סביר להניח שבחלל עצמו לא נוצרו חיים, אך על פני כוכבי לכת שאינם כדור הארץ התשובה היא ייתכן.
כמו כן חשוב מאוד להבדיל בין השאלה 'האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ' לשאלה 'האם יש חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ'. כמובן שהסיכוי לסתם חיים (כל סוג שהוא, אפילו חיידקים פרימיטיביים) גדול יותר מאשר חיים תבוניים.

בשנות ה 50 של המאה ה20 שאל הפיסיקאי אנריקו פרמי "אם אכן ישנם חיים תבוניים ביקום, אז היכן הם?" שאלה זו ידועה כיום כפרדוקס פרמי

שאלה זו כבר נענתה מספר רב של פעמים באתר בגרסאות שונות.

בקצרה, ניתן לומר שאין תמימות דעים בין המדענים בתחום לגבי האפשרות לקיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ; בדבר אחד יש כמעט תמימות דעים - אין שום הוכחה מדעית קבילה שעומדת במבחנים מדעיים אובייקטיביים שהיו או יש ביקורים של חוצנים על פני כדור הארץ.

יש מדענים שגורסים כי הסיכוי להיווצרות חיים היא כל-כך קטנה שהעובדה שיש חיים על פני כדור הארץ היא אנומליה קיצונית וכנראה אין לה אח ורע ביקום. לעומתם טוענים מדענים אחרים ששטות לחשוב שאנחנו מיוחדים ויחידים; היקום מכיל מאות מיליארדי גלקסיות וכל גלקסיה מכילה מספר דומה של כוכבים ולאחרונים יש כוכבי לכת. לכן מספר ההתחלות האפשריות הוא עצום וגם אם רק ב0.00000001% מכוכבי הלכת יש חיים מדובר על מאות מיליוני כוכבי לכת.

אחת הדרכים המקובלות ביותר היא להשתמש במשוואת דרייק (Drake) הלוקחת בחשבון פרמטרים רבים כמו קצב היווצרות כוכבים חדשים, אחוז הכוכבים להם כוכבי לכת, מספר כוכבי הלכת היכולים עקרונית לתמוך בהיווצרות חיים, גיל היקום ועוד. הבעיה בנוסחא הנ"ל שכמעט כל הפרמטרים הם נעלמים וכל מדען יכול להציב נתונים שונים על פי הערכתו ומחקריו. בכל מקרה ההנחה הרווחת היום היא שגם אם יש חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ הרי שאחוז היקום "המאוכלס" הוא אפסי ויחד עם העובדה שהמרחקים אסטרונומיים הסיכויים לפגוש אותם נמוכים מאוד.

לגבי השאלה השנייה שלך, במידה וקיימים חוצנים הם יוכלו לעבור דרך האטמוספרה בכלי תחבורה מוגנים בדיוק כפי שעושים אסטרונאוטים כשהם חוזרים לכדור הארץ ממשימות חלל.

לסיכום (בנימה של חיוך) - לא מעט מדענים תוהים מדוע אנו מחפשים חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ כשעדיין לא הוכח שיש חיים תבוניים על פני כדור הארץ!


תמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות