לקריאת הכתבה

חוש הטעם והריח

חושי הטעם והריח קשורים זה לזה קשר הדוק. אצל מי שחוש הריח שלהם פגום, גם חוש הטעם לוקה בחסר. הסרטון שלפנינו עוסק בקשר שבין שני החושים. הסרטון הוא באנגלית, כך שהוספתי עבורכם בהמשך העמוד תרגום שלו והסברים.
 

 

אם חוש הריח שלכם אינו מתפקד, כנראה גם היכולת שלכם להרגיש בטעמים תיפגע, משום ששני החושים קשורים זה לזה. נסו להבדיל בין תפוח עץ לתפוח אדמה בעיניים עצומות ואף סתום ותגלו שהטעם שלהם זהה. תאי המכילים קולטנים של טעם וריח נמצאים בפה ובאף. כשתא קולטנים מופעל, הוא שולח אותות עצביים אל אזורי הטעם והריח שבקליפת המוח.

בחוש הטעם, האותות העצביים שנוצרים בתגובה לחומרים כימיים שנמצאים במזון נשלחים לאזור בקליפת המוח האחראי על הטעם. באותו אופן, האותות של חוש הריח נוצרים בתגובה לחומרים כימיים המרחפים באוויר ונשלחים לאזור האחראי על הריח בקליפת המוח. כשחומרים חדשים מגרים את הקולטנים, המוח מעצב זיכרון של הריח כדי שיוכל לשחזר אותו בפעם הבאה שייתקל באותו ריח.

הטעם הוא חוש מוגבל מאוד שיודע להבחין בין חמישה טעמים בלבד: חמוץ, מתוק, מר, מלוח ואוממי (טעם חלבוני). לכל טעם יש תפקיד חשוב בזיהוי סוג המזון שנכנס לפה: מתוק מעיד על אנרגיה (סוכרים פשוטים); חמוץ מצביע על כך שהאוכל עלול להיות מקולקל, שכן חיידקים מפרישים חומצות; מלוח מלמד שיש באוכל מינרלים (מלחים); מר הוא סימן לרעל או סכנה; ואוממי הוא כאמור טעמם של חלבונים. חוש הריח, לעומת זאת, מורכב מאלפי סוגים שונים של קולטנים שמאפשרים לזהות מגוון רחב של חומרים.

אצל בני האדם חוש הריח מנוון מעט יחסית ליונקים אחרים, וזה ניכר היטב בשטח הפנים הקטן יחסית של אזור הקולטנים באף האנושי ובגודל היחסי של אזור הריח בקליפת המוח.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.