השיטה האופנתית, המבוססת על אכילת שומנים, מחייבת פיקוח רפואי צמוד - אחרת היא עלולה לגרום נזקים חמורים לגוף

לאחרונה עלתה לכותרות דיאטה חדשה, "קטוגנית", שמציעה ירידה מהירה במשקל. אפשר למצוא עליה תפריטים רבים והסברים מפורטים באינטרנט, אבל כמעט בשום אתר לא תמצאו פירוט מהימן של את הסיכונים של הדיאטה או המלצות מרופאים ותזונאים.

הדיאטה הקטוגנית היא שיטת תזונה עשירה במיוחד בשומנים, עד  כ-80 אחוז מהתזונה במסגרתה. בנוסף היא מכילה כמות מדודה של חלבונים (20-15 אחוז) ודלה בפחמימות (פחות מ-5 אחוזים). היא פותחה במקור בשנת 1920 לטיפול בילדים חולי אפילפסיה שאינם מגיבים לתרופות. הדיאטה הקטוגנית נועדה לתת לילדים האלה חלופה טובה יותר מצום. לכן חיוני לזכור שהיא אמורה להתבצע בפיקוח צמוד של תזונאי ושל רופא מומחה.

המטרה העיקרית של הדיאטה היא להפחית משמעותית את צריכת הפחמימות, כך שהגוף יעבור להפקת אנרגיה משריפת שומנים במקום שריפת פחמימות. אף שחלפו כמעט מאה שנה מאז פיתוחה, עדיין לא ידוע מהו המנגנון המדויק שבו הדיאטה תורמת לטיפול בילדים האלה. שימו גם לב שלפעמים מבלבלים בין דיאטה קטוגנית לדיאטה דלת פחמימות. אלה שני דברים אחרים והדיאטה הקטוגנית בפירוש אינה מומלצת לכלל האוכלוסייה.

אנרגיה מיידית

פחמימות הן מקור אנרגיה חיוני לגוף ולמוח, מאחר שהן מתפרקות בקלות ובמהירות לסוכר גלוקוז זמין. הפקת אנרגיה בצורה דומה משומן או מחלבון היא משימה הרבה יותר מורכבת. בנוסף, מזונות שמכילים פחמימות עשירים לרוב גם במינרלים, בוויטמינים ובסיבים תזונתיים.

למצב מטבולי שבו הגוף עובר משימוש בגלוקוז כמקור לאנרגיה לשימוש בגופיפי קֶטוֹ, שנוצרים מפירוק חומצות שומן בכבד, קוראים קֶטוֹזִיס. גופיפי קטו מתחלקים בין שלושה סוגים שונים: אצטוצטאט (Acetoacetate, די-בטא-הידרוקסיבוטיראט (D-β-hydroxybutyrate) ואצטון (Acetone), שמסונתזים בכבד ותאי הגוף יודעים להשתמש בהם כמקור אנרגיה.

בתזונה רגילה, הפחמימות מתפרקות לגלוקוז, שנכנס למחזור הדם ומספק לתאים מקור אנרגיה. כשאנחנו צמים, רוב התאים בגופנו יודעים לשרוד באמצעות פירוק שומן לחומצות שומן. אך המוח אינו כזה, משום שחומצות שומן לא עוברות את מחסום דם-מוח.

על מנת לספק למוח גלוקוז, הכבד מייצר גלוקוז בתהליך שנקרא גלוקונואוגנזה, שבסופו משתחררים לדם גופיפי קטו עם הגלוקוז. בשלב הזה השרירים ואיברים אחרים בגוף כבר עוברים לחילוף חומרים שמתבסס על חומצות שומן ומשאירים את הגלוקוז למוח. כעבור ארבעה ימים כאלה המוח עובר מצריכת גלוקוז לצריכת גופיפי קטו בעיקר. במצב הזה עלולים להצטבר בדם יותר ויותר גופיפי קטו, ובמקביל אצטון נוצר משבירה ספונטנית של שאר הגופיפים.

אצטון הוא חומר נדיף וריאקטיבי, וכשהוא מצטבר בזרם הדם רואים ירידה של החומציות, במצב שנקרא חמצת. החמצת משפיעה על כל האיברים בגוף ומתבטאת בירידה בפעילותם ובפגיעה באנזימים בגוף. חמצת קטוטית (קטואצידוזיס) עלולה להסתיים בתרדמת ואפילו במוות.

