אם תתבוננו לשמים בלילה בהיר ונטול ירח, אתם תראו מעין שביל של כוכבים החוצה את השמים. קבוצת הכוכבים שאתם רואים הוא הגלקסיה בה אנו חיים. גלקסיה זו נקראת שביל החלב. גלקסיה הינה קבוצה עצומה של כוכבים המכילה כוכבים כמו השמש שלנו. הסרטון שלפנינו מתאר כיצד נוצרה הגלקסיה שלנו, מתאר את צורתה ומאפייניה.

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק בידי cassiopeia project

בסרטון ראינו כיצד נוצרה הגלקסיה שלנו. במקביל לשלנו נוצרו עוד מאות מליארדי גלקסיות אחרות בכל רחבי היקום. בדומה לכוכבים, גם לגלקסיות יש אורך חיים מסויים. מחזור החיים של הגלקסיה נובע ממחזורי החיים של הכוכבים שהיא מכילה. ככל שהכוכבים מזקנים גם הגלקסיה מזדקנת וצורתה משתנה, מערפילית לספירליות ולבסוף לאליפטיות. במרכזה של הגלקסיה ישנו חור שחור עצום אשר מחזיק את צביר הכוכבים יחדיו.

ארוע מכונן נוסף בחייהן של גלקסיות הינו התנגשות בין גלקטית, כמו ההתנגשות הצפויה לשביל החלב ולגלקסית אנדרומדה השכנה (אל חשש התנגשות זו צפויה בעוד כ-3 מליארד שנים). ארוע זה יצור גלקסית ענק חדשה. שביל החלב הינה חלק מצביר הגלקסיות "הקבוצה המקומית" המכילה בין השאר את גלקסית אנדרומדה. הצביר הזה הינו חלק מצביר העל "בתולה". שביל החלב מכילה כ-400 מליארד כוכבים כמו השמש שלנו, הצביר שלנו מכל 20-30 גלקסיות והינו אחד מכמה אלפי צבירים בצביר העל "בתולה". שערו בנפשכם שגם צביר על כזה אינו בודד ביקום, ומכאן שכמות הכוכבים ביקום היא בלתי נתפסת.

הערה: חלקים בכתבה זו ובתגובות הקשורים להתנגשות הצפויה בין שביל החלב לגלקסית אנדרומדה תוקנו בתאריך 17.9.12 לאור הערותיו של  יאיר ארכבי מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה במכון ויצמן למדע.

מאת: ארז גרטי

• הדס איטקס

ראיתי את הסרטון ואהבתי, אבל

ראיתי את הסרטון ואהבתי, אבל יש דברים שלא מסתדרים לי. אתם יכולים לדעת לפי מרחק שנות אור אילו כוכבים ומתי כוכבים שהו באותו נקודה? כי אם כן איך זה שלמדו אותנו שהעולם נברא לפני ששת אלפים שמונה מאות שמונים ושלוש שנה? זה הרי מה שכתוב בתורה, ולפי הטיעונים שלך, החור שחור גדל כל הזמן, אז איך זה שאף פעם לא הצליח החור שחור לבלוע אף אחד מהמערכת שלנו בחלל? את שביל החלב אני מתכוונת. אשמח עם תוכל לענות לי

• yair

מהירות של גלקסיות

גלקסיות הם צבירי ענק של כוכבים, אז כאומרים שגלקסיית אנדרומידה נעה לעברינו, האם זה אומר שכל צבירי הכוכבים של אותה גלקסיה נעים באותה מהירות ובאותו מסלול לעברינו, או שחלק מהכוכבים נעים לאט יותר יחסית לכוכבים הנמצאים המרחק של (לצורך הדגמה) 50,000 שנות אור באותה הגלקסיה?

• אוריאל

מהו שביל החלב שאנו רואים?

מהו הדבר שאנו רואים בשמיים כ"שביל החלב"? הרי, אם הבנתי נכון, בעצם כל הכוכבים שאנו רואים הם חלק משביל החלב...
    נ.ב.
    תודה רבה על האתר הנהדר!

=) או :) או

• יואב

שאלה על סרטון הגלקסיה

אני ילד בכיתה ב'
    ראיתי עם אבא שלי את הסרטון על הגלקסיה
    ורציתי לשאול איך נעשה הסרטון ואיך יודעים מה היה פעם כי אף אחד לא היה חי אז
    יואב

שלום יואב
    הסרטון נעשה באמצעות תוכנות אנימציה בשילוב עם תמונות שצולמו על ידי טלסקופ.

בשביל להבין מה קרה פעם, אנחנו צריכים למדוד את מה שקורה עכשיו - כלומר מהירות וכיוון של כוכבים/גלקסיות ולהבין מכך מה היה פעם.

