הקוסמולוגיה המודרנית מצאה כי לפני כ-13.8 מיליארד שנים, כל היקום שלנו על מאה מיליארד הגלקסיות שבו (שכל אחת מהן מכילה בעצמה כמאה מיליארד כוכבים!) היה מרוכז בנקודה בודדת אחת. אירוע הראשית הזה מכונה "המפץ הגדול" (להרחבה ראו את הכתבה קיצור תולדות היקום).

השאלה "מה היה לפני המפץ הגדול ומה גרם לו?" מטרידה רבים. מבחינה פיסיקלית, הופעה יש מאין של כמות חומר אדירה סותרת את חוקי התרמודינמיקה והשימור הבסיסיים ביותר הידועים לנו, כמו חוק שימור החומר וחוק שימור האנרגיה. כשאנו באים לענות על השאלה עלינו להבין שכאשר מדברים על המפץ הגדול, הכוונה אינה לפיצוץ של חומר או אנרגיה בתוך חלל קיים, אלא שהיקום עצמו יצר את המרחב, בלי שביכולתנו לדעת מה נמצא מעבר לגבול היקום, אם בכלל.

יותר מכך – המפץ הגדול, והופעת החומר, האנרגיה והמרחב, יצרו גם את הזמן עצמו. הטענה הזאת אולי נשמעת מוזרה, אבל קל מאוד להבין אותה אם נשתמש בדימוי פשוט: דמיינו קופסה שהחלל שלה ריק לחלוטין מכל חומר וכל אנרגיה או קרינה. במצב כזה, אין בתוך הקופסה שום משמעות לזמן, בין אם מדובר בשנייה או במיליון שנה. הכל נשאר בדיוק אותו דבר. לכן, במצב שקדם למפץ הגדול, שבו לא היה כלום, לא היה אפילו זמן כי אם אין כלום אז אין משמעות לשנייה, שנה או מיליון שנה. ולכן השאלה "מה היה לפני המפץ הגדול' מאבדת מעט ממשמעותה, כי רגע לידת היקום הוא גם הרגע שבו נוצר הזמן.

בסרטון הבא, שהופק ודובב בידי טוני דארנל במסגרת פרויקט Deep astronomy, מועלות כמה אפשרויות בנוגע לגורם שהביא למפץ הגדול. כל תיאוריה נבחנת בצורה לוגית ונבדקת אם היא אכן פותרת את השאלה.

כפי שמוסבר בסרטון, לצערנו אין כיום בנמצא תיאוריה שמצליחה לתת הסבר סיבתי מניח את הדעת להיווצרותו של המפץ הגדול שבו נוצרו החומר, האנרגיה, הזמן והמרחב שאנו מכירים. ייתכן, כפי שמוצע גם בחלק האחרון של הסרטון, שהבעיה היא פשוט בלוגיקה ובביולוגיה האנושית, שמנסה למצוא סיבה לכל תהליך מפני שכך מתנהלות התופעות ביקום שבו אנו חיים, בעוד ש"לפני" המפץ הגדול לא הייתה קיימת אפילו סיבתיות. ייתכן, והייתי אומר שאפילו סביר, שכמו כל התגליות החדשות במדע לאורך ההיסטוריה האנושית, ההסבר לכך עוד יגיע בעתיד ככל שיתקדמו המחקר והתגליות.

11.3.2018
למתעניינים עוד בנושא, גם הפיזיקאי הנודע סטיבן הוקינג הביע את דעות לאחרונה בסוגייה (כאן קישור לכתבה ולראיון איתו).

9.5.2018
עוד קישור למתענינים: מחקר חדשני שפרסמה קבוצת תיאורטיקנים, הפרידה את הזמן מהמרחב במשוואות תורת היחסות. לפי חישוביהם הסוגייה נפתרה לפחות עבור מימד הזמן: פשוט היה זמן גם לפני המפץ המפץ הגדול, והמפץ הוא רק נקודה בתולדות הזמן. להרחבה ראו הכתבה: האם היה זמן לפני המפץ הגדול.

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק ודובב בידי טוני דארנל במסגרת פרוייקט Deep astronomy
סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק ודובב בידי טוני דארנל במסגרת פרוייקט Deep astronomy

• ציון

אין חקר לגדולתו

אשר בידו כול מחקרי ארץ

• עמוס עידן

למתן..

היי
    אתה נשמע כאחד האינטלגנטים כאן, וזה מה שדחף אותי לענות לך..
    כתבת שתאוריית המפץ הגדול מתחזקת וגם האבולוציה.
    זה נכון, אבל..
    האבולוציה יכולה להתחיל גם מבריאה, אין לה שום קשר לנושא שלנו.
    ותאוריית המפץ הגדול (תאוריה שהופיעה לפני כ65 שנים בסה"כ,עד אז כולם האמינו שהיקום היה מאז ומעולם) הגיחה לעולם מתוך ממצאים כגון גלים שמגיעים מכל הכיוונים, הגלקסיות שמתרחקות אחת מהשניה, ועוד..
    כל ההוכחות הללו, הן בסה"כ הוכחות שהיקום לא היה קיים תמיד, אלא שהיה רגע של היווצרות,
    יש הקוראים לו מפץ גדול ויש שקוראים לו בריאה. כך שהמאמינים רק קיבלו חיזוק לאמונתם על ידי הוכחת המפץ הגדול כי עד אז, כמו שהסברתי, כל מדען שמכבד את עצמו גרס שהיקום היה תמיד. וגם לומר שלומר "זה אלוהים" זו חכמה קטנה וכו'..
    לא עומד בגבולות השיח, כיון שהטענה "זה אלוהים" לא באה להוכיח משהו אלא למלאות חסר הקיים בינתיים בתאוריה הקיימת, ואם אמנם ימצא הסבר בעתיד (מה שכרגיל לא נראה..) לא תזדקק התאוריה להסבר זה. וגם הטענה שפעם חשבו שאלוהים גורם למחלות, והיום יש לנו הסברים טובים, איננה נכונה לוגית, כי זה כמו לומר שפעם חשבו שה' מגדל את הצמחים והיום אנחנו יודעים שזה הפוטוסינטזה
    או כמו לומר שפעם חשבו שה' מרפא את הפצעים והיום אנחנו יודעים שזה הכדוריות הלבנות,
    כי ברור שהישות שבראה את העולם יצרה אותו עם מערכת הכוחות שקיימים בו ואינה מפעילה אותו בעצמה כל רגע למרות שהיא יכולה..
    כמו שמי ששולח לויין לחלל מטמיע בו את היכולת למלא את כל משימותיו לבד, ולא צריך לתפעל אותו בכל רגע.. כמובן עם אפשרות השתלטות רחוק בשעת הצורך. מקוה שעזרתי להאיר את הנושא מעוד זוית..

• א. פ.

דווקא יש הסבר

אתה כותב: "אין כיום בנמצא תיאוריה שמצליחה לתת הסבר סיבתי מניח את הדעת להיווצרותו של המפץ הגדול שבו נוצרו החומר, האנרגיה, הזמן והמרחב שאנו מכירים".
    זה לא נכון. יש תיאוריה שמצליחה לתת הסבר להיווצרותו של המפץ הגדול אך ההסבר הוא לא סיבתי.
    אחד החוקים של הטבע הוא סיבה-תוצאה ואילו המפץ הגדול, או בשמו האחר הבריאה, לא מציית לחוק הזה.
    ההסבר הזה לא מניח את דעת החוקרים כי הוא מחוץ ללוגיקה של הדעת שלנו אבל הוא קיים. יש הסבר והוא מצוין אם יסכימו החוקרים ללמוד אותו.

יכול להיות שהסיבה לכך הינה

יכול להיות שהסיבה לכך הינה שמדענים לא קוראים סיפורי אגדה?

• יובב

זה לא שאין כלום אלא שהיה הכול (העלמות הזמן מזוית מעט שונה)

אבי שלום, כתבת "במצב שקדם למפץ הגדול, שבו לא היה כלום, לא היה אפילו זמן – כי אם אין כלום אז אין משמעות לשנייה, שנה או מיליון שנה".
    עשוי להיות גם מצב הפוך: שיש הכול מעבר ליכולת התפיסה וגם במצב שכזה אין כלום, אך מגישה שונה.
    שהכלי מוצף במילוי ולכן חווית הזמן נעלמת.
    האם עובר שמלא בכל עטיפת המילויים מרגיש בעצמו את הזמן?
    כלומר חוסר הרגשת הזמן עשוי להתהוות במצב שלא מתבצעת תנועה, המילוי מבטל את הכלי, את הרצון.
    ובמצב שכזה אין משמעות לזמן.
    (יהיה מעניין מאוד לעשות ניסוי על כך: למלא את אותה מערכת שתופסת את הגרויים למעלה מיכולת תפיסתה ולאחר מכן לבדוק את החוויה החושית על מגוון צורות התפיסה באותו המצב)

