הקוסמולוגיה המודרנית מצאה כי לפני כ-13.8 מיליארד שנים, כל היקום שלנו על מאה מיליארד הגלקסיות שבו (שכל אחת מהן מכילה בעצמה כמאה מיליארד כוכבים!) היה מרוכז בנקודה בודדת אחת. אירוע הראשית הזה מכונה "המפץ הגדול" (להרחבה ראו את הכתבה קיצור תולדות היקום).

השאלה "מה היה לפני המפץ הגדול ומה גרם לו?" מטרידה רבים. מבחינה פיסיקלית, הופעה יש מאין של כמות חומר אדירה סותרת את חוקי התרמודינמיקה והשימור הבסיסיים ביותר הידועים לנו, כמו חוק שימור החומר וחוק שימור האנרגיה. כשאנו באים לענות על השאלה עלינו להבין שכאשר מדברים על המפץ הגדול, הכוונה אינה לפיצוץ של חומר או אנרגיה בתוך חלל קיים, אלא שהיקום עצמו יצר את המרחב, בלי שביכולתנו לדעת מה נמצא מעבר לגבול היקום, אם בכלל.

יותר מכך – המפץ הגדול, והופעת החומר, האנרגיה והמרחב, יצרו גם את הזמן עצמו. הטענה הזאת אולי נשמעת מוזרה, אבל קל מאוד להבין אותה אם נשתמש בדימוי פשוט: דמיינו קופסה שהחלל שלה ריק לחלוטין מכל חומר וכל אנרגיה או קרינה. במצב כזה, אין בתוך הקופסה שום משמעות לזמן, בין אם מדובר בשנייה או במיליון שנה. הכל נשאר בדיוק אותו דבר. לכן, במצב שקדם למפץ הגדול, שבו לא היה כלום, לא היה אפילו זמן כי אם אין כלום אז אין משמעות לשנייה, שנה או מיליון שנה. ולכן השאלה "מה היה לפני המפץ הגדול' מאבדת מעט ממשמעותה, כי רגע לידת היקום הוא גם הרגע שבו נוצר הזמן.

בסרטון הבא, שהופק ודובב בידי טוני דארנל במסגרת פרויקט Deep astronomy, מועלות כמה אפשרויות בנוגע לגורם שהביא למפץ הגדול. כל תיאוריה נבחנת בצורה לוגית ונבדקת אם היא אכן פותרת את השאלה.

כפי שמוסבר בסרטון, לצערנו אין כיום בנמצא תיאוריה שמצליחה לתת הסבר סיבתי מניח את הדעת להיווצרותו של המפץ הגדול שבו נוצרו החומר, האנרגיה, הזמן והמרחב שאנו מכירים. ייתכן, כפי שמוצע גם בחלק האחרון של הסרטון, שהבעיה היא פשוט בלוגיקה ובביולוגיה האנושית, שמנסה למצוא סיבה לכל תהליך מפני שכך מתנהלות התופעות ביקום שבו אנו חיים, בעוד ש"לפני" המפץ הגדול לא הייתה קיימת אפילו סיבתיות. ייתכן, והייתי אומר שאפילו סביר, שכמו כל התגליות החדשות במדע לאורך ההיסטוריה האנושית, ההסבר לכך עוד יגיע בעתיד ככל שיתקדמו המחקר והתגליות.

11.3.2018
למתעניינים עוד בנושא, גם הפיזיקאי הנודע סטיבן הוקינג הביע את דעות לאחרונה בסוגייה (כאן קישור לכתבה ולראיון איתו).

9.5.2018
עוד קישור למתענינים: מחקר חדשני שפרסמה קבוצת תיאורטיקנים, הפרידה את הזמן מהמרחב במשוואות תורת היחסות. לפי חישוביהם הסוגייה נפתרה לפחות עבור מימד הזמן: פשוט היה זמן גם לפני המפץ המפץ הגדול, והמפץ הוא רק נקודה בתולדות הזמן. להרחבה ראו הכתבה: האם היה זמן לפני המפץ הגדול.

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק ודובב בידי טוני דארנל במסגרת פרוייקט Deep astronomy
סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק ודובב בידי טוני דארנל במסגרת פרוייקט Deep astronomy

• רמי

זמן

אם נגדיר זמן כפונקציה של שינוי. כלומר עד עכשיו כך, מעכשיו אחרת. אזי יש משהו שמשתנה והוא החשוב. הזמן הוא רק רפרנס\נקודת התייחסות. לפיכך, צודק פרופסור הוקינג בטענתו שאין משמעות לזמן טרם המפץץ הגדול! מהסיבה הפשוטה שהזמן הוא רק נקודת התייחסות. וככזה הוא לא בהכרח קיים כמו חומר. אך מאידך גיסא, האין זאת טעות מובנית לומר שהזמן החל במפץ הגדול - כי בו חל השינוי הראשון\הוא נקודת ההתייחסות הראשונה שלנו ובה בעת לייחס את הזמן למרחב. כלומר לטעון שהוא 4 מימדי. כי הרי הזמן הוא רק נקודת התייחסות ואילו המרחב הוא לעולם בתוך חלל ממשי.?!

מר רמי, חבל לך על הזמן.

