הקוסמולוגיה המודרנית מצאה כי לפני כ-13.8 מיליארד שנים, כל היקום שלנו על מאה מיליארד הגלקסיות שבו (שכל אחת מהן מכילה בעצמה כמאה מיליארד כוכבים!) היה מרוכז בנקודה בודדת אחת. אירוע הראשית הזה מכונה "המפץ הגדול" (להרחבה ראו את הכתבה קיצור תולדות היקום).

השאלה "מה היה לפני המפץ הגדול ומה גרם לו?" מטרידה רבים. מבחינה פיסיקלית, הופעה יש מאין של כמות חומר אדירה סותרת את חוקי התרמודינמיקה והשימור הבסיסיים ביותר הידועים לנו, כמו חוק שימור החומר וחוק שימור האנרגיה. כשאנו באים לענות על השאלה עלינו להבין שכאשר מדברים על המפץ הגדול, הכוונה אינה לפיצוץ של חומר או אנרגיה בתוך חלל קיים, אלא שהיקום עצמו יצר את המרחב, בלי שביכולתנו לדעת מה נמצא מעבר לגבול היקום, אם בכלל.

יותר מכך – המפץ הגדול, והופעת החומר, האנרגיה והמרחב, יצרו גם את הזמן עצמו. הטענה הזאת אולי נשמעת מוזרה, אבל קל מאוד להבין אותה אם נשתמש בדימוי פשוט: דמיינו קופסה שהחלל שלה ריק לחלוטין מכל חומר וכל אנרגיה או קרינה. במצב כזה, אין בתוך הקופסה שום משמעות לזמן, בין אם מדובר בשנייה או במיליון שנה. הכל נשאר בדיוק אותו דבר. לכן, במצב שקדם למפץ הגדול, שבו לא היה כלום, לא היה אפילו זמן כי אם אין כלום אז אין משמעות לשנייה, שנה או מיליון שנה. ולכן השאלה "מה היה לפני המפץ הגדול' מאבדת מעט ממשמעותה, כי רגע לידת היקום הוא גם הרגע שבו נוצר הזמן.

בסרטון הבא, שהופק ודובב בידי טוני דארנל במסגרת פרויקט Deep astronomy, מועלות כמה אפשרויות בנוגע לגורם שהביא למפץ הגדול. כל תיאוריה נבחנת בצורה לוגית ונבדקת אם היא אכן פותרת את השאלה.

כפי שמוסבר בסרטון, לצערנו אין כיום בנמצא תיאוריה שמצליחה לתת הסבר סיבתי מניח את הדעת להיווצרותו של המפץ הגדול שבו נוצרו החומר, האנרגיה, הזמן והמרחב שאנו מכירים. ייתכן, כפי שמוצע גם בחלק האחרון של הסרטון, שהבעיה היא פשוט בלוגיקה ובביולוגיה האנושית, שמנסה למצוא סיבה לכל תהליך מפני שכך מתנהלות התופעות ביקום שבו אנו חיים, בעוד ש"לפני" המפץ הגדול לא הייתה קיימת אפילו סיבתיות. ייתכן, והייתי אומר שאפילו סביר, שכמו כל התגליות החדשות במדע לאורך ההיסטוריה האנושית, ההסבר לכך עוד יגיע בעתיד ככל שיתקדמו המחקר והתגליות.

11.3.2018
למתעניינים עוד בנושא, גם הפיזיקאי הנודע סטיבן הוקינג הביע את דעות לאחרונה בסוגייה (כאן קישור לכתבה ולראיון איתו).

9.5.2018
עוד קישור למתענינים: מחקר חדשני שפרסמה קבוצת תיאורטיקנים, הפרידה את הזמן מהמרחב במשוואות תורת היחסות. לפי חישוביהם הסוגייה נפתרה לפחות עבור מימד הזמן: פשוט היה זמן גם לפני המפץ המפץ הגדול, והמפץ הוא רק נקודה בתולדות הזמן. להרחבה ראו הכתבה: האם היה זמן לפני המפץ הגדול.