• ויגדור רכניץ

מה היה לפני המפץ הגדול ומה גרם לו

אין תשובה מדעית לשאלה זו מפני שעדיין לא הומצאו או התפתחו הכלים שיוכלו להשיג את מה שהיה לפני המפץ הגדול
    לא סתם כתבתי הומצאו או התפתחו
    להמציא = כלי חיצוני שעל ידו נוכל לקבל תצפיות ותובנות חדשות
    התפתחו = לפתח בתוכנו כלים על ידי שינוי פנימיותנו.
    אותה תעלומה לא תוכל להתגלות אלא על ידי שינוי פרודות הרצון לקבל שלנו שהוא השורש לתפיסת המציאות.
    הסבר:
    קיימת טענה כי לפני המפץ הגדול הכול היה מצוי בנקודה סינגולרית שבה לא היה מקום ולא היה זמן.
    איך אפשר להסביר כזה מצב.
    ננסה לפשט את התהליך כדי להדגים מהחיים שלנו.
    זמן: זמן הוא סכום מסוים של בחינות, המשתלשלות זו מזו בסדר סיבה ומסובב.
    זמן אינו אובייקטיבי אלא תלוי במי שתופס אותו כזמן.
    איך יכול להווצר מצב שבו הזמן אינו קיים?
    ראשית זמן זו הרגשה
    זמן מורגש בפער בין המצוי למצב הרצוי.
    כאשר יש מצב מצוי ומצב רצוי מתקיימת תנועה. תנועה על מנת להתקרב לאותו המצב הרצוי. וכל גוף שואף להומאוסתזיס.
    מכאן שאם המצב המצוי והמצב הרצוי היו באחדות, למצב שכזה ניתן לקרוא מנוחה מוחלטת. מצב שבו לא קיים פער בין המצוי לרצוי. ואם כך לא תתקיים תנועה.
    במצב שלא מתקיימת תנועה לא קיים הזמן. מכיוון שהזמן הוא פועל יוצא של תנועה (תנועה מהמצב המצוי למצב הרצוי)
    סך הכול בעולם שלנו יש כלי (חיסרון, רצון, השתוקקות), ואור (מילוי של אותו הרצון).
    ברגע שהשגתי את החיסרון והמילוי נמצא זה אומר שאותו הרצון והמילוי הגיעו לרוויה.
    ואז מתגלה רצון או חיסרון אחר, ושוב קיימת פעולה להשגת אותו המילוי, ולכן כל הזמן אנו חיים בממד של זמן.
    אז מה ניתן לשער שהיה לנו לפני המפץ הגדול?
    לפני המפץ הגדול כל הרצונות שאנחנו מסוגלים לדמיין (כל הכלים), היו מבוטלים לאור. הם כאילו לא היו קיימים מכיוון שהאור כיסה אותם , ביטל אותם. ולכן לא היה קיים זמן. לא היתה השתוקקות.
    תנסו לדמיין מהעולם שלנו מצב שבו יש רצון ואותו רצון מלא עד סופו עם המילוי. תדמיינו עובר שנמצא בשלמות ומקבל הכול מהאם. לא קיימת תחושת הזמן או מקום. אלא הכול בשלמות.
    אז מה בעצם נברא?
    נברא דבר אחד בלבד: אותה בריאה מחודשת יש מאין. רצון שלא היה כלול טרם אותה בריאה או מה שמכונה מפץ גדול. ולכן כל חומר הבריאה מתחילתו ועד סופו שבבריאה המחודשת הוא "הרצון לקבל".
    וכאשר נשווה את אותה הבריאה יש מאין לצורה הפוכה שהיא השפעה - כלומר שכל פרודות הרצון שלנו יעבדו בצורה הפוכה מאותו טבע שלהם שהוא הרצון לקבל, אז גם תפיסת המציאות שלנו תשתנה. היחס של הטבע, הסביבה ותופעות שונות (כן, בהם הקורונה ומגפות אחרות) ישתנה.
    הדבר דומה לתולעת שחיה כל חייה בתוך צנון, אבל ברגע שבקעה את קליפת הצנון שבו נולדה היא תמהה ואומרת, אני חשבתי שכל עולמי הוא כמדת הצנון שנולדתי בו ועתה אני רואה לפני עולם גדול נאור אדיר ויפה
    * העובדה כי את כל היסודות קיבלנו לפני כמעט 5 מליארדי שנים דרך גסיסתם של כוכבים וסופרנובות, רק מחזקת את ההשערה כי לנו בעולם הזה יש תפקיד להשתנות, לשנות את אותם מולקולות של אותו הרצון לקבל שנברא ובצורה זו לשנות את העולם שלנו. זה לא סתם שהיקום נמצא בתוכנו, אלא קיימת גם מחשבה, ואת אותה המחשבה עדיין לא גילינו.

• דורון

הבורא

במקום בו היקום נוצר בלי סיבה ובי שום הכרח , הרי הוא נוצר ברצון.
    ובורא שהיה קודם ללוגיקה המוכרת לנו וגם ברא אותה , אין לנו יכולת לשאל עליו שאלות לוגיות בכלל...
    ולכן , אין לנו בו שום תפיסה .. בשום צורה..
    כול הכתבה הזאת מביאה קצת הרגשת ענווה..