שאלת לפני שבועיים ותשובה לא קיבלת (וגם לא תקבל.) כי אין שום מדען במכון דוידסון וגם לא בכל מוסד מדעי אחר (כולל הוקינג...) שיודע את התשובות על חידות הזמן.
    גם אני ניסיתי והבנתי מהר מאוד שבעניין הזה פשוט אין למדע תשובות למרות מענקי המחקר השמנים של מדענים מסויימים שעוסקים בדיוק בזה.
    תראה, הבאתי באחת ההודעות למטה קישור למאמר לא ארוך שפותר בדיוק את החידות האלה על הזמן, שאחת התובנות ממנו היא שלא יכולה להיות התחלה לזמן כי בהיעדר זמן לא יגיע כל שינוי כולל השינוי של היווצרות הזמן עצמו...

על נושא פלאי (היקום) יש לענות תשובה פלאית.

אין כל אפשרות להחיל על היקום הסבר מכני. ( כוח משיכה לא קיים)
    החומר מוצג "כדבר מובן מאליו" אבל אינו כזה.
    החומר אינו דבר כמותי, והוא בגדר של צורה פיזיקלית. החומר נוצר מצירוף כמויות של אנרגיה וזמן פסיבי.
    הזמן הפסיבי ממלא את המרחב האינסופי, והוא קודם לזמן האקטיבי המוכר לכולנו.
    הזמן הפסיבי הוא נח מוחלט וקר מוחלט, והוא התווך שבו נעים גלים של זמן פסיבי.
    (השם המוכר שלהם - גלים אלקטרו מגנטיים) היקום הוא פלאי , ואת הרמזים עליו מספקת הגיאומטריה הפיזיקלית.
    הקלידו ביוטיוב aetzbar proves the concept ותגיעו אל הגיאומטריה הפיזיקלית.

גם שאלתם שאלה בראש המאמר

שלא באמת השבתם עליה במאמר כמכון וייצמן המכובד, וגם הוספתם לפני יום כתבה על סטיבן הוקינג שבה כתוב כי "פרופ' הוקינג מעריך"...
    מה מעריך? ... הוקינג הוא מדען או מה? גם פילוסופים מעריכים...ם רבנים מעריכים...
    אפילו יותר מזה, כתוב בכתבה גם שהוקינג "טוען שפשוט לא היה כלום, אבל זה לא אומר שלא היה כלום"...
    נו, באמת, לא היה כלום אבל לא אומר שלא היה כלום?
    או שלא היה או שהיה נקודה.
    ולמען הסדר הטוב, למי שרוצה בתשובות אמיתיות ההתחלה פה:

זו גדולתו של המדע

לא השבנו עליה כי זו גדולתו של המדע - להצהיר שיש דברים שעדיין לא יודע. רק ככה אפשר לדעת.
    לפני 100 ובטח לפני 200 שנה, המדע ידע רק שבריר מהידע הקיים היום. ההתקדמות בידע הושגה על ידי שאלת שאלות והגדרת הדברים שהוא לא יודע.
    אכתוב שוב מה שכתוב בפסקה האחרונה:

שלום ד"ר סאייג, שני דברים

1. לא השבתם על השאלה של מה היה לפני המפץ הגדול ומה גרם לו, כי אתם מוגבלים למדע אנושי בלבד, כשיש דברים שהם מעבר למדע האנושי שבשביל לדעת אותם חייבים לחשוב מחוץ לקופסה, ומעבר לרק המדע האנושי.
    2. מאחר ואתם לא יודעים ולכן לא השבתם על השאלה הנ"ל פי שגם אתה הודית, אז אתה גם לא יכול לדעת שלפני המפץ הגדול לא הייתה סיבתיות כפי שהזכרת, ובטח שלא לדעת כפי שגם את זה כתבה, שבעקבות המפץ הגדול נוצרו החומר והאנרגיה, הזמן והמרחב, שזו לדעתי בדיוק הסיבה שאין לכם תשובות ושיש לאנשים שחושבים מחוץ לקופסה כמו הדוגמה כאן:

הקישור למאמר התפקשש משום מה,

הקישור למאמר התפקשש משום מה, הנה קישור נוסף:

אני חושב כי נוצרה התנגשות בין

אני חושב כי נוצרה התנגשות בין חור שחור לכוכב ניטרונים

• עידן

הסבר שפותר הכל

לדעתי אנחנו לא יותר ממודל מתמטי וכך גם היקום. הרעיון הוא שבס"הכ ההגדרה של קיום צריכה להיות לפי ההגיון, כלומר קיוםזה כאשר נקודה במרחב, בזמן ובכל המימדים מסומנת וריק זה כאשר היא לא, לצורך העניין בדיוק כמו בגרפים במתמטיקה, אני חושב שכולנו בסה"כ משוואה מתמטית אחת גדולה שאין לה יותר משמעות מאחד ועוד אחד שווה X רק שמספר הנעלמים בה תלוי במספר המימדים שהיקום הזה מכיל, שזה תלוי אמנם הדבר כן עונה על שאלת הקיום ולפחות כך אני רואה את הדברים

• איל

דעתי

אני מחפש תשובה הגיונית ועיניינית לשאלה כבר זמן רב. עוד מילדות השאלה הטרידה אותי. בשנים האחרונות אני מתחיל אט אט להבין כי למדע נגמרו התשובות, יש מאין לא ייתכן, ותאוריית המפץ סותרת חוקים בסיסיים. אין מנוס מין המסקנה כי אי אפשר להתייחס ליקום כאל מערכת סגורה, שהרי במערכת סגורה קיים חוק שימור המסה וחוק שימור האנרגיה. היקום הוא מערכת פתוחה, שהושפעה ומושפעת מרוח כלשהי חסרת מסה אנרגיה או קרינה, רוח שהיא התכלית, רוח שהמדענים מסרבים לכנות אותה בשמה, או יותר נכון מפחדים לגרום לעולמינו לחזור למקורותיו הדתיים והחרדיים. כבר כמה עשרות שנים שהמדענים מבינים שהאלוקים קיים, הוא אחראי לכל, נתן לנו בינה, ברא לנו את העולם... תודו לו כל יום ויום ואל תנסו נא להבין יותר מזה, כי זוהי תורה נסתרת מעולמינו החומרי, תורה שגדולה מאיתנו בני האדם.
    חיזרו בתשובה צדיקים, אפשר להיות גם מדען וגם דתי.

