הספקטרוסקופ מאפשר לזהות חומרים לפי ספקטרום קרני האור שנפלט מהם. איך זה אפשרי ומה הופך את השיטה למרכיב כל כך חיוני בעשייה המדעית?

אם נצטט באוזני מדענים את הטענה "אי אפשר לעשות מדע אמיתי בלי ספקטרוסקופיה", סביר להניח שרבים מהם יהנהנו בהסכמה מלאה. אחרי הכל זוהי הדרך היסודית והבולטת ביותר לחקור את הרכבם של חומרים.

ספקטרוסקופיה היא תחום מחקר שמתמקד במדידת הספקטרום (אוסף) של רמות אנרגיה או של תדרי קרינה אלקטרומגנטית, למשל קרני אור. אף שבמהותה היא חלק בלתי נפרד מהמחשבה הפיזיקלית, גם כימאים, ביולוגים, מדעני חומרים, ארכיאולוגים וגיאולוגים נזקקים לה, וכך גם כמעט כל מי שרוצים לדעת משהו על מבנה החומר.

המושג הוא הלחם של המילה היוונית סקופאו, שפירושו "לראות" וקיים באותה משמעות גם במילים מיקרוסקופ וטלסקופ, ושל המילה "ספקטרום", שקיבלה את משמעותה הפיזיקלית מלא אחר מאשר אייזק ניוטון. במסגרת מחקריו באופטיקה הצליח ניוטון לפרק לפרק אלומת אור לבן לצבעים שמרכיבים אותה באמצעות מנסרה. הוא דימה את ניפוץ האור הלבן להריגתו, ואת רצף האור הצבעוני שעלה מתוך האור הלבן ה"מת" – לרוח רפאים. לפיכך בחר להשתמש במילה היוונית ספקטרו, שאחת המשמעויות שלה היא "חבוי" או "לא ממשי", בדומה לרוח רפאים. מאז התרחב מושג הספקטרום, וכיום אנחנו משתמשים בו כדי לתאר גדלים ואיכויות שיש להם רצף. כתבה זו, לצורך הדיון, תתמקד בספקטרום של אנרגיות.


במסגרת מחקריו באופטיקה הצליח ניוטון לפרק לפרק אלומת אור לבן לצבעים שמרכיבים אותה באמצעות מנסרה. קשת יוצאת ממנסרה | Shutterstock, Bildagentur Zoonar GmbH

דור לדור יביע אור

הפרדת האור לצבעים באמצעות מנסרה, ששולחת כל צבע לזווית אחרת במרחב, היא הניסוי הבסיסי ביותר בספקטרוסקופיה. לכל צבע יש תדירות, או אורך גל, משל עצמו. כיום ידוע שיש קשר ישיר בין תדירות לבין אנרגיה, ומכאן שניסוי המנסרה מציג בפנינו את ספקטרום האנרגיות של האור הנראה. יש כמובן גם "צבעים" רבים שהעין האנושית לא מסוגלת לראות. אלה הן תדירויות הספקטרום האלקטרומגנטי, שמוכרות לנו מחיי היומיום בשימושים אחרים: תדרי רדיו, קרני רנטגן (קרני X), גלי מיקרו, אור תת-אדום ועל-סגול, וקרני גמא שנפלטות בפיצוץ גרעיני.

אור כשלעצמו איננו חומר, אך לעיתים קרובות מתקיימים בין השניים יחסי גומלין – שחלקם מוכרים לנו מחיי היומיום, כמו אור שעובר מבעד לחלון שקוף או השתקפות בראי. חומר, לענייננו, הוא האטומים ומרכיביהם, מולקולות, גבישים וכמובן מבנים גדולים יותר ועתירי מולקולות, כמו חלבונים, DNA, ואפילו חלקים מהקרקע או בלוקים של זכוכית.

כבר במאה ה-19 הבינו מדענים שתופעות מעניינות מתרחשות כשמקרינים אור על חומר: הם הקרינו אור לבן על שפופרות מלאות גזים, וכאשר בחנו את האור שנפלט מהשפופרת התברר להם להפתעתם שחסרים בו כמה מהצבעים שמרכיבים את ספקטרום האור הנראה. 