• מייקל

תאוריה לינארית של יצורים לינאריים

כל היקום הוא מחזורי ופרקטאלי ...היינו פועל במחזוריות ובנוי ממבנים שחוזרים על עצמם ...דוגמה ...מחזור הדם , העונות , הכוכבים
    פרקטאלי ...כל החומרים בנויים מאטומים שמחוברים למולקולות

• חיימקה

...

יאללה פינקתי גם אני בעוד כמה נקודות.... שלא יחסר... למה לא...

• פיני

בורא עולם

על הקב"ה שמעתם ?

• מתן

קב"ה? אתה מתכוון לקצין בריאות

קב"ה? אתה מתכוון לקצין בריאות הנפש?

• שי

על אומנה ומדע

פעם הגיע ידיד לניוטן וראה במחסן שלו מערכת שמדמה כוכבים על מסילותיהם. הוא שאל את ניוטון איך עשית זאת? ניוטן השיב שיום אחד הוא עשה סדר במחסן וסידר והשליך מאחורי גבו את הפסולת והמתכות וכשהסתובב ראה את הדגם במרהיב הזה. האיש ההמום אמר שהוא לא מאמין לו ניוטון השיב לו, ואתה מאמין שכל הכוכבים נוצרו במיקרה? לכל דבר בטבע יש תכלית, אפילו לחרק יש תפקיד במערכת הביאלוגית בה הוא חיי וכך לכל היצורים אז לכל הטבע עצמו אין תכלית? יש תשובות לשאלות אבל לא למדענים וגם לא לרוב המוחלט של הדתיים. בכל מקרה גם אם אתה מאמין או לא- תשאר פתוח ואל תשפוט את זה עם דעה השונה כי רק בורים נוהגים כך כאילו הם יודעים הכל.

• אמונה זה לחלשים

אין לאף אחד שום תפקיד ואין

אין לאף אחד שום תפקיד ואין לחיים שום משמעות. הכל סתם. תהנה מהזמן שלך על כדור הארץ. תהיה אדם טוב למשפחתך ולסבובים אותך. כך או כך, עוד 100 שנה, לא תהיה קיים. ואז גם לא תהיה שום משמעות לחייך

למה לדעתך אני אמור להיות טוב

למה לדעתך אני אמור להיות טוב למשפחתי ולסובבים אותי?
    אם עוד כמה עשרות שנים לא יישאר ממני כלום למה שלא אעשה מה שאני רוצה?

לקחת את הניהליזם לגמרי ...טפש

• ארז

באו שניה ,נוצר יקום מקביל המכיל אנטי חומר

אותו דבר בדיוק כמו כאן, רק במינוס

• Vadik Rosenblit

האם כדור הארץ/היקום מערכת סגורה או פתוחה?

שלום, אשמח לדעת אם המחקר רואה ביקום/בכדור הארץ מערכת סגורה או פתוחה? מעניין לדעת אם למשל, מאז התפתחות החיים והציוויליזציות על כדור הארץ נוספה לו מאסה ומשקל או שלאורך השנים מול כמות התושבים שגדלו והערים שנבנו מתה אותה כמות אנשים ושקעה אותה כמות של מבנים וערים כך שהמשקל ההתחלתי של כדור הארץ נשמר. אם המשקל גשל - מאין החומר הנוסף? יש מאין?

וזו אמורה להיות כתבה מדעית?

איך שקראתי את כותרת הכתבה, עניתי מיד: "אין לנו מושג". בניגוד למופיע בכתבה ה"מדעית" יש כיום בנמצא תיאוריה שמצליחה לתת הסבר סיבתי מניח את הדעת להיווצרותו של המפץ הגדול שבו נוצרו החומר, האנרגיה, הזמן והמרחב שאנו מכירים. אנו חיים ביקום גשמי אשר נוצר על ידי ישות לא גשמית. זהו הסבר הגיוני המניח את הדעת לאלו מאיתנו שיש להם אחת כזו.

• ליברל

מה פתרת בזה?

הפתרון הזה לא באמת פותר כלום, כי אם אשאל אותך מניין באה הישות הלא גשמית הזו, תגיד לי "אין לי מושג" או "היא היתה תמיד, איכשהו". כלומר, אם קודם היה לנו "היקום, כי ככה", עכשיו יש לנו "היקום, כי ישות לא גשמית, כי ככה". רק הוספת עוד ישות אחת שדורשת הסבר.

