יותר ויותר אנשים פונים לתאי לחץ בתקווה לזרז החלמה לאחר פציעה, לשפר תפקודי מוח, ואף לשמור על מראה צעיר. איך זה עובד והאם זה מבוסס מדעית?

היתרונות הטיפוליים של אוויר בלחץ גבוה התגלו לראשונה בשנת 1900, כשהרופא האמריקאי אורוול קנינגהם (Cunningham) זיהה שמטופלים עם הפרעות בזרימת מחזור הדם חשו טוב יותר כששהו בגובה פני הים מאשר כשהיו בהרים, שם לחץ האוויר נמוך יותר. מאז התפתחה השיטה ונמצא שהיא מועילה מאוד לטיפול בפצעים מסובכים, בפגיעות קרינה ועוד, ויש כיום אפילו מי שמייחסים לה יתרונות קוסמטיים ויכולת לבלום את נזקי הזמן.

הטיפול הרפואי המעשי באמצעות תא לחץ החל בשנות ה-60. בישראל נכנס תא הלחץ לשימוש במהלך שנות ה-70, במכון לרפואה ימית של חיל הים. הוא שימש בעיקר לטיפול בנפגעי תאונות צלילה שלקו בהרעלת חד-תחמוצת הפחמן (CO), בתסחיפי אוויר (בועות אוויר שחודרות למחזור הדם) ובחבלות מעיכה. בשנות ה-90 נפתחו תאי לחץ גם בבית החולים רמב"ם בחיפה ומאוחר יותר גם בבית החולים אסף הרופא, שהפך מאז למרכז הגדול ביותר בארץ לטיפולים בתא לחץ ובכל יום מקבל כ-150 מטופלים.

בתוך תא הלחץ

במהלך השהות בתא לחץ המטופלים נושמים חמצן בריכוז גבוה בתוך חלל סגור שהלחץ בו עולה על הלחץ האטמוספרי. התא הוא מבנה דמוי מטוס שבנוי מחומרים עמידים. תא טיפוסי מאפשר לכ-20 מטופלים לשהות בו במקביל, בישיבה או בשכיבה לפי הצורך, כך שלכל אחד מהם יש מסכה לנשימת חמצן. תחילה מוזרם לתא אוויר בלחץ גבוה, שמעלה בהדרגה את הלחץ בתוכו, בדומה למה שקורה בצלילה מתחת לפני הים. כשמגיעים ללחץ הטיפולי (שתי אטמוספרות או יותר), המטופלים נושמים באמצעות המסכות חמצן בריכוז של 100 אחוז.

חמצן נישא אל רקמות הגוף בעיקר באמצעות ההמוגלובין שבתאים האדומים. בנוסף, חלק קטן ממנו נמצא בפלזמת הדם בצורה חופשית ומסיסה, ומגיע אל הרקמות באמצעות פעפוע (דיפוזיה). על פי חוק בויל, מכפלת הנפח בלחץ של גז בכמות נתונה בטמפרטורה קבועה היא קבועה. בתא הלחץ מעלים את כמות האוויר – ובין היתר את כמות מולקולות החמצן, כך הנפח שתופס מספר מסוים של מולקולות הגז קטן, ובהתאם לחוק בויל הלחץ עולה. על פי חוק הנרי, כשהלחץ עולה, עולה המסיסות של הגז בנוזל.

הטיפול בתא הלחץ מנצל את שני העקרונות: מספר מולקולות החמצן שבאוויר גדל, ומסיסות החמצן בדם גדלה אף היא. כתוצאה מכך ריכוז החמצן בפלזמה (נוזל הדם) עולה. השילוב של שני הדברים יכול להעלות פי 20 את כמות החמצן שמגיע בסופו של דבר לרקמות הגוף.

הלחץ מסייע להעלות את כמות החמצן שמגיעה לרקמות ומסייע לטיפול בתהליכי נמק ומצבים רפואיים נוספים | צילום: Science Photo Library
הלחץ מסייע להעלות את כמות החמצן שמגיעה לרקמות ומסייע לטיפול בכמה מצבים רפואיים | צילום: Science Photo Library

למי זה עוזר?