• צביה

אם היקום מתרחב ומתכווץ אולי אנחנו חיים בתוך ליבו או ראותיו ש

של אלוהים? וזה מסביר את "בצלמו ברא"

• ג'ינו פיטוסי

אם ילדי היש שואל אותי......

אם ילדי היה שואל אותי מה זה הביג באנג, הייתי מתפתה לומר לו : "לפני כ 13מיליארד שנים אלוהים ככל הנראה אכל משהו מקולקל, ופשוט תקע נאד אדיר,חזק ורועם אל תוך האין-כלום , ומזה נוצר הכל: מרחב הייקום ,החומר, הזמן וגם החוקים, חוקי הטבע.
    ומאז אותו יום מיוחד בו הכל התחיל מבחינתנו, אלוהים פשוט נעלם לנו ! הוא בכלל לא צריך וגם לא מעוניין להתערב במעשה הבריאה שלו. ומאז הכל מתנהל בצורה גם אוטומטית וגם אקראית.הכל לפי החוקים שנבראו ביחד עם בריאת המרחב, החומר והזמן ! ואת החוקים הללו , המדענים שהם אנשים יותר אינטליגנטים מהממוצע, הם הם ולא אנשי הדתות, שמגלים ומאמתים אותם, וביניהם אחד הגדולים והחשובים מכולם הוא כמובן דרווין אבי תורת האבולוציה.

ידע ה -מוגש חינם - לכל דורש

הבריאה איננה חד פעמית, היא מתחדשת כל הזמן.
    הצמחיה מתרבה, מתוך הזרעים שמצויים בה.
    העופות, הדגים החיות והאדם, מתרבים מכוח הזרע שמצוי בהם. להרחבה והעמקה
    בסיפורי בריאת העולם, גן עדן, קין והבל, המבול, מגדל בבל
    היכנסו לשיעורי תורה .
    חפשו בגוגל " שיעורי תורה "

• חן

מצטערת להתעסק בתפל אבל הכותרת

מצטערת להתעסק בתפל אבל הכותרת היא מה שנקרא misleading.. מאכזב משהו.

מדוייקת

היי חן
    הכותרת לא מטעה - היא מדוייקת, הכתבה והסרטון עוסקים בדיוק בשאלה - זאת פשוט שאלה שאין עליה תשובה מדעית (עדיין), וכל הבעייתיות שבה מוסברת בסרטון. זה היופי במדע - הוא מציב שאלות ולא מפחד לומר שהוא עדיין לא גילה את התשובה.

• יהודה נאור

כל הקהילה המדעית הגיעה למסקנה

כל הקהילה המדעית הגיעה למסקנה שהיקום נוצר בתהליך יצירה התחלתי מנקודה סינגולרית שהתפשטה למימדי היקום הנוכחי, מסקנה חשובה ומדהימה אליה הגיעה הקהילה המדעית היא שהתהליך היה מבוקר מאוד (fine tuned) כך שהיקום יתקיים כלל וגם יאפשר חיים (לא יקרוס ולא יתבדר) עם סיכוי סטטיסטי אפסי שכל האירועים ותהליכי היצירה יוצרו באופן מקרי, ההסבר המדעי של פרופסור הוקינס כי נוצרים יקומים במספר אינסופי עם תהליכייצירה שונים ושרבם קורסים או מתבדרים, וכי היקום בו אנו נמצאים הוא הופעה של ההצלחה הבודדת (זכיה בלוטו) הינה הבל ורעות רוח, לדעתי המדע הגיע למבוי סתום ואט אט עם התגליות המדעיות הרבות, אנו עדים לבריאה עם תבונת על מוכוונת ומתוכננת היטב ולא אקראית והינה בורא העולם שהוא מעל הזמן ומעל המרחב והאנרגיה, וזה דווקא כן משתלב עם הרגע לפני יצירת היקום שלא היה כלום ולא היה זמן ואז נוצר העולם ע"י הבורא

• קובי

ברור... אז מה עשה הבורא לפני ביום לפני הבריאה? וביום לפניו?

מה עשה שנה לפני? 200 שנה לפני?
    ראה האח הגדול? וכשניגמר?

איו זמן לפני הבריאה

כך שאתה לא יכול לטעון מה עשה לפני כי אין לפני פנימייש

היי אבי [או כל מי שמבין בזה]

מהמסקנות של תורת היחסות הכללית היא שכבידה שוה לזמן זאת אומרת שברגע שיש זמן יש גם כבידה [כי אם כן זה לא יכול להיות שוה] אתה טענת במאמר שהמרחב נוצר בעת המפץ ושהוא יצר את הזמן זאת אומרת שחיב להיות כבידה בעת המפץ ואם כן איך נוצרה הכבידה הזו ששני גופים נמשכים זה לזה, אשמח לתשובה