• יובב

במקום שבו חוקי הפיזיקה אינם יכולים להתקיים

אני רוצה ואז חושב כיצד לממש, הוא רוצה ואז חושב ואתה רוצה ואז חושב. מכאן שהשורש למחשבה הוא הרצון.
    ומה אם כל הרצונות שאנו מסוגלים לדמיין היו מרוכזים בראש סיכה ביחד עם המילוי?

• אילן

ברגע שהכותב כותב את הביטוי

ברגע שהכותב כותב את הביטוי נשאר אותו הדבר, זה אומר שקיים זמן לפני הכביכול מפץ. מה עוד, שגם אם חלל קופסאת הגפרורים ריק כביכול, עדיין הוא משהו, וכי אין באמת ריק, כי אם היה ריק, הקופסא הייתה קורסת לעצמה.

• אלי

"בראשית ברא ה את השמים ואת

"בראשית ברא ה את השמים ואת הארץ"
    כל כך פשוט ,כל כך יפה , כל כך עמוק ,כל כך אמיתי .
    עד שהבני אדם עם מוחם הקודר מפשפשים בדמיונם בדברים שהשכל לא יכל לגעת

יפה אמרתה

• שכל ישר

אם לדעתכם התורה העברית היא

אם לדעתכם התורה העברית היא הסבר להכל ואתם בוחרים לנבור בה במקום לחקור את העולם בעזרת המדע, כדאי שלפחות העברית שלכם תהיה תקנית. "שבני האדם", לא "שהבני אדם". וכמובן "אמרת", לא "אמרתה".

• מייקל

תאורית המפץ הגדול נובעת

תאורית המפץ הגדול נובעת מהחשיבה והתפיסה הלינארית של האדם ( המוגבל בשכלו בטכנולוגיה שלו ובעוד גורמים ) המפץ הגדול הוא בבחינת סיפורי היו היה וכו' והם חיים באושר ועושר וכו'

• המורה

מאיפה כבודו יודע שמה שאנחנו

מאיפה כבודו יודע שמה שאנחנו רואים הוא רק חלק קטן בספר שהוא עצמו כרך באינציקלופדיה 24 חלקים ( לא פחות...) , האין בקביעה זו גופא קורטוב יהירות של הטוען המתיימר לומר כמה אנחנו יודעים מכמה?
    בנתיים המדע מצליח לנסות להבין דברים על סמך הכלים שיש לו והשכל האנושי, המדע אף פעם לא אמר סוף פסוק לשום קביעה שלו עצמו ותמיד פתח עצמו לביקורת ולחקר נוסף שיעמיד במבחן את הקיים ויביא תובנות נוספות שאינן.
    וזו גדלותו של המדע , אי הפסקה בחתירה לגילוי ולמחקר והיכולת לקבל תובנות חדשות המערערות את הקיימות.
    וזו הנקודה החשובה.
    אם נלך לתחומים אחרים, הרי שהמדע הביא לא מעט תחומים ליישומים מעשיים שעובדים בפועל , למרות שלא קראנו את כל האינציקלופדיה כדבריך, יישומים משפרי חיים, מצילי חיים ומדהימים.

• גל חן

אני חושב שזאות כתבה מוזרה במיוחד עם מלא סטירות שלא רק שלא משכילה אלא גם מטעה מאוד

• קובי

רק הולך ונהיה בה יותר ויותר ברור מדעית, שיש בורא לעולם.

לפיסיקאים אין הסבר מה גרם למפץ הגדול להתרחש.
    לביולוגים אין הסבר כיצד נוצר התא חי הראשון.
    גילו כאן שאלה של ביצה ותרנוגלת: חלבונים מיוצרים על פי מידע שנמצא ב – DNA ולא יכולים להיווצר בלעדיו, ו - DNA לא יכול להיווצר בלי חלבון ... ד"ר אבי סאייג ממכון דוידסון פרסם:
    "לצערנו אין כיום בנמצא תיאוריה שמצליחה לתת הסבר סיבתי מניח את הדעת להיווצרותו של המפץ הגדול שבו נוצרו החומר, האנרגיה, הזמן והמרחב שאנו מכירים. מתוך אתר האוניברסיטה הפתוחה:
    "עובדה זו מסבכת אותנו בבעיה נוסח בעיית הביצה והתרנגולת. בתאים המוכרים לנו, יצירת חלבונים תלויה בקיומן של חומצות גרעין: החלבונים מיוצרים על פי המידע הכלול ב-DNA (תוך שיתוף מספר סוגים של חומצת הגרעין RNA). ואולם, יצירתן של חומצות הגרעין ופעילותן, שתיהן תלויות בפעילותם של חלבונים"