לפני כעשרים שנה הגדיר משרד הבריאות מי זכאי לקבל טיפול בתא לחץ במסגרת סל הבריאות, וקבע מדרג של דחיפות בהתאם למצבו הקליני של החולה. בין היתר זכאים לטיפול אנשים הסובלים מתסחיף אוויר, הרעלת חד-תחמוצת הפחמן, חסימה חריפה של עורקים, אנמיה קיצונית, שתלי עור שנדחו, נמק שרירי, נזקי עור כתוצאה מהקרנות אצל חולי סרטן ועוד.

העלייה בריכוז החמצן בפלזמת הדם מסייעת לתהליכי ריפוי והחלמה של חולים הסובלים ממחסור בחמצן ברקמות עקב פגיעה בכלי דם קטנים: כשנימי הדם חסומים, חמצן לא מגיע לרקמות פגועות באמצעות תאי הדם האדומים וההמוגלובין שהם נושאים. לעומת זאת, חמצן חופשי שנישא בפלזמה מגיע בקלות לתאים באתר הפגיעה ומסייע לרקמה להחלים.

העלאת רמת החמצן ברקמות מעודדת בתורה יצירת כלי דם חדשים, מזרזת ריפוי של פצעים ואפילו תורמת ליצירת רקמת עצם חדשה. כמו כן, הרמה הגבוהה של החמצן מסייעת לגוף להתגונן מזיהומים הנגרמים על ידי חיידקים אנארוביים, שמתקיימים בסביבה נטולת חמצן.

בעשור האחרון מצאו מחקרים שתא הלחץ עשוי לסייע בטיפול בשלל מצבים קליניים. יוחסו לו שיפור בתפקוד המוטורי אצל נפגעי שיתוק מוחין, שיפור בזיכרון אצל מטופלים המחלימים מאירוע מוחי, ואף נמצא שהוא הוביל להקלה בתסמינים של חבלות ראש שנים אחרי האירוע הטראומטי.

עם זאת, הקהילה המדעית חלוקה בדעתה לגבי אמינות הממצאים הללו, בעיקר מכיוון שהמחקרים נערכו בלי קבוצת ביקורת מתאימה, כך שקשה לשלול את האפשרות שהתוצאות נובעות מאפקט הפלצבו של הטיפול. הבעיה חמורה במיוחד מפני שבתא לחץ אין לכאורה קושי רב לבצע ניסוי מבוקר כהלכה, כך שקבוצת הביקורת לא תקבל חמצן בריכוז גבוה, אך תעבור את אותו תהליך של העלאת לחץ האוויר. דרך אחת לעשות זאת היא לוודא שריכוז החמצן בתחילת הטיפול יהיה נמוך יותר מהרגיל, כך שכאשר הוא יגיע ללחץ הטיפולי ריכוז החמצן בו יהיה זהה לריכוזו באוויר.

ב-1969 אכן נערך מחקר כזה, ונמצא בו שטיפול בחמצן בריכוז של 100 אחוז בתא לחץ שיפר מדדים של תפקוד מנטלי אצל מבוגרים. עם זאת, המחקר נעשה על מספר מצומצם מאוד של נבדקים (13), כך שתוקף הממצאים שלו מוגבל. מאז לא שוחזרו התוצאות במחקר עם קבוצת ביקורת. בניסויים מהשנים האחרונות נוהגים למדוד את יעילות הטיפול על ידי השוואה בין נבדקים שקיבלו טיפול סטנדרטי בתא לחץ לבין נבדקים שלא קיבלו טיפול כלל, דבר שכמובן לא יכול לשלול את אפקט הפלצבו.

מעיין הנעורים?

לצד הטיפולים שנמצאים בסל הבריאות ומחקרים שמעידים על שיפור במצבם של מטופלים שסבלו מפגיעות בתפקוד המנטלי בעקבות חבלות, פגיעות ראש וכדומה, בשנים האחרונות החלו רופאים לשווק את תא הלחץ גם ככלי למלחמה בנזקי הזמן. לקוחות מרוצים שבים לקבל טיפולים נוספים בתא הלחץ בתקווה לשפר את הזיכרון, את התפקוד המיני ואף את מראה העור. הפרוטוקול הטיפולי כולל סדרה של 60 טיפולים באורך של בין שעה לשעתיים בכל פעם, ויש לבצע אותם ברציפות חמישה ימים בשבוע.