ברור שאם יש אלוקים זה פותר את הבעיה

המפץ הגדול זהו דבר טבעי שחייב להיות לו הסבר בגבולות המדע שלנו. אם אתה מניח שיש אלוקים זה אומר שיש משהו שהוא מעל לגבולות הטבע שלנו, ולא ואין לו הסבר מדעי.

• אהד זקהיים

גבולות הרציו

הי,
    על פי התאוריה הפרטית שלי מדובר בפעימות לבו של היקום בה כול פעימה היא התפרצות המלווה בהתכנסות מחדש! נ.ב.
    במחצית השניה של המאה הקודמת הצליחו הפילוסופים של המדע לשמוט את שטיח הרציו של האוביקטיביות מין המדע כך שאנחנו עוסקים כאן בסט אמונות המבוססות על תצפיות טכנולוגיות ומוטות לפרשנות רציונלית...

"יש מאין" לא בהכרח סותר את חוק שימור החומר/אנרגיה

נניח שאין לכם כסף. יש לכם אפס שקלים.
    אתם הולכים לבנק, מושכים 100 ש"ח, ופתאום יש לכם כסף.
    ברור שאין פה הפרה של חוקי הכלכלה, כי יש לכם מינוס של 100 ש"ח בבנק.
    הכסף שבידכם מתקזז עם המינוס שבבנק, ובסך הכל יש אפס כמו קודם. ישנה תיאוריה שאומרת שסך כל האנרגיה ביקום (כולל החומר) שווה לאפס.
    חפשו הרצאה של לורנס קראוס על "יקום שנוצר משום דבר".
    "Universe from Nothing"
    by Lawrence Krauss

ובכל זאת מישהו צריך להתחיל את

ובכל זאת מישהו צריך להתחיל את הכל. עוד אתאיסט מטריאליסט.

• ח.נ.כ

אבל כך ה-100 ש"ח לא הגיעו מהאין,

אלא הגיעו מהיש שהוא במקרה זה הבנק...
    מהאין לא יכול להיווצר יש. זו הטעות שבגללה הפיזיקה תקועה. רק כשתיאוריות מדעיות יגיעו מתוך ההבנה שהיש תמיד היה ותמיד יהיה ניתן יהיה להתקדם להבנת כמה מהשאלות הגדולות ביותר...

• Alen kalati

Cyclical universe

פרופ' פול סטיינהארדט , מי שמכהן בתפקיד שאיינשטיין כיהן בפרינסטון, ומי שהיה מאביהם של תורת ההתפשטות (inflationary theory) כבר הגיע להחלטה שתאוריית המפץ הגדול מוטעיית ומחייבת תיקון. אחרת מדענים ימשיכו בטענות שפשוט מגוכחות מובילות ליותר ויותר רעיונות מצחיקים כמו הטענה שכל דבר אפשרי, קורה אינסוף פעמים, כלומר יש אינסוף אנשים כמוני ברגע זה שכותבים בדיוק את התגובה הזאת, האינסוף יקומים שנוצרים בכל רגע - תוצר בלתי נמנע של eternal inflationary theory

• עזרי חן

"לא היה זמן". שטות.

מה פירוש השטות הזאת "לא היה זמן לפני המפץ הגדול"? או שאין זמן בתוך קופסה שהחלל שלה ריק לחלוטין? זו חשיבה מוטעית. אם אעמוד עם שעון מחוץ למפץ הגדול, או מחוץ לקופסה, הרי אצלי יש זמן. אז נניח ש"אין זמן" בתוך הקופסא או לפני המפץ, אבל למי שחיצוני למקומות אלה בהחלט יש זמן. אז אם היה "עולם כלשהו" לפני המפץ הגדול, אז היה אצלו מימד זמן. סליחה על הרוגז שלי, כי אני שומע שוב ושוב את השטות הזאת.

זמן

זו המצאה של בני אדם כדי שיהיה נוח לחשב דברים. וגם אם נתייחס לזמן כאל דבר אמיתי? אזי הוא עדיין לא קבוע ואבסולוטי (ראה תורת היחסות) .

• ליברל

הבעיה היא פסיכולוגית שלנו.

אנחנו חושבים על המפץ הגדול כעל אירוע שאנחנו יכולים להשקיף עליו מבחוץ, כאנשים עם זיכרון מתקופות קודמות. אבל לפי המודל הפיזיקלי הכי מקובל של המפץ הגדול, *אין כלום* מחוץ לו ואין כלום לפניו בזמן. הוא מתחיל את הזמן. אין משהו שחיצוני לו.