לא תקבל תשובה

היי יעקב
    כל הנושא שבו עוסקת הכתבה והסרטון נמצא במה שנקרא 'חזית המדע' - והוא אחת השאלות הגדולות שהמדע עדיין לא השיב עליהם. אתה ומגיבים רבים נוספים מבקשים תשובות קונקרטיות, בעוד שכתבה זו והסירטון שבה נועדו להציף את השאלות המדעיות שנותרו פתוחות. זאת הגדולה של המדע - רק מי שמנסח שאלות, שיודע שהוא לא יודע - יוכל לדעת. ישנם אנשים שמתרגזים ולא מקבלים את זה, וממשיכים לבקש תשובות קונקרטיות בעוד שכאלה אינן נמצאות. זה לא יוצא דופן - בכל יום ויום אלפי מדענים ותלמידי מחקר באלפי אוניברסיטאות ברחבי העולם מנסים כל יום לענות על שאלות שעדיין אין עליהן תשובה. פשוט השאלה בה עוסקת כתבה זו היא יותר 'גדולה' מאחרות - אבל לא שונה מהן. אין תשובה מדעית מוסמכת / מוכחת / מקובלת לשאלה ששאלת (ולהרבה דומות לה). ומי שיענה לך אחרת - מטעה אותך.
    אני מניח שבעתיד (מקווה שלא בעתיד הרחוק) - גם לכל צבר השאלות המעניינות סביב הנושא המדע ימצא את התשובה.

אבל זה כן קשור.

בגלל שאים אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהנקודה [הסינגולרית] היתה כבידתית לא צרוך להגיע למה שכתוב במאמר ש"המפץ והופעת החומר המרחב והאנרגיה יצרו את הזמן" כי זמן היה עוד קודם בגלל הכבידה או שלא היה כבידה ואז צריך הוכחה טובה שכבידה יכולה להיווצר סתם כך.

תורת המיתרים

שלום ד"ר,
    הבנתי שע"י תורת המיתרים ניתן לצפות יצירה של יש מאין.
    1) האם בתיאוריה הזאת גם הייקום וכל האנרגיה נוצרו ממש?
    2) וממה הייקום נוצר מאין ממש? או שמא נוצר היש מתוך וואקום אנרגתי כל שהוא? אני שואל בגלל שלא ראיתי שהתייחסתם על כך בכתבה כאן, וזהו נדבך משמעותי להבנת 'ראשית' [כביכול] של יקומנו. בתודה קובי.

בכתבה הרלוונטית

היי קובי
    אנא שאל את שאלותך - בכתבה על תורת המיתרים. ככה גם כותב הכתבה (ד"ר טל קוולר - שהוא בקיא ממני בהרבה בתיאוריה) יוכל להשיב לך:

תודה ! שלחתי שם כבר מלפני שבועים

ועדיין לא ענו.. לא נראלי הד"ר טל שם פעיל בשנים האחרונות (הוא לא ענה על הודעות קודמות בהרבה)
    האם תוכל לבקש ממנו?בתודה קובי.

• טל

שלום קובי.

כנראה שפיספסתי את שאלתך בפורום, מצטער. אז ככה:
    שאלותיך טובות, מה שאומר שאין עליהן תשובות ברורות, יש השערות.
    לפי תורת המיתרים היקום בו אנו חיים הוא אחד מיני רבים (מאד מאד) שיכולים להתקיים ולפי אחת ההשערות הוא נוצר ב"התנגשות" של שתי ממברנות במימדים גבוהים יותר. עם היווצרות היקום נוצרה גם האנרגיה אותה הוא מכיל, וה"מרחב-זמן" אותו אנו יודעים למדוד (במיגבלותינו...)

• השואל האלמוני

היה אנרגיה קודם למפץ?

בס"ד
    שלום ד"ר,
    רציתי לדעת האם גם האנרגיה (מכל סוגיה וגווניה) נוצרה ביחד עם המפץ? או שהייתה תמיד ורק החומר נוצר?
    פשוט בסרטון פעם אחת מראים שיש מכונה שיוצרת הרבה יקומים ככה שכנראה גם שם הייתה אנרגיה..

הכל נוצר

ראשית - מבחינה פיזיקאלית, חומר ואנרגיה הם שקולים זה לזה. זאת המשוואה המפורסמת של הפיזיקאי הנודע אלברט איינשטיין E=mc2, כלומר אנרגיה שקולה למסה (חומר) כאשר 'קבוע ההמרה' בין אנרגיה לחומר הוא c2 (מהירות האור). לשאלתך - התיאוריה אומרת ש*הכל* נוצר במפץ הגדול: אנרגיה, חומר, זמן ואפילו המרחב עצמו.

• אינפיניטי

אתם לא לומדים נכון ד"ר סאייג?

כתבו לך שמי, כהן, אני, ואחרים, אבל כאילו כלום ואתם חוזרים פה ובמקומות אחרים על המנטרה שלא הובילה אתכם (וגם לא תוביל !) להבנת הסיבה לקיום יקום ומזה להבנות דברים מופלאים נוספים, והרי איזו סיבה יכולה להיות אם מכלום פתאום נוצרים הפלא ופלא החומר, האנרגיה, הזמן , המרחב, הכל?
    הפיזיקה תקועה כי הכיוון שלכם לא נכון, ובכלל מה ההבדל בין התיאוריה שלכם שמכלום יצא הכל לבין האמונה שאתם לא מקבלים שאלוהים ברא הכל?
    אני חושב שגם התיאוריה שלכם וגם האמונה בבורא לא מציאותיות ושצריך להתחיל לחשוב מהתחלה וקצת שונה כמו לדוגמה במאמר המדהים הזה שנתקלתי בו לא מזמן:

• השואל האלמוני

1. אם כך מדוע כמו בסרטון שלכם יש כאלה שמנסים לתלות את זה ב"יקום אחד מתוך רבים" הרי גם הם נוצרו. מה זה מועיל? (הרי מבחינה מדעית אין שום מידע על כך שזה באמת קרה)...
    2. במשוואה שהראת E=MC^2 לא רואים שהאנרגיה חייבת להיברא אם כבר להפך.... קיים !שימור! אנרגיה לא בריאת אנרגיה... מאילו חוקים אנחנו יודעים שנבראה האנרגיה?