הם הקרינו אור לבן על שפופרות מלאות גזים, וכאשר בחנו את האור שנפלט התברר להם שחסרים בו כמה מהצבעים שמרכיבים את ספקטרום האור הנראה. אילוסטרציה של הניסוי | Shutterstock, extender_01

לאחת התובנות החשובות הנובעות מהתגלית הזאת אחראים הפיזיקאים גוסטב קירכהוף (Kirchoff) ורוברט בונזן (Bunsen), שטענו כי לכל חומר יש טביעת אצבע ייחודית, שבאה לידי ביטוי בטווח האור הנפלט ממנו. בעקבותיהם פענחו אחרים את החוקיות המתמטית של סדרת אורכי הגל, כלומר הצבעים, שנפלטו בתנאים שונים. כך נולדו סדרת לימן (Lyman), סדרת בלמר (Balmer), סדרת פאשן (Paschen) ואחרות. אבל גם ההבנה המתמטית לא הסבירה מה גורם לפליטת האור בשלל התדירויות שנמצאו. לשם כך נדרשה הבנה מעמיקה יותר של מבנה החומר; הבנה כזו סיפקה מכניקת הקוונטים בשנות העשרים של המאה הקודמת, שנים רבות לאחר מכן.

הקוונטים שופכים אור

חקר חומרים באמצעות ספקטרום האור שנפלט מהם הוא צוהר שמאפשר להשקיף על יסודות מכניקת הקוונטים, ועל דרכי הביטוי שלה ביחסי הגומלין שבין אור לחומר. בעוד שבמכניקה קלאסית אפשר לייחס לגופים כל מידת אנרגיה שנבחר, העיקרון הבסיסי במכניקת הקוונטים הוא שאנרגיה מגיעה במנות קבועות, כלומר מוגבלת לקבוצה סגורה של מספרים. המספרים עצמם משתנים בהתאם למאפייני המערכת הרלוונטית.

לפני שנמשיך, כמה עובדות על חלקיקים: האטום הוא חלקיק שנחשב ליחידה הבסיסית של כל יסוד כימי. הוא מורכב מגרעין, שמכיל פרוטונים ונייטרונים, ומאלקטרונים שאופפים את הגרעין. בתחילת ימי מכניקת הקוונטים סברו נילס בוהר (Bohr) וארנולד זומרפלד (Sommerfeld) שהאלקטרונים מקיפים את הגרעין במסלולים סגורים ומחזוריים, כשם שכוכבי הלכת מקיפים את השמש. המסלולים הללו מכונים גם "רמות אנרגיה".

בוהר וזומרפלד הניחו שגם התנע הזוויתי של המסלולים, כלומר מהירות האלקטרונים בזמן שהם מסתובבים, מאופיין במנות קבועות ובדידות, בדומה לאנרגיה. העיקרון הזה – כימות גדלים במנות קבועות ובדידות, שלא יכולות לקבל כל ערך מספרי אלא רק ערכים מתוך קבוצה סופית – נקרא קוונטיזציה, והוא חשוב גם במכניקה של גלים, שאיננה קוונטית. אפילו מיתר של כלי נגינה שקשור בשני קצותיו ומקבל צורות גליות כשפורטים עליו, מבטא את העיקרון הזה – המיתר יכול להגיע למספר צורות מסוימות, ולא לאחרות. 


כל חומר יש טביעת אצבע ייחודית, שבאה לידי ביטוי בטווח האור הנפלט ממנו. ספקטרום הפליטה של אור השמש (למעלה), ושל שלושה כוכבים נוספים | David Parker / Science Photo Library

לכל גל יש אנרגיה אחרת, שבאה לידי ביטוי בצורתו ובתדירות (אורך הגל) שלו. התדירות היא מספר הפעמים שהגל יגיע לנקודת השיא שלו במשך יחידת זמן – בדרך כלל שנייה – במקום נתון. ככל שהתדירות גבוהה יותר, האנרגיה של הגל רבה יותר. זה נכון לגלים במיתר, וזה נכון גם לאלקטרונים סביב גרעין האטום. הם מתנהגים כגלים, ולכן נקראים, בהקשר הזה, גם "גלי חומר".

