חוקרים הקטינו רגישות לבוטנים על ידי חשיפה לכמויות זעירות של גורם האלרגיה. טיפול באלרגיות חריפות למזון עשוי להקל הן על האלרגיים עצמם והן על הסובבים אותם

אלרגיה למזון היא בעיה נפוצה מאוד: שכיחות האלרגיות האלו נעה בין 3 ל-5 אחוזים בקרב פעוטות, ומקצתם ממשיכים לסבול מהתופעה גם בבגרות. אלרגיה נגרמת בשל תגובה בלתי תקינה של מערכת החיסון לחומר שלרוב אינו מזיק, וגורמת לשלל תופעות, מפריחה וקוצר נשימה ועד לאובדן הכרה וסיכון חיים. דרך ההתמודדות העיקרית עם אלרגיית מזון היא הימנעות מוחלטת מאכילת החומר הגורם לאלרגיה, הנקרא "אלרגן".

בוטנים הם אחד המזונות האלרגניים השכיחים ביותר. מחקר מ-2017 דיווח ששכיחות האלרגיה לבוטנים בקרב ילדים עלתה בכ-20 אחוזים מאז שנת 2010 - הסיבה לכך עדיין לא ברורה, אם כי יש מספר השערות. אנשים הסובלים מאלרגיה זו צריכים לבדוק בקפדנות את רכיבי המזון של כל מוצר שהם אוכלים, שכן גם כמות מזערית של האלרגן עלולה להוביל לסכנת חיים. ישנם מחקרים המראים כי חשיפה מוקדמת לבוטנים מפחיתה את הסיכוי לפתח אלרגיה לבוטנים, ולכן כיום מנחים הורים לתת מוצרי בוטנים לתינוקות בסיכון גבוה כבר בסביבות גיל שישה חודשים, לאחר ביצוע בדיקת אלרגיה המעידה שבטוח לעשות זאת.

בוטנים וחמאת בוטנים | Shutterstock
שכיחות האלרגיה לבוטנים בקרב ילדים עלתה בכ-20 אחוזים בעשור האחרון. בוטנים וחמאת בוטנים | Shutterstock

חשיפה להורדת הרגישות

אבל מה לגבי אנשים שכבר סובלים מאלרגיה לבוטנים? האם יש דרך לטפל בתופעה? בשנים האחרונות נערכו מחקרים בגישת האימונותרפיה, בה מטופלים עובְרים חשיפה מבוקרת לחומר שהם אלרגיים אליו, שהראו תוצאות מבטיחות. במהלך הטיפול מעלים באופן הדרגתי את מינון האלרגן, כך שבסוף ההליך מערכת החיסון כבר אינה רגישה אליו כבתחילה. כיום עדיין אין טיפולי אימונותרפיה מאושרים לאלרגיות מזון, אך מתבצע מחקר נרחב כדי לבדוק את יעילות השיטה לסוגים אלו של אלרגיות.

בשנת 2018 פורסם מחקר שבדק את יעילותה של תרופה בשם AR101, נגזרת של חלבון הנמצא בבוטנים, שניתנת לבליעה בצורת כדור. בסוף הניסוי, כ-67 אחוזים מהנבדקים בקבוצת הגילים 17-4 שטופלו בתרופה לא הראו תסמינים אלרגיים גם בחשיפה ל-600 מיליגרם של חלבון הבוטנים, בעוד שלפני הטיפול הם הראו תסמינים כבר בחשיפה לפחות מ-100 מיליגרם של החלבון. תרופה זו עברה את השלב השלישי של הניסוי הקליני, ונמצאת כעת בבדיקה של ה-FDA, כשהחלטה לגבי אישורה צפויה להתקבל בשנה הקרובה. ואולם, במטא-אנליזה של 12 מחקרים על אימונותרפיה לאלרגיה לבוטנים הניתנת דרך הפה, ביניהם המחקר על AR101, נמצא שיש לטיפולים אלו תופעות לוואי של תגובות אלרגיות ברמות חומרה שונות. המחברים טוענים במאמר שיש למצוא טיפולים בטוחים יותר.

