החללית שחזרה ריקה, כלבים מחוננים לא שוכחים, משימה פרטית חלוצית, האם תמותת עטלפים גורמת לעלייה בתמותת תינוקות? ותזונה בלי קשר לכושר

• החללית שחזרה ריקה
  • כלבים מחוננים לא שוכחים
  • משימה פרטית חלוצית
  • האם תמותת עטלפים גורמת לעלייה בתמותת תינוקות?
  • תזונה בלי קשר לכושר

החללית שחזרה ריקה

החללית "סטארליינר" של חברת בואינג לא השלימה את טיסת הניסוי הראשונה שלה. בשבת היא שבה ריקה לכדור הארץ, אחרי שסוכנות החלל של ארצות הברית (נאס"א) לא השתכנעה שרמת הבטיחות שלה טובה מספיק כדי להחזיר לארץ את האסטרונאוטים שהגיעו בה לתחנת החלל הבינלאומית.

החללית שוגרה עם שני אסטרונאוטים של נאס"א בתחילת יוני, אך בטיסה לתחנת החלל התגלו בה דליפות ותקלות נוספות. האסטרונאוטים והחללית היו אמורים לשהות בתחנה שמונה ימים, אך מועד שובם נדחה שוב ושוב מאחר שבואינג ונאס"א לא הצליחו לזהות את מקור התקלות. בסופו של דבר החליטה נאס"א שהאסטרונאוטים יחזרו בחללית אחרת, של חברת ספייס אקס, רק בפברואר הבא. החללית הועברה להפעלה אוטומטית, התנתקה מהתחנה וצנחה כמתוכנן בלי תקלה במדבר בניו מקסיקו.

עדיין לא ברור אם בואינג, שכבר הפסידה הון עתק על הפרויקט, תקבל אישור להטיס אסטרונאוטים לתחנה, ובאילו דרישות תצטרך לעמוד כעת.

שבה ריקה לכדור הארץ. החללית לאחר הנחיתה | Boeing

כלבים מחוננים לא שוכחים

יש כלבים שנחשבים מחוננים, בזכות יכולתם ללמוד מילים רבות. מחקר חדש הראה שרבים מהם לא רק לומדים את המילים, אלא גם זוכרים אותן כעבור זמן רב.

בניסוי המקורי, שפורסם לפני כשלוש שנים, השתתפו שישה כלבי בורדר קולי, שהצליחו ללמוד מבעליהם תוך שבוע שמות של 12 צעצועים לפחות. הבעלים אמרו שם של צעצוע, והכלב הלך להביא אותו מחדר אחר, שם היו פזורים צעצועים רבים. לאחר הניסוי התבקשו הבעלים להחביא את הצעצועים, וכעבור שנתיים חזרו על הניסוי. חמישה מששת הכלבים השתתפו בניסוי ההמשך, ארבעה מהם זכרו בין 60 ל-75 אחוז משמות הצעצועים ובממוצע הם זכרו 44 אחוז מהשמות.

הניסוי הראה שהכלבים המחוננים לא רק הצליחו ללמוד את השמות, אלא גם לשמור אותם בזיכרון, ולשלוף אותם כעבור שנתיים. לכתבה המלאה באתר.

סרטון קצר על ניסוי הכלבים המחוננים (באנגלית):

משימה פרטית חלוצית

משימת החלל הפרטית החלוצית Polaris Dawn יצאה לדרך, כשארבעת אנשי הצוות שוגרו בהצלחה מפלורידה בחללית דרגון של חברת ספייס אקס למשימה של חמישה ימים במסלול סביב כדור הארץ. הצוות, בפיקודו של המיליונר ג'ארד אייזקמן (Isaacman), שמממן את המשימה, אמור להגיע למרחק של כ-1,400 קילומטר מכדור הארץ - גובה שבני אדם לא שהו בו מאז הטיסות המאוישות לירח.

האזור הזה נמצא בשולי חגורת ון-אלן, המגינה על כדור הארץ מקרינה, והאסטרונאוטים ימדדו את רמות הקרינה שהם ייחשפו לה. לאחר מכן, במסלול נמוך יותר, הם אמורים לצאת להליכת החלל הפרטית הראשונה, כשאייזקמן וחברתו לצוות שרה גיליס (Gillis) ייצאו לריחוף מחוץ לחללית. זה יהיה הניסוי הראשון בחלל של חליפות החלל החדשות שפיתחה ספייס אקס.