על בסיס העיקרון הזה נוהגים למספר את מסלולי האלקטרונים ב"מספרים קוונטיים", שמסומנים באות n ומתחילים ב-0 או ב-1 בהתאם למערכת, וממשיכים בהתאם למספר המסלולים. האנרגיה תלויה במספר הקוונטי הזה. על פיו אפשר לחשב בדיוק רב את סדרת האנרגיות באטום המימן – האטום הפשוט ביותר, שמכיל אלקטרון אחד הסובב גרעין שבו פרוטון אחד. המילה "סובב" כאן אינה מדויקת, אלא נועדה לצרכי המחשה; בפועל, מכניקת הקוונטים של ימינו מספרת לנו שהתיאור של בוהר וזומרפלד היה פשוט מדי ושלמיקום האלקטרונים יש אופי הסתברותי, אך לצרכים מעשיים אנו יכולים להתייחס כאן לתנועת האלקטרונים כאל מסלול רציף.

אל הספקטרום בדילוגים

כשמקרינים אור על אטום, האלקטרונים שבו יכולים לדלג בין מצבים קוונטיים, כלומר לעבור בין רמות אנרגיה. באטום המימן למשל, המצב הקוונטי בעל האנרגיה הנמוכה ביותר, שנקרא מצב היסוד והמספר הקוונטי שלו הוא 1, ייראה כמו סְפֵרה (Sphere). המצב הבא, שנקרא המצב המעורר הראשון והמספר הקוונטי שלו הוא 2, ייראה כמעין שעון חול; מצבים גבוהים יותר יאופיינו בצורות מורכבות אחרות.


כשמקרינים אור על אטום, האלקטרונים שבו יכולים לדלג בין מצבים קוונטיים. אילוסטרציה של מצבים קוונטיים של אלקטרונים סביב גרעין אטום מימן | Richard Kail / Science Photo Library

מכיוון שכל מצב קוונטי מאופיין באנרגיה מסוימת מאוד, גם האור שמעביר את האלקטרון ממצב אחד למשנהו צריך לשאת את כמות האנרגיה שתכסה בדיוק את ההפרש בין המצבים. כמו שלבים בסולם, אפשר לעלות עם הרגל מהשלב הראשון לשני, אבל אין דבר כזה "שלב וחצי". לכן, כשמקרינים אור לבן על אטום, רק צבעים מסוימים יוכלו להניע את האלקטרונים בין המצבים הקוונטיים. עבור יתר הצבעים החומר יהיה שקוף.

ספקטרום הבליעה הוא אוסף התדירויות – כלומר הצבעים – שגרמו לאלקטרונים לעלות למסלול גבוה יותר. זמן קצר מאוד אחרי שחלקיקי האור, הקרויים פוטונים, נבלעו בחומר, האלקטרונים דועכים למצב המקורי שלהם או למצבים אחרים, ופולטים פוטון שהתדירות שלו מתאימה בדיוק לפער האנרגיה בין המצב הגבוה למצב הנמוך; אוסף הפוטונים הזה הוא ספקטרום הפליטה. כשמחברים יחד את ספקטרום הבליעה וספקטרום הפליטה, מקבלים את כל צבעי אלומת האור שהוקרנה על האטומים מלכתחילה. אם נחזור לסדרות שהוזכרו קודם, הן נבדלות זו מזו במצב שאליו הן דועכות: סדרת לימן מייצגת את הדעיכות למצב הקוונטי n=1, סדרת בלמר ל-n=2, וכן הלאה.


ספקטרום הבליעה הוא אוסף התדירויות שגרמו לאלקטרונים לעלות למסלול גבוה יותר. כשהאלקטרונים דועכים הם פולטים פוטון שהתדירות שלו מתאימה בדיוק לפער האנרגיה בין המצב הגבוה למצב הנמוך; אוסף הפוטונים הזה הוא ספקטרום הפליטה. אילוסטרציה של שני סוגי הספקטרומים | Ron Miller / Science Photo Library

מהספקטרום שמתקבל אפשר אפוא ללמוד מהם ההפרשים בין רמות האנרגיה בחומר, ויש לכך חשיבות עצומה, שהרי מאפיון מערכי האנרגיה בחומר אנו יכולים ללמוד גם על המבנה שלו בפועל, כמובן גם בעזרת מודלים ותיאוריות נוספים. מדפים שלמים של ספרים ואינספור מאמרים נכתבו על הנושא במשך השנים. את הניסויים של המאה ה-19 וה-20 מחליפים כיום לעיתים ניסויים ממוחשבים, שיכולים ללמד אותנו על מערכות שפועלות בתנאים שונים מהותית מאלה שאנו מכירים בכדור הארץ.