תשובות???

1. בסרטון בהתייחסות ליקום אחד מתוך רבים, הם מתייחסים להסבר שטוען שהיקום כל הזמן עובר 'מפץ גדול' – מתפשט, ואז מתכווץ חזרה – ומתפוצץ חזרה. הסבר זה מוצע כפתרון לשאלה מאין הגיעו כל החומר והאנרגיה: הם לא הגיעו אלא היו כל הזמן ורק עוברים התפשטות והתרחבות. אולם כפי שהסרטון מסביר (ראה גם תגובות נוספות) הסבר זה גם לא מלא כי אי אפשר להסיק ממנו חומר שקיים אינסוף זמן, אלא גם בתצורה כזו בסוף מתכנסים לאיזה זמן התחלה. ישנה תיאוריה אחרת של ריבוי יקומים – כלומר אולי קיימים המון יקומים כמו 'בועות' בחלל? במרחקים עצומים אלו מאלו? – אין למדע תשובה לשאלה זו (אנחנו ממילא לא יכולים לראות את גבול היקום שלנו, כך שאי אפשר לדעת – לפחות במצב הטכנולוגיה הנוכחי).
    2. המשוואה לא מראה שנבראה האנרגיה, היא רק מראה שאנרגיה וחומר הם שקולים זה לזה. כלומר לדבר על יצירת חומר יש מאיין זה כמו לדבר על יצירת אנרגיה יש מאיין. אם הכל התחיל מנקודה סינגולרית (נקודה במובן המתמטי – חסרת מימדים לחלוטין, כלום) – אז זו חידה שאין לה פתרון – וזה מה שהסרט ניסה להבהיר.
    אגב, ישנם תיאוריה פיזיקלית, הנקראת תורת המיתרים (לא מקובלת על רוב הפיזיקאים) שבאמצעותה ניתן להסביר היווצרות יש מאיין של היקום. ראה כתבה נרחבת שלנו על תורת המיתרים (כאמור –לא מקובלת על רוב הפיזיקאים, אני גם לא בקי מספיק בפרטי התיאוריה כדי להבין את ההסבר המוצע בה לעומק).

• השאול האלמוני

1. אז יוצא מפה שהאנרגיה לא נבראה כולה במפץ...
    או שאתה מתכוון שיש כאלו שדוחים את ההתחלה בייקום שלנו ע"י הנחה שקיימים עוד ייקומים ולפי זה ניתן לומר בשהייקום הראשוני הוא זה שהתחיל אך אנחנו רק חלק ממערכת יקומים. 2. עכשיו הבנתי תודה! בתורת המייתרים גם מדובר על יצירת יש מיש כפי שכתוב שם. זה נוצר מריק בעל המון אנרגיה ... לא ריק מוחלט. וגם האנרגיה הזאת צריכה יצירה ע"פ מה שאתה כותב פה.

• אנונימית

ולגבי יקום מחזורי, חלוקה

ולגבי יקום מחזורי, חלוקה נצחית רק שואפת לאפס, היא לא אפס.

• אנונימית

הטענה שהזמן התחיל במפץ כי בלי

הטענה שהזמן התחיל במפץ כי בלי חומר לזמן אין משמעות לא אומרת כלום. גם אם הזמן חסר משמעות, זה לא אומר שהוא לא קיים, זה רק אומר שהוא חסר משמעות. ואם יש זמן לפני המפץ הגדול, כבר צריכה להיות סיבתיות למפץ, סיבתיות שגם לה יש סיבתיות, וכן הלאה. זה משאיר 2 אפשרויות: א) ה' התחיל את הכל ב) הסיבתיות ממשיכה עד אינסוף.

• שלמה כישור

לאנונימית

צודקת בהחלט. לדעתי, זמן הוא דבר נצחי ואין-סופי אלא שיש להבדיל בין הזמן המדיד התלוי באירועים חומריים קוסמיים ובין הזמן שאני מכנה אותו 'טהור'....כלומר, אינו מושפע מאירועים כלשהם והוא מכיל בתוכו את כל הזמנים המדידים שיש בחלל האין-סופי. ככלל, הואיל ואנו עוסקים בנושא אין-סופי, הרי (לפחות לעניות-דעתי) שישנן אין-סוף אפשרויות ומכאן נובע קיומם של אין-סוף יקומים. דבר נוסף: הנני שולל לחלוטין את קיומו של בורא-עולם כלשהוא כי, מן הסתם, מישהו או משהו יצר גם אותו ומישהו או משהו יצר את זה שיצר אותו וכן הלאה עד אין-סוף. חוששני שאין מוחו של אדם או ישות אחרת יכולה להכיל את האינסופיות הזאת וכל התיאוריות התיאולוגיות והמדעיות הינן השערות בלבד שאינן יכולות לענות על שאלות אין-סופיות ולו רק משום שכמות התשובות גם היא אין-סופית.
    לגבי אלוהים, אני סבור שיש להתייחס ברצינות לתיאורית האסטרונאוט הקדמון הנתמכת במפורש ע"י המקורות התנ"כיים: "ויאמר אלוהים נעשה אדם בצלמנו כדמותנו"....משמע, המושג 'אדם' כבר היה קיים אלא שביקשו אותם אלוהים לערוך בו שינוי גנטי שיהיה דומה להם. השבחת גזע ותו לא וגם לזה אין הוכחות חד-משמעיות אך לדמיון האנושי (בעיקר התיאולוגי) אין גבולות ותדיר אין לו גם הגיון.

