אילו חומרים מכיל סבון הכביסה, ואיך כדאי לכבס כדי לשמור על הסביבה?

כביסה היא פעולה כמעט יומיומית. מסקר שערכתי בעבור כתבה זו, שענו עליו יותר מ-80 משתתפים, עולה כי משפחה שבה חמש נפשות תפעיל את מכונת הכביסה 5 פעמים בשבוע בממוצע. חישוב מראה שאדם ממוצע מכבס 260 פעמים בשנה, ומשתמש ב-1.3 ק"ג אבקת כביסה או נוזל כביסה. אדם ממוצע ישתמש במשך חייו ביותר מ-100 ק"ג של אבקת כביסה או נוזל כביסה.

ברור שהשימוש בכמות כזו של סבון כביסה (שלא לדבר על המים והחשמל) משפיע על הסביבה בשלל דרכים. לפיכך יש חשיבות לשאלה: מה ידידותי יותר לסביבה – אבקת כביסה או נוזל כביסה? 

נוזל לכביסה | צילום: Saroj Khuendee, Shutterstock
עשרה אחוזים מהמשיבים בחרו נוזל כביסה משיקולים אקולוגיים. נוזל לכביסה | צילום: Saroj Khuendee, Shutterstock

חוכמת ההמונים

לפני ההתמודדות החזיתית בין נוזל הכביסה לבין האבקה, נברר מהן ההעדפות הצרכניות של הצופים בבית (= משתתפי הסקר שלי) ומה השיקולים שלהם בעת בחירת תכשיר לכביסה. מקרב משתתפי ומשתתפות הסקר, 50 אחוזים משתמשים באבקת כביסה, 47 אחוזים משתמשים בנוזל ו-3 אחוזים משתמשים בקפסולות (המכילות נוזל). שיעורי המשתמשים בשני סוגי המוצרים הם אם כך שקולים. מעניין להבחין שרק 10 אחוזים מהעונים, שכולם משתמשים בנוזל כביסה, טענו שהבחירה שלהם נובעת משיקולים סביבתיים. ממצא מעניין נוסף הוא, שרק 27 אחוזים מהמשיבים טענו שהבחירה שלהם מבוססת על שיקולים כלכליים. אם כך, מה מנחה אנשים בעת רכישת תכשיר לכביסה? 57 אחוזים השיבו כי הבחירה שלהם נעשתה משיקולי נוחות.

ממצאי הסקר הפשטני שערכתי מעלים את התהייה: האם הרוב המכריע שאינו מביא בחשבון שיקולים סביבתיים מפספס כאן משהו בענק, או שבאמת אין הבדל משמעותי בין ההשפעות הסביבתיות של אבקת כביסה ונוזל כביסה?

אבקת כביסה | צילום: Elena Korn, Shutterstock
50 אחוזים מהמכבסים שהשיבו לסקר משתמשים באבקה. אבקת כביסה | צילום: Elena Korn, Shutterstock

חפ"שים, בשמים והאנזים שביניהם

נפתח ונאמר כי צמד המילים "ידידותי לסביבה" הוא מופשט מאוד. צריך לשאול באופן ספציפי מהן ההשפעות של שימוש בחומר זה או אחר על הסביבה. לכן, כדי להשוות בין אבקת כביסה לנוזל כביסה, נידרש לכמה שאלות נפרדות. השאלה הראשונה היא, אם החומרים שנמצאים באבקת כביסה ובנוזל כביסה משפיעים אחרת על הסביבה. נדגיש כי ההשוואה היא בין שימוש בנוזל לשימוש באבקה, ולא בין כביסה להימנעות מכביסה. 

עיון ברשימת הרכיבים של מגוון אבקות כביסה ונוזלי כביסה מראה כי רשימת הרכיבים דומה למדי. החומר הפעיל בכל סבון, ובכלל זה סבונים לניקוי כלים, ידיים ובגדים, שייך לקבוצת חומרים שנקראים "חומרים פעילים שטח" (חפ"ש). המולקולות של חומרים פעילי שטח דומות בצורתן לסוכרייה על מקל, שהמקל שלה הוא שרשרת אטומי פחמן והוא "פוחד ממים" (הידרופובי), ואילו הסוכרייה עצמה, שנכנה אותה להלן "ראש", היא "אוהבת מים" (הידרופילית). כאשר חפ"שים פוגשים לכלוך שומני על בגד, יד או צלחת, המקלות מסתדרים סביב הלכלוך ואילו הראשים פונים לכיוון המים. התוצאה היא שהקומפלקס כולו, העטוף בראשים "אוהבי המים", מתמוסס במים, ולכן שטיפה של משהו מלוכלך בחומר כביסה ובמים גורמת ללכלוך להישטף ולהסתלק. גם אבקת כביסה וגם נוזל כביסה מכילים בין 15 ל-20 אחוזים של החפ"שים המועילים האלה, כך שבנקודה זו אין הבדל משמעותי בין נוזל לאבקה.