עז מישהו התחיל את זה

• מתן

לכל המגיבים המאמינים

אם היו מסתכלים על כל המיתולוגיות של כל 5000 הדתות שרלוונטיות היום בתור תאוריות מדעיות, הן היו נופלות כמו מגדל קלפים בסופת הוריקן, להבדיל מהמפץ הגדול למשל שרק מתחזקת כשבוחנים אותה בספקנות, וכמובן האבולוציה שעברה כבר אינספור מבחני אימות והיא כבר מזמן עובדה מדעית.
    זו חכמה קטנה מאוד לקחת את הדברים שעדיין לא גילינו ולהגיד 'זה אלוהים'. מה תעשו שתימצא לזה התשובה בעוד 10, 50, 200 שנה? פעם חשבו שאלוהים נמצא בשמיים וגורם למחלות, וכעת לאלו יש לנו תשובות לא רעות. תהיו ספקנים. תקשו על האמונה שלכם, אבל כמובן - רק אם אתם רוצים להבדיל בין מציאות לדמיון. מי שרוצה לחיות בבועה של אמונה עיוורת, זה לא מיועד אליו.

זה לא נכון

ברור שאם תהיה תשובה על הכל לא יהיה עניין לומר שיש אלוקים. כרגע אין תשובות על הכל ואתה נאלץ להניח שיש משהו שאתה לא מסוגל להבין אותו.
    וזה שיש הסברים למחלות ממש לא אומר שאלוקים לא גורם להם, כמו שכל דבר שאתה רואה ואתה מבין איך הוא פועל אתה בכל זאת מניח שמישהו בנה את זה...

• אשר

דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא

ולא היה שום מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל אלא הכל היה מלא אור האין סוף הפשוט ההוא,ולא היה לו לא בחינת ראש ולא בחינת סוף,אלא הכל היה אור אחד פשוט שווה בהשוואה אחת,והוא הנקרא "אור אין סוף".
    הארי הקדוש

• מאור

או שהיה חושך עליון בלי התחלה

או שהיה חושך עליון בלי התחלה ובלי סוף. חושך האינסוף. אפילו להאמין שאלוהים הוא אור ולא חושך זו הנחה מוטה מתוך צרכים פסיכולוגיים שלנו שאלוהים הוא טוב/אור. קשקוש היפי של הארי "הקדוש".

אז עד איפה אתה יודע, עד היכן אתה מבין, עד לאן אתה רואה -

משם אתה מאמין

• גלעד

משל הקופסא הריקה

העניין הוא כזה, הגדרת את הזמן במשל שלך באמצעות הזמן עצמו. לכן, זה לא משל. בוא נניח שמדובר בקופסא ריקה ודוממת שלא פועלים עליה שום כוחות ואין שום תהליכים כימיים או אחרים בתוכה שמפעילים עליה כוחות אבל פתאום היא מתחילה לנוע מעצמה. או, היא ריקה וכשאנו פותחים אותה יש בתוכה עגבניה אבל לא חל שינוי בכמות החומר וכ"ו. אתה לא באמת יכול לדמיין מעבר ממצב בלי זמן למצב עם זמן באמצעות הפיזיקה. זאת מגבלה של היקום, לא של המחשבה האנושית. והבעיה האמיתית היא שמדענים שכחו כמה השכל שלהם קטן וכמה מעט הם מבינים, אבל כל זה לא מפריע לאגו המדעני לגדול. אם הצלחנו לשגר רקטה לחלל אז זה שווה ערך באמת להסביר את היקום יש מאין. העיקר לא להניח שאלוקים קיים. זאת הבעיה האמיתית - הגמדות האנושית הזאת שתופסת את עצמה כביטוי של גדולה.

• עוזי

מאחר והעלית את אלוהים...

אני מסכים לגמרי. ואני אישית נאמין מאוד באיזושהי ישות, אנרגיה, כוח מטה- פיזי, שאתה קראת לו אלוקים, אחרים קוראים לה או לו יהוה, (כן...אני יודע שמישהו אמר שאסור לכתוב את זה, אבל כתבתי), והוא מוכר בעוד כל מיני שמות אחרים באמונות שונות ומשונות. אז כן. יש לדעתי (והיא דעה בלתי חשובה בעליל, שכן מי אני ומה אני...) איזושהי אנרגיה שיצרה את כל זה. במטריקס זה הרובוטים, בקאנטוס של הייפיריון אלו האריות והנמרים והדובים ובשומרי הגלקיה זה קורט ראסל. הבעייה שיש לי היא עם כל מיני אנשים (ואני לא אומר שאתה כזה. לחלוטין לא. רק משקף את דעתי), שחושבים שהם יודעים הכי טוב מכולם איך צריך להתנהג בעולם, ושטוענים שהם, מכל האנשים בעולם, מפרשים הכי טוב איך צריך לחיות. וכן. מי שלא חי כמו שהם חושבים שצריך לחיות טועה בגדול. והבעייה העוד יותר גדולה שלי, היא שהאנשים האלה, במקרה הטוב רק יחשבו לעצמם שמי שלא חי כמוהם לא בסגר. במקרה הרק הם יתחילו להעיר. במקרה העוד יותר רע הם יירקו, ירביצו, ישרפו, יערפו ראשים, יאנסו נשים. והכל בשם של, איך קראת לו? אלוקים? אז כמו ששלום חנוך כתב פעם: "ישמור אותי האל מפני האמונה".