• אינפיניטי

ד"ר סאייג, אין פה תשובה לשאלה שהיא נושא המאמר...

אתה כותב:
    "הופעה יש מאין של כמות חומר אדירה סותרת את חוקי התרמודינמיקה והשימור הבסיסיים ביותר הידועים לנו, כמו חוק שימור החומר וחוק שימור האנרגיה"
    ומיד אחרי זה אתה כותב:
    "המפץ הגדול, והופעת החומר, האנרגיה והמרחב, יצרו גם את הזמן עצמו" אתה מבין מה הבעיה?
    לא ענית פה על כלום, אלא הבאת את כל האפשרויות. גם חוקי השימור שמשמעותם שהיש לא יכול להיווצר מהאין, וגם שהיש נוצר מהאין, ואם היש לא היה אז לא היה גם הזמן שכפי שכתבת נוצר במפץ הגדול, וכאן הטעות הגדולה שלך ושל רבים וטובים אחרים...
    תראה ד"ר, חוק זה חוק !
    כאלה הם גם חוקי השימור שהם למעשה אחד "חוק שימור המסה והאנרגיה" ובמילים אחרות שכולם יבינו, החומר והאנרגיה היו ויהיו, לא נוצרו ולא יעלמו, ומכאן שהזמן גם הוא היה ויהיה וכך גם יכל להגיע אירוע המפץ הגדול..

• שי

שווה לבדוק את התיאוריה של Nassim Haramain

הוא מדבר על יקום שמתפשט ומתכווץ בו זמנית (היקום בצורה טורוס),
    הוא גם מסביר איך מערכות סופיות ואין סופיות משלימות אחת את השניה.
    מאאאאד מעניין.

סתירות בתיאור המפץ הגדול

שלום רב ד"ר.
    1) זה זמן רב ישנה נקודה שאני לא מבין במפץ הגדול, ואני מוצא ציטוטים שסותרים זה את זה.
    מצד אחד, ישנם אתרים כמו פה שטוענים שהמפץ סותר את חוק שימור המסה והאנרגיה, דהיינו הנקודה הסינגולרית לא היתה קיימת תמיד, אלא נוצרה יש מאין בשלב כלשהו, ומשם התחילה להתנפח.
    מצד שני אתרים רבים טוענים שהנקודה הסינגולרית היתה קיימת תמיד, במצב מקובץ מאוד בצפיפות אינסופית (אגב, אינסופית ממש? או פשוט גדולה מאוד?) ופשוט בשלב מסויים התחילה להתרחב ללא סיבה ידועה, דהיינו אין כאן היווצרות יש מאין, אלא יש מיש.
    מה הנכון?
    2) מה המשמעות של הקביעה שהזמן נוצר עם המפץ? הרי אם משהו קדם למפץ (למשל, יקום מחזורי, ונתעלם שנייה מהבעיות שיש בו) אז הזמן לא נוצר במפץ.
    כלומר למיטב הבנתי האמירה שהזמן נוצר במפץ היא לא מדעית, אלא מסקנה פילוסופית מההנחה שלפני המפץ לא היה כלום, אני צודק?

תשובות

1) התשובה היא שאין תשובה מדעית מוסמכת. פשוט לא יודעים - כמו המסר שהסרט מנסה להעביר. זה מה שנקרא 'חזית המדע', והנושא לא ידוע.
    2) המשמעות היא שאם אין כלום - פשוט כלום (בהנחה שלא היה כלום), אז אין כל משמעות לזמן. אם יש לך תיבה עם 'וואקום' מוחלט, איך תדע אם עברה בה שעה, שנייה, או מיליארד שנה? אין משמעות לזמן ללא חומר או אנרגיה.

• יעקב שלו

במילים פשוטות, האפשרות היחידה

במילים פשוטות, האפשרות היחידה בפתרון החידה בה"א הידיעה, היא, שמי שעשה את המפץ ומי שהיה לפניו וגם לאחריו, התגלה, וגילה לברואיו מי הוא, ומה מטרתו בבריאת העולם. ההסבר הפשוט להתעלמות מהפתרון הזה, נובע מהרצון הבסיסי שלא להתחייב ממה שהפתרון הזה מחייב.

אתה צודק... פתרת את התעלומה..

אתה צודק... פתרת את התעלומה...
    כעת נותר רק להבין מי ברא את בורא העולם... ומתי??

לד"ר

ממש לא הבנתי את התשובות.
    1) כתבתם פה באתר שהמפץ הגדול סותר את חוקי השימור, כלומר אתם מציגים בתור עובדה שהנקודה הסינגולרית אינה קדמונית, ואז אתה טוען שאנחנו לא יכולים לדעת האם היא קדמונית או לא. אז בעצם לקחתם לעצמכם עמדה אקראית??
    הרי אם הנקודה הסינגולרית היתה תמיד, אז אין שום סתירה לחוקי השימור, אז למה החלטתם שהיא לא היתה תמיד? ואחרי זה אתם רושמים שאנחנו לא יכולים לדעת אם היא היתה תמיד.
    2) גם לגבי הזמן, אתם טוענים שלא היה זמן לפני המפץ, כיוון שהנקודה הסינגולרית לא היתה אז, ושוב אתם מניחים שהנקודה אינה קדמונית, ואחרי זה טוענים שלא ניתן לדעת אם כן או לא. מבולבל מאוד, אשמח לביאור ארוך.