כל זה נכון לגבי ספקטרום בליעה ופליטה של אלקטרונים, וכך בדיוק פועלת ספקטרוסקופיה אלקטרונית. יש תדירויות שמתאימות גם לעירורים מסוגים אחרים, שבאים לידי ביטוי בתדרי הרטט והסיבוב האופייניים למולקולות מסוימות. הספקטרוסקופיה היא תחום מחקר רחב ומרתק, וקצרה היריעה מלתאר אותו במלואו. חקר יחסי הגומלין בין אור לחומר הוא רק רובד אחד מני רבים של המחקר הספקטרוסקופי, אבל די גם בכך כדי להבין מדוע נאמר מה שנאמר: אין מדע בלי ספקטרוסקופיה.

 

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק בידי cassiopeia project

14 תגובות

  • דוד גוטמן

    צבע תכלת

    שלום וברכה.
    מקווה לקבל תשובה.
    קראתי שספקטרום בליעה של צבע התכלת הוא 613 ננומטר. מה זה אומר ?
    תודה רבה

  • אני

    פליעה ופליטה

    אני עדיין לא יודעת מה פציטה ומה היא פליעה ??!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    בקיצור, פליטה – פליטה של אור / פוטון (חלקיק היסוד של האור) על ידי חומר.
    בליעה – כאשר פוטון מגיב עם חומר ומוסר לו את האנרגיה שלו, ובכך למעשה 'נבלע' בתוך החומר.
    מקווה שעזרתי
    ארז

  • עידיי

    בליעת אור

    1. האם אנרגיית אור או תדר גל הנבלע ע"י חומר גורמת בהכרח לעירור האלקטרונים (כלומר לעלייה לרמת אנרגיה גבוהה יותר)?
    2. כיצד גורמת בליעת האור לעלייה בטמפרטורה של החומר?

  • עידו קמינסקי

    בליעת אור ושיווי משקל תרמי

    אור הנספג בחומר מעביר את כל האנרגיה שלו לחומר (בניגוד לאור המוחזר מחומר אשר מעביר רק חלק מהאנרגיה שלו או כלל לא). בנוסף לכל פוטון של האור יש גם תנע סופי לכן אם הוא נספג בחומר הוא מעביר לו גם תנע. לכן בליעת אור על ידי החומר תגרום לאלקטרונים לעלות למצב מעורר יותר ובנוסף גם תגרום להם, ויחד עמם לאטומים של החומר לנוע.

    על מנת להבין כיצד הדבר גורם לעליה בטמפרטורה יש להבין את המשמעות של טמפרטורה ושיווי משקל תרמו-דינמי. כאשר חומר נמצא בשיווי משקל הוא אינו נמצא כל העת במצב האנרגטי הנמוך ביותר שלו, ישנה הסתברות למצוא אותו במצב מעורר דווקא., אחד הפרטמרטים בהסתברות זו היא הטמפרטורה, ככל שהטמפרטורה גבוה יותר יש סיכוי רב יותר למצוא אותו במצב מעורר.

    כאשר אור נספג בחומר הוא מעורר אלקטרונים למצב חדש (בין אם מצב של אלקטרונים בודדים לדוגמה בגז, או תנועה קולקטיבית של אלקטרונים לדוגמה במוצק), מרגע זה מתחיל תהליך של חזרה לשיווי משקל, אטומים בגז מתנגשים, אלקטרונים במוצק יכולים לפלוט פונונים ולהעביר אנרגיה לגביש עצמו וכו' וכו'. בסוף התהליך האנרגיה שנמסרה על ידי האור במקום נקודתי מתפשטת למעשה בכל החומר

    לכן בסוף התהליך החומר חוזר לשיווי משקל אולם יש לו כעת יותר אנרגיה, מאחר והוא ספג אותה מהאור. לכן הסיכוי למצוא את החומר במצב מעורר גדול יותר, והטמפרטורה של החומר עולה

  • עידיי

    בהמשך לתשובה המעניינת מאוד

    אם הבנתי נכון- פוטון מקנה לאלקטרון אנרגיית עירור ואנרגיה קינטית הנובעת מהתנע שלו. אם כך:
    1.האם פוטון שתדירות הרזוננס שלו שונה מזו של האלקטרון מקנה לאלקטרון אנרגיה קינטית בלבד? והאם זה מה שקורה למעשה בשבירת אור?2. בבלעה-האם האנרגיה הנפלטת בעת חזרת האלקטרון המעורר לרמת האנרגיה הנמוכה יותר, נפלטת למעשה לתוך החומר ומעוררת אטומים אחרים, ולכן התדר הנבלע לא נפלט חזרה?
    תודה רבה!