סוכר מחלבונים

הדיאטה הקטוגנית, כשהיא נעשית בפיקוח רפואי צמוד, מתמודדת עם הסיכון הזה באמצעות צריכה מבוקרת של חלבונים. הסיבה היא שכשאוכלים כמות גדולה של חלבונים, חומצות האמינו שבחלבון מפורקות בסופו של דבר לגלוקוז. במצב שבו הגוף אינו ניזון מפחמימות, שמגיעות מדגנים ומפירות, נתחיל לפרק את חומצות האמינו שבחלבון כדי לקבל גלוקוז. הפיקוח הרפואי על התהליך חיוני, שכן כמות החלבון המרבית שמאפשרת פירוק שומן על חשבון החלבון משתנה מאדם לאדם.

האתרים שמשווקים את הדיאטה הקטוגית מבטיחים שהיא מפרקת שומן, אך נוטים להתעלם מהסיכונים הרבים הנלווים לכך: גופיפי הקֶטוֹ  יוצרים דם חומצי שעלול להוביל לשחרור סידן מהעצמות (אוסטיאופורוזיס). מתועדות גם תופעות של ערפול מוחי, עייפות ובחילות, כאבי ראש, כולסטרול גבוה, בעיות בכליות, , התייבשות וריח רע מהפה. הדיאטה גם מובילה למחסור חמור בסיבים עקב אי אכילת זרעים, דגנים ופירות ומצד שני עודף נתרן שמגיע במזונות רבים בעלי אחוזי שומן גבוהים. כמו כן, כמות השומן הגבוהה עלולה להכביד על פעילות הקיבה. וכמובן, ההימנעות מפירות וירקות מובילה למחסור בוויטמינים בהם B, A ו-E, סידן, מגנזיום וברזל.

לכן, לפני שאתם מחליטים לעשות שינוי משמעותי בתזונה, התייעצו עם רופא מומחה ותזונאי והקפידו על מעקב רפואי רציף. וחשוב מכול – כדאי לזכור תמיד שגם להשמנה אין פתרונות קסם.

44 תגובות

  • אנונימי

    בולשיט אחד גדול (click bait)

    יש ספרים מדעיים שמוכיחים עליונותו של דיאתה הקיטוגני. לדוגמה "The art and science of low carbohydrate living". זה ברור שהכותב לא חקר את הנושא היטב ולא מבין על מה הוא מדבר. לקח ציטוטים מפה ושם ועשה סלט.

  • דר' בן שומר

    חובבנות לשמה ובושה למכון ווייצמן!

    זו לא הכתבה העלובה הראשונה שאני נתקל בה בפרסומי מכון דוידסון.
    הכתבה הזו היא כבר ברמה של שרלטנות לשמה וחוסר אחריות מדעי.
    פורסמו כאן עובדות שאינן שייכות ל*תזונה* קטוגנית (זו לא דיאטה. זו דרך חיים) אלא שייכות למצבי קיצון חסרי איזון.
    (לדוגמה חומציות הדם ואוסטאופורוזיס).
    מצויינות עובדות נטולות ביסוס מדעי *עדכני* (כגון הצורך בסיבים תזונתיים שבעצם *פוגע* בדרכי העיכול של לא מעט אנשים)
    ודי אם יבדוק הכותב הנכבד וחסר האחריות את הערכים התזונתיים של כבד עוף לדוגמה, כדי להבין שלא ייוצר שום מחסור בויטמינים ובמינרלים שצוינו כאן. בקיצור - בולשיט באיצטלה מדעית. ממליץ לכל מי שקרא את הכתבה הזו להתעדכן במקורות אחרים. יש *המון* מחקרים *מדעיים* מהעת האחרונה שסותרים *לחלוטין* את מה שכתוב כאן.

  • MSCCaks

    Доставка товара из Китая в Челябинск

    Перевозка с таможенным оформлением грузов поставляемых из Китая и стран Азии через морские порты Приморского края становится проще если у Вас имеются свои представители. Транспортно-логистическая компания "Азия-Трейдинг" оказывает полный комплекс ВЭД услуг в таможенный органах Приморского края Владивостокской, Уссурийской и Находкинской таможнях.