לא אוכל לבאר

היי משה
    אכן, בחרנו את העמדה המקובלת היום באסטרופיזיקה - שנתמכת בתצפיות הקוסמולוגיות, שכל היקום התחיל מנקודה אחת, שמלפניה לא 'רואים' דבר. נקודה, ממש. נקודה היא חסרת מימדים, נקודה מתמטית. כך שקשה להגיד שהיא 'הייתה' או לא, היה לפניה או לא, הייתה קיימת או לא (בכלל - מה הקיום של נקודה בודדת חסרת מימדים). ומכאן גם התהיות לגבי הופעתה. אם הייתה קיימת 'תמיד' (לא ידוע לי על ראיות שתומכות בכך, ואם בכלל אפשר למצוא כאלה) - גם עולות שאלות קשות: מדוע התפשטה פתאום? כמות חומר 'קטנה' בהרבה הופכת לחור שחור ממנו שום דבר לא יכול להימלט, אז איך פתאום 'התפוצץ'?
    אתה כותב שאתה מבולבל ומצפה לתשובות - וכל מטרתה של הכתבה והסרטון היה להבהיר שהנושא מבולבל, ותשובות מדעיות (עדיין) אין. כל 'עמדה' מדעית שאתה 'תופס' (הייה קיים מתמיד, הופיע פתאום) - אינה עומדת בקנה אחד עם החוקים הפיזיקליים הידועים למדע עד כה. אין ברירה אלא להמתין בסבלנות (אני מקווה שזה יקרה עוד בימי חיי) להצטברות עוד תצפיות על היקום, עוד הבנות על הכוחות והחומרים הפועלים בו (מה מהות החומר והאנרגיה האפלה, למשל – אין לא יודע עדיין!) ואז אולי גם לחידה זו המדע ימצא תשובה, כפי שמצא לחידות ותהיות רבות בעבר.

• שמי

ואם יש לך תיבה עם 'וואקום' מוחלט,

אתה חושב שפתאום יצוץ בה משהו, לא משנה מה?
    תראה, ללא זמן שום אירוע לא יגיע כי הזמן הוא המביא אירועים, ובלעדיו התיבה עם ה'וואקום' מוחלט תישאר כך, אבל יש לנו לפחות יקום אחד שלם ובגלל זה אתה והתיאוריה על תחילת הזמן במפץ הגדול בבעיה גדולה.

יקום עם עודף/חוסר אנרגיה

שלום ד''ר,
    רציתי לדעת האם הרעיון של יקום מחזורי כמו יקום עם עודף אנרגיה /חוסר. סותר את החוקי התרמומדנמיקה. (כפי שאמרו על מכונת היקומים).
    או שלא לאפשר שיהיה יקום אינסופי בשינויים ?
    2. אם היה יקום אינסופי בשינויים שקדמו לו כיצד הגענו לנקודה' הנוכחית הרי זה אינסוף קונקרטי""? תודה מראש,
    משה.

כן

היי משה
    הטענה שמובאת בזמן 4:37 היא כזאת: בהנחה שחוקי הפיזיקה המוכרים לנו תקפים תמיד (הנחה סבירה, אם אתה לא מניח את זה אז למעשה אתה יכול להניח כל דבר שתוכל לדמיין - ואין מה לבנות תיאוריות על בסיס מדעי), אזי יש בעיה עם יקום מחזורי: אחד מחוקי הטבע הוא החוק השני של התרמודינמיקה, שאחת מהשלכותיו היא שאי אפשר ליצר ביעילות מושלמת 'מכונה' שהופכת חום לעבודה, מכונה -כמו בוכנה של מנוע שמתפשט או כמו יקום מתפשט. לפיכך כל 'מחזור' התפשטות והתכווצות חדש יהיה פחות יעיל, יותר איטי מקודמו -וההפך, כל יקום שקדם ליקום יהיה מהיר יותר, אם זאת סדרה אינסופית של יקומים שהתפשטו והתכווצו, יוצא שהסדרה מתכנסת שוב לנקודת אפס (יקום שהיה קיים זמן אפס: נניח יקום אחד קיים פרק זמן של 1, הקודם 0.5 הקודם 0.25 הקודם 0.125 הקודם 0.0625 וכן הלאה עד שאיפה לאפס),
    סדרה כזו לא תגיע לאפס - אלא שואפת לאפס, ובכל מקרה - חסומה על ידי זמן אפס. וההשלכה של זה שסכום הסדרה - אחד ועוד חצי ועוד רבע ועוד שמינית ועוד 1/16 וכן הלאה עד אינסוף - הוא לא אינסופי (אתה יכול לעשות את החשבון :-)...), אלא 'חסום' על ידי מקסימום 2. כלומר חסום על ידי זמן סופי כלשהו - וזאת הנקודה הבעייתית עם ההסבר - שמחזירה אותנו לזמן סופי שלפניו לא היה דבר (ולכן לא פותרת את השאלה).
    כלומר - קיום 'אינסוף' מחזורי יקום גם לא פותר את השאלה, כי האינסוף הזה הוא לא אינסופי בזמן, אלא גם מתכנס לזמן אפס כלשהו, שמלפניו אפשר לשאול מ'מה היה לפני'...