הצוות כולל גם את טייס הקרב לשעבר סקוט פוטיט (Poteet) ואת אנה מנון (Menon), שכמו גיליס היא מהנדסת בכירה בספייס אקס. במהלך המשימה מתוכננים להם גם ניסויים מדעיים רבים. זו אמורה להיות המשימה הראשונה משלוש משימות פרטיות בתוכנית פולריס. לקריאה בהרחבה באתר.

משימת חלל פרטית, שתגיע לגובה שבני אדם לא שהו בו מאז הטיסות המאוישות לירח. שיגור החללית | SpaceX

האם תמותת עטלפים גורמת לעלייה בתמותת תינוקות?

תסמונת האף הלבן היא מחלה פטרייתית של עטלפים, ומאז התגלתה ב-2006 היא קטלה מיליוני עטלפים באמריקה הצפונית. העטלפים ממלאים תפקיד חשוב בהדברת חרקים מזיקים לחקלאות. כלכלן הסביבה הישראלי-אמריקאי איל פרנק מאוניברסיטת שיקגו ניסה לאמוד את היקף הנזק מהפגיעה בהם, ומצא כי במחוזות שבהם העטלפים נעלמו כמעט לגמרי בגלל המגפה, השתמשו החקלאים ב-31 אחוז יותר חומרי הדברה נגד חרקים, בהשוואה למחוזות שהעטלפים בהם לא נפגעו. יתרה מזאת, הוא מצא שהפגיעה בעטלפים גם מלווה בעלייה של שמונה אחוזים בתמותת תינוקות, אולי עקב החשיפה המוגברת של תינוקות ונשים הרות לחומרי הדברה. אף על פי שהמחקר אינו מוכיח בוודאות קשר סיבתי בין התופעות, הוא מציג ראיות כבדות משקל לכך. "המחקר מלמד אותנו על החשיבות של אינטראקציות בין מינים לשמירה על היציבות של מערכות אקולוגיות. וכשהמערכת יוצאת מיציבות, יש לזה השלכה גם על בני האדם", אמר פרנק לאתר מכון דוידסון. לכתבה המלאה באתר.

המחקר מלמד אותנו על החשיבות של אינטראקציות בין מינים לשמירה על היציבות של מערכות אקולוגיות". עטלפים ישנים במערה | All-stock-photos, Shutterstock

תזונה בלי קשר לכושר

רבים מהאנשים עם עודף משקל סובלים מכאבים כרוניים במערכת השרירים והשלד. הכאבים פוגעים מאוד באיכות החיים שלהם ומעלים את העומס על מערכת הבריאות. מחקרים הראו שפעילות גופנית מותאמת ושינוי תזונתי שהובילו לירידה במשקל הפחיתו את הכאבים, אך לא ברור מהם מה השפיע יותר – הפעילות הגופנים או הדיאטה. מחקר חדש מראה כעת שירידה במשקל על ידי שינויים בתזונה מפחיתה כאבים כרוניים במערכת השרירים והשלד ועשויה להתאים לטיפול בלעדי בכאבים.

חוקרים מקנדה ניתחו מחדש נתונים שנאספו במחקר התערבותי קודם, שבו נבדקים קיבלו ליווי תזונתי למשך תשעה חודשים במטרה לרדת במשקל. הניתוח החדש התמקד בלמעלה ממאה נבדקים בריאים עם עודף משקל או השמנה. נמצא שעצם הירידה במשקל הפחיתה את שיעור הנבדקים המדווחים על כאבים. המחקר ממחיש שירידה במשקל עשויה להוביל לבדה להפחתה בכאב ויש לה חשיבות שיקומית רבה. כדאי לשקול אותה כקו טיפולי ראשון במקום תרופות, ולשלב אותה בכל זאת עם פעילות גופנית עקב יתרונותיה הרבים. לתקציר המאמר (באנגלית).

עצם הירידה במשקל הפחיתה את שיעור הנבדקים המדווחים על כאבים. אישה מחזיקה בכאב את הברך שלה | SUPERMAO, Shutterstock