  • עמיר

    טל גבעוני- עברו שנתיים מהפרסום- למה שלא תעדכן את הטור שלך?

    כמות הפרסומים והעדכונים בתחום התזונה הקטוגנית עלתה בצורה משמעותית מאז יום פרסום המסה שלך, מציע לך להתעדכן ולעדכן בהתאם. בברכה, עמיר ב.

  • MSCCaks

    Растаможка товаров из Китая

    Существуют некоторые существенные различия также между такими форматами, как сухопутные доставки и перевозки морем. Из Китая можно поставлять сборный товар, используя оба варианта.

  • MSCCaks

    Прямые поставки товаров из Китая

    Транспортная компания Азия-Трейдинг окажет полный комплекс ВЭД услуг - найдём поставщика или производителя любого товара в Китае, произвёдем оплату товара в долларах США или Юанях, доставим товар до Вашего склада и окажем услуги таможенного оформления.
    http://msc.com.ru

  • דור

    וייצמן איזוטופ'ס

    חבל שההתייחסות למשטר התזונתי הזה היא כאל 'דיאטה' שמטרתה הורדת משקל למטרות אסתטיות. נוצרת תחושה שצריך להרגיע התלהבות סביב זה, כאילו מדובר ב"תה טיבטי גם עכשיו אלך לים".
    רוב האנשים שאני מכיר לא הגיעו לתזונה הזו בשביל לרדת במשקל, אלא ממקומות של מחלות מעי דלקתיות מוגדרות כמו קרוהן וקוליטיס וכן לא מוגדרות כמו IBS, או לחילופין סוכרתיים, וזה רק מחור המנעול שלי, סביר שיש עוד בעיות גופניות שמוצאות מזור בתזונה זו, ולו אף לתקופה מוגבלת שלך שינוי תזונתי.
    אני אישית סבלתי מאוד מבעיות עיכול, והושגה הטבה משמעותית באי סדרים כבר לאחר 48 שעות שהפסקתי לצרוך פחמימות וסוכר.
    ההסתכלות צריכה הייתה להיות יותר רפואית, הנראטיב של הכתבה הוא מאוד נגד.
    הכתבה לא מביאה בחשבון שאנשים שמנסים את התזונה הם גם כך לא במצב בריא ככ מלכתחילה, שלא לומר נואש, וזו צריכה להיות המשוואה.

  • MSCCaks

    Импорт товаров из Китая в Россию

    Мы продаём оптом товары в России по ценам производителя в Китае!

  • רחלי

    חחח, וואיי היה כייף לקרוא את

    חחח, וואיי היה כייף לקרוא את כל התגובות שלכם! עשיתם לי את היום! לדעתי האישית זה אחלה דיאטה, אסור לדעתי להתעלם מהתופעות לוואי. כאילו מה שבא לאנשים אבל תכלס... התופעות לוואי קיימות אבל ואוו הם כל כך שוות את זה..

  • עופר

    אורך חיים קטגוני מבריא

    אורך חיים קטגוני הוריד לי את הטרגליצרידים מ 530 ל 122, כבד שומני מאוד הפך לכבד לא שומני!, הכולסטרול הטוב עלה, גם הכולסטרול הכללי אבל היחסים השתנו -זה מה שחשוב. יש לציין שגם לפני התזונה הקטגונית לא נהגתי לאכול הרבה פחמימות ולא הייתי שמן. אני דוגמא חיה לאדם שתזונה קטגונית הצילה אותו ממחלות מטבוליות. לא ברור לי מדוע מכון דוידסון מפרסם כתבות לא נכונות במקום לעודד תזונה שיכולה לסייע לחלק גדול מאוד באוכולוסיה. מה האינטרס שלכם????