נוסף על החפ"שים, אנו מוצאים ברשימת הרכיבים בושם, חומרים משמרים שנועדו להאריך את חיי המדף של חומר הניקוי (בדרך כלל תראו את השמות Benzisothiazolinone או Methylisothiazolinone), מלבינים אופטיים – חומרים שמקובל להוסיפם לאבקות ולנוזלי כביסה כדי שהבגדים ייראו לבנים יותר, אף שאינם מסירים לכלוך – ואנזימים. אנזימים הם חלבונים שמזרזים תגובות כימיות מסוימות. סבוני כביסה כוללים בדרך כלל אנזימים שמתמחים בפירוק שומנים, חלבונים ועמילנים, כולם חומרים נפוצים בכתמי מזון. בזכות הוספת האנזימים, ניקוי הבגדים יכול להיות יעיל מאוד גם בטמפרטורות נמוכות יחסית (30 מעלות צלזיוס או פחות). לבסוף, אנו מוצאים ברשימת הרכיבים גם מרככי מים, שנועדו למנוע היווצרות אבנית. כל הרכיבים שמנינו עד כה קיימים גם באבקות כביסה וגם בנוזל. אם חושבים על זה רגע, זה לא כל כך מפתיע, כי בסופו של דבר הנוזל והאבקה נועדו לאותה מטרה – ניקוי בגדים בעזרת מכונה מבוּססת מים.

ההבדל היחיד בין נוזל לאבקה הוא, ובכן, אם מדובר בנוזל או באבקה. בנוזל, רשימת החומרים שמנינו לעיל מומסת במים, ואילו אבקת כביסה מכילה חומרים אחרים שנותנים לה את המרקם האבקתי שלה, כמו למשל סודיום סולפט, בורון או מלח שולחן (נתרן כלורי).

נוכחותם של מלח שולחן ובורון באבקת הכביסה, עלולה לגרום לפגיעה ממשית בסביבה. זאת, מכיוון שטיפול בשפכים אינו כולל סילוק מלחים. כאשר מים שעברו טיהור משמשים להשקיה, אם יש בהם ריכוז מלחים גבוה הם עלולים לפגוע במבנה הקרקע, בצמחייה ובמי התהום.

מחקר שנערך עבור המשרד להגנת הסביבה בשנת 2001 העלה כי בשנות ה-90 ריכוז המלחים באבקות הכביסה היה גבוה מאשר בנוזלים, וכי אבקות כביסה היו מקור משמעותי לזיהום שפכים בישראל בנתרן, כלור ובורון. בעקבות המממצאים, הוציא המשרד להגנת הסביבה תקן חדש "להבטחת איכות הסביבה ולסימון אבקות כביסה", המחייב הפחתה משמעותית מאוד בכמות המלחים באבקות הכביסה. לפי תקן זה, עד שנת 2008 נדרשו היצרנים להפחית את כמות הבורון באבקת כביסה מ-8.4 גרם לק"ג אבקה ל-0.5 גרם לק"ג אבקה, ואת תכולת הנתרן מ-6 גרם לק"ג ל-4 גרם לק"ג אבקה.

נראה כי בעקבות התקן החדש, ההבדל בתכולת המלחים בין אבקות לנוזלי כביסה פחות משמעותי. בשנת 2011 אחת מיצרניות נוזלי הכביסה פרסמה את נוזל הכביסה שלה בעזרת הטיעון כי נוזל הכביסה יותר ידידותי לסביבה מאשר אבקה, בהסתמך על אותו מחקר משנת 2001. אולם, בתגובה לאותה פרסומת, אחראית שפכים במשרד להגנת הסביבה אמרה ש"מאז אותו פרסום הותקן תקן ישראלי חדש לחומרי ניקוי, ובעקבותיו פחתו משמעותית ריכוזי הנתרן בכל אבקות הכביסה המיובאות והמיוצרות בישראל". אם כן, גם אם בעבר היה אפשר לומר באופן חד משמעי שאבקות כביסה פחות ידידותיות לסביבה בגלל תכולת המלח הגבוהה שלהן, כיום טיעון זה חלש יותר. גם ההבדל בכמות המלח שיש בסוגים שונים של אבקות כביסה לא מאפשר לקבוע באופן קטגורי כי כל אבקות הכביסה יותר מזהמות מכל נוזלי הכביסה. עם זאת, אפשר לומר ששימוש בתכשירים מרוכזים עדיף מבחינה סביבתית, גם מכיוון שיש בהם פחות מלח. זו נקודה שנחזור אליה בהמשך.