• אברהם אלירן

ברוך ה

• ילד בן 10

מה יצר את God?

• קובי

הוא היה הווה ויהיה

הוא תמיד היה קיים, אף אחד לא יצר אותו, כמו שאומרים ביהדות: היה, הווה ויהיה.
    וכמו שמוסבר בכתבה: הזמן נוצר במפץ הגדול, לכן אנחנו יכולים להבין מכך שמי שייצר את המפץ הגדול יצר את הזמן ולכן הוא מעל הזמןו לא כפוף לו.

• יהודי בן יהודי

עם ישראל

השמאלנים לא מסוגלים לקבל את זה שאין בריאה בלי בורא..
    עם כל התקפי הזעף הילדותיים שלהם הם פשוט מפספסים את מה שכל סבתא משדרות יודעת להגיד..
    עם ישראל הוא ההוכחה הניצחת לקיומו של בורא ולאמיתות התורה שלנו...
    אין הרי עוד אף מקרה דומה בהיסטוריה האנושית להישרדותו של עם שגורש מאדמתו לפני אלפי שנים ועדיין ממשיך לשמור על מסורת אבותיו ולשגשג...
    קדימה
    תגלו קצת כנות אינטלקטואלית ותודו בעובדות האלו

• ישעיה

אתה ממש מצחיק, מר יהודי ב"י.

הו התמימות

עירוב מין בשאינו מינו

מה הקשר בין דעה פוליטית לבין אפיסטמולוגיה??

• צבי סער, הוגה ועו"ד

אני מצטער, אבל מצחיקים הם כמה

אני מצטער, אבל מצחיקים הם כמה מטענות או הנחות היסוד שמעלה הכותב, המתיימר לדעת את מה שאיננו יכול לדעת. זו יומרנות מיותרת הפוגמת במדע התיאורטי והמעשי-מדידתי כאחד.
    למשל. הטיעון המקובל כי המפץ הגדול לא התרחש במרחב קיים, אלא הוא עצמו יצר את המרחב, ולפני המפץ לא היה כלום. זוהי שטות מוחלטת ובלתי אפשרית. אם אין כלום, לא יכול להתרחש כלום, גם לא מפץ גדול.
    וכן: "היקום עצמו יצר את המרחב". ובכן היקום הוא המרחב הוא החומר והאנרגיה, והבידול ביניהם אינו אלא חשיבה אנושית, סובייקטיבית, מוטית, שבה אחוז המדע 'המקובל', אבל לא הקיים כשלעצמו.
    וכן הטענה כי "המפץ הגדול (מה זה גדול ?) והופעת החומר, האנרגיה והמרחב, יצרו גם את הזמן.
    ובכן, החומר=אנרגיה-מרחב לא "הופיעו" אלא קיימים מאז ומעולם, והם לא "יצרו" את הזמן, כי אין "זמן" במובן האובייקטיבי, אלא בחשיבת האדם ובמוחו האנושי הסובייקטיבי, המוטה והמוטעה.
    התבונה מחייבת לומר, כי מעולם לא היה מצב שבו לא היה כלום (לפני המפץ הגדול), כטענת הכותב . אין דבר כזה. כשהיקום קיים, משמעו שהוא תמיד קיים, בלא התחלה, ולא ייתכן מפץ גדול בלא כלום. זה אבסורד !
    מוטב להודות כי איננו מסוגלים לדעת ולהבין הכיצד היקום קיים (אם הוא קיים), וכל השאר הוא תיאוריות ספקולטיביות, ותו לא. אל ל"מדענים" לחטוא ביומרנות מיותרת בדברים המופלאים מהם ומבינתם, ולכתוב
    ולומר דברים המתחזים ל'מדע', בעוד הם לאמיתו של דבר נעלמים ונעלים מבינתנו, ושום שפה מתמטית או ניסויית אין ביכולתה להסביר את פשר היקום - הקיים. אז, נא הצטנעו, אתם הקרויים "מדענים" והודו: אין ביכולתנו לדעת !