  • שי

    ביקורת

    מה שנכתב בכתבה זו הוא מידע בסיסי שלומד כל סטודנט לרפואה. בשעה תזונה שהוא לומד בתואר. מידע ישן לא נכון ולא מעודכן כבר בטח ארבעים חמישים שנה. פשוט ביזיון לפרסם כזה דבר. אפשר לחיות חיים שלמים ללא פחמימות בכלל בתזונה. לכן לומר שפחמימות זה מקור חיוני לגוף ולמוח זה שטויות. נכון חלקים במוח ותאי הדם האדומים זקוק למעט גלוקוז, את זה הגוף יודע לסנטז בעצמו. אחרת מכל צום של כמה ימים היינו מתים. קטואציטוזיס זה לא קטוזיס תזונתי. מי שיש לו אינסולין לא יגיע למצב של קטואצטוזיס. קטוזיס זה מצב טבעי שהגוף מסתגל אליו תוך כמה ימים וגם בתקופת ההסתגלות רמת האצטון לא גבוהה במיוחד והגוף יודע להפריש עודפים ממנו. בכיצור ככה יוצאים ידי חובה, לא כותבים כתבה אינפורמטיבית המבוססת על עובדות ומדע עדכני.

  • עידן

    סיבים תזונתיים

    אני לא בא בקטע מתנשא אבל לפי מה שהבנתי סיבים תזונתיים הם לא הכרחיים או נחוצים. טוענים שהם עוזרים לפעילות המיקרוביום אבל התחום הזה עדיין חדש ואני לא מצאתי מידע מאוד מהימן על הנושא באינטרנט חוץ מההמרה של סיבים לביוטרייט, אבל הגוף מסוגל להפוך בטא היידרוקסיביוטרייט לביוטרייט אז בפועל זה פותר את הבעיה. ממה שקראתי המחקר שהכי שכנע אותי להפסיק לצרוך סיבים זה המחקר הזה שמתיימר להוכיח שסיבים גורמים לעצירות ולא משחררים אותה. אני באופן אישי נמצא על דיאטה קרניבורית כבר הרבה זמן (כמעט חצי שנה) מרגיש מעולה ומקווה בקרוב לעשות בדיקות דם אבל על פניו מהמחקרים שקראתי לא ראיתי בעיה מהותית עם קיטו, חמצת אכן יכולה לגרום לאוסטיאופורוזיס אבל חמצת זה רמות קיטונים משמעותית יותר גבוהות מאלו שניתן להשיג באמצעות דיאטה קיטוגנית ואני לא מכיר מחקר מהימן לא תצפיתני שמקשר בין קיטו לאוסטיאופורוזיס. ויטמינים A B ממש לא חסרים בדיאטה קיטוגנית שכן הרטינול בצורה הכי ספיגה לגוף וכל ויטמיני הבי נמצאים בשפע במאכלים מן החי, בנוגע לשאר צריך להתחשב בזה שעיבוד פחמימה בגוף גם דורש ויטמין סי E ושסידן צריך להיספג היטב והסיבה לRDA כה גבוה על סידן הוא המחסור הכרוני בחברה בויטמין D וK2 הנחוצים עבור עיבוד סידן. אני חושב שקיטו לא בעיה ללקטנות דעתי אבל אשמח אם תשתפו את דעותכם בנושא. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/

  • אבשי

    דיאטה קיטוגונית

    אני כבר 3 חודשים בקיטו , אחרי חודש בדיקות דם , סוכר ירד פלאים. המלצת הרופא משפחה שעלי לקחת כדור מדלל שומן , אז שאלה אני אוכל שומן , וצריך ( לא לוקח ) לקחת כדור , אני בהחלטה שלי לא לקחת את הכדור , כל יום לפני השינה, עכשיו אני מבולבל
    אם יש לי שומנים בדם , ואני אוכל שומנים , גבינה בשר בקר סלמון , מה לעשות ? לקחת כדור . להפסיק את הקיטו, מבולבל

  • איל

    חבל מאוד שאנשים שלא מבינים כלום כותבים כתבה..

    דיאטה קיטוגנית היא הרבה פעמים דיאטה מצילת חיים. נתחיל עם הירידה בפחמימות- בלי פחמימות אין סוכרת...יש ירידה של 60% בסיכוי לסרטן..ירידה חדה ב.תחלואה הקרדיו וסקולרית...ירידה בשכיחות של אלצהיימר ועוד ועוד יתרונות...
    הסכנה היחידה שעשויה לקרות היא אותה "חמצת" שמתרחשת (אם בכלל) רק אצל חולי סכרת קשים...,בקיצור, אוסף של שטויות!

  • רונית

    רונית

    הכתבה הזו ממש, אבל ממ הרגיזה אותי. אני 6 חודשים בתזונה, אחרי סכרת פוסט-טראומתית, כל המדדים שלי מצויינים עכשיו. איך אפשר לתת כותרת נוראה כזו למשהו שמבריא כל כך הרבה אנשים. נכון, רצוי ייעוץ - הבעיה היא הרופאים הקונבנציונלים ממש פוחדים להמליץ על משהו שיש בו הרבה שומן (ולא משמין), שמאפשר פחות תרופות, שגורם לקום כל בוקר בלי כאבים ולא לרעוד אחרי כל ארוחה. להרגיש צעירה ב20 שנה (וגם הכתמים של הפיגמנטציה נעלמו). בקיצור, רצוי שמכון וייצמן ידאג לפרסם ביתר דיוק. חבל שפספסתם לעזור לעוד אלפים של אנשים שמסתובבים ביננו עם סכרת, סרטן ועוד מחלות כרוניות

  • אורי

    עשיתם סלט שלם, בין קטוזיס

    עשיתם סלט שלם, בין קטוזיס לקטואצידוסיס. מאמר מאד לא מקצועי.

  • אילנה קליינפלד

    איטריות קונג'אק - מותר בדיאטת קיטו?

    רציתי לדעת האם אפשר לאכול מוצר של SKINNY PASTA שעשוי מקונג'אק , שכולו 3 ג' סיבים תזונתיים, 0.5 ג' פחמימה ו-9 קלוריות ל-100ג מוצר. ללא שומן/סוכר/נתרן.אשמח לתשובה
    תודה

  • אנונימי

    כן מותר

  • א

    יש תחליף טוב יותר

    קישוא חי חתוך ע"י מסלסל ירקות כמו ספגטי. טעים כמו שהוא עם רוטב בולונז.

  • שי

    בשביל מה? אפשר לאכול גם קרטון

    בשביל מה? אפשר לאכול גם קרטון, יש לו בערך אותם ערכים תזונתיים ובלי המרקם של חשופית. תאכלי אוכל מזין ומלא בנוטריאנטים עם הרבה שומן וחלבון מספק. שיהיו בו ויטמינים ומינרלים. השובע ימשך לאורך זמן והבריאות תשתפר.

  • אנונימי

    אם יש 0.5 גרם -פחמימות ב

    אם יש 0.5 גרם -פחמימות ב 100 גרם הרי שאין בעייה כלל .

  • חן

    אני לא יודעת

    אני לא יודעת מה איתכם, אבל אני כבר 4 שנים על הדיאטה הזו, או אפשר לקרוא לזה "אורח חיים" , והתוצאות בבדיקות דם מניבות שיאים מדהימים הגורמים לרופאים לקנא. הרבה שטיפות מוח מעבירים הרופאים כי אינם יודעים. כולסטרול, דבר שלא קיים בכלל. שומנים יותר חיוניים לגוף האדם. שלא נדבר על צום, שהוא בפני עצמו נהדר לגוף. שיהיה בהצלחה

  • נדב

    היי חן אפשר עזרה באיפה מתחילם

    היי חן אפשר עזרה באיפה מתחילם (מתכונים דיאטנים יעוץ רפואי ) nadaval1608@gmail.com
    תודה

  • אנונימי

    יש קבוצת פייסבוק בנושא. חפשי

    יש קבוצת פייסבוק בנושא. חפשי אותה. תזונה קטוגנית

  • אנונימי

    אבוי

    בור ועם הארץ אם זו הבנתך של התהליך הקטוגני

  • עמיר

    מציע למחוק את המאמר

    מציע לכותב למחוק את המאמר, או לפחות לשכתב אותו לאחר התייעצות עם רופא או חוקר שמבין מעט בתהליכים המתוארים כאן. באופן בו המאמר מוגש, הוא מביך ומאד לא אופייני למכון מחקר מכובד.

  • הממ

    חמצת זה ירידה בחומציות?

    זה לא ייאמן שמשפט כזה מתפרסם באכסניה הזאת. אולי כדאי לקבל קצת ייעוץ מדעי למאמרים האלה...

  • שיסל

    ללא גלוטן

    טל, בהתייחס למה שכתבת כתגובה ב- 1.8.19,
    תזונת קיטו מעודדת מאוד (!) למי שעושה זאת נכון, לאכול הרבה עלים ירוקים (תרד, קייל, פטרוזיליה, שמיר, חסה, רוקט, ארוגולה וכ) וגם כרוב לבן, הן בגלל ערכים תזונתיים והן בגלל עושר בסיבים.
    ולכן שאלה- במידה ומקפידים גם על תזונה קיטוגנית עתירת סיבים (ושתיה!) ומקפידים על תוספי ויטמינים ומינרלים, ומקפידים על יחס גבוה של שומן לחלבון, האם עדיין קיימת סכנת חמצת, או כבד שומני, או בעיה אחרת?
    אשמח להתייחסות

  • אנונימי

    אין סיכוי אלא אם אתה עם סוכרת

    אין סיכוי אלא אם אתה עם סוכרת סוג 1

  • קטו

    מכון דוידסון לקידום חברות התרופות והפארמה

    ברגע שהפסקתי להקשיב לסוכני חברות התרופות וזרקתי את כול המירשמים שקיבלתי. קיבלתי את החיים מחדש
    כבר 12 שנה שאני קטוגני ... ואין תזונה יותר טובה מזאת..

  • אנונימי

    פשוט WOW

    מזמן לא קראתי מקבץ כזה של הטיות והטעיות שלא לומר בורות הפרדה בין חמצת (קיטואסידוסיס) שעשויה להתפתח בקרב אלו עם סוכרת טייפ 1 שלא מוודאים שרמות הסוכר אינן צונחות לבין אלו שאינם בקטגוריה זו לבין כלל האוכלוסיה. בכלל קיטו מצב מצויין לאלו עם סוכרת טייפ 2. מעבר לכך אין שום מחקר המצביע על מחסור כלשהו עקב המנעות מפחמימות. אני יכול להמשיך ולפרק לגורמים את המאמר המטעה הנח אבל דבר ללמפה. ממכון דוידסון אני מצפה ליותר

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןטל

    הכתבה מדברת על ההיבט של השיטה

    הכתבה מדברת על ההיבט של השיטה האופנתית בשימוש בדיאטה ובסיכונים בעשייה שלה ללא פיקוח רפואי. הכתבה לא עוסקת בטיפול חולי סכרת. תוכל לקרוא בקישור על מאמר המדבר על הסכנות בדיאטה נטולת פחמימות. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180828085922.htm

  • מר ציקלוהקסאן

    יש הטיה מסוימת בכתיבה שלך.

    יש הטיה מסוימת בכתיבה שלך. אני לא מכת הקטו, ועדיין ניכר שאתה ממש לא אובייקטיבי. ניפחת את תופעות הלוואי ולא סיפרת על יתרונות מסוימים כמו שיפור בסכרת, לחץ דם, הפחתת תחושת רעב וכו'. העניין עם החמצת לא ריאלי באנשים בריאים, העניין עם הכולסטרול גם מוגזם לאללה ושכחת לציין שגם הסוג שלו משתנה לטובה.
    לגבי תופעות לוואי - ניתן לטפל בחלקן - למשל לתת יותר סיבים ונזלים בגלל עצירות או לבדוק כמה מהר אפשר להסתגל לכך. בליווי תזונאי כמובן.

  • עידן

    כת הקיטו

    מה הכוונה בכת הקיטו? אני ממש לא חושב שמדובר בכת, אין לדיאטה איזשהו בסיס אידיאולוגי, אם מתאים מתאים, אם לא, לא, אנשים מתלהבים ממנה ומתוצאותיה ורצים לשתף אבל המנטליות ממה שאני צפיתי לא קרובה להיות כמו כת (שלא כמו הטבעונות, דבר הנובע מהבסיס המוסרי של הדיאטה)

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןטל

    לכל דיאטה יש חסרונות ויתרונות

    לכל דיאטה יש חסרונות ויתרונות, הכתבה עוסקת בחסרונות ובסיכונים של השימוש בדיאטה מהפן האופנתי של ירידה במשקל ללא מעכב תזונאי צמוד. את הסיכונים הללו לא מציינים באתרים המלווים אנשים בדיאטה ולכן לדוגמא, אחת התופעות הן חוסר בסיבים. בנוגע לכולסטרול, בדיאטה הקטוגנית הצריכה של סיבים ופירות מוחלפת בצריכה גבוהה של שומן רווי וכולסטרול מן החי, לכן לטווח הארוך ישנם מחקרים המראים על עלייה ברמות הכולסטרול ואפילו בכבד שומני.

