מאמר אחד באפריל - הטיפול לא קיים באמת

בעמוד הפייסבוק שלנו הבאנו ידיעה בנוגע לטיפול חדשני בשם RNAeye, שמסוגל לשנות את צבע העיניים לאורך זמן ובאופן הפיך. מדובר בטיפול האסתטי הראשון מסוגו העושה שימוש בטכנולוגית RNA מעכב (RNAi).

עקרון הפעולה פשוט מאוד: צבע העיניים מוכתב על ידי חלבונים צובעניים שנקראים גם פיגמנטים. אצל כל אדם הפיגמנטים באים לידי ביטוי בדפוס אחר שנותן לעיניו את הצבע האופייני להן, כך שאצל אנשים בעלי עיניים כהות הפיגמנט בא לידי ביטוי במידה גבוהה ואילו אצל בהירי עיניים, למשל בעלי עיניים כחולות או אפורות, הביטוי של הפיגמנט נמוך מאוד. למידע נוסף על יצירת הצבע בעיניים ראו את המאמר שלנו בנושא מדוע צבע העיניים של תינוקות משתנה.

בטיפות העיניים המיוחדות שפותחו לצורך הטיפול החדשני יש מולקולות של RNAi (ראו סרטון על RNAi) שמפריעות לביטוי התקין של הפיגמנט וכך מאפשרות לנו לשלוט על צבע הקרנית אחרי טיפול של כמה שבועות. האפקט עצמו נמשך כל עוד הטיפול ממשיך. היתרון הגדול השיטה הזאת הוא שהיא הפיכה, כך שכאשר מפסיקים לקחת את הטיפול נפסק העיכוב ביצירת הפיגמנט וצבע העיניים חוזר בהדרגה לגוון הטבעי.

בתמונה שלמטה ניתן לראות דוגמה ליעילות הטיפול על אנשים עם צבעי עיניים שונים, כך שהיעילות המירבית היא בטיפול לשינוי גוון לכחול עמוק. מהחברה שמפתחת את הטיפול נמסר שהם עובדים כעת על טכנולוגיה דומה שתאפשר לשנות גם את צבע העור.


Shutterstock

למי שלא ניחש עד עכשיו, מדובר במתיחת ה-1 באפריל שלנו. אמנם טכנולוגיות מבוססות RNAi נמצאות כבר בשלבי פיתוח שונים, אך נכון להיום הן נתקלות בקשיים רבים. היות שמדובר בהחדרה של קטעי RNA, כלומר קוד גנטי, הגוף חושד שמדובר במנגנון חדירה ויראלי ומגיב בהתאם, באמצעות הפעלת מערכת החיסון או מנגנוני ההשמדה העצמית של התא (אפופטוזיס).

הנגשת RNAi דרך העין בעייתית במיוחד, בשל מנגנוני הגנה בדמעות הכוללות אנזימים מיוחדים המפרקים RNA. עם זאת נעשה כיום מאמץ להתגבר על הקשיים הללו והוא מתחיל לשאת פירות בניסויים הקליניים, כך שאולי ביום מן הימים עוד נוכל לשנות את צבע העיניים שלנו.
 


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תמונות: שאטרסטוק

7 תגובות

  • אנונימי

    ביתרי בדם

    מה נו נסגר איתכם! אני כבר חגגתי בבית! דמיינתי איך אני נוסע לוקחת בקבוקים. אמרתי יותר טוב מניתוח מכניס טיפות ובום עיניים כחולות בהמשך השנים התחרט (לא שנראלי) חוזר לי לחום. :( אני רוצה אבל כחול נו

  • יצחק

    איפה אפשר לקנות את זה וכמה זה

    איפה אפשר לקנות את זה וכמה זה עולה והאם הדבר פוגע בראייה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הטיפול לא באמת קיים, זו מתיחת אחד באפריל שלנו (כפי שעדכנו בכותרת המשנה ובסוף המאמר)

  • מור

    שינוי צבע עיניים

    שלום, האם יש עדכון או התקדמות כלשהי?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    לצערי לא, אם כי לפני שנה בערך התפרסם מחקר על טיפול נסיוני להבהרת צבע העיניים באמצעות לייזר.
    http://www.iflscience.com/technology/lasers-can-turn-your-eyes-blue-brow...
    על כל פנים המאמר הזה הוא מתיחת אחד באפריל כך שאין לקחת אותו ברצינות.

  • יובל

    שאלה לגבי האנזימים בדמעות

    האם האנזימים הללו נמצאים גם בדמעות מלאכותיות שקונים בבית מרקחת?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום יובל
    "דמעות מלאכותיות" מכילות על פי רוב תמיסה או ג'ל שנועדו לשמור על הלחות בעיניים ועל כן לא מכילות את האנזימים המדוברים.
    מקווה שעזרתי
    ארז