ואתה תודה שאתה טרחן קשקשן

ואתה תודה שאתה טרחן קשקשן והוגה דעת מטעם עצמך? איףף איזה פסאודו אינטלקטואל אתה. מסוג האנשים שיושבים וחושבים מחשבות ואז בטוחים שהם מבריקים ושחובה עליהם לשתף את "התובנות העמוקות" שלהם עם שאר האנושות, וזאת מבלי שבכלל עסקו בנושא או חקרו אותו. אני חושב שטול קורה מעיניך ותתחיל אתה להתנהל במעט צניעות וענווה כלפי אחרים שבאמת הקדישו מעט יותר מחצי שעה מחשבה...

מסכים עם כל מילה . . . למעט

מסכים עם כל מילה . . . למעט "אין ביכולתנו לדעת".
    הכי הרבה שאפשר לומר בנושא, זה "איננו יודעים בשלב זה".

• יונתן ישורן

מכשפה מקובל

"מה היה לפני"..?
    זו שאלת שוטים.
    כמו השאלה החברתית : "מי שבר את הכוס"?
    בפיזיקה אין אבא או אמא או חברים.
    ולכן שאל ה"מי" היא מטומטמת ומאפינת אנשים דתיים/מאמינים.
    שחשיבתם ניזונה מפעימות הלב והקורקבן.
    אשר על בראו בהבלי דימיונם "אבא שבשמים" בעל תכונות של ה"באבא סאלי" -רחמן זועף קנאי ועוד.
    כאילו לאלוהים יש נערכת עיכול ומן הסתם מערכת שפד"ן למיחזור.
    כנ"ל לגבי שאלת הילדים "מה היה לפני"?
    כל ה"לפני " ו "אחרי" היא תחושה ולא עובדה פיזיקלית.
    ולכן אין ברשות המדע כלים לבדוק "מה היה לפני המצאת האטום"
    וכל בדיקותנו מתבססות על החומר ! עצמו.!
    כל אמצעי הבדיקה הם מן החומר על החומר.
    המיקרוסקופים והטלסקופים והציקלוטרונים.
    כשנרצה לגעת מה היה "לפני" החומר אני מכיר מכשפה בשכונתי ה"פותחת בקפה" וכן רב עבדקן ה"קורא בזוהר הקדוש"
    יש להם אחלה תשובות.

• אוקלידס

אין דבר כזה זמן באמת.. זה בני

אין דבר כזה זמן באמת.. זה בני האדם המציאו את הזמן כדי לתאר את התחושה המסוימת הזאת, את הרעיון המסוים.
    למעשה זמן זה בסך הכל מילה, רעיון, שקיים אצלנו בתודעה. לא באמת עובר שום זמן, זה שמתחלף יום או עונה לא קשור בזמן. זאת הפרשנות האנושית שלנו. בני האדם החליטו שכל סיבוב של כדור הארץ סביב צירו תעבור יממה. זה לא שבפועל מבחינת היקום קורה משהו, "עובר משהו".

• פתוח לדעות אחרות

מעניין אותך באמת להבין באופן מבוסס?

ומניח שלא למדת לעומק וגם לא פתרת בעיות באופן יישומי. אבל אצלך התחושה היא מסויימת, וזה ממצה את כל הטיעון שלך. מה שאחרים בנו במחשבה טהורה במטרה לפר את ההבנה שלנו ממה מורכב העולם (אתה מוזמן ללמוד כמובן, וגם לנסות לבסס לזה סתירה אם תצליח תקבל פרס נובל.) קל לך לקרוא "לתיאור מדוייק" - המצאה. טיפה צניעות וביקורת עצמית לא תזיק לך. ולסיום אם כן עובר משהו- כל דבר שקורה, קורה בתהליך מתמשך והוא תלוי זמן, והיקום נמצא בשיווי משקל דינמי כתוצאה מכוחות מנוגדים. יש סט של חוקים שווה לך להתעניין ולנסות להבין לפני שאתה קוטל :) ואומר- "אין דבר כזה" "המציאו".

