אם אמרתם לאדם מסוים שהוא אוכל כמו חזיר, ההשוואה דווקא עשויה להחמיא לו: חזירים הם אוכלי-כול, מגוונים את תזונתם ויודעים לאכול באופן מאוזן ובריא

חזירים נחשבים יצורים מלוכלכים, מגושמים ושמנים. בישראל התדמית הגרועה מחוזקת מסיבות של תרבות ודת. אכילת יתר מתוארת בביטוי "אוכל כמו חזיר". אך הביטוי הסטריאוטיפי הזה עושה עוול לחזירים.

חזירים מבויתים נראים אחרת מחזירי בר והמבנה שלהם שונה, ויש לכך הסבר. הם שמנים יותר כי הם לא צריכים להיות פעילים כדי להשיג מזון, ומכיוון שבתעשיית הבשר מגבילים את תנועתם, כדי שבשרם יהיה רך יותר, וכופים עליהם מזון רב ודפוסי האכלה שיגרמו להם לגדול ולהשמין. בטבע, חזירים הם אוכלי-כול, ובעלי תזונה מגוונת התלויה בתנאי הסביבה ועונות השנה, בדומה לבני אדם.

לתת-מינים שונים של חזירים יש יכולות אתלטיות שונות, אך חזירי בר יכולים לרוץ במהירות של עד כ-40 קמ"ש – מהר יותר מהאצנים המהירים ביותר בעולם. לשם השוואה, האצן יוסיין בולט הגיע למהירות של כ-44 קמ"ש למשך שתי שניות בערך, בין המטר ה-60 למטר ה-80, כשניפץ את שיא העולם בריצת 100 מטר.


לא נחשבים לכליל היופי, אך מהירים ודקי גזרה יותר מחזירים מבויתים. חזירי בר במנוסה | Geza Farkas, Shutterstock

החזיר הזהיר

מה מגלים מחקרים על דפוסי התזונה של חזירים? האם הם אכן "זוללים כמו חזירים"? 

צריכת קלוריות מופרזת גורמת להשמנה, ומוסכמה זו מעוגנת גם בחוקי התרמודינמיקה. בעולם המערבי בני אדם מתקשים לווסת את הצריכה הקלורית שלהם נוכח זמינות המזון הבלתי מוגבלת כמעט, כפי שמשתקף בשיעורי ההשמנה ההולכים וגדלים. לעומתנו, נראה שחזירים יודעים לווסת היטב את צריכת הקלוריות שלהם.

באחד המחקרים, 72 חזירים מתבגרים חולקו באופן אקראי לארבע קבוצות וקיבלו גישה חופשית למים ומזון בהרכבים שונים למשך 35 ימים. משקלו של כל חזיר, בכל קבוצת האכלה, עלה בכ-30 ק"ג, מה שהיה צפוי לפי סקירות קודמות. גם כשהחזירים צורכים כמויות מזון שונות – בין קילו לשני קילו ביום – כאשר האוכל מאוזן מבחינת צורכיהם התזונתיים, הם עולים במשקל בעקביות: בין 500 ל-800 גרם ליום. ממצא זה עשוי להצביע על כך שחזירים יודעים לווסת את צריכת מזונם ולהתחשב בדחיסות האנרגטית שלו, שהיא כמות הקלוריות לגרם מזון. גם סקירות חדשות מצביעות על כך. החזירים שומרים על בריאותם בדרך נוספת: הם אוכלים בשעות קבועות. 


ייתכן שחזירים יודעים לווסת את הצריכה הקלורית בהתאם לדחיסות האנרגטית של המזון. חזירים ניזונים משאריות ירקות וקליפות | Jilll Richardson, Shutterstock

השעון הביולוגי של החזיר

המחקר בתחום השעונים הביולוגיים צובר תאוצה. האם שינוי דפוסי אכילה עשוי לשנות את הסיכון להשמנה? כשחזירים מקבלים גישה חופשית למזון בתנאי מכלאה, הם אוכלים הרבה פעמים במהלך היום, אך דפוס האכילה שלהם אינו אקראי: הם מעדיפים לרכז את הארוחות סביב "ארוחת בוקר" ו"ארוחת ערב", שמתחילה בשעות אחר הצוהריים. דפוס האכילה הזה הוא כנראה בעל ערך בריאותי.

במחקר אחר, 42 חזירונים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. באחת מהן הם הואכלו ביום, ובשנייה – בלילה. קבוצה של חמישה חזירים שימשה קבוצת ביקורת לניטור התנודות ההורמונליות, כי הפרשת ההורמונים משתנה בין היום ללילה ועשויה להשפיע על תחושת התיאבון והשובע.

