כל עוד שומרים אותו במקפיא, בשר יכול להחזיק מעמד חודשים רבים – אבל כשמפשירים אותו קורים תהליכים מסוכנים

אחת האזהרות המוכרות ביותר לכל מי שעבד אי פעם עם בשר במטבח היא שאסור להקפיא מחדש בשר שכבר הופשר. מדוע? מעל הכול מסיבה בריאותית: ההפשרה מאפשרת לחיידקים גורמי מחלה להתרבות ולסכן אותנו. מעבר לכך, ההקפאה החוזרת פוגעת גם במרקם הבשר ובטעמו.

כדי להבין מדוע בדיוק קורים הדברים הללו צריך לדעת מאין מגיע הבשר ואילו תהליכים הוא עובר בדרכו למקפיא הביתי שלנו. ראשית יש להבין שבשר חיות, עופות ודגים עלול להכיל חיידקים באופן טבעי. החיידקים עשויים להגיע מסביבת המחיה של בעל החיים או מתהליכי העיבוד והאריזה של הבשר מרגע השחיטה ועד לאריזה – למשל סכינים או משטחי עבודה שאינם נקיים מספיק.

חיידקים רבים אינם מזיקים לבני אדם, אך חלקם יכולים לגרום למחלות או הרעלת מזון. חיידקי אשריכיה קולי (E.coli), למשל, יכולים להגיע מזיהום צואתי של בשר בקר וצאן ולחולל דלקת מעיים חריפה מלווה בשלשולים דמיים. חיידקי ליסטריה נפוצים בקרקע, במקווי מים, ובהפרשות של בעלי חיים והאדם ולכן עלולים להגיע לבשר ממקורות רבים לבשר. זיהום בליסטריה עלול לגרום לדלקת קרום המוח, אלח דם, דלקת קרום הלב או הפלות. חיידקי ויבריו, שגורמים לדלקות מעיים קשות, נפוצים על קשקשי דגים ואילו חיידקי סלמונלה, שגורמים לשלשולים והקאות נפוצים בבשר עוף ובביצים.

החיידקים מסוגלים להחזיק מעמד שנים בהקפאה, ולהתרבות במהירות כשהבשר מפשיר. נתחי בשר | צילום: Shutterstock
החיידקים מסוגלים להחזיק מעמד שנים בהקפאה, ולהתרבות במהירות כשהבשר מפשיר. נתחי בשר | צילום: Shutterstock

בקור רוח

חיידקים גורמי מחלות מתרבים הכי טוב בטמפרטורת גוף האדם (37-36 מעלות צלזיוס). בטמפרטורות נמוכות יותר קצב חילוף החומרים שלהם מאט. לכן, כדי למנוע התרבות של חיידקים בבשר נהוג לקרר אותו. מכיוון שמים נוזליים דרושים לכל התהליכים הביוכימיים בגוף, הקפאה היא צורת השימור המועדפת.

הקפאה במקפיא ביתי, כ-18 מעלות צלזיוס מתחת לאפס, מונעת מהחיידקים להתרבות, אך חלקם מסוגלים לשרוד הקפאה לאורך זמן. אחת הסיבות לכושר ההישרדות הזה היא הדופן הקשיחה של תא החיידק, שעומדת במידה מסוימת בלחץ של גבישי המים שאחרת היו עלולים לבקע אותה. בנוסף צורת התא, הרכב המלחים בתא והרכב קרום התא עשויים להשפיע על יכולת החיידק לשרוד בהקפאה. חיידקים מסוימים מסוגלים לשרוד כך גם מאות אלפי שנים.

בקירור רגיל במקרר (4-2 מעלות צלזיוס) חלק ממיני החיידקים אף מסוגלים להתחלק ולהתרבות, אם כי בקצב איטי – למשל חיידקי ליסטריה מתחלקים כל 35 שעות ב-4 מעלות צלזיוס.