  • עידו קמינסקי

    המשך לתשובה

    אני אנסה לענות על כל אחת מהשאלות שלך בנפרד

    1. בפיזור אור ניתן לחשוב על תופעה כללית בה הפוטונים אכן נבלעים על ידי החומר כלומר נספגים על ידי אלקטרון ומעלים אותו לרמת אנרגיה מעוררת, ואז האלקטרון צונח בחזרה לרמת היסוד ופולט פוטון לכיוון אקראי, לכן האור מפוזר לכיוון אקראי. בשבירה של אור, ניתן לחשוב שהפוטון פוגע באלקטרון בחומר בין אם זה האלקטרונים או היונים שלו ורק משנה את התנע שלו עקב ההתנגשות בלי לאבד אנרגיה. לרוב במצב כזה אנחנו חושבים על החומר כבעל מאסה אינסופית ואין שום איבוד אנרגיה של הפוטון בקירוב טוב

    2. בבליעה מושלמת זהו אכן המצב. אלקטרונים אשר מועררים למצב אנרגטי גבוה יותר, חוזרים למצב היסוד או לפחות חוזרים לשיווי משקל תרמו דינמי על ידי תהליכים שונים המאפשרים להם להיפטר מהאנרגיה העודפת. זה יכול להיות התנגשויות בין אטומים בגז, או פליטה של פונונים (גלי קול למעשה, או תנודות של השריג).

    3. יתכנו גם מצבים מורכבים יותר של התנהגות החומר. לדוגמה קיימים גבישים אשר יכולים לוופג פוטונים בתדר מסוים ולפלוט על כל פוטון שהם סופגים מספר פוטונים גדול יותר אבל בצבע/תדר אחר , לדוגמה שני פוטונים במחצית מהתדר. במצב כזה החומר לא סופג אנרגיה בכלל, הוא פשוט מעביר אנרגיה מאור בתדר אחד לאור בתדר אחר.

  • לינור

    צבע

    שלום,
    כשאתה אומר שחומר בולע או מחזיר אור, האם ניתן לקשר זאת לצבעים שאנו רואים?
    אם לקשר את ההסבר שלך לגבי בליעה מושלמת- האם זו הסיבה שחומר בצבע שחור יהיה יותר חם מחומר בצבע לבן?
    ובכלל, לגבי חומרים שאינם פולטים אור בתחום הנראה אלא רק מחזירים אותו, מה האינטראקציה בין האור לחומר שגורמת לנו לראות אותם בצבעים השונים?

    יש לציין שאני מאוד נהנית מהאתר שלכם! ומאז שגיליתי אותו אין יום שאני לא לומדת דברים חדשים

    תודה מראש!

  • עידו קמינסקי

    בליעה, פליטה וצבע

    א) כן. כאשר אנו רואים חפץ כלשהו הסיבה לכך הינה שאור פגע בחפץ זה והוחזר ממנו אל עינינו. לרוב אנו חושבים על מצב בו האור הפוגע בחפץ הוא אור לבן, כלומר מכיל את כל הצבעים. אם החומר בולע צבעים מסוימים הם לא יוחזרו אל עינינו ממנו. רק צבעים שהחומר מחזיר יקלטו בעינינו. לכן אם חפץ נראה למשל ירוק, המשמעות של כך היא שאם חומר הינו בצבע אדום לדוגמה, אזי הוא בולע אור בצבעים אחרים ומחזיר אור בצבע אדום.

    ב) נכון, חומר שחור בולע בצורה טובה אור בכל הצבעים ולכן הוא סופג יותר אנרגיה מהאור ומתחמם יותר. חומר לבן לעומת זאת מחזיר את כל הצבעים ולכן הוא מתחמם פחות

    אנחנו כמובן שמחים שאת וכל קוראי האתר נהנים ולומדים מהאתר ומקווים שתמשיכו לעשות כך

  • לינור

    צבע

    תודה רבה על התשובה, אך עדיין לא הבנתי ממנה מה האינטראקציה בין האור לחומר שגורמת לנו לראות חומרים שאינם פולטים אור נראה, איך מתבטאת בחומר עצמו הבליעה? האם גם כאן מדובר בעירור??