שתי הקבוצות, זו שאכלה בלילה וזו שאכלה ביום, קיבלו מנות בעלות אותו ערך קלורי, כדי לנטרל את ההשפעה של הצריכה הקלורית, ועברו שבעה ימים של הסתגלות לתזונה ולתנאי המגורים לפני הניסוי.

גם במחקר הזה נמצא דפוס יומי של עלייה במשקל התואם לממצאים שנסקרו לעיל – ממוצע של 660 גרם בקרב קבוצת היום ו-790 גרם בקרב קבוצת הלילה. בקרב הקבוצה שכפו עליה אכילה בלילה, נצפתה אגירה גבוהה יותר של שומן. מכיוון שבטבע חזירים מעדיפים לאכול בשעות היום, ייתכן שממצאים אלו משקפים את העובדה שחזירים "יודעים" להעדיף לאכול בשעות היום, מכיוון שדפוס האכילה הזה שומר על בריאותם. בני אדם קצת פחות טובים בכך, אם לשפוט לפי שיעורי ההשמנה העולים ברחבי העולם.


בתנאי מכלאה וגישה חופשית למזון, האכילה מתרכזת סביב שעות הבוקר ושעות אחר הצוהריים-ערב. חזירים אוכלים מתוך אבוס | chadin0, Shutterstock

שומרי משקל 

מזון אולטרה-מעובד מוגדר כמזון בעל מרכיבים שאין במטבח הביתי: מזון עשיר בשומן, סוכר ומלח, ודל במרכיבי מזון חשובים כמו ויטמינים. במדעי התזונה ובריאות הציבור נמצא קשר עקבי וחזק בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין השמנה והשפעות בריאותיות שליליות. סקירות רבות מסבירות מדוע בני אדם מתקשים לווסת את צריכתם של מאכלים אולטרה-מעובדים. הסבר אחד הוא העובדה שמאכלים אולטרה-מעובדים דחוסים בקלוריות וטעימים מאוד. בעוד שבני אדם מתקשים להגביל את צריכתם של מזונות כאלה, נראה שחזירים דווקא יודעים להתאים את צריכת הקלוריות לפי צורכיהם.

במחקר אחר בחנו אם פסולת מזון של קפיטריה עשויה לשמש תחליף מזון זול לגידול חזירים. החוקרים ניתחו את הערכים התזונתיים והקלוריות בפסולת מזון מקפיטריה לסטודנטים מאוניברסיטה בניו ג'רזי, בהשוואה לתזונה שמבוססת על תירס וסויה. החוקרים חילקו חזירים לארבע קבוצות: קבוצה שקיבלה תירס וסויה, קבוצה שקיבלה פסולת מזון, קבוצה שקיבלה חצי תירס וסויה וחצי פסולת מזון, וקבוצה שקיבלה 25 אחוזים סויה ותירס אחוזים ו-75 אחוזים פסולת מזון. 

כל קבוצה קיבלה גישה חופשית למזון למשך 28 ימים. לאחר מכן נמשכה ההאכלה לתקופה נוספת של 42 יום. ממצאי המחקר העלו כי בניגוד למה שאפשר היה לצפות, ואף על פי שהחזירים קיבלו גישה חופשית למזון מעובד שמעודד השמנה – עשיר בקלוריות ודל בחומרים מזינים – החזירים בקבוצה זו עלו במשקל כמו קבוצות אחרות, ולאורך זמן עלו אף פחות במשקל. ייתכן שזאת תוצאה של מחסור בנוטריינטים - חומרי מזון שחיוניים לגדילה. ממצא זה עשוי להצביע על כך שחזירים יודעים לאזן את צריכת המזון שלהם מבחינת דחיסות קלורית ומיקרו-נוטריינטים.

לסיכום, למרות השם הרע שיצא לחזירים ומטבעות לשון המציגים אותם כזללנים חסרי מעצורים עם נטייה להשמנה, נראה שיש לנו הרבה מה ללמוד מיכולתם להכיר את גבולותיהם וצורכיהם. אולי נכון יותר שחזירים צריכים להזהיר זה את זה: "הגזמת. אל תאכל כמו בן אדם."

 

2 תגובות

  • גלעד

    איך יוצרים קשר עם אשד לין?

    .

  • אשד

    יכול לכתוב לי לאימייל :)

    יכול לכתוב לי לאימייל :) Eshedlin87@gmail.com