זה שאפשר להדגים רעיון בקונספט

זה שאפשר להדגים רעיון בקונספט - זה לא הופך אותו למשהו עם ממשות חומרית. גם אם הוא משמש לחישובים בעלי ערך פרקטי בחיינו.
    קח למשם מספרים מרוכבים. הם בהגדרה לא מייצגים כמות, אורך, משקל, או משהו מדדי אחר, אבל הם בכ"ז שימושיים.

• חן

אקסיומה=אמונה

המדע מתבסס על אקסיומות ( הנחות יסוד ), או במילים אחרות - אמונה !!! אנחנו מאמינים שהתאוריה הזאת היא אפשרות, אם נצליח להוכיח כנראה שזה נכון ואם לא אז התאוריה נופלת !!!!
    לכן- גם אמונה בתורה היא אקסיומה ולכן אין בסדיל בין אמונה במדע לאמונה בתורה, אם תאמצו את חוקי התורה ואת הסברי התורה ( המדרשים) לבריאת העולם תראו שכל מה שאתם רואים וטוענים היום , כבר הושתו בקנה ( הוסברו בפשטות) בתורה

• פתוח לדעות אחרות

מדע ואמונה - השוני וההקבלה

כן ולא.
    כן- כי בסיס אמיתות האקסיומה בהולדתה אכן שווה לאמונה, במיוחד ברמה הפילוסופית
    לא- כי תראי לי אקסיומה אחת שאת יכולה להצביע על שניות במחלוקת לגביה
    לא- כל האקסיומות הן הבסיס לפיתוח מודלים, שמבטאים את חוקי העולם, ושמובאים לידי צפייה והוכחה ניתנת למדידה. המטרה היא לאמת את את המודל המתואר ולהגיע להבנה. אם רק במהלך ניסוי 1 מתוך 100000000 ניסויים ההתנהגות המתוארת לא תתאם, אז המודל נפסל, ואם צריך גם האקסיומה תיפסל.
    המדע מנסה להבין ולהגדיל את מרחב הידיעה לגבי סביבתנו, היקום, וכל דבר בו שידוע. האמונה היא עניין אחר והיא נפלאה ושייכת לאזור הנסתר מאיתנו (ולא ניתן לידיעה ודאית לצערנו) ולא ניתן להוכחה או הפרכה, אמונה במשמעות הפנימית והאין סופית של כל דבר וכל הדברים. שם ההרגשה והחיבור שניתנה לנו הזדמנות כה יקרה לחוות שולטת וזה חשוב אולי יותר. מדע ואמונה לא צריכים להתחרות מי יותר חשוב. שניהם חשובים מאד.

• א''א

ממש מעניין

• שואל

היכן התקיים המפץ הגדול בחלל??

• אילן

סתם בלבול מוח

בלבולי מוח. על איזה חלל התחיל המפץ, מתי נוצר החלל הזה? למה שיהיה משהו לפני שנוצר הכל? למה שיווצר משהו סתם כי התחשק לו? בקיצור אין שום בסיס הגיוני לטענות של מפץ כלשהו.

• אביעזר

אם אין משמעות לזמן, זה אומר

אם אין משמעות לזמן, זה אומר שאין זמן? קשה להבין את זה. משום שגם כשיש לו משמעות היא רק עבורנו, אבל הוא עומד לעצמו בלי לייחס משמעות לשום דבר. התשבה הזו חשודה שאינה אלא טיוח

• אהרנסון

האמירה הזו באה על בסיס תורת

האמירה הזו באה על בסיס תורת היחסות של איינשטיין. אני לא מכיר אותה מספיק, אבל יודע שלפי תורת היחסות זמן מרחב, חומר ותנועה קשורים זה בזה לגמרי. לפני שהיה חומר ותנועה לא היו גם זמן ומרחב.