  • שי

    נא לספק רפרנס עדכניים לשטויות

    נא לספק רפרנס עדכניים לשטויות שכתבת

  • פ.

    קטו זו לא דיאטה נטולת פחמימות

    קטו זו לא דיאטה נטולת פחמימות, אלא מוגבלת פחמימות. ומלבד זאת גם מה שכתבת כאן בתגובה זה לא נכון - בקטו ממליצים להחליף את פרוסת הלחם הלבן בצלחת מלאה ירקות שייספקו את הפחמימות ואת הסיבים (ולא בשומן רווי, אלא לצד השומן ובכמות גדולה מאוד. שמעת על הפרדוקס הצרפתי? עובד כבר מאות שנים, בוקר טוב). עובדות בסיסיות, אתה יודע

  • מייק

    הדחליל של כולסטרול ושומן רווי הוא שקר בן 50 שנה

    כולסטרול הוא לא טוב או רע - הוא קריטי לתיפקוד תקין של הגוף האנושי
    הסיבה האמיתית היחידה לבדוק ערכי כולסטרול - היא הסיכוי להפוך את הנבדק ללקוח "מאושר" נוסף של סטטינים

  • אטקינס

    מייק שכחת במקרה לשים קישורים למחקרים?

    שיוכיחו את הטענה שלך? אתה עד כדי כך חסר אחריות? אתה אשכרה לא מבין שאנשים עם בעיות בריאותיות אמיתיות קוראים את הכתבות האלה. האנשים האלה עלולים לחשוב שאדון מייק יודע על מה הוא מדבר. אה רק רציתי לומר שברור לנו מייק שאתה תמים... ברור שרק שכחת לשים את הקישורים החשובים למחקרים האלה.
    ברור שזה לא בכוונה... לא היית עושה דבר כזה בכוונה לא? מייק? זאת תסמונת מאוד שכיחה אצל אנשי הקיטו, יש להם נטייה מאוד חזקה לא להראות מחקרים שיכולים להוכיח את טענתם. ראו מקרה דוקטור אטקינס, האיש עשה עשרות מיליונים מלשקר על קיתוזיס ועל דיאטה דלת פחמימות, אטקינס לא היה מוכן לשים אפילו דולר אחד למחקר במרפאה "הקסומה" שלו. למרות שתמיד טען טענות מדהימות לגבי ההצלחות שלו. קצת מוזר לא? חשוד מאוד.... הריי אם היה משקיע מליון דולר במחקר שמוכיח את מה שהוא עושה במפראה, היה מחזיר את ההשקעה תוך שנה בקלות מכל הפרסום לספרים שלו ולמפראה שלו. תחשבו על זה לרגע חברים. למה אנשי הקיטו תמיד מתנהגים ככה...

