הקוד הגנטי שלנו מקודד במולקולה ארוכה בשם DNA - בו הוראות לייצור כלל החלבונים המרכיבים את הגוף. בשביל לייצר חלבונים התא מעתיק את ההוראות למולקולת ה-RNA

ה RNA וה DNA הן מולקולות ארוכות המגדירות את כל תהליכי החיים בתא. מבחינה כימית הן אינן יותר מאוסף של חומצות גרעין המחוברות זו לזו, אך מבחינה ביולוגית לסדר חומצות הגרעין חשיבות רבה ביותר. הסרטון שלפנינו מסביר בחלקו הראשון על המבנה הכימי של ה DNA וה RNA ובחלקו השני על תפקידיהם בהוצאה לפועל של תהליכי החיים - הרכבת החלבונים.

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין | הסרטון הופק בידי great pacific media

ה DNA וה RNA הינן מולקולות גדולות אשר מאחסנות וספקות את המידע, או המתכון, הדרוש לתהליכי החיים - יצירה והרכבה של חלבונים, המרכיבים ודרושים לכל יצור חי.

אבן הבניין של DNA היא חומצת גרעין (נוקלאוטיד) המכונה דאו-קסיריבוז (ומכאן מגיע שמו של ה-DNA: Deoxyribo-Nucleic Acid). כל חומצת גרעין של DNA מורכבת משתי מולקולות עיקריות: קבוצת פוספט ובסיס חנקני, המחוברות ביניהן באמצעות מולקולת סוכר. ה-DNA מכיל אחד מבין ארבעה בסיסים חנקניים, וארבעת אבני הבניין הללו מרכיבות את כלל המטענים הגנטיים של בעלי החיים: אדנין (בקיצור, A), טימין (T), גואנין (G) וציטוזין (C).

בין הבסיסים חנקניים נוצרים קשרי מימן חלשים מעט, היכולים להתקיים רק בין שני זוגות: רק אדנין לטימין, ורק וגואנין לציטוזין (AT ו-GC). המשיכה הזו יוצרת סליל דו-גלי, שנראה כמו סולם, כאשר המוטות של הסולם מורכבים ממולקולות הפוספט, ושלבי הסולם מורכבים משני החנקנים שמחוברים זה לזה בקשרי המימן שהזכרנו. כך כל שלב באותו סולם ארוך ומסולסל מורכב מאדנטין המחובר במימן לטימין (A מול T), וגואנין המחובר במימן לציטוזין (C מול G). סדר הופעת ארבעת הנוקלאוטידים הללו מייצר קוד בן 4 אותיות - הקוד הגנטי.

הקוד עצמו תמיד נשאר בכל תא בגוף כמו ספר הוראות ארוך מאוד, אבל מה בעצם הדר של הגוף "לקרוא" את ההוראות, לעקוב אחריהן, ולבצע? איך ההוראות הללו הופכות לבסוף לחלבונים של ממש - עין, עור, לב, ועוד? באמצעות שיעתוק של ה-DNA למולקולה "מבצעת", גדיל ה-RNA שמעתיק את ההוראות לקוד חדש, דומה מאוד בהרכבו ל-DNA, אבל עם שינוי קטן שמאפשר למפעל של התא לתרגם את ההוראות הללו אח"כ לכדי יצירת חלבון.

אבן הבניין של ה RNA היא חומצת גרעין ריבונוקלאית (RNA - Ribo-Nucleic Acid). בדומה ל-DNA, גם אבני הבניין של ה-RNA מורכבות משלוש מולקולות: קבוצה סוכרית, קבוצה זרחתית ובסיס חנקני משתנה. הבסיס החנקני יכול להיות אחד מארבעה - אדנין (A), גואנין (G), ציטוזין (C), ואורציל (U) - במקום טימין. ה-RNA לרוב מגיע כמולקולה חד גדילית, אשר משועתקת על תבנית ה-DNA. בכל פעם שב-DNA מופיע נוקלאוטיד של טימין, ב-RNA יופיע אורציל. תכונה זו גם גורמת ל-RNA להיות פחות יציב, ולהתפרק הרבה יותר בקלות מה-DNA.

הדיעה הרווחת כיום היא שה-RNA היה המטען הגנטי המקורי לפני למעלה ממליארד שנה בתאים הראשונים, אך במהלך האבולוציה הוא הוחלף על ידי DNA. מולקולת RNA יכולות להתקפל למבנים ייחודיים ואף לבצע זירוז של פעולות ביוכימיות מסויימות.

מהם הם קשרי מימן?

מהו חומצת הגרעין, כלומר נוקלאוטיד?

• איל

הכתבה לא ברורה

למרבה הצער לא הצלחתי להבין מן הכתוב מה ההבדל בין רנא ודנא. כתבה מקצועית מדי. לא נועדה לקהל הרחב (חבל)

• מומחה מצוות מכון דוידסוןמעיין

היי, תודה על תגובתך. הכתבה

היי, תודה על תגובתך. הכתבה עברה שכתוב ואנחנו מקווים שעכשיו המידע נגיש ומובן

• סטודנטית

יש כמה הבדלים:

* הדנא הוא סליל כפול- 2 גדילים קשורים בקשרי מימן ומלופפים, הרנא זה גדיל יחיד מסולסל.
    * בנוקלאוטידים של הדנא יש קבוצת אלכוהול אחת פחות בסוכר, מאשר ברנא.
    * בדנא יש את הנוקלאוטידים TAGC, וברנא יש את הנוקלאוטידים UAGC.

מהם הם קשרי מימן?

מהו חומצת הגרעין, כלומר נוקלאוטיד?

מה ההבדל מבחינת המבנה של

מה ההבדל מבחינת המבנה של מולקולת הDNA והRNA ? איך זה משפיע על פעילות הנוקלאוטיד?

• מרב

כתבה מעניינת, תודה. יש לי שאלה לגבי המושגים, מה ההבדל בין DNA

גן וכרומוזום?

• סטודנטית

DNA זה שם כולל לכול המידע

DNA זה שם כולל לכול המידע הגנטי, נקרא גם כרומטין.
    הדנ"א מתחלק לכרומוזומים שהם מעין יחידות יחידות המכילות את המידע הגנטי. הדנ"א האנושי מתחלק ל 23 זוגות כרומוזומים.
    גן זה יחידה קטנה יותר של נוקלאוטידים (חלק מתוך הכרומוזום) המכילה מידע גנטי אודות תכונה מסוימת ביצור.

גן

ציינת שגן מכיל מידע אודות תכונה מסויימת בייצור, מה הכוונה בזה? זה ברור שעל הגן לא רשום: גבוה...

• רן

הסרטון לא זמין

תוכלו לסדר בבקשה ?

• יאיר לאופר

הפערים בין שלבי הסולם

שלום וברכה כמה חומצות יש בין כל שלב?
    וכמה בתוך השלב?

למה כוונתך "בין כל שלב" ו"בתוך השלב"?
    גם בDNA וגם בRNA יש חומצות גרעין שכל אחת מכילה "חצי שלב" בסולם