• אור

ע'פ חוק התנועה של ניוטון חייב

ע'פ חוק התנועה של ניוטון חייב להיות גורם קודם למפץ ולכן זה אפשרי רק ע"י יישות כמו אלוהים שתמיד הייתה (אחרת לא היה אלוהים).
    לנסות להבין את אלוהים ,לא נוכל . מאותה סיבה שנמלה לא תוכל להבין את האדם

• זהו זה ולא אחרת!

מה אנחנו צפרדעים? אמבות?

• מישהי

מכון דוידסון אתם פשוט כופרים

מכון דוידסון אתם פשוט כופרים שלא נדע איזה כתבות דינוזאריים מפץ בלבולי שכל! שב ואל תעשה עדיף!

• לילוש

רק השם בעולם

כפירה!! איזה נפץ ואיזה נעליים! אין עוד מלבדו!!

יש גם פיסיקה ויש גם השגחה

יש גם פיסיקה ויש גם השגחה עליונה. לעולם לא נדע מה באמת קרה

• ישעיה

אין עוד מה?

מלבדו של מי? יהוה, שהומצא לפני כ 2400 שנה? או אולי אלוהים שהתפתח מ"אל" הכנעני?

חגי

להגיד שהחל היה בפתאום מפץ ולפני זה זה לא מדעי אלה אין לשאול איך זה הרבה הרבה הרבה יותר טפשי וקרני מאשר שיש אלקים שזה פשוט וקל

• מרדכי דותן

מה היה לפני המפץ הגדול

האם יתכן שהמרחב מגיע לגודל מסוים ואז מתחיל להתכווץ במהירות הולכת וגודלת עד לריכוזו בנקודה אחת ומשם שוב מתחיל ,המפץ הגדול, כמו פורפטו מובילה?

• אחד

במורה נבוכים מהרמבם חלק ב פרק

במורה נבוכים מהרמבם חלק ב פרק ל כותב במפורש ''כבר הודעתיך כי יסוד כל התורה שה' המציא את העולם מן האין שלא בראשית זמניהן, אלא הזמן נברא, מפני שהוא נספח לתנועת הגלגל, והגלגל נברא''. ובתרגום לעברית אין לדבר על המושג זמן לפני הבריאה.. ולאור זאת מבאר את הפסוק הראשון שבתורה בראשית ברא שאינה מתייחסת אל ראשית הזמן אלא פירוש הפסוק הוא בתחילה ברא
    ''העולם לא נברא בהתחלה זמנית כמו שבארנו כי הזמן - מכלל הנבראות. ולזה אמר "בראשית" - וה'בי"ת' כ'בי"ת' כלי' - ופרוש זה הפסוק האמיתי - כן בהתחלה ברא האלוה העליונים והתחתונים; זהו הפירוש המסכים לחידוש העולם:''
    ועל זה אמר הכתוב אותי עזבו מקור מים חיים לחצוב להם בארות בורות נשברים

• י

חזק וברוך

• אריה

אחד

שלום לד"ר המכובד\ מלומד קודם מבראשית הגישה שלכם להבנת העולם\ החלל (מרחב)\הקוסמוס\כוכבים וגלקסיות,היא גישה ש מנתחת את כל זה (הנזכר לעיל) מנקודת זמן קיומית (אמצע הדרך או הזמן הלא ידוע) ומנקודת הזמן הזאת שלכם חייבת להיות סטיה ענקית בהבנה במרחב ובזמן סטיה זו גורמת ומחייבת אתכם להכנים נתונים שגויים ולקבל תוצאות שגיות ומטעות. לדוגמה: החומר בחלל \במרחב הריק הוא כשלעצמו נאמר קיים מליוני שנים אבל תהליך קיבוץ החומר למקום מסויים במרחב ועשייתו לגוש \כדור המתגלגל בחלל בתוך וואקום הוא בעצם תחילתו של תהליך ויצירה שאותו אתה מנתח ומכאן נובע הבילבול שלכם החומר קיים מליוני שנים יצירת העולם כמה אלפי שנים (לפי התורה הקדושה) מה שאתם צריכים לשאול זה לא בן כמה החומר וכול ניסיון לדעת היהי בגדר ניחוש בלבד , מה שצריך לשאול זה מי הביא את החומר ויצר ממנו עולם בשישה ימים ( כי אם יש בכוחו להעביר כמויות של חומר אדירות ממקום למקום בוודאי שיכול ליצור מהחומר כרצונו (חומר ביד היוצר) ואם נמשיך באותה הבנה ובאותה שורה תגלו דברים נפלאים על הקוסמוס על המרחב ועל הזמן שהתחיל לפעום מרגע שסיים את היצירה והפעיל אותה בעל הבית. (ויפקח ה" את עיניהם).