  • מייק

    אטקינס היקר - מאת מייק

    אתה כל-כך שנון שזה ממש מרגש אותי...למרבה הצער – אתה פשוט
    חוזר כמו תוכי על מנטרות בריאותיות שקריות שהופרכו מזמן.
    אז בוא נראה אם תעמוד ביושר אינטלקטואלי מול המסקנות העולות
    מהקישורים שאני אצרף כאן – ואולי אפילו תואיל לכתוב ביושר
    מה אתה מסיק מזה - או אולי תצרף מידע סותר – אבל אמיתי והגיוני -
    לא חזרה על אותן מנטרות שקריות... ציטוט : "...אותה הנחיה בוססה על "תאוריית הליפידים" או "תאוריית הכולסטרול", וקידמה את הדעה הרווחת שהולכת לפי הצעדים הללו - "צריכת כולסטרול מעלה את הכולסטרול בדם" - "כולסטרול בדם סותם את העורקים" - "מחלות לב שונות מתפתחות"...אף לא אחד מהצעדים הללו אי פעם הוכח כנכון. ולמרות שמעולם לא היו ראיות לתאוריה הזו, לא הפריע למשרד הבריאות האמריקני לתת הנחיות להגבלת כולסטרול במשך יותר מ 40 שנים. הדיאטניות ומשרדי הבריאות עדיין תקועים על אותה מנטרה שמקורה במדע גרוע המונח על תאוריה בלבד. ... http://meeverlapaleo.blogspot.com/2016/01/blog-post.html#more ההוכחה הכי פשוטה שבשר ושומן מן החי לא אחראים למחלות הציוויליזציה
    http://www.paleostyle.co.il/%d7%94%d7%94%d7%95%d7%9b%d7%97%d7%94-%d7%94%... כל מה שאתם יודעים על מחלת לב אינו נכון
    https://healthinhebrew.co.il/2017/05/03/a-famous-surgeon-reveals-everyth... המבצר מתמוטט – ארגון הדיאטנים האמריקאי נותן הכשר לשומן רווי
    http://www.paleostyle.co.il/%D7%9C%D7%90-%D7%9C%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%99%... יתרונות כולסטרול גבוה
    https://www.facebook.com/groups/886489568048219/permalink/1533097096720793/ האם להוריד כולסטרול בדם
    https://www.facebook.com/groups/886489568048219/permalink/1784727228224444/ תעשיית המזון משחיתה את המדע, וההנחיות הנוכחיות הן הטעות הגדולה בתולדות הרפואה
    http://10tv.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1190070 ד'ר [לרפואה] דני קרת : כולסטרול - אוייב או ידיד ?
    50 שנים של דמוניזצית השומן בכלל והרווי בפרט, הוכחו בשנים האחרונות כטעות אחת גדולה
    https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=171510077005131&id=100... כולסטרול נמוך בילדים - סכנה
    https://www.facebook.com/groups/886489568048219/permalink/1748317771865390/ עשרים ביצים ביום [בעיקר התגובות של גיא בן-צבי]
    https://www.facebook.com/groups/886489568048219/permalink/1056107981086376/ האם שומן רווי וכולסטרול מסוכנים לנו ללב
    http://www.kadmoni.com/2015/06/blog-post_10.html נו - נראה אותך מגיב ביושר על הדגימה החלקית הזאת - יש לי עוד הרבה כאלה - גם באנגלית אם תרצה...

  • שחר

    שאלות לגבי מחקרים וקישורים

    שלום מייק, האמת שאני ממש קיוויתי שתשים קישורים למחקרים שמוכיחים את מה שאמרת. אני אמנם לא עושה דיאטת קטו, אבל מתמידה בתזונת פליאו ובאופן כללי מסכימה עם מה שאמרת. אבל הקישורים שנתת הם לאתרים של פליאו ולקבוצות פייסבוק, כתבה בנענעTV. לא ממש מאמרים או מחקרים... יש לך אולי משהו מדעי? מוכח? תודה

  • עידן

    היפותזת הליפידים

    שחר, יש לי עבורך מספר מאמרים אקדמאיים, למרות שאני חושב שזה שטותי כי לא צריך לצאת מנק' הנחה שהתיאוריה נכונה אני אציג לך מספר מאמרים שמסבירים מדוע לדעתי התיאוריה לא נכונה
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30084105 זה מחקר מדהים, מבוקר כמו שצריך למשך תקופת זמן מאוד ארוכה בבתי חולים. אמנם משנות השישים אבל לגמרי רלוונטי וזה עצוב שבאלפיים ואחת עשרה חוקרים היו צריכים לכתוב אותו מחדש מהארכיונים בגלל הביאס של שנות השבעים https://www.bmj.com/content/353/bmj.i1246 ויש גם את הסקירה הזו של מעגל הרנדל המסביר את הקורלציה הפוטנציאלית בין שומן למחלות לב הנובעת בגלל שילוב בין פחמימות ושומנים, בהתחשב בעובדה שאנשים צורכים כמות גבוהה של פחמימות ככל שמעלים את השומנים נוצר יותר שילוב בין השניים מה שמפעיל את מעגל הרנדל ומסביר את מחלות הלב, צריך יותר מחקר בתחום אבל לכל הפחות זה שיקול חשוב https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2739696/

  • עידן

    אלפיים ושש עשרה תיקון

  • אנונימי

    מעולה!