על כן צריך לשמור בשר למאכל קפוא, כולל בזמן השינוע מבית המטבחיים לחנות. בשר קפוא אפשר לאחסן ללא חשש בריאותי למשך כמה חודשים, כשהבעיה העיקרית היא הלחות שחודרת לרקמה ועלולה לפגום בהדרגה בטעם הבשר ובמרקמו. בשר טרי אפשר לאחסן במקרר למשך כמה ימים גם ללא הקפאה, בכפוף להמלצות משרד הבריאות.

איך להפשיר

על מנת למנוע התרבות של חיידקים יש להפשיר בשר במקרר, שבו קצב גידול החיידקים מואט, או להפשירו במיקרוגל ולבשל מיד עם תום ההפשרה. בשר טחון רגיש במיוחד לזיהומים, שכן במהלך טחינתו החיידקים שנמצאים על משטחי החיתוך, הסכינים והמטחנות חודרים לתוכו. הפשרת בשר במקרר יכולה להימשך בין כמה שעות ליממה, בהתאם לגודל הנתח. בכל מקרה אין להשאיר בשר להפשרה מחוץ למקרר, במיוחד לא בחום הקיץ הישראלי, שיסייע לחיידקים להתרבות במהירות.

בתנאים מיטביים, חיידקים יכולים להתרבות במהירות ולהתחלק כל 30-20 דקות. לכן, כשמשאירים בשר מחוץ למקרר, פני השטח המופשרים של הבשר מספקים קרקע פוריה לגידול חיידקים גם כשפנים הבשר עדיין קפוא. לכן בהפשרה הבאה יהיו כבר הרבה יותר חיידקים בבשר. לפיכך, משרד הבריאות הישראלי ממליץ לא להקפיא שנית בשר שהופשר. ואילו משרד החקלאות של ארצות הברית קובע כי אפשר להקפיא שנית בשר שהופשר במקרר, אך לא מזון מופשר שהיה מחוץ למקרר במשך יותר משעתיים – או יותר משעה אם הטמפרטורה גבוהה מ-32 מעלות צלזיוס.

בכל מקרה, מומלץ לשים לב לשינוי בצבע או בריח של הבשר המופשר, שיכולים להעיד על זיהומים וריקבון. בתיאבון!

31 תגובות

  • ‫ירמי

    הקפאת בשר מופשר

    כמה שטויות וחוסר ידע במאמר מטופש אחד.חלק גדול מהבשר הטחון שאנו צורכים נטחן מבשר קפוא. הכל שאלה של כלכלה. ובכל זאת אנשים קונים בשר קפוא ומקפיאים את חלקו. הכל עניין של טמפרטורה. מי שמביא בשר מופשר לטמפרטורה של 37 מעלות ואחר כך מקפיא אותו שיקח קודם את התרופות שלו. רק מוח מטומטם יכול לבצע דבר כזה. שוב, מה שחשוב זו שרשרת הקירור. להפשיר במקרר. לחלק את הבשר לפי הצורך ןניתן להקפיא ללא חשש. המהדרין יכולים לרכוש טרמומטר ב- 40 ש"ח לכל החיים ולעקוב אחרי הטמפרטורה של הבשר. בשר מפשיר בטמפרטורה של פחות מאפס מעלות.

  • גל חיימוביץ

    חוסר הבנה שלך, ירמי

    ראשית, אנא כתוב בצורה מנומסת וללא קריאות גנאי. הן אינן מוסיפות שום ערך לתגובה שלך.
    שנית, קרא שוב את הכתבה. עצם פעולת החיתוך והטחינה של הבשר מכניסה חיידקים לבשר - לא משנה אם היה קפוא או טרי.
    שלישית, יש אנשים שאינם מודעים לנושא הזה - וראה מספר השאלות בתגובות למאמר. המאמר מיועד להם.
    ולבסוף - לא. בשר שהופשר (גם אם הופשר במקרר) מומלץ *לא* להקפיא בשנית, כפי שמוסבר במאמר ובתגובות. ההמלצה הזו מבוססת על נסיון מר של רופאים, ולא סתם כי בא למשרד הבריאות. כאמור, בזמן ההפשרה חיידקים על פני השטח כבר יכולים להתרבות ולכן בהקפאה והפשרה מחודשת כבר יהיו יותר חיידקים. בנוסף, תהליכי הקפאה והפשרה יכולים להפעיל אצל חלק מהחיידקים מנגנוני עקה שעשויים לגרום להם להפריש יותר רעלנים. עדיף לזרוק כמה עשרות שקלים לפח ולא לחטוף הרעלת מזון.