בגדים במכונת הכביסה | צילום: Werayuth Tes, Shutterstock

בסופו של דבר, אין הבדל משמעותי בין נוזל לאבקה. בגדים במכונת הכביסה | צילום: Werayuth Tes, Shutterstock

אריזה ושינוע

אם כך, מבחינת המרכיבים אין הבדל מהותי בין נוזל כביסה לאבקת כביסה. הבדל אפשרי אחר הוא ההשפעה הסביבתית של הובלה ושינוע של נוזל לעומת אבקה. הנחה סבירה היא שככל שהמוצר שוקל פחות, כך עלויות השינוע שלו קטנות יותר, וכך גם צריכת הדלק הכרוכה בהובלתו. לכן צריך לבדוק איזה משקל של אבקה או נוזל דרוש לכביסה ממוצעת. 

נתחיל את הדיון בנוזל כביסה רגיל (לא מרוכז) ובאבקת כביסה רגילה (בלי תוספות מיוחדת, לא אבקה לתינוקות). במקרה זה, ההמלצות הן די דומות. מכל של 2.5 ליטרים נוזל אמור להספיק בערך ל-50 כביסות של 5 ק"ג בגדים כל אחת, כלומר 50 מ"ל נוזל לכל כביסה. באופן דומה, שקית המכילה 2.5 ק"ג אבקה אמורה להספיק ל 55 כביסות (45 גרם למכונה). הכמויות האלו משתנות מעט בין יצרנים, אבל מבחינת סדרי הגודל אין הבדל מהותי בין אבקה לנוזל בהקשר הזה. לכן גם עלויות השינוע וגם ההשלכות הסביבתיות צפויות להיות דומות בעבור נוזל כביסה ואבקת כביסה. 

יש בשוק כאמור גם מוצרים מרוכזים יותר, שהשימוש בהם דורש פחות חומר. למשל, נוזלי כביסה שמומלץ להשתמש רק ב-35 מ"ל מהם לכל מכונה של 5 ק"ג, ויש גם אבקות שהכמות המומלצת שלהן פחותה. שימוש במוצרים בעלי ריכוז גבוה יותר של חומר פעיל יכול אם כן בהחלט לפגוע פחות בסביבה. לעיתים חומרים אלו גם זולים יותר בחישוב לפי כביסה, אבל זה תלוי מאוד במקום שבו קונים. 

נקודה אחרת שיש להביא בחשבון היא האריזה. נוזלי כביסה ארוזים בדרך כלל במכלי פלסטיק, שאינם מתכלים, קשה למחזר אותם וספק אם כל הצרכנים מקפידים להשליך אותם למִחזוּריוֹת. בישראל, אבקות כביסה ארוזות בדרך כלל באריזות המכילות אלומיניום, שגם הוא חומר בלתי מתכלה. כלומר, הן האריזות של אבקה והן האריזות של נוזל גורמות נזק לסביבה. לעיתים אפשר למצוא אבקות כביסה ארוזות בקופסאות קרטון, וזו בחירה טובה יותר מבחינה סביבתית, כי קרטון כן מתכלה.

חומרי כביסה במרכול בהולנד | צילום: www.hollandfoto.net, Shutterstock
מטעמי סביבה כדאי להסתכל לא רק על מה שיש בתוכה, אלא גם על האריזה. חומרי כביסה במרכול בהולנד | צילום: www.hollandfoto.net, Shutterstock

אין הדבר תלוי אלא בי

המסקנה שעולה מכל הנתונים היא שההשלכות הסביבתיות של שימוש באבקה או בנוזל כביסה דומות מאוד, אם בוחנים את החומרים שסבוני הכביסה מכילים, את ההובלה ואת סוג האריזה. אז איך בכל זאת אפשר להתחשב בסביבה כשמכבסים בגדים? 