ליעילותם של טיפולי האנטי-אייג'ינג הללו אין כיום תימוכין מחקריים, ורבים מהמטופלים ניגשים אליהם מתוך אמונה ש"אם זה לא יועיל, זה בטח לא יזיק". עלותה של סדרת טיפולים כזאת מסתכמת ב-21 אלף שקל, כך שהם לא בדיוק נגישים לקהל הרחב.

נוסף על השיקולים הכלכליים, בקהילה הרפואית יש גם מי שמתנגדים עקרונית לפרסומים שמשווקים את הטיפולים הללו, בשעה שבסל הבריאות כלולים טיפולים מוכחים ויעילים שמתחרים על אותם מתקנים. אף על פי שהוכח שתא הלחץ יעיל מאוד בטיפול בנזקי קרינה או בפצעים שמתקשים להחלים, רופאים רבים לא מודעים ליתרונותיו, ויש חשש כי הדגש ששמים כיום על טיפולים שאינם מוכחים יעורר זלזול והערכת-חסר מצד רופאים כלפי טיפולים טובים ויעילים שיכולים לשפר את איכות חייהם של חולים רבים.

שימו לב: הכתבה מספקת מידע מדעי כללי בלבד ואין לראות בתוכנה תחליף לייעוץ רפואי אישי אצל אנשי מקצוע.

51 תגובות

  • שבתאי בן דוד

    תור לטיפול בתאי לחץ

    שלום, האם יש לכם מכונים שמבצעים את הטיפול הנ"ל? אם כן, מה הכתובת והטלפון? תודה, שבתאי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    מכונים

    מכון דוידסון עוסק בחינוך מדעי, לא בטיפול רפואי. תוכל למצוא בקלות מכונים רפואיים המפעילים תא לחץ בחיפוש ברשת או דרך קופת החולים.

  • תקוה ראובן

    קוגניטציה

    האם ניתן לטפל גם בחולי פרקינסון שאינם מתמצאים קוגנטיבית?

  • יעל כהן

    לפי MRI נמצא כי יש בחוט השדרה

    לפי MRI נמצא כי יש בחוט השדרה סירינקיס, הגורם לאיבוד תחושה בצד ימין של הגוף . לחץ על הרגל וכאבים בעמוד השדרה .קבלתי המלצה לטפל בתא לחץ.
    בתודהיעל

  • נופיה כהן אשכנזי

    הפעלת תא לחץ

    שלום
    אני מתעניינת באפשרות ללמוד להיות תכנאית המפעילה תא לחץ.
    האם יש לימודים כאלה? האם נדרשת הכשרה מיוחדת להפעיל תא לחץ?
    אם כן איפה לומדים.
    תודה מראש על תשובתכם

  • יעל

    שינוי מזערי בחומר הלבן במוח לבת 19

    שלום רב,
    אשמח לדעת אם הטיפול בתא לחץ יכול להיות יעיל במקרה של בת 19 עם שינוי מזערי בחומר הלבן והאם יכול לתקן שינוי זה?
    תודה רבה,
    יעל

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום יעל,
    לקבלת ייעוץ רפואי אנא פני לרופאת המשפחה שלך.
    בברכה,
    ליהי

  • אנונימי

    דיכאון

    האם תא לחץ עוזר או מפחית דיכאון / פאוסט טראומה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום,
    למיטב ידיעתי הספרות המחקרית לא תומכת ביעילות תא הלחץ במקרים של דיכאון ופוסט טראומה, בכל מקרה ממליצה לך לפנות לרופאת המשפחה שלך.
    בברכה,
    ליהי

  • לילך אור

    תא לחץ לפגיעה מוחית (pvl)

    שלום רב. אשמח לדעת האם תא לחץ עוזר במקרים של פגיעה מוחית ,כמה זמן כל טיפול והאם זה מתאים גם לגיל שנתיים וחצי...

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום לילך,
    לקבלת ייעוץ רפואי אנא פני לרופאת המשפחה שלך.
    בברכה,
    ליהי

  • יפה

    תט לחץ לחולה קרוהן עם פיסטולות

    בבקשה מה התהליך שצריך לעשות כדי שהבן שלי חלה קרוהן יוכל לקבל טיפול בתא לחץ .הסבל שלו מהפיסטולות נוראי, סטודנט להנדסה פרש בשנה הרביעית בשל הבעיה.
    תודה

  • אנונימי

    תא לחץ

    שלום יפה,
    לקבלת ייעוץ רפואי אנא פני לרופאת המשפחה שלך.
    בברכה,
    ליהי

  • סיגלית

    סרטן עור מסוג BCC

    עברתי מספר ניתוחים בפנים עקב גידולים חוזרים של BCC
    האם טיפול של תא לחץ יכול לעזור למנוע גידולים נוספים?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום סיגלית,
    לקבלת ייעוץ רפואי אנא פני לרופאת המשפחה שלך.
    בברכה,
    ליהי

  • אריה

    תא הלחץ אבדן שמיעה,שיתוק חלקי בעקבות אירוע מוחי.