מחקר שפורסם בחודש מרץ השנה נקט בגישה שונה במקצת, ובדק את היעילות של מדבקה שמוצמדת לעור ומכילה את חלבון הבוטנים. בניסוי קליני שבו השתתפו כ-350 נבדקים נמצא ש-35 אחוזים הראו הפחתה בתסמינים האלרגיים בתגובה לחשיפה לבוטנים. מחקר זה לא עמד באחד המדדים הדרושים, ולכן המדבקה לא עברה את הניסוי הקליני.

מחקר נוסף שנערך השנה בדק את היעילות של טיפול שבו נבדקים מקבלים כמות זעירה של חלבון הבוטנים מתחת ללשון (sublingual immunotherapy, או SLIT). לשיטה זו, בדומה למדבקה, יש יתרון חשוב בכך שאין מעבר של החלבון דרך מערכת העיכול: החלבון מגיע ישירות לזרם הדם, ולכן מספיקה כמות קטנה מאוד כדי שתתרחש השפעה. במסגרת המחקר, ילדים בגילי שנה עד אחת-עשרה קיבלו כמות זעירה של חלבון הבוטנים מתחת ללשון, והטיפול ניתן באופן קבוע בפרק זמן של עד כ-5 שנים. נמצא שלאחר הטיפול, 67 אחוזים מהמשתתפים יכלו להיחשף ל-750 מיליגרם של חלבון הבוטנים ללא תופעות לוואי משמעותיות. כרבע מהמשתתפים יכלו להיחשף אפילו ל-5 גרמים של חלבון הבוטנים, ורובם אף הראו סבילות ממושכת כשבועיים עד חודש לאחר סיום הטיפול. לשם השוואה, בוטן בודד שוקל כשניים וחצי גרמים, ורובו מורכב משומנים.

מטרת הטיפול היא לא לגרום לאלרגיה להיעלם לחלוטין, אלא לאפשר לילדים האלרגיים לאכול מזונות שמצוין עליהם כי הם "עלולים להכיל שאריות בוטנים", ובכך להקל עליהם בצורה משמעותית. החוקרים מצאו שגם התגובה החיסונית נגד חלבון הבוטנים השתנתה לטובה, כלומר מערכת החיסון הופעלה בצורה חזקה פחות. ממחקר זה עולה ש-SLIT יעילה יותר מהמדבקה, ומעט יותר בטוחה מהשיטה בה החלבון ניתן  דרך הפה. השיטה עברה את השלב השני של הניסוי הקליני, ובשלב הבא יצטרכו החוקרים לבדוק אותה על מספר גדול יותר של משתתפים.

עתיד עם פחות אלרגיה?

ממחקרים אלו ואחרים מסתמן שבעתיד יהיה ניתן לטפל באלרגיות לבוטנים, ואולי גם באלרגיות מזון נוספות, באמצעות שיטת האימונותרפיה. טיפול זה יקל מאוד את חיי הסובלים מאלרגיות אלו, שכיום נאלצים להימנע ממזונות רבים עקב החשש מתגובה אלרגית מסכנת חיים.

הטיפול עשוי להקל גם על אנשים רבים נוספים: האלרגיות החריפות ומסכנות-החיים לבוטנים, לחלב ולמוצרי מזון אחרים יוצרות צורך בגַנים, בכיתות ובבתי ספר נקיים ממוצרים אלה. הדרישה מילדים אחרים להימנע מצריכת מזונות מסוימים עלולה לגרום מצוקה גם לאלרגיים וגם לסביבתם, ומובילה לעיתים לחיכוך בין הורי הילדים האלרגיים להורי ילדים אחרים, בעיקר כשמדובר באלרגיה לחלב. לטיפולים אימונותרפיים שיקטינו את רגישותם של אנשים אלרגיים לגורמי האלרגיה עשויה להיות, אפוא, חשיבות רבה לא רק לאנשים האלרגיים עצמם אלא גם לסביבתם.