  • עידו

    שאלת פרופסור;)

    במידה והבשר היה במקפיא (3 ימים)
    ויצא ל12 שעות הפשרה בשיש על מנת לבשלו.
    ובטעות הוחזר שוב למקפיא לעוד 12 שעות בלילה,
    האם ניתן להשתמש בו?
    תודה רבה🙏🏽

  • גל חיימוביץ

    מומלץ שלא.

  • גיל מוזס

    מה הקשר להקפאה דווקא?

    תודה על המאמר המעניין. ממה שכתוב, משתמע בעצם שהעיקרון המנחה הוא שיש למנוע מבשר להיות בטמפרטורת החדר יותר מ-x שעות, בין אם הוקפא לפני כן או לא. למשל, אם נשווה בשר שעמד בחוץ 20 שעות לבשר שעבר במשך 20 שעות הקפאות והפשרות חוזרות ונשנות, הרי שעלינו להעדיף את הבשר שהוקפא והופשר. האם פספסתי משהו? תודה!

  • גל חיימוביץ

    שלום גיל

    הבעיה בהקפאה חוזרת ונשנית היא קודם כל שאתה לא תמיד זוכר או יודע כמה זמן הבשר היה מופשר לפני שהוקפא בשנית - אז כמה זמן ייקח לו להתקלקל לאחר הפשרה שניה? שלישית? זמן קצר יותר כמובן. שנית, הקפאה והפשרה חוזרות ונשנות יכולות להפעיל אצל החיידקים מנגנוני עקה שיכולים לגרום לגידול מהיר יותר או להפרשה של יותר רעלנים. ולבסוף, זה פוגע באיכות הבשר.

  • Nir Nuri

    היי גל

    היי גל
    האם נושא ההפשרה תקף גם לבשר מבושל?, לדוגמא, בישלתי קבאבים, נשארו חלק לאחר הארוחה, ברצוני להקפיא וכאשר ארצה לחמם אפשיר לפני, מהן ההנחיות למקרה כזה? תודה

  • גל חיימוביץ

    היי ניר

    ההנחה היא שבבשר מבושל (בהנחה שבושל היטב) כל החיידקים נקטלו. בהנחה נוספת שהבשר המבושל לא נשאר שעות רבות בחוץ (וכמובן צריך להתחשב בטמפרטורה - קיץ או חורף - והאם בבית או מחוץ לבית), הבשר יצבור מעט חיידקים ולכן ניתן להקפיא ולהפשיר שנית (או לשמור במקרר, אפילו כמה ימים - זה מה שאנחנו בבית עושים), ללא חשש משמעותי. אבל תמיד כדאי להריח ולבדוק את הצבע של הבשר לפני האכילה.

  • גיל מוזס

    תודה רבה על התשובה. ובכל אופן

    תודה רבה על התשובה. ובכל אופן, האם נכון לפי האמור שההמלצה היא להפשיר בשר במיקרוגל כחצי שעה במקום לתת לו להפשיר מספר שעות בטמפרטורת החדר או במקרר (בהנחה שמשתמשים בו מיד)?

  • אלי

    חצי שעה במיקרוגל??

    לא ניסיתי, אבל נראה לי שאחרי חצי שעה במיקרוגל הוא יהיה מבושל היטב... ובטח גם לא אכיל.