    ראיתי אמש בערוץ 2 את הכתבה המדהימה על תא הלחץ. אני בן כ-86 ובשנתיים האחרונות נזקק למכשירי שמיעה שאמנם נותנים אפשרות לתפקד אבל מעוותים מאד את הקולות ובמקום הומה גורמים לרעש מתמיד. למיטב ידיעתי הבעיה נגרמה מחשיפה לרעשים במהלך עבודתי בעבר. בנוסף יש לי ירידה חריפה בזיכרון.
    אחי בו 83 ולפני כ-15 שנה עבר אירוע מוחי שגרם לשיתוק צד ימין. לאחר שיקום הוא מתפקד אך זקוק לעזרה מתמדת. האם טופלו בעבר בעיות דומות ונצפה שיפור,בין אם אמיתי או פלצבו ? העיקר שהיה שיפור !

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום אריה,
    לקבלת ייעוץ רפואי אנא פנה לרופאת המשפחה שלך.
    בברכה,
    ליהי

  • אביגיל

    עיכוב שפתי

    שלום,
    ילדתי את בני בלידת וואקום, כשחבל הטבור סובב את צווארו 5 פעמים. עכשיו הוא בן 5 ויש לו עיכוב התפתחותי מסוים בתחום השפתי, הוא לומד בגן שפתי.
    אולי במהלך הלידה הקשה שהייתה לי, נפגעו איזורים מסוים במוח של הילד....
    האם הטיפול יכול לעזור לו?
    תודה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום אביגיל,
    לקבלת ייעוץ רפואי אנא פני לרופאת המשפחה שלך.
    בברכה,
    ליהי

  • מאיר לביא

    תא לחץ .

    שלום,
    אני מעוניין לקבל טיפול .מה עושים . כדי לקבל זאת טלפון מס' 0537292695.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום מאיר,
    אני מציעה לך לפנות לרופאת המשפחה שלך בנוגע לקבלת טיפול בתא לחץ.
    בברכה,
    ליהי

  • טל

    תא לחץ לטיפול בבעיות קשב וריכוז

    שלום
    האם טיפול בתא לחץ מסייע לבעיות קשב וריכוז?
    תודה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום טל,
    למיטב ידיעתי הספרות המחקרית לא תומכת ביעילות תא הלחץ במקרים של הפרעת קשב וריכוז, בכל מקרה ממליצה לך לפנות לרופאת המשפחה שלך.
    בברכה,
    ליהי

  • ירדן

    טיפול בקשב וריכוז

    היי מה לגבי שיפור בקשיי קשב וריכוז בעקבות תא לחץ?
    שמעתי שזה אחד מהטיפולים היעילים בעקבות החמצן בריכוז גבוה
    אציין שמדובר ב ADD ולא ADHD
    תודה רבה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום ירדן,
    למיטב ידיעתי הספרות המחקרית לא תומכת ביעילות תא הלחץ במקרים של הפרעת קשב וריכוז, בכל מקרה ממליצה לך לפנות לרופאת המשפחה שלך.
    בברכה,
    ליהי

  • גיא

    טיפול בנפגעי פגות

    שלום רב,
    אנו עורכי דין המטפלים בין היתר במימוש זכויות רפואיות של נפגעי שיתוק מוחין סביב ההריון והלידה. האם ישנם פרסומים לגבי תועלת הטיפול בתא לחץ לנפגעי שיתוק מוחין על רקע פגות מוקדמת (דיפלגיה ספסטית כתוצאה מ-PVL) ?
    ג. נסים - א. דר עורכי דין עורכי דין
    https://goo.gl/vPmUOw

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום גיא,
    מקור טוב לחיפוש מאמרים מדעיים הוא כאן: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed.
    בברכה,
    ליהי

