוב בכל כרטיס מגנטי הינו הפס המגנטי המצוי בגבו של כל כרטיס. הפס המגנטי הינו חומר הניתן למגנוט, בדיוק כמו הסרט המגנטי בקלטות וידאו ואודיו. כידוע, הסרטים המגנטיים עשויים מחומר פלסטי דק המצופה בשכבה דקה המכילה חלקיקים של תחמוצת ברזל, אשר משנים את התכונות המגנטיות שלהם בהתאם לשדה מגנטי שיוצר מכשיר ההקלטה.

הרעיון המרכזי הינו פשוט. אם נעביר זרם חשמלי באלקטרומגנט אנו נייצר שדה מגנטי שקובע את הקוטביות של המגנטים הזעירים שעוברים בתוכו. בתהליך יצור הפס המגנטי, אנו מעבירים מגנט חזק לאורך הפס הגורם לקטבים שעל הפס להסתדר בצורה אחידה. ובכדי לצרוב מידע על הפס המגנטי אנו פשוט משנים את הקוטביות. באותו אופן, אם נעביר מגנט לאורך הפס המגנטי (או הסליל המגנטי של קלטת), אנו נמחק את המידע שעל הכרטיס.

אופן פעולת קורא הכרטיסים (המכשיר "המגהץ"):
גם כאן העקרון פשוט. לאורכו של הפס המגנטי יש כמובן שדה מגנטי. אם נעביר מוליך דרך השדה המגנטי יווצר בו זרם שבעזרתו אנו יכולים לזהות היפוך בקוטביות. אנו יכולים לייצג ספרות (מספרים) בעזרת היפוך הקטבים. את הספרות, כלומר המידע שעל הכרטיס, אנו מיצגים בעזרת קומבינציה של המספרים 1 ו 0. המספר 0 מייצג היפוך בתדירות והמספר 1 מייצג היפוך בתדירות כפולה. קורא הכרטיסים הינו למעשה חומר מוליך, וכשאנו מעבירים את הפס המגנטי שעל גב הכרטיס דרכו ("מגהצים") קורא הכרטיסים מזהה את תדירות החלפת הקוטביות.

המידע האצור בפס המגנטי:
בכל פס מגנטי ישנם 3 רצועות. הרצועה הראשונה מכילה 210 ביט לאינץ, הרצועה השניה מכילה 75 ביטים לאינץ והרצועה השלישית מכילה 210 ביט לאינץ. על פי תקן בינלאומי, כרטיסי אשראי משתמשים במידע הנמצא ברצועה הראשונה והשניה. האנפורמציה הנמצאת ברצועות הראשונה והשניה הינה מס' החשבון, השם, תאריף תוקף הכרטיס וכד'. הרצועה השלישית הינה רצועה לקריאה וכתיבה של מידע זמני אך השימוש בה אינו בסטנדרט תקני בכל הבנקים.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

7 תגובות

  • בלשנית

    אולי מומחה בנושאי אלקטרומגנטיקה

    אבל חייב עריכה לשונית דחוף

  • אליעזר

    הכספומט לא קורא את הכרטיס

    הכספומט לא קורא את הכרטיס , אני בטוח שזה בגלל שהוא היה בנרתיק של האייפון , ונראה לי שהמגנט הרס אותו, זה נכון? ומה אפשר לעשות.

  • לירז

    עזרה בנושא מגנטי

    היי, קראתי את המאמר הקצר על פס מגנטי באשראי.
    אני עובדת אצל כמתמחה אצל וטרינר ולמדתי פיזיקה בתיכון.
    אני מניחה שכמו הפס המגנטי גם השבב שאנחנו מכניסים לכלב עם כל המידע הוא עם אותה טכנולוגיה.
    הגיע אלינו מקרה מעניין של כלב שאבד לבעליו לפני שנתיים. הוא מטופל אצלינו מאז. אך מסתבר שהכלב שייך למישהו אחר. הבעלים המקורי הגיע לדרוש את הכלב בטענה שיש לו שבב והוא אמור להיות רשום על שמו. לא היה שבב בבדיקה חיצונית אבל הבעלים המקורי התעקש שהכלב שייך לו. הוטרינר פתח את הכלב והוציא את השבב. המידע שיש בו נמחק. מהמידע המצומצם שברשותי לדעתי הגיוני שאפשר למחוק את המידע עם מגנט בכיוון הנגדי.
    המקרה הועבר לטיפול המשטרה ואני מאמינה שהם יפתרו את הסוגייה אבל המקרה מטריד אותי מאז. האם אפשר לבטל את השבב של הכלב בכזו פשטות? איזה כוח בעצם יש לשבב הזה? אני למדתי על יחידות מידה של כוח לורנץ (ניוטון וקולטן) ולא ברור לי מה זה הביט לאינץ? יכול להיות שאם אטייל עם הכלב שלי בקרבת מגנט השבב עלול להימחק? . מה שאני בעצם שואלת זה כמה כוח צריך להשקיע כדי למחוק את המידע והאם קיימת טכנולוגיה שמגנה על המידע הזה מפני הפרצה הזו? תודה רבה

  • שני

    שחיקת הכרטיס

    מה גורם לכרטיסים לפעול פחות טוב אחרי תקופה?
    ומדוע פעמים רבות פיסת נייר בצדייו של הכרטיס פותרת את הבעיה ?

  • יקיר יונה

    שאלה לגבי הכרטיס המגנטי

    שאלה לגבי הכרטיס המגנטי אם תוכל לשלוח לי הודעה למייל אני אשמח

  • עופר פרנסא

    מיגנוט כרטיסים

    שלום,
    תודה על ההסבר הקצר בנושא כרטיס מגנטי, אשמח לקבל מידע נוסף בפרט פרקטי של תהליך המיגנוט.
    תודה מראש,

    עופר פרנסא

  • יוחנן

    מגנוט

    למה צריך מגנוט?.
    הכי טוב זה בלי מגנוט בכלל
    ואם רוצים לדעת איך ממגנטים זה מאוד פשוט.
    צריך רק ללמוד מה עושים ומה רוצים למגנט.
    מגנט מורכב מ מג ו נט
    מג=ספל
    נט=רשת
    ספל רשת או רשת ספל ואז הכל ברור.
    עושים קפה ושמים על זה רשת.
    מקווה שהכל ברור עכשיו.