הדבר הראשון שאפשר לעשות הוא לכבס פחות. למשל, לא כל בגד צריך לכבס אחרי לבישה אחת. שנית, גם כשמכבסים אפשר להקפיד לא להגזים בכמות האבקה או הנוזל שמשתמשים בהם. פעמים רבות אפשר להשתמש בכמות קטנה יותר מכפי שממליץ היצרן. זכרו: האינטרס העיקרי של היצרן הוא להרוויח, ולכן הוא רוצה שנשתמש ביותר חומר ממה שצריך בפועל. נוסף על כך, אפשר לרכוש נוזל או אבקה מרוכזים יותר, או באריזות גדולות יותר, וכך נייצר פחות פסולת לא מתכלה.

לבסוף, לטמפרטורת המים יש השפעה רבה על צריכת האנרגיה הכרוכה בכביסה. מכיוון שרוב אבקות הכביסה ונוזלי הכביסה המודרניים מכילים אנזימים המתמחים בפירוק שומנים ולכלוכים אחרים, הם מנקים בגדים היטב גם בטמפרטורות נמוכות, 30 מעלות צלזיוס או פחות. למעשה, אנזימים אפילו פועלים טוב יותר בטמפרטורות נמוכות יחסית, ומפסיקים להיות יעילים בטמפרטורות גבוהות מדי (קשה לציין כאן מספר מדויק, משום שיצרנים אינם מסגירים את המידע הזה). שימוש מופחת במים חמים לא רק יקטין את חשבון החשמל שלנו, אלא גם יפחית את כמות האבנית שמצטברת במכונה, וכך יחסוך לנו עוגמת נפש והוצאות נוספות על תיקונים.

הצטברות אבנית על גוף החימום | צילום: Richard z, SHutterstock
כביסות רבות במים חמים עלולות גם לגרום לבעיות: הצטברות אבנית על גוף החימום | צילום: Richard z, SHutterstock

לסיכום, אם רוצים לעבור ל"כביסה ירוקה", הדרך הכי פשוטה לעשות זאת היא צריכה נבונה. לכבס לפי הצורך ולא יותר, בלי להגזים בכמות האבקה או הנוזל. מה שמשפיע על הסביבה אינו הבחירה בנוזל או באבקה, אלא איך אנחנו משתמשים בהם.

 

15 תגובות

  • שרונה

    כדאי להתייחס לאופן הייצור + למרכך

    כדי להמנע מלהחדיר חומרים למים (ולבגדים) אנחנו משתמשים שנים רק בחומץ לריכוך. משום מה אנשים עדיין משתמשים במרכך כביסה וזה מקור זיהום ככל הידוע לי.
    לגבי אופן הייצור - האם צריכת האנרגיה של יצירת אבקה ונוזל כביסה גם היא דומה?

  • צב מעבדה

    רק ההמלצה המתבקשת לא נכתבה

    דווקא את ההמלצה המתבקשת ביותר לא כתבת, וחבל - ללכת עם פחות בגדים ;o)

  • שיין שפר

    כמות המים

    מה שמשתמש בהכי הרבה מים זה כל השרשרת של ניצול חיות כמו תעשיית החלב, הבשר והביצים...
    מציע לראות את הסרט: קאוספירצייה (cowspiracy) הוא נמצא גם בNetflix. קחו בחשבון את כל המים שצריכים כדי לגדל את האוכל לפרות (שזה בדרך כלל סויה שעורסים את האמזונס כדי לגדל אותו), ופרה שותה ליטרים של מים כל יום...

  • אמילי

    מצטרפת להמלצה

    ראיתי את הסרט והזדעזעתי, למדתי ממנו מלא

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה, אבל זה לא קשור

    הכבה עוסקת בהיבטים האקולוגיים של סבוני כביסה. התייחסנו בהרחבה למחיר הסביבתי של גידול חיות משק, בין השאר בכתבה הזו: https://davidson.weizmann.ac.il/online/sciencepanorama/%D7%9C%D7%90%D7%9...

  • שיין שפר

    כמה מעלות זה “מים חמים“?

  • לביא

    הגדרת מים "חמים"

    כל טמפרטורה שהיא יותר גבוהה מטמפרטורת המים שנכנסים לצנרת מכונת הכביסה תדרוש ככל הנראה השקעת ארנגיה (בצורת חשמל בדרך כלל) כדי לחמם את המים. ככל שנחמם לטמפטורה גבוהה יותר, הדבר יגביר את צריכת החשמל.