  • ארז

    טיפול בגימגום

    אשמח לקבל חוות דעת מקצועית בנוגע לקשר בין תא לחץ וגמגום.
    האם שכדאי לנסות

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ וגמגום

    שלום ארז,
    אין תמיכה מחקרית לכך שתא הלחץ מהווה טיפול יעיל ו/או בטוח במקרים של גמגום. חשוב לי להדגיש שאנחנו במערכת דוידסון מסקרים נושאים מדעיים ומתבססים על מחקרים וספרות מדעית, ולא ערכנו בעצמנו מחקר או טיפול בתא לחץ.
    בברכה,
    ליהי

  • יגאל

    לימוד הנושא של תא לחץ חמצני

    אני מעונין ללמוד את הנושא האם ישנו מקום שמעביר קורס בנושא של טכנאי טיפעול תא לחץ חמצני
    האם טיפול כזה רשאי לתת רק רופא או יש הסמכה לכך לאיש מקמצוע שאינו רופא

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    לימוד הנושא של תא לחץ חמצני

    שלום יגאל,
    השאלות שלך הן יותר טכניות-לוגיסטיות, בעוד שבאתר אנחנו ערוכים לענות על שאלות מדעיות. ממליצה לך לחפש מידע בנושא ברשת.
    בהצלחה,
    ליהי

  • סמדר

    האם טיפול בתא לחץ יכול לעזור בגמגום?

    שלום רב לכם.
    אני בת 48 מגיל 6 הייתי בכול מיני טיפולי גמגום טיפולי אישי,קבוצתי, קלינאית תקשורת ועוד
    היה לכם ניסיון עם בעיה כזאת?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ וגמגום

    שלום סמדר,
    אין תמיכה מחקרית לכך שתא הלחץ מהווה טיפול יעיל ו/או בטוח במקרים של גמגום. חשוב לי להדגיש שאנחנו במערכת דוידסון מסקרים נושאים מדעיים ומתבססים על מחקרים וספרות מדעית, ולא ערכנו בעצמנו מחקר או טיפול בתא לחץ.
    בברכה,
    ליהי

  • משה

    נניח ואני בריא לחלוטין, איך

    נניח ואני בריא לחלוטין, איך אני יכול לדעת אם טיפול כזה יכול לשפר לי את הבצועי המוח ורמת החיים? (לדוגמא שיפור זיכרון)
    תודה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ וקוגניציה

    שלום משה,
    בנוגע לשאלתך הספציפית, הספרות המדעית אינה תומכת בתא הלחץ ככלי לשיפור ביצועים מוחיים ורמת חיים. פירוט נוסף לגבי כשלים בביצוע ניסויים הולמים בבני אדם, תוכל למצוא בכתבה עצמה (למשל, אפקט פלצבו).
    באופן עקרוני, מקור מהימן לחיפוש מחקרים מדעיים במגוון נושאים, בפרט ביולוגיים, הוא כאן: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed.
    בשורת החיפוש אתה יכול להקליד מילות מפתח, ותקבל מאמרים רלוונטיים. תוכל להשתמש בביטוי "hyperbaric oxygen therapy" ולהוסיף נושא שמעניין אותך (למשל "memory").
    בברכה,
    ליהי

  • שמעון

    היי שלום לכם

    היי שלום לכם
    האם תא הלחץ מתאים לסובלים מטראנס וורס מיאליטיס שזה דלקת בחוט השידרה אשר גורמת לשיתוק ספסטי ורעידות וכו,'

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ וטראנסוורס מיאליטיס

    שלום שמעון,
    למיטב ידיעתי אין בנמצא מחקרים שמראים שתא הלחץ יעיל ובטוח לשימוש במקרים של טראנס וורס מיאליטיס. באופן כללי, ה-FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקאי, פרסם אזהרה לגבי היעילות והבטיחות של תא הלחץ במגוון מצבים, ביניהם גם טרשת נפוצה, שלעתים מלווה בטראנסוורס מיאליטיס.
    https://www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm364687.htm
    בברכה,
    ליהי

  • אודי

    טיפול במצבים של אטרופיה-צרבלרית

    היי,
    האם נעשה בעבר ניסוי בתא הלחץ עם אנשים הסובלים מאטרופיה-צרבלרית?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ ואטרופיה צרבלרית