• רמי

פרדוקס הארנס והצב

ד"ר סייאג שלום.
    למיטב הבנתי הסדרה השואפת לאפס שהזכרת מבוססת על פרדוקס הצב והארנב. אבל, במציאות אנו רואים שהארנב משיג את הצב. וא"כ מדוע שבפועל הסדרה לא תתכנס למספר 0?
    כמו כן, לו יצוייר שהצב שקיבל יתרון של שמונים מטר על הארנב לרוץ לעבר קו הגמר שצפונה מהם ובמרחק כולל של מאה מטרים מהארנב (ועשרים מטרים מהצב,) היה צריך לרוץ 20 מטרים במקום צפונה דרומה באופן שכעת הארנב נמצא לפניו במרחק 80 מטרים, אלא שעל הארנב עדיין לרוץ את מאת המטרים רק דרומה, הרי שברור וברי לכל בר בי רב שכל הפרדוקס לא מתחיל והארנב יגיע לקו הגמר לפני שהצב יעבור את עשרים המטרים דרומה. ובכן, מה השתנה? rien de rien. רק כיוון הריצה. א"כ ממה נפשך, או שהפרדקוס שגוי, או שבמידה ואינו שגוי, אזי סכום סדרה עולה יהיה 2. והאם אין זה פרדוקס חדש?
    רמי

• חנניה ננו כהן

לד"ר סאייג הנכבד, שלום.

כבר לא נעים לי לתקן אותך אבל חבל שאנשים פה יוטעו.
    אז כמה דברים:
    1.כתבת את זה: "לפיכך כל 'מחזור' התפשטות והתכווצות חדש יהיה פחות יעיל, יותר איטי מקודמו"
    ובכן, זה לא בהכרח נכון כי כל התחלה של מחזור יקום יגרם מאותה הסיבה בדיוק של מחזורי היקום הקודמים, ולכן אין כל סיבה שמחזור יקום כלשהו יהיה "פחות יעיל, יותר איטי מקודמו" כפי שכתבת.
    2.כתבת כך:"אחד ועוד חצי ועוד רבע ועוד שמינית ועוד 1/16 וכן הלאה עד אינסוף - הוא לא אינסופי".
    ובכן, אם זה " וכן הלאה עד אינסוף" כפי שכתבת, אז זה אינסוף, ולא כפי שהוספת מיד אחרי זה ש"הוא לא אינסופי"...אם זה עד אינסוף אז זה אינסוף...
    3. כתבת משפט זה :"קיום 'אינסוף' מחזורי יקום גם לא פותר את השאלה, כי האינסוף הזה הוא לא אינסופי בזמן"
    ובכן,האינסוף מחזורי יקום האלה הם בדיוק אינסוף זמן, וזה בניגוד למה שכתבת, ויותר מזה, רק מציאות כזאת דווקא כן פותרת את השאלה ואפילו שאלות נוספות שכאן לא עלו...
    4.בתגובה טיפה למטה כתבת זאת:"אין בעולם משהו שאנו יודעים שהוא אינסופי. בסופו של דבר שוב הכל מתכנס ליקום עצמו ואם הוא עצמו סופי (בגודלו, בכמות החומר שבו) אז לא יכול להיות משהו אינסופי בתוכו. כלומר אינסוף הוא רק יציר מתמטי תיאורטי. "
    ובכן, לי דווקא ידוע על אינסוף בטוח אחד לפחות וזה החלל, מפני שסוף לחלל יכול להיות רק אינסוף חומר ללא כל חלל בתוכו (כי אם יהיה בו חלל אז החלל עדיין אינסופי...) אולם מאחר וגוש אינסופי כזה של חומר בלבד לא אפשרי מסיבות מובנות, אז הרי לך אינסוף אחד לפחות והוא החלל ובחלל זה אפשר שיש חומר ואנרגיה בכמות גם כן אינסופית אבל גם אפשר שכמות החומר והאנרגיה עצומה אך סופית, וגם לזה יש תשובה אבל כבר כתבתי המון וזה לא המקום והזמן... בברכה
    חנניה (ננו) כהן

חבל ננו חבל...

כל מילה שניכתבת על ידך רק מוכיחה כמה אתה שיטחי מבלי יכולת קצת להיתעמק [ובלעז טיפש] 1 אם היית לומד את תורת התרמו-דינמיקה כראוי היית מבין שזה נכון כי זה לא קשור למה הסיבה אלא מה הסביבה מעמידה לך 2 עד ולא עד בכלל... 3 הכוונה שזה לא יכול להיתמך בזמן מהסיבות שפורטו לעיל 4 דבר ראשון מאיפה לך הידע מה יש בקצה החלל דבר שני גם אם כן המקום שאתה מתאר יהיה בלי חומר בכלל כמו אנרגיה אפלה רק בלי אנרגיה ואם כן כל חוקי האין-סוף שאתה מכיר לא יחולו על זה אז מזה אין ראיה כלל
    מה שהייתי מציע לך לא לנסות להמציא דברים כדי להרגיש מבין, חבל ננו חבל...

• אינפיניטי

מר יעקב, מכולם כאן אתה הכי לא ברור.

חוץ מזה שאתה מאמין בבורא לא הבנתי שום דבר ממך, ולא הבנתי גם מה אתה מחפש באתר של מדע.
    אתר הידברות או קבלה לעם וכאלה יותר מתאימים לך.
    ואגב, כשיהיו לך מאמרים מקוריים ומבריקים כמו זה שאתה קורא לו טיפש, אז תוכל לדבר. עד אז אתה סתם עושה צחוק מעצמך.

מה לא הבנת?