  • הרצל

    תוספים - מלח ואולי

    רוב המיים שיוצאים מהבית וזורמים לביוב בישראל מגיעים למתקן טיהור שהופך אותם למיים להשקייה. תוספת המלח יוצרת עומס על מתקן הטיהור, אבל אכן כנראה לא משמעותי. מלח בישול הוא רעל לצמחים, וצריך להגביל את כמותו במי השקייה. אם המלח המדובר הוא אשלגן כלורי, זה כבר עניין אחר.
    לגבי תוספים אחרים: בעבר הוסיפו לאבקות למדיחי כלים אבקת חרסית - זול ומגדיל את הנפח. רק שלמי שהיה צינור אופקי ארוך החרס הזה שקע בצינור וסתם. אז חשוב לבדוק גם את המרכיבים שאינם פעילים. לא ברור לי אם החוק מחייב לציינם על האריזה.

  • הלל

    מה לגבי חומרי הכביסה המתהדרים בתואר 'אקולוגי' או י'ירוק'

    איך אפשר לדעת מי באמת מזיק פחות לסביבה ?
    אותו דבר לגבי חומר למדיח כלים...

  • לביא

    הכתרת מוצר כ"אקולוגי" או

    הכתרת מוצר כ"אקולוגי" או "ירוק" כשלעצמה לא בהכרח מלמדת הרבה. צריך לברר במה בדיוק אותו מוצר הוא "ירוק" או "אקולוגי". למיטב ידיעתי, אין כללים ברורים לכך. למשל, יכול להיות שמוצר אקולוגי מתואר ככזה כי רכיב מסויים בו מופק ממקור צמחי במקום מקור סינטתי, אבל זה לא אומר שאין דברים אחרים באותו מוצר שיש להם השפעה שלילית על הסביבה (כמו אריזת פלסטיק למשל)

  • ליבי

    אם כבר עושים סקירה של השלכות סביבתיות אז מתבקש לסקור מוצרים

    שלפחות מתיימרים להיות אקולוגיים. כיוון שרוב המוצרים ארוזים בפלסטיק, יש טעם בהשוואת התוכן שלהם כדי להבין אם מי מהם פחות מזיק (למשל מוצרי אקובר, אקו פרנדלי ודומיהם). שלא לדבר על מוצרים כמו אגוזי כביסה, כדור כביסה וכו'. ההשוואה בין נוזל לאבקה היא מעניינת כשלעצמה, אבל לא תורמת למי שבאמת רוצה להפחית את הנזק האקולוגי של הכביסה.

  • שואלת

    מלחים

    רמת המלחים הגבוהה באבקה לא נחשבת כמזיקה? גם הטיפול במים וגם מעבר מלחים אל הקרקע משתמע לי כמזיק

  • לביא

    המלח זניח

    בכל כביסה משתמשים בערך ב 100 ליטר מים. נניח שמוסיפים לכביסה 50 גרם אבקה (כמות מומלצת), ונניח שחצי מהמשקל הוא מלח. יוצא, שריכוז המלח במים שיוצאים מהכביסה הם 0.025 אחוז משקלי.
    לשם השוואה, אם מוסיפים כפית מלח (5 גרם) לסיר מרק (3 ליטר), ריכוז המלח בסיר הוא כ- 0.1 אחוז משקלי. ריכוז המלח שיוצא במי הכביסה נמוך מריכוז המלח בסיר מרק. לי זה לא נשמע בעייתי.
    עם זאת, כמובן ששאר החומרים שיש באבקת כביסה, שקיימים גם בנוזל כביסה, משפיעים על הסביבה, בין עם כאשר חלק מהם מחלחל לקרקע, ובין אם זה בא לידי ביטוי בצורך לטפל בחומרים האלו במכונים לטיהור מים. אבל בנקודה הזו אין הבדל בין אבקה לנוזל.

  • קובי

    מה?

    אם יש לך מכונה שמשתמשת ב100 ליטר מים בכל כביסה - תחליף אותה דחוף

  • לביא

    בסדר. אבל החשבון שבתגובה

    בסדר. אבל החשבון שבתגובה הקודמת לא משתנה הרבה גם אם ניקח בחשבון 50 ליטר מים למכונה. נקבל ריכוז של חצי אחוז מלח. עדיין ריכוז נמוך מזה שיש מסיר מרק.