  • גל חיימוביץ

    כן, זו ההמלצה

  • הטבח המבולבל

    מצטער, אבל לא הבנתי

    אם אני מבשל את הבשר אז החום אמור להרוג את כל החיידקים, אז למה אסור להשתמש? זה שיש יותר חיידקים אולי יחייב בישול ארוך יותר, אבל עדיין אהרוג את כולם בבישול. איפה הטעות הלוגית שלי?

  • אנונימי

    למיטב הבנתי יש חיידקים

    למיטב הבנתי יש חיידקים שכשמחוממים יוצאים כימיקלים מסוכנים לבריאותנו.

  • גל

    כי החיידקים מפרישים רעלנים

    פעמים רבות מה שמסוכן אלה לא החיידקים עצמם - שיהרסו בבישול - אלא רעלנים שהחיידקים מפרישים - ואלה לא תמיד נהרסים בבישול.

  • אנונימי

    אז איך מגיע הבשר הטרי מפולין

    אז איך מגיע הבשר הטרי מפולין לישראל ללא הקפאה? ברשתות הגדולות.

  • גו

    מדוע ניתן לאכול בשר בקר

    מדוע ניתן לאכול בשר בקר במידות עשייה שונות (ולפעמים אפילו טרטר-ללא בישול כלל) בעוד שבשר עוף חייב להתבשל עד הסוף? מדוע אווז גם אפשרי במידות עשייה מדיום? ממה נובע השוני בין המקרים

  • ענת

    טרטר או סביצ'ה

    איך אפשר לאכול טרטר או סביצ'ה? האם אין בעיית חיידקים?

  • גל

    בהחלט יש בעיה

    ולכן המטבח צריך להקפיד במיוחד על נקיון (ידיים, כלים, מערכות מים ומיזוג אוויר נקיות מזיהומים במטבח), על קירור טוב של הבשר, שימוש בבשר טרי שלא חיכה הרבה זמן במקרר והגשה מיידית לאחר ההכנה. איני מומחה למזונות אלה אבל אם מוסיפים מלח או תמיסה חומצית (מיץ לימון או חומץ, לדוגמה) זה עוזר להאט גידול חיידים ולהשמיד חלק מהם. ועדיין - זה כמובן מסוכן יותר מאשר צריכת בשר מבושל.

  • זיו

    בישול איטי

    הי גל, האם ניתן להגיד אם כך, שבשר שהוקפא בשנית, ומכיל רמת חיידקים מסוכנת, עדיין יהיה בטוח לאכילה אם הוא עובר בישול/צלייה איטית של שעתיים וחצי ומעלה, על 140 מעלות לפחות?

  • אנונימי

    הפשרתי בשרת בישלתי.

    הפשרתי בשרת בישלתי.
    האם אפשר להקפיא את הבשר שבושל?

  • גל חיימוביץ

    לאחר הבישול? בוודאי שאפשר

    לאחר הבישול? בוודאי שאפשר להקפיא.

  • אנונימי

    היי הפשרתי בשר טחון כדי להכין

    היי הפשרתי בשר טחון כדי להכין קציצות, היו כמה דברים דחופים ושכחתי אותו למשך כ20 שעות בטמפרטורת החדר, עלי לזרוק אותו?

  • אנונימי

    תודה רבה!!

  • גל חיימוביץ

    עם כל הכאב על הבזבוז, עדיף

    עם כל הכאב על הבזבוז, עדיף לזרוק.

  • Chaya

    לא יודעת מה לעשות :(

    קניתי עוף טחון טרי והקפאתי בערב, בבוקר שלאחר מכן הוצאתי אותו כי החלטתי להכין לאותו יום.
    אחרי בערך שעתיים שהיה בחוץ - התוכניות השתנו ורציתי להחזיר
    כמעט כל העוף היה עדיין גוש קפוא - ורק החלק החיצוני התחיל להפשיר. מדובר ביום חורף קר מאוד
    הקפאתי את העוף בחזרה, ואח"כ התחלתי להסתפק האם ניתן לאוכלו
    אציין כי אני בהריון ונזהרת במיוחד

  • בשלנית מתחילה

    מתלבטת

    הפשרתי בשר טחון במקרר לטובת קובה. הבשר שהה בחוץ רק בזמן התיבול והגלגול (משערת כשעה), בחלק השתמשתי לבישול מיידי וחלק הקפאתי עם מעטפת הסולת כשראיתי שיצאו יותר מדי. האם הכמות שהוקפאה - לאשפה?