    שלום אודי,
    אטרופיה צרברלית היא מונח רפואי הכולל בתוכו מגוון מחלות הפוגעות בתאי עצב במוח, כמו אלצהיימר, סכיזופרניה, שיתוק מוחין, טרשת נפוצה, ועוד. אני לא יודעת על איזו תסמונת ספציפית אתה שואל, אך יכולה להפנות אותך לאזהרה שפרסם ה-FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקאי, בה מופיעה רשימה מפורטת של מצבים לגביהם * לא הוכחה יעילות הטיפול בתא הלחץ, וגם לא בטיחותו *. הרשימה כוללת מצבים רבים שנכללים בקטגוריית האטרופיה הצרבלרית.
    https://www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm364687.htm
    בברכה,
    ליהי

  • מיכאל

    קניית תא לחץ

    יש תאי לחץ שאפשר לקנות ולהשתמש בבית, האם יש למישהו נסיון עם כאלה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ

    שלום מיכאל,
    למיטב ידיעתי אין אפשרות לרכוש תא לחץ ביתי, אך זוהי שאלה לוגיסטית ולא מדעית, כלומר זהו לא נושא שאנחנו מכסים באתר.
    בברכה,
    ליהי

  • אנונימי

    האם הטיפול יעיל/מתאים גם לחולי אפילפסיה?

    אודה למענה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    תא לחץ ואפילפסיה

    שלום,
    מהספרות המדעית לא עולה שתא הלחץ מתאים לטיפול בתסמינים של אפילפסיה, ובחלק מהניסויים הקליניים אף מקבלים נבדקים אפילפטיים בתנאי שלא עברו התקף בחצי השנה שקדמה לניסוי.
    https://www.researchgate.net/publication/303569636_The_safety_of_hyperba...

  • אילנה

    למה לא להשתמש במסיכת חמצן (עם מחולל חמצן )

    יש מסיכות של חמצן - נושמים חמצן.
    למה צריך את כל תא הלחץ ?
    האם לא מספיק מסיכת חמצן על מנת להעלות את ריכוז החמצן בדם ?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    למה חמצן בריכוז גבוה אינו מספיק לטיפול בתא הלחץ

    שלום אילנה,
    בתא הלחץ אכן נעשה שימוש במסכות חמצן - אך הן אינן מספיקות. מסכות החמצן מאפשרות לנשום חמצן בריכוז גבוה, אך זהו רק אחד מעקרונות הפעולה של תא הלחץ. העיקרון השני הוא הגדלת כמות החמצן שנישא בפלסמת הדם, זאת לעומת החמצן שנישא על ידי תאי הדם האדומים וההמוגלובין. כדי שהחמצן שנושמים המטופלים דרך מסכות החמצן יוכל להתמוסס בפלסמת הדם ולהתנייד באמצעותה נעזרים בלחץ גבוה (בהתאם לחוק הנרי, על פיו המסיסות של גז בנוזל נמצאת ביחס ישר ללחץ שלו), וזהו עיקרון הפעולה השני של תא הלחץ.
    בברכה,
    ליהי

  • אמיר

    שלום, רשמת כי "על פי חוק בויל

    שלום, רשמת כי "על פי חוק בויל, העלאת לחץ מובילה לעלייה במספר מולקולות הגז ליחידת נפח נתונה" אבל צריך להיות ההפך. ניפוח בלון, למשל, כלומר הוספת מולקולות גז, יוביל לעלייה בלחץ.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    חוק בויל

    שלום אמיר,
    תודה על התגובה, הניסוח אכן לא היה מדויק ושינינו אותו.
    בברכה,
    ליהי

  • גילעד

    רגע, אבל איך לא מקבלים הרעלת

    רגע, אבל איך לא מקבלים הרעלת חמצן מהטיפול הזה? הרי חמצן בריכוז גבוה באוויר רעיל.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןליהי גבור

    איך להימנע מהרעלת חמצן

    שלום גילעד,
    כדי להימנע מהרעלת חמצן משך הטיפול מוגבל בזמן, בדרך כלל לשתי שעות. נוסף על כך, הטיפול בתא הלחץ כולל הפסקות שבמהלכן נושמים המטופלים אוויר "רגיל".
    ליהי

  • גילי

    אף מילה על דקומפרסיה ?

    תא לחץ משמש גם לטיפול בדקומפרסיה

  • עמודים