כמו שאם חבר מוסר לי כדור, לפי המהירות בה הוא הגיע אלי אני יכול לדעת היכן הוא היה ומה היתה מהירותו מספר שניות לפני כן. כאשר אני רואה מטוס טס אני יכול לחשב את מהירותו כרגע ולראות את כיוון הטיסה ולהבין מכך היכן היה לפני שעה.

יצורים חיים בכוכבי לכת אחרים

על פי תורת ההסתברות כמה כוכבי לכת עם יצורים חיים קיימים בגלקסיה שלנו? {השערה הסתברותית כמובן}
    נתן

הי נתן
    יש כל מני מודלים שמעריכים מספרים בין 0 לרבבות תרבויות חייזריות מתקדמות ביקום. בשורה התחתונה לא באמת ניתן לדעת או אפילו להעריך משום שיש יותר מדי פרמטרים במשוואת החיים ואנחנו לא מודעים לרובם...

למידע נוסף אתה מוזמן לקרוא כתבות אצלנו באתר:

הגלקסיה אנדרומדה

שלום רב
    ידוע לנו שגודל אנדרומדה בשמיים כשישה ירחים מלאים,מסקרן לדעת מה תהיה גודלה בשמיים בעוד מיליארד שנים

נתן

שלום נתן
    הנה קישור לאתר שמציג אילוסטרציות של שמי הלילה זמן קצר לפני ההתנגשות:

בעניין אחר, קיבלתי מספר הערות בונות מיאיר ארכבי - דוקטורנט מהמחלקה לפיסיקה של חלקיקים ואסטרופיסיקה ועשיתי מספר תיקונים בתשובתי הקודמות ובכתבה.

• נתן -חובב אסטרונומיה

התמזגות או התנגשות בין שתי הגלקסיות

ארז שלום
    אם וכאשר יתקרבו שתי הגלקסיות האם זו תהיה התנגשות או התמזגות,האם הכוכבים של שני הגלקסיות יתנגשו פיזית או התמזגותם לגלקסיה אחת גדולה

,תשובה

שלום נתן
    התשובה היא גם וגם. הגלקסיות יתקרבו במידה כזו שכוכבים יתנגשו, או יוסטו ממסלולם, אך התוצר הסופי יהיה גלקסיה אחת גדולה, וזה בשל הכבידה האדירה שתחזיק את שתי הגלקסיות יחד. עם זאת בניגוד למה שאנשים רבים חושבים, זה לא יהיה אירוע קטסטרופלי, וזאת בשל כך ששתי הגלקסיות מורכבות בעיקר מגז. מה שיקרה יהיה הופעה של כוכבים חדשים, הסטה של כוכבים קיימים ממסלולם ולעיתיך נדירות גם התנגשות.

התמזגות אנדרומידה ושביל החלב

האם מהירות ההתקרבות בין שני הגלקסיות הנ"ל היא מהירות קבועה או שהיא מהירות הולכת ומואצת?

• ירון גרוס

האם אנדרומדה מאיצה לעברנו

למיטב הבנתי לא נמדדה האצה שכזו. הגיוני כי אכן הגלקסיות מאיצות זו כלפי זו (יהיה זה מקרה מוזר במיוחד אם כוח המשיכה שביניהן בדיוק מאוזן מול התרחבות היקום וכוחות משיכה מגלקסיות אחרות)

מדידת המהירות היחסית בין הגלקסיות אינה כה טובה כיום יש אי וודאות גדולה יחסית במהירות של גלקסית אנדורמדה ביחס אלינו של עד פקטור 2 (כלומר אנו מודדים מהירות כלשהי X אבל כל מהירות בין X ל X כפול שתיים אפשרית עקב המדידה הלא מדויקת שלנו). יתכן כי זו הסיבה מדוע אין נתונים מדויקים על ההאצה של הגלקסיה. כמו כן חשוב לזכור שבסופו של דבר אנו מודדים לאורך תקופה קצרה מאוד בקבועי הזמ ןהעצומים שעליהם מדובר (התנגשות בעוד מספר מילארדי שנה) יתכן כי התאוצה אינה מספיקה לשנות את המהירות בקצב שאנו מסוגלים למדוד

ההיתנגשות הצפויה בין שביל החלב לבין אנדרומידה

ידוע לנו שהיקום הולך ומתרחב וידוע לנו שהגלקסיות הולכות ומתרחקות אחת מהשניה.ועל כן שאלתי היא איך זה שאנדרומדה ושביל החלב מתקרבות זה לזו?

שלום נתן
    המגמה הכללית ביקום היא אכן התפשטות, אך בתוך המגמה הכללית הזאת יתכנו תנועות בהתאם לכוחות המופעלים. שביל החלב ואנדרומידה נלכדו זו בשדה הכבידה של רעותה ועל כן הן נעות זו לעבר זו עד למפגש הבלתי נמנע בעוד כ-3 מליארד שנים.