ומי הם האנשים הללו?

• עזרא אלעזר

שם האל הישראלי הוא "יהוה",

שם האל הישראלי הוא "יהוה", אבל היות ואסור להשתמש בשמו לשווא לכן נאסר להזכירו בכלל. ברם אפשר להשתמש באות הראשונה והאחרונה של שמו, כלומר "יה" בצירוף למילה אחרת כגון: "הללויה", "אדוניה", "ישעיה", "נתניה" וכו'.

• אהד זקהיים

מורה נבוכים

הי,
    יש איזה תל בסוריה בו ארכיאולוגים איטלקים מצאו ארכיון שרוף בכתב יתדות שהקדים את התרבות אברהם אבינו באיזה 500 שנה ובו על פי אחת הפרשניות מדובר על כך שיהווה הוא בן אדוני...

• אמיר

א. לא יזיק לאמץ סגנון שמכבד

א. לא יזיק לאמץ סגנון שמכבד גולשים אחרים. ב. מבחינה תיאולוגית מדובר כאן על 'בורא עולם' בעוד שאתה גלשת לסוגיה אחרת של 'נותן התורה'. לדידם של היהודים מדובר באותה ישות. אבל ליהדות, כדת לא מסיונרית, לא עוסקת בכפיה. הכל זה בחירה.

זמן

אם נגדיר זמן כפונקציה של שינוי. כלומר עד עכשיו כך, מעכשיו אחרת. אזי יש משהו שמשתנה והוא החשוב. הזמן הוא רק רפרנס\נקודת התייחסות. לפיכך, צודק פרופסור הוקינג בטענתו שאין משמעות לזמן טרם המפץץ הגדול! מהסיבה הפשוטה שהזמן הוא רק נקודת התייחסות. וככזה הוא לא בהכרח קיים כמו חומר. אך מאידך גיסא, האין זאת טעות מובנית לומר שהזמן החל במפץ הגדול - כי בו חל השינוי הראשון\הוא נקודת ההתייחסות הראשונה שלנו ובה בעת לייחס את הזמן למרחב. כלומר לטעון שהוא 4 מימדי. כי הרי הזמן הוא רק נקודת התייחסות ואילו המרחב הוא לעולם בתוך חלל ממשי.?!

מרחב וזמן מתרחבים\משתנים ואנו חלק מהם

שלום ד"ר :-)
    בהמשך לכשל הלוגי ששאלתי לגבי הזמן והמרחב.
    נותר לי להסיק ולפותרו בהצעה לסדר יום כדלקמן:
    אך בה בעת גם לא חלק נפרד מהמרחב והזמן.
    כלומר: כל הקיימים באשר הם - הם הנקודות על בלון המרחב והזמן המתנפח (וזה משל).
    וככאלו, כל שינוי שאנו עושים במרחב ובזמן גורם לשינוי במרחב ובזמן - מהסיבה הפשוטה שאנו חלק בלתי נפרד ממנו!. והרי לנו פתרון לפרדוקס הקוואנטי של המדען כחלק מהניסוי. כי כל מהלך שהמדען עושה (והמדען הוא משל שתקף לכל אחד ואחד ביקום) משפיע על המרחב והזמן - כי הוא\המדען חלק מהמרחב והזמן :-). ובכך נפתר הפרדקוס שהקשיתי לעיל, שכן כאמור לזמן ולמרחב אין קיום טרם המפץ הגדול, ומרגע המפץ הנ"ל יש לו קיום ביחס אלינו.
    אך אמשיך ואקשה - אם כן מה רע בתאוריות הישנות שבו כדור הארץ במרכז היקום?! סוף סוף כל היקום הנתפס הוא מארג אחד גדול של זמן ומרחב, וכל היחס שלנו בתוכו וכחלק ממנו, הוא מנקודת מבטנו!!!
    .

במילים הפותחות כוונתי טרם המפץ הגדול כמובן. " אנו לא חלק....וכו'

ולכן אין טעם לשאול על מרחב וזמן לפני המפץ. כי בהיותנו חלק ממנו ובהעדר מרחב זמן ומקום הרי שהשאלה סרת טעם. ואילו לאחר המפץ אנו חלק בלתי נפרד מהמרחב והזמן ולכן כל שינוי במרחב ובזמן או לחילופין בעצמים הקיימים במרחב זה משפיעים על כלל המרחב

תיקון על גבי תיקון....

