מוצרים עם 0% שומן נחשבים בריאים, אך מה באמת קורה לנו כשמוציאים את השומנים מהחלב שאנחנו צורכים?

מי מאיתנו לא מצא את עצמו עומד מול מקרר מוצרי החלב בסופר ומתלבט מה לשים בעגלה? חלב 1% או 3% מועשר? יוגורט דל שומן 0% או יוגורט 3% שומן? הנטייה שלנו היא להאמין שמוצרי החלב דלי השומן בריאים יותר. אבל מה בעצם ההבדל בין המוצרים הללו? האם מוצר דל שומן הוא בהכרח בריא יותר?

במשך שנים חשבו שאפשר ליהנות מחלב רזה המכיל עדיין את הוויטמינים והמינרלים המצויים בחלב מלא, אך כיום ידוע שהטענה הזאת אינה מדויקת. מוצרי חלב רבים מכילים מרכיבים תזונתיים חיוניים כמו חלבונים, ויטמין D, סידן, אשלגן, אומגה 3 ומינרלים. בנוסף יש בהם כמויות שונות של שומן. מוצרים שנחשבים 0% שומן אכן אמורים להכיל כמות זניחה של עד 0.1% שומן.

בעבר תזונאים נהגו להנחות את מטופליהם להימנע מצריכת מוצרי חלב המכילים שומן, שכן סברו שבחלב יש בעיקר שומן רווי, שנחשב אז לא בריא. הטענה הרווחת הייתה שהשומן הרווי שבחלב עלול להעלות את רמות הכולסטרול בדם, וכך לגרום למחלות לב וכלי דם. אולם בשנים האחרונות התעוררו ספקות רבים בנוגע לכך, ויותר ויותר מחקרים מראים כי שומן רווי אינו גורם למחלות לב. אומנם נמצא כי שומן רווי אכן תואם לעלייה ברמות ה-LDL ("הכולסטרול הרע") בדם. עם זאת, הוא מעלה גם את רמות ה-HDL ("הכולסטרול הטוב"), שמייחסים לו אפקט מגן נגד מחלות לב.

בנוסף, גופנו זקוק לשומן, כך שמזון המכיל שומן נוטה להיות לנו טעים ומשביע. היות שכך, אכילת מוצרים המכילים שומן יכולה לעודד אותנו לצרוך דווקא פחות קלוריות – דבר קריטי עבור אוכלוסיות רגישות למחלות, כגון תינוקות, ילדים וקשישים.

כמו כן, אכילת שומן מאטה את קצב שחרור הסוכר מתאי הגוף למערכת הדם. מחקר שבדק את הקשר בין אכילת מוצרי חלב המכילים שומן למחלת הסוכרת מצא כי אנשים שנחשפו לכמות הגבוהה ביותר של חומצות שומן המגיעות מחלב נמצאו בסיכון נמוך לחלות בסוכרת. הפער הגיע עד כדי 44 אחוז מתחת למי שצרכו הכי מעט חומצות שומן.

לשתיית חלב מלא (3% שומן) יש גם יתרונות בריאותיים, כגון ירידה בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, שיפור בפוריות וסיכון נמוך יותר לעלות במשקל. בחלב המכיל שומן יש פחות פחמימות, מאחר שהמרכיב השומני תופס יותר נפח, על חשבון הלקטוז – סוכר החלב.

יתר על כן, כדי להעשיר את הטעם של מוצרי חלב דלי שומן נוטים הרבה פעמים להוסיף להם שוקולד, פירות וסוכר. מחקרים רבים מראים כי סוכר גורם למחלות לב ולבעיות בריאותיות נוספות גם אצל אנשים שאינם סובלים מעודף משקל.

ומה בנוגע לוויטמינים? הוויטמינים A, D ו-,E, המצויים כולם בחלב, הם מסיסים בשומן. כדי שוויטמין מסיס בשומן ייספג בגוף יש לאכול אותו עם שומן. כמו כן, ספיגת הסידן שבחלב תלויה בוויטמין D, שצריך בעצמו שומן כדי להיספג, כך שכל שרשרת ספיגת הוויטמינים מהחלב ירודה בהיעדר שומן.

עם זאת, יש גם יתרונות לצריכת חלב דל שומן, ובראש ובראשונה צריכת קלוריות נמוכה המלווה בחלבון רב, ושמירה על מאזן הכולסטרול בגוף. צריכת מוצרי חלב דלי שומן מקושרת לירידה בסיכון ללקות בתסמונת המטבולית – צבר תסמינים שמעלים את הסיכוי לחלות בסוכרת ובמחלות לב וכלי דם – בגיל המבוגר.

בנוסף, מחקר שפורסם לאחרונה בחן את ההשפעה של מוצרי חלב דלי שומן על ירידה במשקל אצל נשים אחרי גיל העמידה, בהשוואה לתוספי סידן וויטמין D. נמצא כי צריכה של ארבעה מוצרי חלב דלי שומן ביום עשויה להיות מועילה ביותר בתהליך ירידה במשקל. ובמחקר נוסף נמצא כי צריכה דומה של מוצרי חלב דלי שומן ביום מקושרת לשיפור במצב העמידות לאינסולין אצל אנשים בעלי משקל עודף.

בהתחשב בכל אלה, אי אפשר לקבוע מהו מוצר החלב העדיף או הבריא יותר. לכן יש להתאים את בחירת מוצר החלב להעדפות האישיות של כל אדם ולמצבו הבריאותי, ובמידת הצורך להתייעץ עם תזונאי. 

5 תגובות

  • Sassi6

    לא התייחסת לחומצות שומן רווי קצרות שרשרת כמו חומצה בוטירית

    לא התייחסת לחומצות שומן רווי קצרות שרשרת כמו חומצה בוטירית בהשוואה לארוכות השרשרת, תודה

  • עמיחי

    מחקר חדש מציע שאנשים שצרכו

    מחקר חדש מציע שאנשים שצרכו יותר שומן חלב היו בעלי סיכון נמוך יותר למחלות לב https://edition.cnn.com/2021/09/22/health/dairy-cardiovascular-disease-i...

  • איתן

    אשלגן מסיס בשומן?

    בעוד הטענה שוויטמין A, ויטמין D וויטמין E מסיסים בשומן נכונה, לא ברור לי כיצד יוני אשלגן נכנסו לרשימה.

  • הסטודנט

    אשלגן מצויין באות K. יש גם ויטמין K...

    הויטמינים המסיסים בשומן הינם: K, A, D, E.
    אמנם לא ראיתי שצויין בכתבה שאשלגן מסיס בשומן,
    ובתור יון +K זה גם לא נכון,
    אבל למקרה שפספסתי וכן מצויין, זה כנראה מקור הטעות.
    (B, C מסיסים במים)

  • ליאור

    מעניין מאוד, יש את כל המידע

    מעניין מאוד, יש את כל המידע הנחוץ לגבי מה שחפשתי בכתבה הזאת.