  • גל חיימוביץ

    למתלבטת

    המלצות משרד הבריאות הן אכן לא להקפיא בשנית.
    אולם אם הבשר הופשר במקרר במשך לילה (12-16 שעות) ולא, נאמר, במשך יום שלם או יותר, ואם הבשר שהה בחוץ לזמן קצר יחסית כפי שכתבת (ובהנחה שזה עכשיו בחורף ולא בשיא החום בקיץ), סביר להניח שזה יהיה בסדר. תלוי גם האם הבשר נקנה טרי, או קפוא - משך הזמן ששהה במקרר לפני ההקפאה הראשונה חשוב גם הוא.
    בכל מקרה, אני ממליץ להפשיר אחד ולבדוק את הבשר בפנים - האם יש לו ריח לא טוב, צבע מוזר, מרקם שונה? אם כן אז כמובן שלזרוק מיד.

  • ד"ר מיר"ב

    תאים מאוד

    למיטב ידיעתי, הקפאה חוזרת של בשר קשורה לכך שבשר, למרות שזו רקמת שריר מתה, התאים שמרכיבים אותה עדיין שלמים, אבל עם ההקפאה הראשונה הם נהרסים ובהפשרה תוכן התאים הרבה יותר זמין לחיידקים. בגדול, כל רקמה חיה, אפילו פירות וירקות לא כדאי להקפיא שוב (ענבים, תמרים צהובים), אבל הייחוד של בשר הוא בתכולת החנקן הגבוהה שלו, ולכן גם בחיידקים והרעלנים מבוססי חנקן המסוכנים שהם מייצרים. מוצרי מזון עשירים בחלבון שלא נשמר בהם המבנה התאי כמו גבינות למיניהן (ומשומרים חוץ מקירור גם בתוספת מלח או הוצאת המים - גבינות קשות) ניתן להקפיא גם לאחר הפשרה במקרר.

  • אפרת

    בטיחות מזון

    אכן כך. יתר על כן חשוב להקפיד בעיקר במסעדות ובמטבחים מוסדיים על תקינות מקררים, ניקיון המטבח והדרכות לעובדים.
    לפירוט אפשר להיכנס לאתר טכנולוג מזון: www.gilkaduri.com

  • רן

    בישול

    שאלה שתמיד שאלתי את עצמי בנושא - נניח שהבשר זוהם בכמות גדולה של חיידקים (נניח שהופשר על השיש), אבל אני לא אוכל אותו נא, אני מבשל או צולה אותו מיד לאחר ההפשרה. האם החיידקים שורדים בישול/צליה?

  • גל חיימוביץ

    בישול

    הי רן,
    אכן, בישול אמור לחסל את החיידקים. עם זאת, אנא שים לב לנקודות הבאות:
    1. ישנם חיידקים רגישים יותר וכאלה שרגישים פחות לטמפרטורות גבוהות. הכל תלוי בטמפרטורה *ובמשך החשיפה* לטמפרטורה הגבוהה. גם אם 99.9% מהחיידקים מתים, אם התחלת עם מיליארד חיידקים בבשר, עדיין נשארו לך מיליון...
    2. הבישול הוא לא תמיד אחיד, ובייחוד במקרה של הכנת מאכלים שהם רייר או מדיום-רייר, יש סיכוי שהטמפרטורה במרכז לא גבוהה מספיק להרג את כל החיידקים.
    3. מיני חיידקים רבים מפרישים רעלנים שהם די עמידים. לכן, גם אם החיידקים כולם מתו, עדיין תהיה חשוף לפגיעת הרעלנים.