    תודה רבה!

  • עידו קמינסקי

    צבע, בליעה והחזרה

    על מנת לראות חומר, על אור להגיע מחומר זה אל עינינו. לכן כאשר חומר מסוים אינו פולט אור נראה, הדרך היחידה שבה נוכל לראות אותו תיהיה אם אור ממקור אחר (שמש, מנורה, פנס, לייזר, וכו') יפגע בו, ויוחזר מהחומר אל עינינו.

    כאשר אור פוגע בחומר הוא או מוחזר ממנו או נבלע על ידו. אם אור נבלע על ידי החומר, המשמעות היא שהאנרגיה שכל פוטון ופוטון נסע עימו חיבת לעבור אל החומר, לכן חיבת להיות דרגת חופש כלשהי בחומר אשר מסוגלת לקבל את האנרגיה הזו. ואכן מדובר בעירור, האור פוגע בחומר ומעלה משהו בחומר מרמת היסוד שלו, לרמה מעוררת, בעלת אנרגיה טובה יותר. לרוב מדובר בהשפעה של האור על האלקטרונים בחומר. זו יכולה להיות תופעה שנובעת מהתנהגות של אלקטרון בודד בחומר, לדוגמה שפוטון יפגע באלקטרון ויעלה את האנרגיה שלו בלבד. או תופעה של כלל האלקטרונים, איזשהי תנועה קולקטיבית של אלקטרונים רבים שתספוג את האנרגיה מהאור.

    בכל מקרה המשמשעות של בליעה הינה שאנרגיה עוברת מהאור, למצב פנימי של החומר, ומעוררת את המצב הזה. לאחר מכן כאשר החומר חוזר למצב היסוד שלו האנרגיה הזו נפלטת בתוך החומר בצורות שונות הגורמות לחימום של החומר ולכן חומר אשר בולע אור רב, מתחמם.

    מקווה שהתשובה הזו מבהירה את הנושא

  • ניצן

    ירידה לרמות אנרגיה נמוכות

    למעשה ההבדל בין חומרים פולטי אור (מנורות, להבה, זיקוקים וכו') לחפצים היא שבחפצים טווח קרניים מסוים נבלע ומערר אלקטרונים ושהם חוזרים לרמות הנמוכות הם משחררים את האנרגיה לא בצורה של פליטת פוטונים לעומת עירור שמתרחש בחמצון/חיזור לדוגמא שבחזרה של האלקטרונים הם פולטים פוטונים/אור ?
    ובלי קשרמה התכונות של חומר שהינו שקוף לעומת לבן לדוגמא? (מבחינת homo וlumo לדוגמא.)
    המון תודה!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    לא

    לא. שם התהליך דומה, אבל בכל זאת יש שוני: בחפצים פולטי אור (מנורות, להבות זיקוקים) - מספקים אנרגיה לחומר (כמו אנרגייה חשמלית, כימית, חום וכו') האנרגיה הזו גורמת לחלק מהאלקטרונים שבחומר לעלות לרמות גבוהות יותר מהרגיל. כעבור זמן קצר האלקטרונים חוזרים ('נופלים') חזרה לרמות הפנימיות היציבות שלהם, ופולטים את עודף האנרגיה בצורה של אור, וככה החפצים ממש פולטים אור החוצה, בלי צורך שיקרינו עליהם.

    לגבי חומרים שקופים או לבנים. בדרך כלל אם תכתוש חומר שקוף לגרגירים קטנים קטנים – הוא יראה לך לבן פתאום. בגלל תופעה של החזרה גמורה. כל גרגיר מחזיר אור מפאה מסויימת, ובסך הכל כל האור מוחזר ונראה לבן. גרגיר סוכר בודד הוא שקוף, הרבה גרגירי סוכר נראים לבנים. זכוכית שקופה, תשבור אותה לאבקה, ותקבל אבקה לבנה.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אילן

    ספקטרום פליטה

    האם אפשר לקבל הסבר מדוע בספקטרום פליטה הרקע שחור? הבנתי שהפוטון שמתשחקק הוא הפסים הצבעוניים הבודדים