הכוונה לפסוק זה בדבריי: אנו באמת לא בתוך מרחב וזמן כלשהם כטענת הוקינג (ולכן לכאורה אין טעם לשאול מה היה לפני המפץ הגדול). - שטרם המפץ הגדול השאלה אכן מיותרת.

מר רמי, חבל לך על הזמן.

שאלת לפני שבועיים ותשובה לא קיבלת (וגם לא תקבל.) כי אין שום מדען במכון דוידסון וגם לא בכל מוסד מדעי אחר (כולל הוקינג...) שיודע את התשובות על חידות הזמן.
    גם אני ניסיתי והבנתי מהר מאוד שבעניין הזה פשוט אין למדע תשובות למרות מענקי המחקר השמנים של מדענים מסויימים שעוסקים בדיוק בזה.
    תראה, הבאתי באחת ההודעות למטה קישור למאמר לא ארוך שפותר בדיוק את החידות האלה על הזמן, שאחת התובנות ממנו היא שלא יכולה להיות התחלה לזמן כי בהיעדר זמן לא יגיע כל שינוי כולל השינוי של היווצרות הזמן עצמו...

על נושא פלאי (היקום) יש לענות תשובה פלאית.

אין כל אפשרות להחיל על היקום הסבר מכני. ( כוח משיכה לא קיים)
    החומר מוצג "כדבר מובן מאליו" אבל אינו כזה.
    החומר אינו דבר כמותי, והוא בגדר של צורה פיזיקלית. החומר נוצר מצירוף כמויות של אנרגיה וזמן פסיבי.
    הזמן הפסיבי ממלא את המרחב האינסופי, והוא קודם לזמן האקטיבי המוכר לכולנו.
    הזמן הפסיבי הוא נח מוחלט וקר מוחלט, והוא התווך שבו נעים גלים של זמן פסיבי.
    (השם המוכר שלהם - גלים אלקטרו מגנטיים) היקום הוא פלאי , ואת הרמזים עליו מספקת הגיאומטריה הפיזיקלית.
    הקלידו ביוטיוב aetzbar proves the concept ותגיעו אל הגיאומטריה הפיזיקלית.

גם שאלתם שאלה בראש המאמר

שלא באמת השבתם עליה במאמר כמכון וייצמן המכובד, וגם הוספתם לפני יום כתבה על סטיבן הוקינג שבה כתוב כי "פרופ' הוקינג מעריך"...
    מה מעריך? ... הוקינג הוא מדען או מה? גם פילוסופים מעריכים...ם רבנים מעריכים...
    אפילו יותר מזה, כתוב בכתבה גם שהוקינג "טוען שפשוט לא היה כלום, אבל זה לא אומר שלא היה כלום"...
    נו, באמת, לא היה כלום אבל לא אומר שלא היה כלום?
    או שלא היה או שהיה נקודה.
    ולמען הסדר הטוב, למי שרוצה בתשובות אמיתיות ההתחלה פה:

זו גדולתו של המדע

לא השבנו עליה כי זו גדולתו של המדע - להצהיר שיש דברים שעדיין לא יודע. רק ככה אפשר לדעת.
    לפני 100 ובטח לפני 200 שנה, המדע ידע רק שבריר מהידע הקיים היום. ההתקדמות בידע הושגה על ידי שאלת שאלות והגדרת הדברים שהוא לא יודע.
    אכתוב שוב מה שכתוב בפסקה האחרונה:

שלום ד"ר סאייג, שני דברים

1. לא השבתם על השאלה של מה היה לפני המפץ הגדול ומה גרם לו, כי אתם מוגבלים למדע אנושי בלבד, כשיש דברים שהם מעבר למדע האנושי שבשביל לדעת אותם חייבים לחשוב מחוץ לקופסה, ומעבר לרק המדע האנושי.
    2. מאחר ואתם לא יודעים ולכן לא השבתם על השאלה הנ"ל פי שגם אתה הודית, אז אתה גם לא יכול לדעת שלפני המפץ הגדול לא הייתה סיבתיות כפי שהזכרת, ובטח שלא לדעת כפי שגם את זה כתבה, שבעקבות המפץ הגדול נוצרו החומר והאנרגיה, הזמן והמרחב, שזו לדעתי בדיוק הסיבה שאין לכם תשובות ושיש לאנשים שחושבים מחוץ לקופסה כמו הדוגמה כאן:

הקישור למאמר התפקשש משום מה,

הקישור למאמר התפקשש משום מה, הנה קישור נוסף:

• עמודים