לומר שהיה מפץ זה לא מובן איך

לומר שהיה מפץ זה לא מובן איך זה קרה אבל למה א"א לומר שהיה אלוקים ובאמת איננו מבינים איך היה קיים עד אין סוף אבל הסבר זה מניח את הדעת למה איננו מבינים. כי הבורא ברא שכל והשכל מבין לפי הקשות שנקלטות בחמשת החושים

• ארז עטיה

ממש כמו בבראשית ,המדע מתקרב

ממש כמו בבראשית ,המדע מתקרב לאט אבל מתקרב.

• אחיה

המפץ הגדול

שלום, רציתי לשאול על המפץ הגדול.
    ךא משנה כמה ניסתי להבין לא הבנתי מאיפה הגיע החומר שממנו התפשט היקום. כל חומר מופיע מחומר אחר, ע''כ מאיפה הגיעה כמות האנרגיה העצומה שממנה התחילה הייקום?
    ומה שהיה כתוב בכתבה-על זה שלא היה זמן חפני תחילת הייקום ולכן אין לשאול מה היה לפני, עדיין אפשר לשאול על הזמן שבו כן התחיל הייקום-איך הוא התחיל ואיך יש בנקודה קטנה כ''כ הרבה אנרגיה.
    אשמח לתשובה.

לא יודע למה

• נוח

זוהר הקדוש

הכל מופיע בזוהר הקדוש כל יצירת העולמות ועולם העשייה בו אנו חייםהנמוך ביותר מ4 עולמות עיקריים, אנחנו מחפשים רחוק כשהכל הידע נמצא ליד הבית של כל אחד, חברים שתזכו ללמוד תורה.

נא להיות עיקבי. אם ספר הזוהר

נא להיות עיקבי. אם ספר הזוהר הוא האורים ותומים שלך, אז נא לחיות לפיו והטכנולוגיה של תקופתו. כשתחלה, שהוא ירפא אותך. תחיה עם נרות שמן, חשמל? מה זה? שלא לדבר על שאר הטכנולוגיה המודרנית. אם לא מוכן, אז גם לסיפורים בתנ"ך ובזוהר על הבריאה, אין כל תקפות מדעית. אגדות עם

• יניב

אדם שמנסה להבין

התעניינתי לאחרונה במפץ הגדול
    ואני לא מבין איך בכל ההפצצות שהפציצו חיילים בעולם לא נברא שום דבר
    קטונתי לדבר אבל לפי מה שאני יודע ומבין,
    פצצות הורסות דברים מפרקים חומרים והורגות אנשים
    איך זה שהפצצה הזאת שהמדענים הגויים אומרים שהיתה לפני מיליוני או מיליארדי שנים בראה את העולם המדהים הזה
    על שלל ברואיו בעלי חיים צמחים בני אדם אם שכל דעה ורגש.
    אם כך אני מאוד הייתי מסוכרן לדעת למה לא חוקרים מי הוא המפוצץ שפיצץ את הפצצה הזאת
    הוא וודאי צריך להיות מישהו חכם מאוד יותר מכל המדענים יחד.

• ICייסי

לגבי הסרטון והתרחבות והתכווצות -מדוע זה ייקח יותר זמן?

איך בכלל משווים זמן כשהוא יחסי לפרוסס אחר? אמונה בריאה באינטר-קוואלה אבסולוטי?

מבין